het paarden aan huis topic deel 9

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Nikita

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 14:35

leuk filmpjes, lekker aan het spele

Hier net kennis gemaakt met een herder voor noodopvang wat een kans op blijvend is, eigenaar heeft een hersenbloeding gehad en daar gaat het niet goed mee.
Ging goed met de honden en de paarden vanachter de poort reageerde hij ook totaal niet op. hele lieve relaxte hond, heel lief hoofd maar wel een verkeerde achterhand en zou niet ver kunnen lopen. Zou geen HD zijn maar is verder nooit onderzocht wat het wel is.

De schimmel vertrekt vandaag, nog lekker geborsteld en mijn dochter heeft foto`s gemaakt
Er komt dus een stal vrij en die wordt ook meteen vanavond weer gevuld door het trainingspaard van 180. Ik heb een hoofdstel op Mp gevonden die zou vandaag binnenkomen met de post.
Ik wil eigenlijk geen jonge of trainingspaarden meer ( weinig tijd en wordt te oud voor die gekke sprongen van jonkies uit te zitten) maar omdat ik deze al van veulen af aan al ken en mij toen al opviel hoe relaxt zij was tussen al die heetgefokte hittepitten zei een stemmetje in mij om dit te doen.

dag met veel emoties en spannende dingen, ben blij als het morgen is.
Hond komt waarschijnlijk in het weekend deze kant op
Neem je afscheid van 1, komen er 2 voor terug

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 14:54

@lyn: het blijkt maar weer waar te zijn het gezegde 'als één deur dicht gaat opent zich een ander..' (of meer :) )

Bij herders is dat schuine er soms een beetje teveel ingefokt heb ik het idee. Ik ken er ook eentje waarvan ik denk dat het nooit goed kan zijn voor het bewegingsapparaat. Zeker niet als ze ouder worden.
Afbeelding
Het lijkt wel of ie half zit te piesen :)

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 15:19

En niet alleen voor de heupen, maar vaak ook halverwege de rug spondylose door het extreem buigen van de rug….. Zo een bouw hond is ook niet mijn favoriet. Ik hou van het rechthoekmodel.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 16:19

Maar als je shows met je hond wil lopen dan moet je wel mee doen aan dat 'modebeeld' anders kun je het wel schudden. Triest eigenlijk.

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 22:56

Oef, het oogt ook gewoon pijnlijk en oncomfortabel zo'n schuine bouw. Ik ben daardoor echt afgeknapt op herders, terwijl het veelal super fijne honden zijn.

Gelukkig maken de filmpjes van spelende honden veel goed. Ook wel lekker zo'n ruime schuur om bij slecht weer in te kunnen rennen!

Belker, heb je zoveel JKK? Staat dat ook veel in de bermen bij jou? Wel een klus om dat weg te krijgen dan. Maar je hebt weer een slag geslagen. Dat moet wel schelen straks in het voorjaar.

We zijn deze week naar een bijeenkomst van de gemeente en het Geldersch Landschap geweest. Er is weer een biodiversiteitstraject, dus binnenkort weer een erfbezoek met advies en goedkoop planten bestellen. Paar jaar terug al eens mee kunnen doen en toen een wilde haag langs de weide kunnen zetten ( die je nu pas eigenlijk echt kunt zien, krijgt eindelijk volume).
We hopen nu de rest van de weide te kunnen voorzien van bomen en struiken. De adviseur had ook ervaring met paardenweides, zei ze. Dus hopelijk krijgen we daar een mooi beplantingsplan van, en dat ook nog eens gratis... Dat zijn echt fijne trajecten.

We zijn bezig met een equihabitat traject. We hebben ook een eerste voorstel gedaan bij de gemeente. Ben benieuwd wat er uberhaupt mag. Kregen net een brief dat ons voorstel goed was ontvangen en dat ze binnen 6 weken er op terug komen.... pff 6 weken, dat is een eeuwigheid. Waarom niet morgen ? En dan gaat het alleen nog om het advies en nog niet eens om een vergunningstraject..

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 23:26

Heerlijk zeg jullie schuur dp en een blij hondje.

Ln, sterkte. Maar wel fijn een hond een goed thuis kunnen geven.

Hier bewust 9,5 jaar geleden voor een Mechelaar gegaan. Duitsers zijn veelal zo afhangend gefokt, niet best.

Hier is het nat. Toe aan zomer.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 07:49

Ik wilde juist ook liever geen volle duitser, ben zeker geen voordstander van dat doorfokken van dat afhangend kruis. Ik heb eigenlijk ook bijna altijd kruisingen gehad maar deze is voor de opvang met kans op blijven aangezien de eigenaar erg ziek is. Ik wil wel weten welke onderzoeken er nu gedaan zijn om straks niet met de ellende te zitten.

Mechelaars vind ik qua karakter anders, spreken mij veel minder aan. Vind ze vaak nerveuser en veel actiever zijn.

De merrie is ingeslapen |( , uiteindelijk heb ik gereden omdat hun auto niet aangekoppeld kon worden. Ik ken de merrie al vele jaren en gelukkig was het mijn vaste dierenarts er waardoor ik het gevoel had dat ik toch moest blijven en heb haar tot het eind vastgehouden. Vorige week zwoor ik bij hoog en laag dat ze het maar zelf moesten oplossen, hun maken de keuze, dan zit ook maar op de blaren maar toen het eenmaal zo ver was en alles anders liep door de auto deed ik wat goed voelde en ben ik voor de merrie blij hoe rustig het gegaan is met een vertrouwd gezicht erbij.

De andere merrie is ook gebracht. Nog vrij nerveus en liefste kroop ze je broekzak in. Stuk gegroeid vanaf de laatste keer dat ik haar zag, dat was iets van 2 jaar geleden geloof ik.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 08:31

Sterkte Lynn Nikita.
Blijkbaar heeft het zo moeten zijn dat jij erbij moest zijn.
Nieuw paard zal wel even raar zijn, maar ook een goede afleiding.

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 10:01

Sterkte LN, fijn dat je er voor het paard kon zijn.
Ben benieuwd hoe de nieuwe reus zich ontwikkelt.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 10:26

boemel schreef:
Sterkte Lynn Nikita.
Blijkbaar heeft het zo moeten zijn dat jij erbij moest zijn.
Nieuw paard zal wel even raar zijn, maar ook een goede afleiding.

Inderdaad, voor de merrie ben ik blij dat je erbij was, veel sterkte :knuffel: echt rot als die beslissing zo buiten je om wordt gemaakt.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 10:57

Heel veel sterkte.
Echt onbegrijpelijk dat zijn eigenaar nu juist die keuze maakt.
Voor het paard wel fijn dat jij er toch bij was.

En ben heel benieuwd naar je reus :j

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-24 11:39

Ik heb een foto gezien van de reus. Waar ik normaal altijd denk bij haar drama-king wat een groot paard (gewoon normale maat trouwens, maar barok en ik klein) dacht ik ach gut wat lijkt hij nu klein. :+

Ik snap de eigenaar ook niet. Financieel, zakelijk gezien ja.
Maar het is voor ons denk ik fijner om de keuze voor inslapen te maken op basis van dier heeft pijn. Had hij haar in laten slapen toen haar hoeven niet in orde waren had ik het echt begrepen. Aan de andere kant is wel gebleken dat dit dus ook goed kon komen met goede zorg. Dus eigenlijk had je dan ook de keuze gemaakt rondom het geld lijkt mij. Blijft lastig, maar ze heeft het de laatste maanden wel goed gehad en is met liefde verzorgd geworden.

Voor het dier ben ik blij dat er een bekend gezicht bij stond. Maar dat de eigenaar dan de ballen niet heeft vind ik jammer, maar of ze hem als vertrouwd persoon zou zien? Van de dingen die ik hoor via LN is het echt gewoon het hebben van zo'n dier, ik neem aan dat hij hier geld mee verdient met de veulens die hij heeft gefokt en verkocht. Er toch wel een klein beetje hobby aan heeft. Maar qua verzorging ligt dat voor de paarden die hij heeft in handen van anderen.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 14:32

LN, wat fijn dat je haar zo hebt kunnen begeleiden. Het is niet jouw keuze, helaas, maar dan liever iemand met liefde voor haar bij haar op het moment, dan een eigenaar die baalt van de kosten…….

Hiervweer regen. Vanmorgen nog een rondje gemend, was droog en ze hebben even fijn bewogen. Verder had ik geluk, ik kon 2 zakken mestkorrels met antimos werking met 40% korting scoren bij de Welkoop. Scheelt weer mos op de weidjes.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 18:48

Mijn vriend heeft de voerkist afgemaakt.

Een bordje aan de binnenkant om op te schrijven.
Een rekje voor de voerbakjes en een klapplankje als miniwerkbankje

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Heel handig :o

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 18:50

@LN, het heeft zo moeten zijn dat jij er bij kon zijn, sterkte met je verlies :(:)

@boemel, wauw! Mooi en functioneel, echt gaaf!

Hier ben ik ook blij. Ze zijn begonnen aan het plaatsen van de omheining *\o/*
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 19:07

@karin: dat ziet er mooi uit.
@boemel: sjiek hoor.

Hier vanochtend miezer en vanmiddag regen, dus ik heb ze net binnen gezet.

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 19:18

Mooi geworden Boemel en ideaal zo met dat bord.

Prachtig Karin!

Hele dag regen hier bah.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 19:38

Mooi zo die omheining! En geweldig voer station. Ziet er handig uit.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 19:41

Heel mooi die voerwagen Boemel. Gaaf.
Karin, wat fijn, hoe lang doen ze er over?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 19:59

Knap van je man Boemel. :j

Prachtig Karin.
Ook dat grote verharde stuk voor je stallen, handig.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 07:55

Handige man, zier er heel mooi uit! handig zeg

Mooie omheining en wat Duo P ook zegt ook veel verhard handig als het zo nat is

Gisteren in de les heeft de dochter een koprol gemaakt, eerste keer op de manege maar na janken ging ze erop en aan de longe verder gegalopeerd. Trots op haar ( was ook niet uit te zitten, vanuit galop ging die in noodstop, hoofd naar beneden en achterhand omhoog)
Mijne deed ook weer erg goed zijn best. Blijft zo`n ander paard daar in de drukke binnenbak dan thuis alleen.

De nieuwe reus begint wat te wennen. Mijn Spanjaard denk dat die nog steeds hengst is en zij is er ook hengstig van dus ik laat ze nog even apart. Ze ziet wel echt als een puppy uit, zou dr geen bijna 5 geven maar eerder 2.

Ook is er nog een uitbreiding. Er zou een herder tijdelijk in noodopvang komen maar waarschijnlijk blijft die (mits alles klikt in huis en ik wil onderzoeken naar de rug)
De eigenaresse lag in het ziekenhuis vanwege een hersenbloeding en herstel ging al erg traag en nu is ze stervende, hebben gisteren alvleeskanker ontdekt en de familie is al afscheid aan het nemen.
Moet dus wel kijken hoe de kosten van onderzoek verhaald worden, de dochters zouden niet meewerkend zijn, hond moest maar naar het asiel dus vrienden probeerden op alle mogelijke manieren opvang te vinden. dat is nu bij mij gevonden maar echt info van de eigenaar zal ik nooit meer krijgen en ze zal niet weten dat de hond veilig zit. Ze laten geen vrienden meer toe dus ik hoop dat iemand haar dat wil toefluisteren.

Nogal een roalercoaster week achter de rug, heb er hoofdpijn van gekregen.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 09:00

Tjee LN, dat is veel!

Stoer van je dochter dat ze er weer op ging.
Dochter van mijn vriend (12) stuiterde vorige week in de les van een 25 jarige pony af na een te hoog tempo gevolgd door een bok. Nou, zij was er behoorlijk klaar mee. Ze heeft altijd privéles en spreekt deze zelf af. Ben benieuwd of ze dat nog doet :=

De onrust bij de paarden zal nog wel even duren. Als het te heftig is, kan Monnikspeper helpen.

Wat een verdrietig verhaal over de hond + baasje. Ik kan me voorstellen dat dit voor de familie even niet het moment is om zich druk te maken over de hond, maar toch…. Niet leuk. Helemaal omdat jij er toch maar mee zit. Zou jouw beslissing anders zijn om de hond te houden als het onderzoek slecht uitpakt? Anders maar gewoon kijken hoe de hond zich houdt?

Kan iemand het kamernummer achterhalen van het baasje, zodat er een kaartje gestuurd kan worden met de informatie dat de hond goed opgevangen is?
Zo verdrietig als t baasje zich daar zorgen over maakt.

Karin, prachtig! Dat gaat heel mooi worden!

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-24 10:48

Nou Boemel complimenten aan jouw handige klusser! Als deze de verkoop in gaan denk ik dat ze nog geliefd zijn ook. Ik ga hem in elk geval onthouden mocht ik ooit wat willen klussen :D
Waarom kiest ze altijd die pony? rijd deze normaal wel fijn en was het een eenmalige actie dat ze er klaar mee is? Nu heb ik dat met een hafje waar je telkens een gevecht mee aan gaat voor de galop. Ik heb er geen moeite mee als ze eens iets proberen, maar telkens vol de nek erin gooien en bokken en dat je dan flink moet meppen daar pas ik voor. Al zou ik het dan wel leuk vinden om zo'n paard voor jezelf te hebben zeg maar. Die wat ik had reed juist best wel fijn op de galop na eigenlijk. Verder gewoon stabiel, zacht in de mond, lekker voorwaarts, redelijk goed op het been. Maar die galop oliebol, en dan vind ik ook niet dat ik het maar steeds moet proberen en het lukt niet dat schiet voor dat paardje ook niet op dan blijft ze het ook doen.

LN vanuit galop stop, kop laag en bok tja dat is wel een knappe als je dan blijft zitten. Was het die waar ze toen op zat met een big smile en ze al wiejend voorbij kwam?

Karin ziet er netjes uit, mooi groot stuk verhard en die omheining is ook erg mooi.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 11:04

Ik zal de complimenten doorgeven :o

De kostprijs aan materialen was al dusdanig hoog dat ie denk ik niet interessant is qua prijs voor verkoop.
Maar, ik ben er in ieder geval enorm blij mee.

Dochter van mijn vriend lest bij dochter Pensionstal achter ons huis. En de lespony wordt door de instructrice geleend. Dat was eerst een hele brave pony, maar nu leent ze van iemand anders een pony en die had duidelijk een eigen mening.

Moet wel zeggen, ik vind het niet handig om een onervaren ruiter op een vreemde pony te zetten en dan direct in een enorme bak buiten te laten rijden.

Ik zag al een paar keer dat er 0 controle was en de pony liep hoe het uitkwam. Dan stond ie stil, dan liep ie veel te hard en de richting bepaalde hij ook grotendeels zelf.

Ik was dan zelf lekker aan de longeerlijn begonnen of in een afgezet kleiner gedeelte. Maar goed meiske is waanzinnig talentvol en zou onze best pittige Friese merrie gerust op concours een B proef kunnen starten, dus ik hoop dat deze ervaring geen einde aan het paardrijden gemaakt heeft.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 11:23

Altijd zo sneu als ze zo'n negatieve ervaring hebben, zeker als er ook nog eens lichamelijk iets bij komt. En idd geen handige aktie van de lesgever.

Hier zowaar een zonnetje en de regendeken van Boon maar verwisseld voor een zomers katoentje.