Ja. Eerst kapot maken en dan pas frezen/ploegen en zaaien anders staat het binnen de kortste keren terug vol. Ik spuit nu elk jaar tegen het onkruid en kan het zo goed onder controle houden maar ik heb niet opnieuw opgezaaid.
Met dit soort dingen voel ik me altijd een beetje een hippie... doen we niet iets gigantisch fout als we ieder jaar uitgebreid tegen onkruid moeten spuiten?
Bovendien wordt dat allemaal steeds meer ingeperkt, als particulier wordt het steeds lastiger om goed werkzame middelen te krijgen (en ook nog eens erg prijzig).
Het andere alternatief is een weiland met weinig gras en heel veel niet-eetbaar onkruid Als iedereen een paar hectare zou hebben waar de paardenvrij op zouden kunnen lopen zou dat niet zo erg zijn, maar met de vaak kleine beschikbare ruimte wil je toch wel een weiland waar nog wat te eten valt
palousa_boy
Geplaatst: 20-07-15 09:45
Dat heeft ook een reden Wendy het is niet echt heel goed voor "de natuur" om alles maar vol te pompen met gif. Via particulieren eindigd er veel gif in het grond en oppervlakte water met alle gevolgen die daarop volgen. Denk niet alleen aan dode beesten in dat water, maar als er bijvoorbeeld ook koeien uit drinken, vergiftig je die ook, en daarmee indirect ook gewoon mensen.
Kirr, ik weet niet meer om hoeveel oppervlakte het gaat maar misschien is het handig om daar een loonwerker voor in te schakelen. Deze kan sowieso al andere middelen kopen en spuiten van 2ha met een rugspuit is geen pretje
Dd, dat hangt natuurlijk ook van de hoeveelheid paarden en watvoor onkruid het precies is. Hier laten we het onkruid ook gewoon staan, af en toe ga ik er met de maaier overheen om de distels een beetje plat te maaien want als je die laat gaan zijn ze zo 2 meter hoog.
Ze eten uiteraard eerst het gras op, maar als dat minder begint te worden beginnen ze ook gewoon aan het onkruid dat wel minder lekker is maar niet giftig (giftig spul laten ze gelukkig wel staan)
Inmiddels is het zo ver dat alles erg kaal en dood is door de warmte. Zelfs het gras dat ik probeer te sparen voor de winter begint bruin te kleuren.
Een ander alternatief voor spuiten is natuurlijk andere beesten erop zetten, zoals schapen, die eten veel meer onkruid.
Net iets meer dan een half hectare dat nu gedaan moet worden. Is dat wel haalbaar met de rugspuit? Ben al meermaals achterover gevallen van de prijzen van de loonwerkers hier in de buurt en die moeten dan maar 2km rijden. Voor ploegen en inzaaien etc hebben we iemand. Maar ik denk niet dat die zo'n sproeier heeft. Ga sowieso nog wel even informeren bij de buren/boeren.
spatter
Geplaatst: 20-07-15 09:52
wendy ben het met je eens hoor, wij spuiten ook niet, ik hou daar ook niet van
als alternatief heb ik kalkoenen lopen, die eten bijna al het onkruid op van zuring, brandnetels, noem het maar op. De paar dingen die ze niet eten heb ik er een paar jaar uitgetrokken. In het verleden heb ik nandoes gehad maar die vreten alles inclusief takjes wat uiteindelijk hun dood werden want dat verteerde natuurlijk niet en gaf verstopping. Kalkoenen zijn ook gek op eikels dus ook dat probleem lossen ze hier op en zij kunnen wel tegen groene eikels.
DubbelFun
Geplaatst: 20-07-15 09:53
Ik had op mijn weiland veel zuring, brandnetels en nachtschade en vooral die laatste is behoorlijk giftig, maar gaat helaas met een flinke hap gras wel mee naar binnen zeker de kleine plantjes. Boterbloemen hadden ze ook geen probleem mee.
Als ik nu zie hoe de weides er uit zien van een naburige manegehouder die ná mij het land voor de paarden is gaan gebruiken dan is dat zonde van het land zoals dat er bij ligt; vol met mest en hoge struiken onkruid. Natuurlijk heeft dat met beheer te maken, maar ook met het aantal paarden (graasuren). Die zijn duidelijk niet in balans.
besita
Geplaatst: 20-07-15 09:58
en een boer vragen Kirr ? Liet het vroeger ook af en toe door de loonwerker doen omdat het over veel te veel ha ging en zelf zo'n ding kopen is gewoon niet te doen . 2 jaar terug aan een boer in de buurt gevraagd en die zei meteen dat ie het wel wilde doen als het ding voor zijn land diende aangekoppeld te worden Hij kwam met zijn traktor tot aan onze wei , had al water in zijn ding en ik heb hem het gif gegeven
als je het een keer goed laat doodspuiten op die manier is het eigenlijk achteraf wel te doen om met een rugspuit te onderhouden
Ga idd even vragen bij onze buren/boeren. Maar heb wel graag zelf wat kennis/info achter de hand.
Achterom
Geplaatst: 20-07-15 10:03
@spatter: eten je kalkoenen dan niet alles kaal? Best een interessant idee namelijk. @kirr: een halve hectare is best te doen met een rugspuit, je moet alleen geen haast hebben Ik weet niet hoe de regels zijn in België, maar in Nederland kun je als particulier niet meer de echt goed werkzame gifstoffen kopen, dat is allemaal behoorlijk streng gereguleerd. En daarom heb je dan al snel een loonwerker nodig, met bijbehorende kosten. @palousa: ik begrijp op zich wel waarom de regels zijn zoals ze zijn, alleen vind ik het jammer dat ze meteen de particulier een poot uitdraaien op deze manier. Heb je wel eens gezien wat een zwakke versie van roundup kost per liter? Bovendien vraag ik me echt af of zij het zoveel beter doen dan een particulier die dit al van jongs af aan doet (immers: als het weg spoelt, moet je snel weer opnieuw spuiten). Is het bij jullie dit jaar erger met de hitte en droogte dan vorig jaar? @DD: tot nu toe is mijn aanname dat het veel te maken heeft met beheer idd, maar ook met teveel paarden op te weinig weiland (volgens mij bedoel jij dat ook met graasuren?). Maar ik denk echt dat veel voorkomen kan worden door de weilanden beter te onderhouden. Als ik om me heen kijk naar veel paarden weilanden, tja, dan is het niet gek dat die vol staan met onkruid
Bij ons hebben we 1.5 hectare met de rugspuit gedaan..... Uiteraard willen we het gif spuiten zoveel mogelijk beperken om al eerder genoemde redenen. Het land bij onze buren wordt totaal niet onderhouden en daar staat meer zuring dan gras. Ook ligt daar al van 7 maanden mest en lopen er 4 paarden.
Wij gaan proberen om heel beperkt te spuiten. Maar het is nu gewoon even nodig, ons land is 7 jaar niets aan gedaan en werd voorheen door 14 paarden begraasd. Nu staan er 2.5. Een beetje onkruid is in ons geval ook helemaal niet zo erg, want er is op de rest van het land nog meer dan genoeg gras te vinden.
spatter
Geplaatst: 20-07-15 10:23
Kalkoenen zijn geen graseters, maar bladeters. Zo te zien eten ze nauwlijks gras.
lizy29
Schapen en geiten schijnen goede onkruideters te zijn.
spatter
Geplaatst: 20-07-15 10:29
Schapen eten gras, geiten eet wel onkruid maar zijn ook uitbrekers en je hebt vaak op lange termijn niet genoeg onkruid meer waardoor ze ook vrolijk aan je gras beginnen.
@spatter: maar als er voor kalkoenen geen blad/onkruid meer is dan beginnen die toch ook aan het gras ??
Anoniem
Geplaatst: 20-07-15 11:01
DubbelDun schreef:
@spatter: maar als er voor kalkoenen geen blad/onkruid meer is dan beginnen die toch ook aan het gras ??
Stuur ze dan maar naar mij !
Yontheke
Geplaatst: 20-07-15 11:07
Tjah, als ik niet spuit hou ik dankzij de vorige eigenaren geen gras meer over maar enkel onkruid en troep. De mijne eten continu basterdklaver met leverproblemen tot gevolg en boterbloemen blijven ze ook niet vanaf. Dan liever spuiten..
Kirrr, ik heb vorig jaar voor 75 euro ons half hectare laten spuiten door Aveve en dit jaar heeft manlief lopen zwoegen met de rugsproeier. Ik geloof dat wij hebben gespoten met bofix. Is ook een goedje dat bij Aveve niet in de winkel staat maar ze beneden in de kelder gaan halen en dus ook niet zomaar aan iedereen meegeven.
De boeren rondom ons spuiten ook allemaal hoor om een fatsoenlijk grasveld te houden. Rondom ons is een natuurgebied waar de Groenen alles maar laten groeien. Je moet onze berm is komen bekijken. Van JKk tot berenklauw tot nachtschade. Daar bedank ik voor op de wei.
Weten jullie of ik met bemesting en welke af kom van boterbloemen? Echt heel erg...met gif zie ik niet zitten, staat ook een boomgaard in
Yontheke
Geplaatst: 20-07-15 12:33
Kirrr schreef:
Aveve is zelf komen spuiten? Dan moet ik daar is informeren.
Ja, bij ons is de eigenaar van de aveve zelf komen spuiten. Zij doen ook eventueel mesten, kalken etc. Geen idee of elke grote Aveve dat doet. Die van ons in Oud-Turnhout wel.
Ik ben alleen van de boterbloemen, mos, basterdklaver, paardenbloemen etc afgekomen door een stuk opnieuw in te zaaien en dus te spuiten tegen onkruid.
Bij ons wordt er ook flink gekalkt en bemest en nu het bijna 2 jaar in onze eigendom is, ziet het er eindelijk een beetje fatsoenlijk uit.
spatter
Geplaatst: 20-07-15 13:02
Boterbloemen leven volgens mij op natte en wat zure grond, met bemesting zou je die dus weg moeten krijgen. Ik zit hier op zand en hier nergens boterbloemen.
palousa_boy
Geplaatst: 20-07-15 13:10
Het is hier idd een stuk droger dan vorig jaar, toen hadden we tussendoor wel wat regen, maar het jaar daarvoor is het ook een maand of 2,5 droog geweest in de zomer. Het is dus wel "normaal" als in de zin dat het vaker gebeurd.
Maar hoorde op de radio dat er inmiddels een sproeiverbod is met drinkwater, om tekorten te voorkomen (mag ook je auto niet wassen of je lege zwembad vullen bijvoorbeeld)
Onze wei stond ook vol boterbloem afgelopen voorjaar maar na een keer maaien is dat ook allemaal weg. Hoe het volgend jaar dan terug komt zien we dan wel weer. Maar onze wei is vanaf het najaar tot het voorjaar gewoon erg nat dus helemaal voorkomen gaat nooit lukken denk ik.