Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Nikita

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 08:42

Gelukkig een eigen bak. Telkens met de trailer naar een bak moeten lijkt mij onhandig en tijdrovend

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 08:48

Hoezo trailer? Gewoon heen rijden :+

Wij zijn nu idd bezig met aanleg van een 'bak'.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 08:52

Lijkt mij fijn als je je hooikosten eruit zou krijgen.
Dat is bij mij iig de grootste kostenpot :D

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 09:10

Ik ga drie/vier keer per week met de trailer naar de bak maar daar raak je ook gewend aan. Onder de man is hier vanwege verschillende redenen geen optie. Wij hebben de vergunning voor een bak thuis. Nu het budget nog.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 09:14

Ik heb hier 3 binnenbakken op minder dan een kilometer (eentje zelfs op 60 mtr), maar daar kun je als buitenstaander niet terecht, óók niet tegen betaling.
Dus als het slecht weer is (a.i. regen, sneeuw, vorst, harde wind of te heet) rijd ik gewoon niet. Ik heb niet de indruk dat de bolle dat erg vindt :)
Maar als je een paard echt traint voorwedstrijden zul je dat niet kunnen doen.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 09:17

Toen ik nog wedstrijden reed konden zelfs de paarden dat af.
Het zit meestal tussen de ruiter hun oren dat het paard x keer per week moet lopen :D

Ik ging toen 1 keer in de week naar de vereniging. Dus dat kon ik rijden.
En soms dan alleen op wedstrijd.
Ik grapte ook wel eens, ik zie de wedstrijd nu als training, maar kan mijn bakhuur wel terug winnen :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 09:21

En buiten kun je ook heel veel dingen trainen hoor. Ik denk dat een hoop wat Boon kent ze op de hei geleerd heeft, vooral op de tankbaan kun je prima zijgangen oefenen :)

Sky_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 09:23

Ik heb flink bij moeten lezen, heb afgelopen week mijn dissertatie moeten verdedigen. Ik zag wat bekende plaatsnamen voorbij komen. Ik en mijn vriend zijn beide brabander maar hebben de afgelopen jaren in Zuid-Limburg gewoond en we zijn nu neergestreken in de omgeving van Weert.

@Tarzan, staat je paard bij equine park in Hulsberg? Daar heb ik tot 6mnd geleden ook gestaan (in de buitenstallen).

@MarloesHJ, je moet vlak bij kelmond wonen dan als er sprake was van een landingsbaan. Ik heb tot 3 jaar terug anti-kraak in de boerderij gewoond die opgekocht was door de gemeente omdat de landingsbaan daar zou komen :Y)

Wij moeten de bak nog laten keren, maar voor nu gaat het ook prima in de wei. In de winter zal het een beetje behelpen worden. De binnenbak van de rijvereniging is hier op een kwartier stappen vandaan, maar omdat ik maar 2 paarden heb is het nog een dingetje om de ander zo lang alleen te laten.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 09:26

Hier heb ik helaas geen bos in de buurt, alleen maar landweggetjes.
En als ik hier door sneeuw niet meer in de bak kan rijden, zijn die kleine weggetjes ook spekglad.
Met vorst zou wel kunnen, maar geen zijgangen of zo.
Maar hoe vaak is het hier lange tijd winter?
Dat is 2 keer voorgekomen sinds we hier wonen, uit mijn hoofd zeg ik 2008/9 en 2012.
1 van die jaren had het hier toen gesneeuwd, en s'nachts -20 :D
Maar prachtig helder weer.
Ik had toen het paard van mijn vriendin hier staan ter revalidatie van een peesblessure en die moest gestapt worden.
Voordat het ging vriezen hebben we de bak gesleept, die was kaarsrecht.
En toen er sneeuw kwam hebben we die weg geschoven.
En omdat het toen droog vroor werd de bovenlaag weer los en was er een stukje best zachte bak :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 09:35

Het is idd met vorst-op-komst hier ook de boel goed vlak houden (dat houdt in dat ik de paddocks met de hand moet harken :D ), maar vaak heeft het er voor net geregend en dan val;t er weinig te harken.

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 10:06

Ik heb hiervoor altijd op pension gestaan, van €150 per maand voor alleen stal, paddock en weidegang on Friesland tot €290 voor datzelfde met goede rijbak en veel toezicht in de Beemster. Bij die laatste heeft ze nog het fijnste gestaan.
Ik zou er geen pension klant bij willen, maar ik heb een box over en heb wel nagedacht over een pensioenpaardje. Ben maandelijks echter al ruim €100 aan hooi en €50 aan mestafvoer kwijt per paard, dus dan kom ik nooit op een redelijke prijs voor een oudje. Dus mijn box blijft leeg tot ik zelf een paard erbij koop :D

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 10:07

Afbeelding
2009

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 10:09

Nu wil ik sneeuw <3

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-20 10:11

Ik heb voor nu een hoefslag van 20/40 in de weide gemaaid op standje flink kort zodat ik die stuk kan lopen. Voor mijn jonkie meer ruimte dna mijn 12/30 bak.

Voor de winter gaan we het zie . Denk gewoon meer naar buiten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 10:14

Wij gaan uitkomen op een bak van ongeveer 36 bij 18. Precies goed voor onze pony's :')

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 10:15

@DaisyDarling: hoe komt het dat mestafvoer zo duur is bij jou ??

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-20 10:25

Robijntjah schreef:
Wij gaan uitkomen op een bak van ongeveer 36 bij 18. Precies goed voor onze pony's :')

Dat is al een hele lekkere maat. Toen ik het in de weide 20/40 uitzette was ik echt verbaasd hoe groot dat nog is. Was al helemaal gewend aan mijn kleine bakje

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 10:29

DubbelDun schreef:
@DaisyDarling: hoe komt het dat mestafvoer zo duur is bij jou ??

Ik moet het professioneel op laten halen, heb zo’n mestcontainer van 6m3. Ivm mijn schoonouders waarmee we ons terrein delen kan ik geen echte mesthoop kwijt (vinden ze niet prettig). En die leeghalen kost vrij veel. Wist het van te voren, dus ben er qua kosten voor mijn eigen beesten op voorbereid . €50 is misschien beetje ruim geschat, maar dan heb ik ook de bodembedekking en de jaarhuur van die mestbak nog niet meegeteld. :')

@Robijn, ik heb iets van 34x17 en ook dat is al heel goed te rijden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 10:48

@daisy: je bedoelt zo'n ding ??
https://www.paardenmestcontainers.nl/wp ... 50x150.jpg

Dat is wel een mooie oplossing.

Die van mij ligt langs de oprit op de hoek van de weg. Ook niet de mooiste oplossing, maar het kon niet anders ivm lossen met groot materieel.
Mijn buren hebben hem helemaal verdiept liggen met aan 3 zijden een conifeerhaag er omheen. Die zie je vanaf de weg helemaal niet.

Peppy heeft er weer een ervaring bij; ik was aan het uitmesten en had het deurtje van de mestbak net open gezet, draaide me om om de kruiwagen te pakken en toen liep hij er in.
Natuurlijk zakte hij weg tot over de koten en ik was even bang dat is er aan de verkeerde kant uit zou springen (de wegkant), maar hij draaide gelukkig om en sprong er door het poortje weer uit.
Hij staat zich nu met een paar vieze benen te bedenken dat ie dat beter geen 2x kan doen :D

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 11:00

DubbelDun schreef:
@daisy: je bedoelt zo'n ding ??
https://www.paardenmestcontainers.nl/wp ... 50x150.jpg

Dat is wel een mooie oplossing.

Die van mij ligt langs de oprit op de hoek van de weg. Ook niet de mooiste oplossing, maar het kon niet anders ivm lossen met groot materieel.
Mijn buren hebben hem helemaal verdiept liggen met aan 3 zijden een conifeerhaag er omheen. Die zie je vanaf de weg helemaal niet.

Peppy heeft er weer een ervaring bij; ik was aan het uitmesten en had het deurtje van de mestbak net open gezet, draaide me om om de kruiwagen te pakken en toen liep hij er in.
Natuurlijk zakte hij weg tot over de koten en ik was even bang dat is er aan de verkeerde kant uit zou springen (de wegkant), maar hij draaide gelukkig om en sprong er door het poortje weer uit.
Hij staat zich nu met een paar vieze benen te bedenken dat ie dat beter geen 2x kan doen :D

Ja! Heb er inderdaad precies zo een, maar dan met harde cabrioklep. Geeft ook vrijwel geen geur in de zomer, behalve als ie open is. :Y)

Zoals je buren het hebben vind ik het heel netjes. Dan kijk je er zelf ook niet tegenaan.

Gekke Peppy! Hij klinkt een beetje als 1 van mijn mini beesten, die is ook nieuwsgieriger dan goed voor hem is :+

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 11:19

Mijn mestput (open betonelementen) ruik je ook niet, maar dat zal komen doordat er geen stro/urine in komt maar alleen mest uit de zandpaddock. Met de vliegenoverlast valt het ook mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 11:19

Same here dd.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 11:57

Wij betalen 175 euro per keer mest ophalen. Dat gebeurt een aantal keer per jaar. Hangt er vanaf hoeveel er staan, natuurlijk... 3 tot max 7.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 12:12

Sky_Britt we zitten wel een klein stukje nog van Kelmond af. Maar hangt er ook maar vanaf hoe je het ziet. Hemelsbreed is het niet zo ver. Nu ben ik wel benieuwd in welke boerderij je toen hebt gezeten :+ we hebben toendertijd ook wel wat in Kelmond bezichtigd maar dat is het toen niet geworden.

Ik rijd niet buiten met mijn paarden omwille van een aantal zaken en ik rijd ook een binnen- en buitenbak voorbij met de trailer naar waar ik gebruik maak van de bak. Die willen geen mensen van buitenaf in de bak. Ik heb ‘s winters met mijn fulltime baan wel echt verlichting nodig. Anders zou ik de hele winter niet kunnen rijden. Ik vind het niet zo erg als ze af en toe wat stilstaan tussendoor, krijgen ze niets van. Maar ik probeer wel regelmaat te houden in het rijden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 15:25

Het is ook maar net wat je paard 'kan hebben'... sommige ontploffen als ze niet x keer per week onder het zadel komen en anderen kun je gerust een maand of langer laten staan.

Net 6 balen hooi achter in de kikker gekregen... toch niet verkeerd :)

https://www.mupload.nl/img/a2shp3e.jpg

Mijn vaste bijrijder klaagde dat ie onder het hooi kwam te zitten

Afbeelding