Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sky_Britt

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 15:44

MarloesHJ wij zaten in de laatste boerderij richting Oensel, schuin tegenover de sauna. Zat 5 hectare grond bij en stond destijds te koop voor 5 ton maar er moest nog zoveel aan gedaan worden dat je er op zijn minst nog wel een paar ton tegen aan moest gooien om er iets leuks van te maken.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 16:14

Sky_Britt schreef:
MarloesHJ wij zaten in de laatste boerderij richting Oensel, schuin tegenover de sauna. Zat 5 hectare grond bij en stond destijds te koop voor 5 ton maar er moest nog zoveel aan gedaan worden dat je er op zijn minst nog wel een paar ton tegen aan moest gooien om er iets leuks van te maken.

Grappig, ik ken iemand die daar toen volgens mij is gaan kijken om daar haar bedrijf te vestigen. Maar die hebben wij nooit bezichtigd. Zij heeft uiteindelijk een ander pand gekocht, als was ze er wel serieus mee bezig geweest meen ik mij te herinneren. Was inderdaad wel heel veel werk aan, we zijn er toendertijd wel eens langsgereden.

Mijn IJslander is trouwens ook heel fanatiek als ie stil heeft gestaan maar wel controleerbaar (en stel je er op in dat ie fanatiek gaat zijn dan is ie niet vooruit te branden). Mijn warmbloed wordt wel kijkerig maar die moet je gewoon aan het werk zetten en dan is het goed.

Leuk die bijrijder, en ach dat hooi was gewoon een extraatje!

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 16:24

Sky_Britt schreef:
Ik heb flink bij moeten lezen, heb afgelopen week mijn dissertatie moeten verdedigen. Ik zag wat bekende plaatsnamen voorbij komen. Ik en mijn vriend zijn beide brabander maar hebben de afgelopen jaren in Zuid-Limburg gewoond en we zijn nu neergestreken in de omgeving van Weert.

@Tarzan, staat je paard bij equine park in Hulsberg? Daar heb ik tot 6mnd geleden ook gestaan (in de buitenstallen).

Ja klopt :D Ik sta al die tijd al onder dus ken niet zoveel mensen van boven :')
Nog ongeveer 10 dagen en dan gaat hij mee naar 'huis' *\o/*

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 17:00

Colien schreef:
Veel Limburgers hier.
Ik zit zo goed als tegen Den Bosch aan.

Grappig, hier ook uit de meierij :wave:

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 17:03

Ik laat mijn mest gewoon composteren, en dan rijd ik het uit over het land. Veel goedkoper! En goed voor mn land :D

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 20:24

hoe lang laat je het composteren libera? ik ben net een composthoopje begonnen, wij hebben vrij arme grond en de tuin moet ook nog aangelegd worden, dus ik dacht ik begin maar vast.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-20 20:41

Ik laat het ongeveer drie kwart jaar liggen. En ik gooi ook wel eens gewoon de verse mest over de tuin. Paar buitjes en het is weer weg

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 21:16

Blijft meestal 6mnd-1 jaar liggen, ligt eraan wanneer ik het nodig heb. Ik vul er inderdaad ook de bakken in de groentetuin mee :)
Echt niet dat ik het weg geef :D

Als je het regelmatig keert, en in droge periodes wat water toevoegt, is het na 1 jaar mooie zwarte grond

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 21:19

Hier blijft het ook tussen 6/12 maanden liggen. Gaan ook bladeren en gazon gras enz doorheen.
Is dan net zo vergaan als compost uit een zak.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 21:31

Hier raakt de mesthoop ook aardig vol. Hij is op het beton en niet op grond waardoor hij ook niet echt composteert. Ik hoop dat ik er nog een fruitboertje blij mee kan maken en anders ga ik er paddestoelen op kweken denk ik :') .

Vandaag zijn ze hier begonnen aan de rijbak en de boomstronken zijn weggehaald. Wat een verschil al!
De paarden hebben gratis schriktraining gehad. Ze zijn nu helemaal vrachtwagen en kraanproof :j .

Heeft er iemand trouwens verstand van graszaad? Als alles af is wordt het opnieuw ingezaaid, maar met wat hè? :D

DubbelDun schreef:
Het is ook maar net wat je paard 'kan hebben'... sommige ontploffen als ze niet x keer per week onder het zadel komen en anderen kun je gerust een maand of langer laten staan.

Net 6 balen hooi achter in de kikker gekregen... toch niet verkeerd :)

https://www.mupload.nl/img/a2shp3e.jpg

Mijn vaste bijrijder klaagde dat ie onder het hooi kwam te zitten

[ Afbeelding ]

6 balen hooi is veel! En wat een Leuke bijrijder heb je!

_Penotti schreef:
[ Afbeelding ]
2009

Wow, dat is al even geleden! Ik vind het prachtig om te zien, maar voor mij hoeft het niet per se meer O:) .

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 21:46

2012 gaf nog mooiere plaatjes.
Maar van mij hoeft het ook niet.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 21:49

Vanmorgen les gehad met de ruin maar hij toonde duidelijk ongemak/verzet.
Nieuwe ronde osteopaat en zadelmaker maar en tot die tijd alleen longeren.
Niet de grootste ramp maar wel jammer, onze wekelijkse lessen gingen steeds een beetje beter!

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 07:35

Dais: opnieuw in laten zaaien voor de paarden? Ik heb hier Graszaad van Bioron genomen aangevuld met kruiden. Biologisch en fructaanarm.

Hier geen compost, de mest wordt 1x per jaar opgehaald door een boer en gaat over zijn land. Voor mij wel zo makkelijk. Uit bodemonderzoek blijkt dat ik nog genoeg meststoffen heb voor de komende tig jaar dus wil het hier niet op het land.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 09:00

Ik zou niet weten wat ik met 12 m3 compost aan moet ondanks dat we best een grote tuin hebben :)

@dais: ik heb ooit mijn postzegelwei ingezaaid met Barenbrug paardenmengsel (fructaanarm) en heb nu een wei waar haast geen gras meer staat maar alleen (on)kruid.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-20 09:35

Ik vraag me ook af hoe fructaan arm eruit ziet. Fructaan wordt nml ook aangemaakt onder invloed van omstandigheden. Water, bemesting, vorst is van invloed op de hoeveelheid fructaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 09:59

DubbelDun schreef:
Ik zou niet weten wat ik met 12 m3 compost aan moet ondanks dat we best een grote tuin hebben :)

@dais: ik heb ooit mijn postzegelwei ingezaaid met Barenbrug paardenmengsel (fructaanarm) en heb nu een wei waar haast geen gras meer staat maar alleen (on)kruid.

Onze boerenbuurman (intussen goede vriend) die ook bemestingsadviezen e.d. geeft, zegt hetzelfde over de paardenmengsels als de ervaring die DD heeft.

Ik ga het dus ook niet proberen. Ik heb een stuk van 1 hectare waar we meestal 2x per jaar van kunnen hooien en daar heb ik een advies voor gevraagd. Het liefst vaste rundermest 1x per jaar en 2x per jaar kunstmest en dan is het afhankelijk van de bodem welke verhoudingen de kunstmest dient te bevatten, maar dit regelt de buurman gelukkig voor ons.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 10:03

Maar met wat zaaien jullie dan wel in? BG11?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 10:05

belle_boef schreef:
Ik vraag me ook af hoe fructaan arm eruit ziet. Fructaan wordt nml ook aangemaakt onder invloed van omstandigheden. Water, bemesting, vorst is van invloed op de hoeveelheid fructaan.

Fructaanarm gras is gewoon minder vorstbestendig, wat weer logisch is omdat 'suiker' het gras beschermd tegen die kou. Soorten als Engels Raai kunnen dus goed tegen vorst én zijn dus ook fructaanrijker.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-20 10:08

Bij ons is het elk jaar paardenmarkt compost op een deel van de weides. Meestal niet genoeg voor alles. En kunstmest. Al wil ik kunstmest eigenlijk niet meer elk jaar.
Kalken zou denk ik goed zijn gezien de hoeveelheid boterbloem alleen las ik dat kalk op veengrond ook bijdraagt aan een snellere bodemdaling. Dat wil ik eerst verder uitzoeken.

Graszaad van het eerste jaar kwam bij een veehouder weg. engel raai maar mijne doen het er prima op. Weide is ook stevig.
Later 2 keer bijgezaaid met Duits mengsels wat het erg goed doet en niet heel duur is.
Af en toe koop ik een kleine verpakking met thimothee die ik dan strooi. Echter is dat voor een weide waar ze grazen lastig want het zaait niet uit, dan is het al opgegeten

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-20 10:09

DubbelDun schreef:
belle_boef schreef:

Fructaanarm gras is gewoon minder vorstbestendig, wat weer logisch is omdat 'suiker' het gras beschermd tegen die kou. Soorten als Engels Raai kunnen dus goed tegen vorst én zijn dus ook fructaanrijker.

Maar dat betekend dan toch enkel wat voor de winter?
Gras wat in het graasseizoen gestresst is Maakt ook meer fructaan aan

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 10:13

Klopt, maar je moet ook goed weidebeheer in acht nemen. Dus zorgen dat er niet overbegraasd wordt en na een zeer droge periode gevolgd door regen 1 a 2 dagen geen paarden op de wei.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 10:35

Ff bijlezen met een bakkie koffie :)

Tarzan, We wonen hier inderdaad nog niet zo lang. We zijn van een twee onder één kap in het buitengebied naar een vrijstaandewoning in het buitengebied verhuisd :D
De paardjes stonden ook aan huis bij onze vorige woning. Daar hadden we ook een zwemvijver voor de paarden.
Het huidige huis hebben gekocht met meer grond dan wat aangeboden was, maar omdat er nog maïs op de grond staat, kunnen we het nog niet definitief indelen.
We moeten eerst wachten tot het maïs eraf is. Als dat is gebeurd, dan kunnen we alles opnieuw indelen.
Ik zit al weken te brainstormen hoe het precies moet worden, maar het is best wel lastig!
Er moet een speelse weide komen met heuvel én een vijver. Zodat we - net als bij ons vorige adres - zomers lekker het water in kunnen plonsen!
Een paddock zijn we nog niet over uit, het waait hier behoorlijk. Met droge periodes wordt je echt gezandstraald. Dus ik denk dat we dat moeten laten.
Er is een koeienstal die wordt omgebouwd tot trainingshal/binnen paddock. De afmeting daarvan is 14x18.
Dus in principe hebben we dan al een paddock, overdekt.

Nick is vrijdag geënt, liep zo de trailer op. David heeft hem zelfs de trailer op gezet, liep zo mee.
Wel had hij gisteren ochtend een hele dikke bult op de plek van de enting... Die wordt gelukkig al weer kleiner.

Haha kermit als bijrijder!

Ik had een hele 'mooie' en nette mest/compost hoop. Iemand... met de naam Bliksem... heeft alles los getrokken, want er lag wat fruit tussen... :x
Dus ik kon alles weer bij elkaar scheppen. Voordeel was, de mesthoop was gelijk een beetje gekeerd ;)

David en Marloes hebben gisteren schriktraining gedaan met Nick en Bliksem. Ze zijn uren bezig met verzinnen en opbouwen, daarna met Nick en Bliksem door het zelfgemaakte parcours. Echt leuk hoe ze dat zo verzinnen en dan met de paarden doen.
Zal straks ff foto zoeken.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-20 10:37

Oh wat lekker Om een binnenpaddock te hebben chasey.

Is een haag aanplanten rondom de buitenpaddock een idee als windvangen?

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 10:53

Oh klinkt als een heerlijk plekje chasey!
En fijn dat je ook een binnen paddock hebt, luxe hoor :P

Afbeelding
Het gras wacht met smacht op mijn paard :D
Lekker gespaard voor hem, ben benieuwd hoelang hij erover doet tot het op is :')

Ik ben ook erg benieuwd of het klikt met de pony’s :=

Colien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 11:04

SillyB schreef:
Colien schreef:
Veel Limburgers hier.
Ik zit zo goed als tegen Den Bosch aan.

Grappig, hier ook uit de meierij :wave:

:wave:

Wij hebben gisteren onder onze schuilstal betonroosters gelegd. Wij zijn klaar voor de regen dus, nooit meer zo’n blubber als afgelopen jaar hoop ik.