Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

palousa_boy

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 10:29

Als hij maar beweegt, dat is beter dan stilstaan in mijn ogen. Hier zetten we ze alleen binnen om eventuele wonden oid wat beter schoon te kunnen houden maar langer dan 2 dagen is dat vaak niet.

Afwachten wat de da zegt idd, hopen dat het meevalt. Misschien was het slechts een kleine waarschuwing dat je paard wat gevoelig was door wat teveel aan suiker oid maar trekt dat weer bij

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 10:33

Succes met de DA alvast Maartje, spannend altijd.

Zieke dieren zijn nooit fijn...

Gisteren in de wind even naar Mo geweest, buiten 1 grote dramaqueen natuurlijk, zodra we de binnenbak in waren niks aan de hand en niet aan te duwen _O-

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 10:43

Hij staat nooit in stal, altijd buiten met inloop. Ik zit nu thuis te werken met uitzicht op de wei en ik zie hem steeds meer scharrelen, ondanks de regen, dus dat is een goed teken. Kan inderdaad goed dat het nu een waarschuwing was, maar dan overleg ik graag even met de DA wat ik nu dan moet aanpassen.
De hoefsmid kon een paar jaar terug zien dat hij een keer licht bevangen is geweest, net voor ik wist dat hij ppid had. Maar ik en de vriendin waar hij toen stond hebben echt nooit iets aan hem gezien. Denk dat dat vooral een reden is waarom het me niet lekker zit...
Ik hou jullie op de hoogte!

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 11:00

MvBeek schreef:
Iemand nog tips om hooi bij je ruif buiten te krijgen voordat heel je kruiwagen leeg is gewaaid?;)

Ik doe altijd van die elastieken over mijn kruiwagen,vroeger noemde ja dat een spin.Je kan die bij de action kopen.zit aan beide zeide een haakje. Ik vul de kruiwagens bv smorgens ook al voor de volgende ronde,dan weet ik dat het hooi er nog in zit als ik het uitdelen wil.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 12:07

Maartje, balen zeg nog steeds. Fijn dat je veearts komt. Maar soms heeft het ook een beetje tijd nodig om te zien wat het is en hoe erg het is. Vaak is het ook weer met een paar dagen beter.

[***], heel herkenbaar. Ons teefje was verdacht van Giardia maar heel toevallig wat belle-boef zegt, nadat ze paarden mest te pakken had gehad was de ontlasting beter. Daarna werd het niet veel slechter meer.
Zij heeft een hele gevoelige huid sinds haar sterilisatie, dus gezocht naar voeding. Haar broertje is weer totaal anders. Krijgt alleen dunne ontlasting van iets met kip en verder wordt hij snel onrustig of hyper ( nare start in het leven gehad....)

Bij haar zijn anaal kliertjes uitgeknepen en 1 kant was keihard. Daarna ging het goed.

Toen vorig jaar weer erge problemen en hadden we inmiddels een andere dierenarts. Hij voelde en zei dat de anaalkliertjes niet het probleem waren, maar dat ze een soort hernia had en ontlasting zich ophoopte in een holte voor de uitgang. Moest geopereerd, maar zou ze ook incontinent kunnen worden. Hij kon het zelf niet, dus even bedenktijd gehad.

Moesten maar Hill's prescription ZD nemen. Nou, ze werd zo slecht....En maar sleetje rijden en aan dr pootjes bijten etc etc.
gezocht en gezocht, toch maar Renske geprobeerd, de zalm versie. Daar las ik wat over omega's, dus ik wilde die ook proberen. Had weinig hoop.
Ze is helemaal gestopt met sleetje rijden en dr uitgangetje is ook niet meer helemaal bol en opgezet. Heel af en toe bijt ze nog wat aan dr pootjes, maar durf niet meer van voer af te stappen.

Had voor Hill's ook acana lam geprobeerd en heb een tijd hennepzaad gevoerd, omdat Omega's echt positief zouden zijn bij anaalkliertjes.
Ontlasting is altijd hetzelfde nu en mooi stevig, maar ze kan er goed vanaf.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 12:10

Balen Maartje, hopelijk gewoon een zweer die mooi vanzelf open komt.

Hier doet de poes het nog steeds niet helemaal lekker, ze eet slecht en ziet er een beetje mottig uit. Lilith is eindelijk niet meer loops. Prim zou (gelukkig) inderdaad niet drachtig zijn volgens de vorige eigenaar. Gister een rondje willen rijden met Diva maar ze sprong uit haar vel van elk geluidje zo halverwege dus heb kunnen lopen :')

Zit net tegen ziek worden aan hier, al weken. Dan dit weer erbij, echt balen ^)

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 12:14

Lijkt toch een zweer te zijn, al snapte de da goed mijn zorgen rondom bevangenheid en kreeg ik het advies de temperatuur van zijn hoeven voorlopig in de gaten te houden. Nu moet de smid komen, want het ijzer moet er sowieso onderuit. Die kan ik alleen niet bereiken :=

Gaat lekker met al onze dieren als ik het zo lees :')

Beterschap Azmay!

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 12:37

Mijn vorige hond begon ook ineens haar pootjes en staart kapot te bijten, bij de da geweest, konden dure onderzoeken doen maar volgens de da was het vaak een allergie voor rundvlees.
Dus ander voer gezoch voor haar en sindsdien heeft ze nooit meer last gehad.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 12:50

Jeetje wat een hoop ziekies idd zeg.. :(:) Wat rot allemaal.. en dat met dit weer.. bah!

Goeie tips ook over het verplaatsen van hooi.. ik ben ook steeds een groot hooimonster als ik klaar ben en de helft onderweg kwijtgeraakt :') Waarvan een groot deel ook gewoon in m'n eigen haar zit _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 12:55

_O-

Dat zie ik wel voor me. Ik voer ook gewoon echt veel en dan wordt er ook wel echt veel geknoeid ja :´)
Handige kerel aanwezig en wil voor meerdere voerpunten gaan dus dat komt wel goed denk ik.

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 13:02

Hoi allemaal, ik zou graag weer meekletsen hier. Heb een tijdje geleden mijzelf gemeld hier maar kon het toen niet bijhouden, maar komen regelmatig goede tips voorbij :)

Mijn 2 tinkers staan sinds december aan huis in onze paddock paradise. Sinds een maandje staan er nog twee pensionpaardjes bij. We zijn rustig bezig met het oplappen van de schuilstal. Er hebben voorheen geen paarden gestaan dus nog genoeg te doen hier :D

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 13:07

Hey Susan, welkom!

Zag al regelmatig op facebook wat voorbij komen inderdaad, gaaf hoor!

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 13:08

Robijntjah schreef:
Hey Susan, welkom!

Zag al regelmatig op facebook wat voorbij komen inderdaad, gaaf hoor!

Ja leuk om jou hier tegen te komen Jolijn. Zag dat jullie ook wat gekocht hebben? Wanneer gaan jullie verhuizen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 13:09

1 juni krijgen wij de sleutel en dan hebben we 12 dagen om volledig over te gaan... Daarna nog behoorlijk verbouwen dus komende jaar zijn wij wel bezig haha.

Hoe lang zitten jullie er nu al?

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 13:19

Robijntjah schreef:
1 juni krijgen wij de sleutel en dan hebben we 12 dagen om volledig over te gaan... Daarna nog behoorlijk verbouwen dus komende jaar zijn wij wel bezig haha.

Hoe lang zitten jullie er nu al?

Oef, dat is ambitieus! Wij zitten er sinds begin september en hebben echt wel 3 maanden nodig gehad om het klaar te maken voor de paarden. Dat varieerde van waterleiding aanleggen (geen kraan in de buurt van het weiland), aanleggen stroomvoorzieningen, rijbak (tja toch lastig anders in de winter), gras nog een keer hooien zodat we met auto over het weiland konden om weidepalen neer te zetten en zo, alle spullen bestellen, slowfeeders maken, onkruid uit weiland halen (heel veel zuring...). Bij ons moesten we trouwens ook nog wat bomen kappen en dat kon alleen voordat de paarden er kwamen, daarna konden we er niet goed meer bij. Oh en achteraf gezien hadden we iets eerder een voorziening moeten maken voor de mest, we hebben een sleufsilo gemaakt maar het leveren van de platen duurde erg lang. Dus 2 maanden de mest op de wei gegooid maar dat werd al snel een flinke bult :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 13:22

Oh maar de paarden gaan niet meteen mee hoor... Juli/augustus.... Er zit zeg maar een bijgebouw bij wat wij uiteindelijk om willen gaan bouwen tot stal / kantine gebouw. Daar is al een waterleiding, electriciteit etc.
Er zijn nu een aantal delen waar ze al kunnen lopen, heeft er ook al eerder 1 gelopen waar wij alleen nog moeten omheinen. Er moet ook nog gekapt gaan worden maar daar hebben wij geen haast mee, het paardengedeelte wordt echt stap voor stap.
Ik hoef ook geen bak of iets dergelijks aan huis, dat scheelt wel denk ik.

En vriendlief zit al in de agrarische sector dus sommige dingen gaan dan toch net wat sneller geloof ik :+

Dat hebben jullie dan echt rap gedaan zeg, complimenten! Mooie plek ook zo van de foto´s wat ik meekrijg!

Hoeveel grond hebben jullie als ik vragen mag?

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 13:25

Klinkt goed! En paarden na 1-2 maanden verhuizen klinkt realistisch zo ja. Mocht je bomen moeten kappen, vraag dan op tijd een vergunning aan. In ieder geval voor voorjaar 2020 ivm broedseizoen van de vogels (wij mochten dan niet kappen). De rijbak was hier wel het minste werk trouwens hoor. Binnen 3 uurtjes was de zandgrond gekeerd en we hebben een prima bak nu. Ben erg benieuwd naar jullie plannen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 13:28

Een deel mogen wij zonder vergunning kappen, het achterste deel van de tuin is natuurtuin dus mag niks gekapt worden.
Vergunningen gaan we mee aan de slag inderdaad zodra we de sleutel hebben.
Heb er echt belachelijk veel zin in.

Ben wel blij dat wij allebei types zijn die er wel tegen kunnen om in de verbouwingsrommel te zitten want van binnen moet er veeeeeeuuul meer gebeuren :+

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 13:29

Ja dat is wel handig inderdaad. Wij moeten ook nog beginnen met het woonhuis. Zijn al bijna een jaar bezig met de voorbereidingen nu, maar uiteindelijk krijgen we ons droomplekje :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 13:31

En daar doen we het voor toch?
Wat zijn nou echt dingen waar jullie in het begin je echt op verkeken hebben bijvoorbeeld?

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 13:45

Welkom! Jeetje wat een manen heeft die witte zeg <3

Hier geen problemen met hooi voeren, want dat doe ik binnen in de stal, maar ik herken het van waar Cheetah eerst stond :+

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 13:51

Robijntjah schreef:
En daar doen we het voor toch?
Wat zijn nou echt dingen waar jullie in het begin je echt op verkeken hebben bijvoorbeeld?

Levertijden van de materialen... Weidepalen duurde 1.5 maand geloof ik, daar had ik geen rekening mee gehouden (maar zo konden we best wat geld verdienen). En die mest dus. Het plaatsen van de palen en spannen van koord was daarentegen snel genoeg gedaan, we hadden ook een benzine grondboor gehuurd en waren met 10 mensen in 1 weekend klaar.

Oh en de buitenverlichting. Het is hier s avonds donker, heel donker. Dus buitenverlichting had een hoge prioriteit. Mesten en voeren doe ik wel met een lampje (hardlooplamp/Borstlamp) maar met hooinetten vullen en opzadelen is een gewone lamp handiger. En dan wel eentje die een beetje licht geeft

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 13:54

Thanks, hier heb ik wat aan!

Weidepalen hebben we al, ik krijg wel meteen een flashback naar weide afzetten ja.... Hmmmm :+

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 14:06

ik kan je ook echt een benzinegrondboor adviseren. Wij hebben er toen zelf eentje aangeschaft want huren was bijna net zo duur. We gebruiken hem nu nog regelmatig voor het aanplanten van de tuin bijvoorbeeld

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 14:15

Die ga ik ook huren, zal een stuk sneller gaan dan handmatig wat ik tot nu toe gedaan heb. Heb je een nieuwe of 2e handse gekocht Maartje? Ik zal hem niet meer snel nodig hebben denk ik dus is kopen meteen zo definitief ( of ik moet hem weer te koop zetten)
Sterkte met de zweer, hopen dat de smid hem eruit kan snijden

Ik ben ook nog steeds af aan het tellen, nog 49 dagen!!