Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 20:11

Ik denk dat ze ook echt zich even wil terug trekken van de anderen. Dus een schot voor alleen het voeren vind ik dan geen optie. Nu voer ik haar eerst in de stal en komen daarna de anderen er weer bij. Maar ze staat momenteel ook veel alleen op stal. Maar met dit slechte weer staan de anderen ook binnen. Ik had deze week al een paar keer vaker dat ik dacht dat ze buiten stond terwijl de anderen binnen staan. Dus het is een beetje alles samen. Ik denk dat de anderen haar van het eten weghouden. Waardoor ze nu onder andere magerder is. Ze staat niet meer graag in de regen en ze wil een rustig plekje waar ze zich terug kan trekken. We wilden in de zomer als alles lukt een andere stal bouwen, maar er zijn eerst andere klussen die af moeten. Dus ik wil iets tot die tijd voor haar zodat ze en goed kan eten en rustig kan staan. En misschien als ze weer op gewicht is. Dat ze ook weer wat strijdlustiger is en niet zo over zich heen laat lopen. Even wennen. Zij was altijd de dominante.

Hilary

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 20:22

Heb je aan de zijkant van de stal (of aan de voorkant) nog plek voor een klein, laag afdakje? Gewoon, twee palen in de grond, golfplaatjes erop (of een plaat hout en een zeil).

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 20:33

Ik ga morgen eens kijken wat ik hier allemaal heb liggen en kijken wat ik er dan van kan maken. Een ding is zeker er moet even iets geregeld worden voor deze dame. Ik heb wel palen en balken, pallets een paar planken. Een houten plaat of zeil heb ik dacht ik niet liggen en dat kan ik morgen ook niet halen denk ik, maar dat lossen we dan wel even op. Kijken hoe ver we komen zo.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 21:22

Ik heb voor mijn shet ook een mini stukje. Soort stand maar dan anders haha. Is maar 2 bij 1 denk ik.
Afbeelding

Kan ze zo inlopen en weer uit draaien. Is echt maar een heel klein stukje

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 21:23

Haha Dat is zo cute _O-

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 21:30

En vooral handig met een vreet fjord en een niet vreet shet haha

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 21:32

Afbeelding

Zo onverwachts kwam mijn paardenbuuf vanochtend langs om een mooi cadeautje langs brengen, dank je Meggiemeg! Zo leuk en lief .

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 21:34

Das lief!

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 21:34

Lief :o

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 21:36

Leuk praktisch plekje voor het shetje.

Oh wat een lief gebaar!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 21:51

Leuk bakje, straks lekker zonnig met dit sombere weer :)

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 21:55

karev schreef:
Ik heb voor mijn shet ook een mini stukje. Soort stand maar dan anders haha. Is maar 2 bij 1 denk ik.
[ [url=m/olWhhF.jpg]Afbeelding[/url] ]

Kan ze zo inlopen en weer uit draaien. Is echt maar een heel klein stukje

Oh kijk zo iets ja.... En hoeveel blijft er dan nog over bij jou voor de rest van de stal? En wie staan daar dan nog eventueel in?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 22:01

Zo, even bijgelezen. Had vanmidag les in de pleurende regen. Vanmorgen open dag van middelbare school voor dochter en toen ik eindelijk thuis kwam, was alles veranderd in een moeras en kon ik nog mesten en alle netten vullen. Ook in de pleurende regen, uiteraard.

Maar goed, de les ging best goed, ik zit nu lekker met droge kleren op de bank lekker series te kijken en chips te snaaien. En mijn lesgenoot heeft een nieuwe carrière als..... Dierenoppas! Dus daar zijn mogelijheden voor mijn vakantieprobleem.

Kvulden: 2 jaar geleden zat ik met een zelfde soort probleem. Nieuw ponietje erbij, die niet onder het afdak mocht van de anderen en stond te bibberen in de regen. Voor nood heb ik toen een parasol goed vastgebonden op een aparte plek, met voer eronder. Kon hij tenminste droog staan. Later ook nog met een oude partytent (met brandgaten erin door een te hard opgestookte buitenkachel en een dronken echtgenoot... >;) ). Maar de ponie bleek een ondernemend type. Dus de partytent leefde niet lang....

Afbeelding

:=

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 22:11

Karev, hoe groot is jou shet?

Haha fabster dat is wel een hele leuke foto. Ze is zich van geen kwaad bewust. Haha
Laatst bijgewerkt door kvulden op 20-02-16 22:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Lisa_vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 22:13

Ideaal Tamara! Zo kan je ze wel apart voeren.
Zoiets was op de vorige weide bij mij ook zo handig.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 22:19

Toet is Plm 85 cm
Stal is denk ik 3-3,5 zit een hoekje in dus is lastig te schatten. Staat nog 1 fjord in Afbeelding
Afbeelding

Dit is vanuit toet haar hoekje

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 22:24

Als ik dit bij mij zou doen. 1x2 op de plek direct naast de deur. Dan blijft er een gedeelte over van 3*3,5 voor de anderen. Ik ga dat morgen nog eens na meten. Dit is ook het hoekje waar ze zelf meestal staat. De anderen niet. Ik denk dat ik dit ook nog wel een mooie nood oplossing vind. Dan is het zeker droog en warm.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 22:46

Ik weet niet hoe jou stal opening is maar je zou een stukje van 1 bij 1 af kunnen zetten met 2 openingen zodat ze er vooruit uit kan. Snap je me? Haha. En dan iets creeeren zodat de kleine er alleen onder Door kan.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 23:07

Ja ik snap geloof ik wat je bedoeld, denk ik. Bij mij zit de deur helemaal in de hoek. En ik dacht dan dat die dan ongeveer naast de deur komt. Maar dan tegen de muur naast de deur. Daar zit dan een muur van ongeveer 2,5 meter. Ik zie zo even niet hoe ik een doorloop kan maken. Alleen bv als ik dan niet recht tegenover elkaar maar schuin. Dat zou wel kunnen.kan ze makkelijker door lopen. Niet in de achteruit en hoeft niet perse te draaien.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 23:18

Als je dan een plekje maakt als volgt. Je deur, daar rechts van, tegen dezelfde wand aan als waar de deur zit zeg maar. Kun je daar een doorloopje maken voor je shet? Zodat ze er gewoon doorheen kan lopen zeg maar.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 23:22

De muur naast de deur is 2,5 meter. Dus ik kan de ingang dan direct naast de deur maken en dan aan het einde een doorgang in het nieuwe muurtje die parallel aan de buiten muur loopt. Dan moet ze zeg maar iets afslaan. Dat lijkt me inderdaad haalbaar. Heb jij daar ook nog een voerbak in, of iets of voer je op de grond. Bedankt al vast voor het meedenken.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 23:25

Wat wil je haar voeren? Voor hooi zou ik een speciekuip in de hoek zetten en daar hooi in doen (evt. vastzetten zodat ze niet met de bak gaat gooien).

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 23:27

Oeh speciekuip is wel groot voor in zo'n klein stalletje.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 23:43

Ik zal morgen een foto maken van toets place haha. Idd over de lengte van de muur, 2,5 meter. Of korter kan ook. En dan met 2 openingen waar ze onderdoor kan. In en uit dus.

Ik heb er een voer bakje in en een hooinet hangt er. Maar toet hoeft er niet doorheen te lopen. Die moet weer omdraaien.

Toet eet 1 plakje hooi extra op een dag. Ze eet met karev mee en savonds hang ik er een net in met 1 plak hooi. Die is de volgende avond bijna op.

Heb je Facebook kirsten? Dan kan ik wel een filmpje maken voor je
Laatst bijgewerkt door Martje80 op 20-02-16 23:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 23:46

kvulden schreef:
Oeh speciekuip is wel groot voor in zo'n klein stalletje.

Je hebt verschillende maten... onze drinkbak kan door de shet als badkuip gebruikt worden, maar we hebben ook een schattig klein 30 liter speciekuipje (voor pootje baden :+)

edit: hooinetje kan uiteraard ook, maar ik had het idee dat jouw shet apart moet om meer te eten, dus dan is slowfeeden misschien wat flauw :D