Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 13:30

Ik officieel niet maar zo voel ik me wel :+

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 13:55

DubbelDun schreef:
Ik kom uit het westen, maar zou nooit meer terug willen :)

Same same!! :oo Wat een drama daar :') En wat een verademing nu in NB :D :+: <3 Nooit meer naar huis :)ddd

Mooi plaatje zo Malenka!! Heerlijk, ook eindelijk de diertjes bij huis <3 Geniet ervan :+:

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 13:59

Lynn_Nikita schreef:
Ik wil graag een alarm plaatsen op de loods, maar welke?? Ik hoef het niet via een duur bedrijf, "gewoon"een sirene of zo als een deur opengemaakt wordt Er komen nu vrij veel inbraken voor hier en wij hebben 2 waakse honden maar ik denk dat als aan de voorkant van de loods iemand bezig is hun dit niet horen en dus ook niet aanslaan. 100 euro wil ik uitgeven

Google op 'deur sensor alarm' en dan kom je al vanalles tegen. Bij hornbach al beschikbaar vanaf €5,50.

Haha, ik Google echt alles.

Wij hebben hier tig camera's hangen en als we van huis zijn kunnen we bewegingsmelder aanzetten. Zodra er iets of iemand loopt krijgen we bericht op onze telefoon en kunnen handmatig maar ook automatisch het alarm af laten gaan. Ideaal.

Vandaag eerder gestopt op mijn werk om net de 'paddock' uit te meten. Zolang we hem paddock noemen, niet meer dan 800m2 maken, geen verlichting en bakletters bevestigen en een schuine omheining plaatsen is het geen enkel probleem.

Morgen starten ze met uitgraven van de 'paddock' en halen ze de 10 boomstammen er uit die nog in de grond zitten.

Toevallig heb ik zelf cursus inzicht in hoeven van Heleen Davies dus ik mis alle actie. Hopelijk zijn de paarden rustig! Tussendoor een beetje op de camera spieken haha.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 14:15

Voor wie pensionklanten aan huis heeft... Hoe berekenen jullie de stallingsprijs? Vooral als dus een (groot) deel van de paarden van jezelf is. Wat bereken je door aan kosten en wat niet?

Ik had voorheen trainingspaarden, dus ik heb ooit wel nagedacht over kosten voor stalling + vergoeding voor mijn rijden/werken met paarden, maar toen had ik nog een deel hooi van eigen land en gratis mestafvoer wegens een samenwerking met een boer. Inmiddels staan de paarden aanzienlijk duurder. Als ik de kosten bereken en daar nog géén onderhoud weide/omheining/bak voor reken, géén elektra/water en géén arbeidskosten (helemaal niks), dan kom ik al best hoog uit. Ik doe iets niet goed. _O- Ik kom uiteindelijk boven een redelijke prijs voor de faciliteiten die wij kunnen bieden (niet direct aan het bos, geen eigen binnenbak, beide wel op loopafstand). En dan is het voor mij dus ook niet interessant, omdat ik niet druk wil zijn en geld wil inleveren op de paarden van een ander waar ik zelf niet direct plezier van heb.

Als ik iets heb geleerd van paarden van derden op stal hebben, dan is het dat ik er niet zakelijk in sta. Ik ging ook altijd dekens/vliegendekens etc. kopen voor trainingspaarden, evenals andere benodigdheden en nam dat vaak voor eigen rekening. Als er één sloper tussen zat die om de drie dagen een waterbak vernielde, vroeg ik dat niet terug aan de eigenaar. Ik ben ook niet iemand die onderscheid gaat maken tussen eigen paarden en pensionpaarden. Er komt steeds meer vraag naar stalling, maar als het in geldelijke zin al totaal niet haalbaar lijkt, dan hoef ik al niet eens meer na te denken over bijkomende problemen en of het dan nog interessant kan zijn...

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 14:42

:D ik ben heel blij met ons plekje en de paarden.

Pension lijkt mij ook heel erg moeilijk. Vooral om er financieel nog iets aan over te houden.

Mijn droom is een kleinschalige opfok te hebben waar de paarden veel in de hand zijn en een goede basis mee krijgen (jonge paarden opleiden vind ik het leukste dat er is). Maar ook dat blijven dromen. Financieel is het gewoon niet te doen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 14:42

Als je er van moet leven zul je wat strikter moeten zijn/worden :)

Toen ik iets zocht rekende ik alleen het hooi/brok/bedding en een klein bedrag voor het dagelijkse werk; voor een pony/klein paard ong 125 euro.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 14:43

Wij rekenen alleen hooi en vitamine korrel. Daar wel wat bovenop wegens de uren die we erin stoppen maar die helemaal doorberekenen is niet te doen. Mochten er meer faciliteiten komen gaan we ook wel wat in prijs doen maar we willen graag een bepaalde groep aantrekken dus zeker niet te hoog zitten.

Met de groep die er dalijk staat (4 pension en 2 van mezelf) staan de mijne bijna kosteloos kwa hooi. Verder houden we er weinig aan over :+

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 14:51

Ik heb dat wel een tijd gedaan.
Voor omheining en onderhoud weide/bak telde ik niets, want ja dat moet toch ook voor de mijne.
Arbeid is erg moeilijk tellen, want binnen en buiten zetten kost nauwelijks meer tijd. Stal doen wel, maar als je al eenmaal met de kruiwagen in de weer bent valt dat ook weer mee.
Mestafvoer hebben we gratis, hooi van het land alleen de pakkosten.
Vlas is bij ons de duurste post.

Nu heb ik gelukkig geen slopers gehad, wel uitbrekers, maar die had ik zelf ook, dus die probeerde dat vaak maar 1 keer en kregen dan zo'n dikke klap stroom dat ze het daarna wel lieten.

Dekentjes wisselen deed ik dan weer wel, je laat niet het paard van een ander in het zweet staan en bij die van jezelf de deken er af als voorbeeld.

Nu vroegen ze stallen in de buurt met dezelfde soort faciliteiten rond de 180 per maand, dus deed ik dat ook.
Ondertussen zou ik zeggen, zak er maar in, ik vraag meer.
Want privacy inleveren is toch zeker ook wel een ding.
En er zit altijd wel een zeikerd bij.
Door de jaren heen er 2 buiten gezet, 1 al na een maand, jee wat wast dat een raar mens en zo anders dan bij voorstellen. Later hoorde ik ook dat het ook echt een stalhopper was.
En een ander na 5 jaar, die kreeg een andere vriend, zo wat kunnen mensen dan veranderen. Van gewoon naar erg hoog in de bol. Die had ik achteraf gezien wel eerder moeten lozen.
Andere wel fijn gestaan hoor.
Maar toch heb ik er nu geen meer en ik denk ook dat ik dat nu niet meer ga doen. Stallen zijn nu opslag plaats :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 14:56

De naburige stal hier doet 275/300 in de maand, dan heb je wel een binnenbak. Máár... je staat er dan ook wel met 100+ klanten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 14:57

Wij hebben denk ik erg geluk met onze klanten. Met 1 ging het moeizaam bij het weggaan maar dat wijt ik niet echt aan iets klant-stalhouder achtigs.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 15:14

Lijkt me vreselijk pensionklanten. Ik vond het zelf niks om pensionklant te zijn en ik zou er hier ook absoluut geen moeten hebben. Ik heb nog 3 stallen vrij en ik heb al diverse aanvragen gehad, maar ik wil het echt niet. Hoe lief, leuk en aardig iemand ook is.

Ik ben echt een eenling en graag op mezelf dus ik ben helemaal in mijn element hier. Mijn man is aan de andere kant van het perceel met zijn hobby en met etenstijd treffen we elkaar weer in de keuken hahaha.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 15:14

Ik vind prijs ook lastig hoor... moet er nog even aan rekenen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 15:16

Als ik er geen zin in heb blijf ik lekker binnen op de bank. Of ik zeg het gewoon. Maar heb ook wel dames rondlopen die ook graag hun eigen ding doen en als we daarna lekker samen aan het kletsen raken is dat prima, zo niet ook goed. Ik ben toch op andere tijden met mijn paarden bezig dan zij.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 15:43

Ik hoop dan weer wel dat ik iemand tegen kom om mijn paarden een beetje mee te delen. Af en toe samen een buitenritje maken oid.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 15:44

Ik heb nu een hele fijne bijrijder. Zo'n fijn persoon.
Ze kan iets minder vaak dan gedacht maar dat is niet erg, dat maakt haar fijne karakter wel goed :)
Ik hoop dat ze nog lang blijft :j

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 16:25

Je moet het er idd echt mee treffen.

Hier mochten de paarden even in de 'brandgang' tussen de buren en hier. Peppy had het nog precies onthouden waar hij naar toe moest :) Hij stond er het eerste op en ging er het laatst vanaf :)

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 17:12

Voor de opfokplekken heb ik nu voornamelijk dat het hooi gedekt is + een beetje meegenomen voor de bodembedekking in de winter (gedeeld door vier paarden). In principe kostprijs qua "verbruikskosten". Dingen als bijvoer, mesttesten, wormkuren, hoefsmid etc. moeten ze wel allemaal zelf betalen. Met €160/maand zit ik dan hoger dan de grotere opfokbedrijven. Maar is verder qua concept natuurlijk ook niet te vergelijken. En het voordroog wat daar doorgaans wordt gevoerd (al dan niet van eigen land) is nu eenmaal véél goedkoper dan het ontstofte Duitse kruidenhooi wat ik voer. Dus tja.

Ik wil ook geen mensen in pension. Ik vind het met opfok mooi dat het een bepaalde periode is. 2, misschien 3 jaar. En daarna kan ik nieuwe keuzes gaan maken. Als ik het financieel red heb ik liever alleen eigen paarden staan. Maar op dit moment vind ik twee paarden wel even genoeg naast alle andere kosten en de hele verbouwing van het huis die nog moet.

Ik heb wel heel erg veel vraag gehad voor pension & pensioenplekken. Bij 1 iemand heb ik het heel serieus overwogen, uiteindelijk vond ze zelf de reistijd van 25min te lang. Heb er toen wel extra over na gedacht en bedacht dat ik dan een basisbedrag (~€75) wilde vragen + de daadwerkelijke hooikosten op nacalculatie. Op die manier is het risico dat je er bij in schiet minder groot.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 17:25

Wij zitten dus nu op 175 euro per paard.
De jaarling wat minder uiteraard.

Naar onze berekeningen eten ze in de winter aan hooi voor ongeveer 100 euro per paard en de rest is dus voor vitamine korrel en de werkzaamheden.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 18:27

Hier wel gedaan in het verleden, maar dat kostte mij vooral veel ergernis, plus dat ik er weinig op verdiende.
Ik heb maar 1 poets/opzadel plaats dus sowieso vervelend als je er dan op moet wachten.
Ik rekende voor hooi, bodembedekking en een beetje van mijn tijd. Dat kwam uit rond de $250 ( pension stallen hier vragen meestal tussen de $500-$1200). Doe het nu alleen nog voor paarden die ik verkocht heb en tijdelijk even blijven, of voor vrienden als ze op vakantie gaan oid, dan kunnen ze ze hier brengen :)

Moest serieus meer dan 25 pagina’s bijlezen ( heb ik niet gedaan) heb alleen de laatse 3 even vlug doorgelezen. Jullie gaan weer veelste snel! Zag dat er wat nieuwe waren, welkom :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 19:06

@libera: $1200 in de maand... serieus... :oo
Dat kunnen normale mensen toch niet meer betalen ??

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 21:57

Paardensport is voor de rijken in de US of A ;)

Kan ik ook niet betalen hoor! Gelukkig heb ik m’n eigen plekje :D

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 23:42

Wij hebben ze zo staan: http://loretyv76.seventysix.axc.nl/huisvesting Het meest geschikt voor sportpaarden (voerbehoefte). Pensionstal is hier vanaf 300-325 euro en dan is het al kiezen voor óf paddock paradise óf een dagdeel buiten in outdoorseizoen met binnenbak en in het bos. Particulier zit daar wel onder, (maar boven jullie prijzen!). De particulieren die ook pensionklanten aannemen, hebben vaak geen bak en geen of nauwelijks weidegang. Ze zitten wel direct aan de rijvereniging, dus als je lid wordt en niet onder lestijden met je paard wil rijden, dan mis je die eigen bak niet echt.
Ik denk dat het voor ons alleen maar extra werk en kosten oplevert als we er pensionklanten bij nemen. We houden wel erg veel gras over momenteel, maar dan moeten we proberen om het toch maar weer extra te laten maaien.

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 07:03

Leuk Dais, veel plezier met de cursus van Heleen. Bekap al jaren zelf. Vorige week heb ik theorie en praktijk gedaan. Was interessant en handige tips gekregen om mee verder te gaan.

Haha die Peppie, slim beestje DD.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 08:36

Jullie hebben echt een prachtige plek lorette!

Hier ook bakken in de straat en rijvereniging met binnenbak op 2.5 km.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 08:41

Mooi zo Lorette.
Veel gras hebben wij ook over, daar verkopen wij altijd van en daarmee komen we er zo aan uit dat ons eigen hooi gratis is. Dus aan hooikosten heb ik niets. Dat is fijn paarden houden :D

Wij wonen hier precies tussen 2 binnenbakken in op zo'n 2 km.
Maar die gebruik ik nooit. Onze eigen bak is alleen niet begaanbaar als het vriest of sneeuwt. Nou zo fanatiek ben ik niet meer, dan maar niets doen :D