Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Foreverkliek

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 15:27

Karev doen! Heb net 2 uur door bos en plassen gecrossed en het was heerlijk! En leeg! Hele bos voor kliek en mij hoe fijn is dat?

Merries allebei gelongeerd, nieuwe voor het eerst van haar leven op 2 teugels. Was niet bijster effectief want eng volgens paard maar goed mentale uitdaging is ook belangrijk.

Zit nu voor de tv te chillen. Fijn weekend!

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 15:34

Haha ik zit op de bank onder eenn plaid met de hond naast me....veeeeel beter

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 15:35

karev goede tip! Ga toch nog eens kijken of ik zelf wat kan (laten) maken. Ook benieuwd naar die van jou Tinky.

Het is verassend droog hier.. Al durf ik nog niet op buienradar te kijken.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 15:44

Hier aan het spijbelen van de huishoudelijke klusjes, nog stofzuigen en dweilen en dan ben ik klaar. Manlief wil winkelen, heeft hij gelukkig nooit last van. Dus gaan we zo nog even als hij terug is van de boswandeling met de honden en dan ben ik ook vast wel klaar met mijn klusjes. Zie dat het al weer bijna kwart voor drie is dus mag ik wel opschieten.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 15:49

Zo eindelijk ff op de bank en eten. Kleinste ligt in bed. Ovenschotel staat klaar. Hoeft straks alleen nog maar de oven in en klaar.
Bijrijder en Wondergirl hebben echt een sprong vooruit gemaakt in super korte tijd.

Misschien longeer ik Roosje straks nog ff. Als vriendlief terug is van zijn werk.

Tinky12

Hier jongens op tijd van het gras,begint net te spatten.Ook op de bank onder dekbedje :)

Zap...ik ga morgen foto maken,als in de middag nog niet is ff helpen herinneren als je wilt :)

Martje80

Ik zal een foto maken straks!

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 18:43

Ik heb nog niet bij gelezen, even erg druk, maar ik heb een spontaan probleem. De paarden staan bij mij samen in 1 grote stal. Dat gaat altijd prima. Ze gaan er zelfs bij liggen. Maar nu ga ik wat vaker voeren omdat mijn Shetlander wat extra voer nodig heeft en nu durft ze niet meer naar binnen als de anderen binnen staan. Ze stond er helemaal verregend bij. En toen ik de anderen naar buiten stuurde kwam ze pas voor haar voer. En de rilde. De ondervacht is nog droog. Wat kan ik hier nu even zo snel aan doen. Nu staat ze alleen op stal en de anderen even buiten. Ik heb ook geen regen deken voor haar. Iemand een tip hoe ik dit kan oplossen. Ik was deze week al aan het bedenken hoe ik de shetlander de hele dag kon bij voeren zonder dat de anderen bij haar voer kunnen komen. Maar had niet gedacht dat ik ook voor een aparte onderdak moest gaan zoeken. De stal opdelen gaat niet echt dacht ik. Hij is iets van 3,5 bij 4. Tot nu toe nog geen enkel probleem gehad. Maar ze is oud en heeft niet zo veel zin meer om te vechten voor haar plekje geloof ik.

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 18:44

Vandaag babyfoto's gekregen van de fokker van ons Rachel. :D
Wat was ze cuuuuute!!! <3 <3 <3
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 18:44

Kun je een 'creep-in' opening maken zodat alleen de shet er door kan en de rest niet ??

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 18:46

kvulden schreef:
Ik heb nog niet bij gelezen, even erg druk, maar ik heb een spontaan probleem. De paarden staan bij mij samen in 1 grote stal. Dat gaat altijd prima. Ze gaan er zelfs bij liggen. Maar nu ga ik wat vaker voeren omdat mijn Shetlander wat extra voer nodig heeft en nu durft ze niet meer naar binnen als de anderen binnen staan. Ze stond er helemaal verregend bij. En toen ik de anderen naar buiten stuurde kwam ze pas voor haar voer. En de rilde. De ondervacht is nog droog. Wat kan ik hier nu even zo snel aan doen. Nu staat ze alleen op stal en de anderen even buiten. Ik heb ook geen regen deken voor haar. Iemand een tip hoe ik dit kan oplossen. Ik was deze week al aan het bedenken hoe ik de shetlander de hele dag kon bij voeren zonder dat de anderen bij haar voer kunnen komen. Maar had niet gedacht dat ik ook voor een aparte onderdak moest gaan zoeken. De stal opdelen gaat niet echt dacht ik. Hij is iets van 3,5 bij 4. Tot nu toe nog geen enkel probleem gehad. Maar ze is oud en heeft niet zo veel zin meer om te vechten voor haar plekje geloof ik.

Willen hoeft niet echt te betekenen dat ze het koud heeft.
Ik zou zorgen voor voldoende hooi, eventueel meerdere stapels.
Mijn paarden staan ook altijd nat in de regen maar hebben het niet koud. Als ze aan huis komen dadelijk krijgen ze wel een schuilstal.

Schattige foto AbbyBlues <3

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 18:48

Zoiets dus
Afbeelding
Afbeelding

De opening kan net hoog genoeg zijn voor de shet om onder door te gaan of net smal genoeg om door te kunnen. Bij een kleine ruimte is een smalle hoge doorgang handiger omdat ze dan rustiger staat

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 18:51

Anders draadje spannen waar de shet wel onderdoor kan en de rest niet?

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 19:08

Ja zoiets zat ik ook aan te denken voor het voeren inderdaad. Maar dat kan alleen buiten. Dan staat ze niet droog. En ze kiest de laatste tijd erg vaak voor de stal. Ik had vanmiddag al geprobeerd met de staldeur alleen de bovenkant dicht te doen, maar Rosie presteerde het om er onderdoor te gaan. En in de stal maken is voor deze stal te klein denk ik. We wilden er in de nieuwe stal wel rekening mee houden dat ze mocht het nodig zijn ook apart gezet konden worden, maar zo ver is het nog niet. Hoe groot zou het minimaal voor haar moeten zijn? De stal is nu 3,5 x 4 met aan de voorkant en de achterkant een deur.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 19:09

AbbyBlues schreef:
Anders draadje spannen waar de shet wel onderdoor kan en de rest niet?

Ja maar dat is dan ook weer een buiten optie toch? Of zouden jullie dat toch wel doen met de afmeting van de stal?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 19:13

3,5x4 is idd wel te klein om alleen iets voor een shet te maken of ze moet op een halve meter passen en rustig blijven staan. Dan zou je op 3,5x3,5 uitkomen. met een deuropening ter hoogte van de schoft van de shet moet Roosje er toch niet bij kunnen ??

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 19:19

De Shetlander is 106 cm. Een halve meter is wel klein ja. Maar wat zou minimaal kunnen voor nood?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 19:23

Afbeelding
Zoiets..

De doorgang is de hoogte van de schoft van de shet en de bovenkant gaas zodat er wel licht door komt maar geen ander hoofd. Ik hoop dat als er onderdoor een hoofd komt dat ze even haar benen/kontje gebruikt :D
Het schot aan de voorkant ziet de voorbak en is helemaal dicht.
Het (rode ) deurtje is zo breed dat de s het er door kan en niet tegen de voerbak aan komt. Het deurtje iets schuin afhangen zodat het altijd sluit. De shet moet dan alleen wel leren om het met de neus open te doen :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 19:24

Ik denk dat je max 70/75 cm kunt afsnoepen van die 4 mtr. Hoe minder hoe beter :D
Ligt er aan hoe makkelijk de shet in kleine ruimtes is.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 19:30

Leuk plaatje DD

1 meter breed is toch wel de minimale afmeting voor de shet.
Kun je haar niet een eenvoudig stalletje maken

Zou toch een regendeken aanschaffen. Opleggen als ze goed droog is (anders heb je snel schimmelvorming)

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 19:38

Zou het ook kunnen dat het deurtje aan de korte zijde zit?

Jammer dat ik net de oude platen van de trailer heb opgejaagd.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 19:45

Ik heb misschien nog een optie. Bij 1 deur van de stal. Dat is de kant waar ik normaal door ga. Niet aan de paddock zijde. Daar zit een afdak. Daar kan ik misschien even een stukje afzetten. Dan moet ze via de paddock door de stal naar de andere deur. Die deur kan aan de bovenzijde dicht. Alleen is dat dus voor Rosie niet laag genoeg. Iemand een idee hoe ik dat kan oplossen? Ik heb nog een staldeur staan en wat hekjes. Daar zou ik bv 1,5*1,5 kunnen afzetten. Ik heb ook wel rubber voor op de vloer.

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 19:48

Over mensen die niets van paarden weten: mijn schoonmoeder gilde het een keer uit..... Monique je paard valt om.... Geschrokken keek ik om, en ook hij was toen gewoon aan het rollen.

Is het niet mogelijk een verplaatsbare tussenwand te maken... Die je na voedingen weer gewoon open kunt zetten?
Ik heb er ook 1, voor noodgevalletjes.... Werkt bij mij prima! Volgens mij kun je die ook prima van betonplex maken.

Toen mijn ruin ouder werd, had hij het ook wel eens, rillen na een regenbui... Idd deken op, terwijl ik al die jaren met het probleem had geworsteld dat hij geen deken op wilde... (sloopte echt alles)Mocht ik ineens toch een deken op doen. Ze kunnen zichzelf op een gegeven moment toch minder goed warm houden, waardoor ze ook weer in gaan teren.... ( bleef voeren)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 19:58

kvulden schreef:
Ik heb misschien nog een optie. Bij 1 deur van de stal. Dat is de kant waar ik normaal door ga. Niet aan de paddock zijde. Daar zit een afdak. Daar kan ik misschien even een stukje afzetten. Dan moet ze via de paddock door de stal naar de andere deur. Die deur kan aan de bovenzijde dicht. Alleen is dat dus voor Rosie niet laag genoeg. Iemand een idee hoe ik dat kan oplossen? Ik heb nog een staldeur staan en wat hekjes. Daar zou ik bv 1,5*1,5 kunnen afzetten. Ik heb ook wel rubber voor op de vloer.

Bekijk de mogelijkheid om de bovendeur te 'verlengen' naar onderen toe, bijv. door een opklapbaar stuk metselgaas. Ik heb op die manier ooit een bovendeur 'verhoogd' toen ik een veulen had die op stal moest blijven en die neigingen kreeg om over de onderdeur heen te komen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 20:10

Ik zou toch echt op zijn minst een regendeken aanschaffen voor het oude besje op leeftijd.
En is het niet mogelijk om pal naast de schuilstal een klein stalletje voor de shet te maken? Met een dwarsbalk op bv 1.20 hoogte? Zodat alleen zij daar in en uit kan en de grotere niet?