Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 16:24

Nog even en ik pas terug helemaal in het topic. :+

Woensdag komt de osteo nog, dan gaat ze eerst nog even 2 weken op de wei vlakbij mijn werk, daar staat voorlopig ook nog een ander paard.
En dan haal ik haar naar huis. Nu nog even voor een vriendje zorgen.

Hooi gaf absoluut geen probleem voor de paarden. Geen enkel van de 6 paarden heeft last gehad.

Ga nu terug proberen mee te lezen, alles inhalen is bijna onmogelijk.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-16 16:38

Ik bij beide paarden gekeken en beide geen snot. Twenter heeft zwarte anus, kyra een witte. Maar zo even babydoekjes halen dus, baadt het niet dan schaadt het niet. Had er een gevonden afgelopen weekend toen paardlief mestte tijdens wandeling, daarna niks meer gezien. DA zei het kan geen kwaad dus als ze niet veel jeuk heeft hoef je niks te doen. Ontwormen werkt vaak niet maar babydoekjes wel. Ik besloot het even aan te zien. Maar vandaag 3 mesthopen met een taugétje, dus toch maar even wat ondernemen.

Hihi pb, das dan weer minder. Daarom ben ik ermee gestopt. Naast eigen paarden en werk en opleiding heen tijd meer. Hoe is hetbweer bij jullie? Hier overtuigend herfst vandaag.

Heerlijk kirrr! Wat voor maatje wil je erbij? Kleine.pony of nog een grote erbij? Kan je trouwens soort van de hand schudden, maar dan even anders :+

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 16:52

Ga eerst kijken of ik iemand met een paard kan vinden die bij mij in pension wil.
Anders zal het even een leenpaard worden.
Ben zelf wel op zoek naar een nieuw paard. Maar dat wordt of een veulen (waar ik dan nog een veulen bij wil) of een 2a3 jaarse en die gaat dan direct op stal om in te rijden. Dus niks is nog niet zeker. :+
Vriend is van de mening dat het juiste paard in de hand valt en je daar niet mag achter zoeken, dus ik wacht rustig af. Kan dus heel snel gaan of nog even duren.

Heb weinig zin in een pony of ander paard waar ik uiteindelijk niks mee ben. Of het moet een fokmerrie zijn. Maar dan ben ik weer te veileisend kwa papier dat het financieel nu ook niet uitkomt. :+

Mag niet makkelijk zijn.

Maar gaat wel fijn zijn om ze terug aan huis te hebben.

palousa_boy

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 18:22

Hier is het nog erg warm en deze week is het nog overtuigend zomer met 35 tot 38 graden, daarna zakt het weer iets zeggen ze.
Maar ben vanaf morgen 2 weken in nl dus kan ik ff afkoelen ;)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 18:23

Caily schreef:
Iemand hier ervaring met aarsmaden? Vooral de behandeling. Mijn da zegt dat ontwormen meestal niet helpt omdat de wormen niets met de bloedbaan of organen van doen hebben. Wel zou helpen de anus elke dag met babydoekjes schoonhouden. Ik lees hier op internet weinig over en dit is ongeveer de enige nldse worm waar ik weinig vanaf weet.

Tika had ze en ik heb echt ontwormt, 3 x achter elkaar en toen waren ze weg, bah bah :j :r

maartje_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 18:23

kvulden schreef:
Zijn die echt verplaatsbaar? Wat kost zo iets?

Ze zijn echt verplaatsbaar. Onlangs nog gedaan toen we rondom de stallen wouden verharden.

Om heel eerlijk te zijn heb ik geen flauw idee van de prijs.
Ik heb ze overgenomen van diegene die voor mij de wei pachtte.
Maar in die prijs zat toen ook draad,palen, pomp enz. Eigenlijk alles wat op dat moment op de wei stond.

Bedankt voor het meedenken.
Maar eens kijken of er ergens een opslag is voor zoiets groots...

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 18:37

palousa_boy schreef:
Hier is het nog erg warm en deze week is het nog overtuigend zomer met 35 tot 38 graden, daarna zakt het weer iets zeggen ze.
Maar ben vanaf morgen 2 weken in nl dus kan ik ff afkoelen ;)

En hier komt een hitte golf met 32 graden deze week :')

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 18:59

Wel mooi die verplaatsbare stallen.

Even een raad gevraagd. Wij hadden aan de grote wei aan de ingang een,diepe put gekregen. We hebben daar nu zand laten storten. Ik moet het nog wel,verder uit elkaar doen. Maar zou ik het iets hoger laten liggen dan de rest van de wei en zou ik er van die gup roosters opleggen of is dat een slecht plan?

Afbeelding
[/img]

Even nog een,vraagje. Hoort wel niet in dit topic thuis maar vond het nu zo stom om terug een topic te openen. En er zitten hier genoeg mensen met ervaring. Ik rijd een paardje van,iemand. Maar ik vond het bit precies een beetje te smal wat is jullie idee hiervan?

[/[img]
Afbeelding

[/[img]
Afbeelding

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 19:06

Omdat het een bustrens is zou ik zeggen dat die net past. Watertrens zou ik groter doen ivm velletjes.

Wat een verschil in weer. In limburg was het vanmorgen nat en koud in nu Zeeland wel wat wind maar lekker warm

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 19:53

Ik dacht ook past net.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 19:56

krapjes dat bit

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 20:04

Antheman schreef:
krapjes dat bit

Dat idee had ik ook. Als je met hem rijd en,je laat je teugels los gaat hij ontspannen naar beneden lopen en loopt hij los in zijn rug en is hij actief Neem je de teugels op licht contact.blokkeert hij en drukt dan zijn rug weg en,loopt als een giraf dan en gaat trager draven en valt naar binnen. En dan vraag je niets juist teugels op licht contact. Laat je hem los zakt hij naar beneden en plooit dan ook mooi rond je Been en loopt dan beter op vier benen. Als je begrijpt wat ik bedoel.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 20:36

Dan zou ik idd eens een bit een maatje groter proberen. Of iets wat zachter inwerkt, al is een bustrens volgens mij niet heel scherp.

Superschattige muizenvanger voorbij zien komen <3

En hele vieze verhalen over maden gelezen :r ik zat te eten. Gelukkig geen ervaring mee.

Pb leuk dat je de zon meegenomen hebt!

Kirr, het klinkt alsof je alles weer redelijk op de rit hebt. Ik kan het niet meer helemaal volgen qua aantallen paarden en relatie maar voor mij hoef je ook niet je hele privé leven op internet te gooien. Veel sterkte als je het nog nodig hebt en als je alweer in de goede flow zit; more power to you!

Welkom aan alle nieuwe :wave:

Sorry aan iedereen die ik vergeten ben. Ligt niet aan jullie ben :o? en wordt ook een dagje ouder.....

En als ik toch aan het typen ben heb ik ook nog een vraagje. Mijn vriend vroeg me van het weekend ineens waarom wij geen schapen hebben. Ehm nou omdat ik niets van die beesten af weet behalve dat ze uitermate dom zijn. Maar goed qua weide aantrappen en nabegrazing is het niet eens een slecht idee. En ik heb weer wat te knuffelen *\%/* hardstikke handig als alle paarden en katten geen tijd voor me hebben. Maar goed, we hebben het er van het weekend meerder malen over gehad en omdat we hier voor het megaproject staan van het verplaatsen van de bak en daarmee ook het opknappen van de paddock en de wei hebben we er geen haast mee. Als er mekkerbeesten komen komen ze er pas als dat allemaal klaar is. Nu dus mijn dilemma. Ik merk dat ik een enorme voorkeur heb voor geiten. Geen idee waarom maar ik denk echt dat die makkelijker zijn. Deels omdat ze iets slimmer zijn en deels omdat je niet met die enorme vacht zit in het voorjaar die er af moet en waar dan allemaal gore beestjes in blijken ze zitten die je schaap aangevreten hebben. Dit zie ik dus bij de buurschapen. Nu dus mijn vragen. Klopt mijn gevoel qua verzorging? Zijn schapen en geiten vergelijkbaar met grond aanstampen? Wie van jullie heeft er schapen en/of geiten en wat zijn de ervaringen?
Ben benieuwd naar jullie verhalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 20:43

Geen ervaring mee Nathalie met schapen, ik weet alleen dat ik er op de natte weides / kleigronden er altijd een beetje huiverig voor was, ivm leverbot.

Fijn om te horen Kirr, dat alles weer wat gemoedelijker gaat in je leven.

Het veranderen van de wei valt vies tegen, komt ook knap heet weer aan komende week, dus maak mij best wel zorgen met mijn hart enzo... Maar goed, heb het hier natuurlijk ook veel te gemakkelijk gehad, met een boer die het zware werk voor zijn rekening nam, dus het is wel zo goed om weer een beetje spieren en vooral conditie op te bouwen, hopelijk heb ik daar straks ook wat profijt van als de paarden er zijn... :+

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 20:53

Geen ervaring mee. Volgens mij zijn geiten wel meer ontsnappers en alleseters dan schapen ook qua paarden staarten. Abby heeft schapen en zal daar vast meer over kunnen vertellen

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 21:02

Zo, weer genoeg regen gehad hier. Ibc-tank weer vol!

Vroeger op de manege hadden we geiten.. Eentje was erg lief maar die andere kon je ineens verrassen met een kopstoot.
Met schapen geen ervaring.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 21:14

-Namiro- schreef:
Zo, weer genoeg regen gehad hier. Ibc-tank weer vol!

Vroeger op de manege hadden we geiten.. Eentje was erg lief maar die andere kon je ineens verrassen met een kopstoot.
Met schapen geen ervaring.

Stuur de regen dan maar even naar hier. Heb twee ibc vaten staan. Eentje is nu leeg en de andere zal na deze week hittegolf ook wel leeg geraken. Dus het mag even regenen hier.

Hier in de buurt hebben ze geiten en schapen. De geitjes ontsnappen gemakkelijker dan de schapen. Kan toeval zijn maar het valt wel elke keer op dat het de geitjes zijn die houdini aan het spelen zijn. Wel geweldig om te zien als enkele geitjes ontsnappen en vooral als de eigenaars ze willen vangen. Jeetje die dingen kunnen dan,echt razend snel zijn haha. Maar ze eten wel heel,goed alle onkruid op. Hun wei is altijd netjes afgegeven.

cabochon1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 21:59

Van geiten leer je vloeken....ontsnappen altijd, zeuren altijd...maar hebben wel minder onderhoud nodig dan schapen.Ook minder ziekte gevoelig.
Zijn ook even hoevig waardoor ze net als schapen pootjes bij elke pas de grasmat iets uit elkaar duwen waardoor die steviger en mooier wordt.Ik heb altijd een dwerggeit 's nachts bij mijn paard in de box gehad,dat ging prima.Ze sliep zelfs op de rug van mijn paard.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 22:02

Mijn vroegere buren hadden geiten. Van die grote. Die sprongen zo op het dak van het schuurtje (was wel laag). De andere buren hadden dwerggeitjes. Die waren makkelijker, volgens hen. Ik vind geiten ook leuker, eigenlijk. Maar heb r echt geen verstand van.

Klinkt als een flinke klus, Ojajoh!

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 22:11

Van aars maden ook heel weinig verstand, bloedwormen helaas wel.
Aanstaande donderdag Ga ik mijn nieuwe weidemaatje ophalen. Ik kan niet wachten n *\o/*
Misschien een suffe vraag maar hoe moet Ik een mini shet in een 1,5 paards trailer vervoeren? Vast of toch los?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 22:14

Waar de paarden nu weet komen te staan hebben ze ook geiten, van die grote. Nou kan ik vloeken als een bootwerker, maar die zijn best sterk als ze een andere kant dan jij op willen! >;)
Zijn wel heel leuk hoor, maar dat vind ik van schapen ook, vooral als je dan zon puppy met de fles hebt groot gebracht en ze lopen als ze volwassen zijn en in de kudde nog steeds standaard achter jou aan... <3

Ja is niet grappig fabster: vriendin draait inmiddels haar hand er al niet meer voor om, maar ik zie er flink tegen op met dat warme weer wat eraan komt...
Soms denk ik wel wens dat die daarboven spelletjes met mij speelt hoor: geen zomer, behalve de 2 weken dat ik aan de slag moet? B-) ~~}> ;)

hypos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 22:21

Ben zelf gek op geiten, puur nostalgie (hadden er vroeger 150 om te melken, en dat op een schapen eiland)
Idd ze ontsnappen en het voordeel dat ze alles eten is ook direct het nadeel, ze eten echt alles, plastic en ijzer zijn geen uitzondering (vandaag weer ondervonden) Hebben nu 1 geit en 9 schapen lopen van de buurman.
Waar schapen goed tegen weer en wind kunnen, moet je een geit altijd de mogelijkheid geven om te schuilen, ze zijn zeer gevoelig op longontsteking door regen op de rug.
Schapen hebben vaker lasr van maden door de vleigen die op de strontkonten af komen, gevolg van diarree en dikke vacht, te voorkomen door tijdig scheren. (Vroeger deden ze daarom ook de staarten couperen). Een schaap draagt ook de staart naar beneden, waardoor het gaat broeien eronder, een gezonde geit heeft hem omhoog.
Geiten zijn wel erg vindingrijk als het om ontsnappen gaat, die hier loopt neemt nu de jonge schapen nog mee, maar die worden alminder enthousiast. Gelukkig is het ontsnappen nu nog binne het perceel waar hij ook gewoon mag lopen, maar afgezet ivm de paarden.

Waar je ook rekening mee moet houden als je een goedzak van een paard heb, is dat er geen staart meer over blijft.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 22:39

Ontsnap- en vreettechnisch zou ik zeggen: schapen. Als je graag wil leren vloeken en hermetisch afsluiten: geiten :+

Ik heb ervaring met allebei. Ik vind geiten veel leuker, maar je moet ook een wat betere omheining hebben. Verder houden geiten vooral ook van dingen opeten die jij niet opgegeten wil hebben (de staart van je paard, het strotouwtje dat je had gebruikt om even het hekje mee dicht te knopen, die mooie perenboom, je jas, je haar...). Van gras houden ze eigenlijk niet zo, struikjes vinden ze meestal lekkerder.

Voor je weiland zou ik dus schaapjes nemen, voor je eigen lol geitjes. En ze kunnen prima bij elkaar. Overigens vind ik een schuilstalletje voor beiden een must.

Shet in een 1,5 paards: los zetten, plukje hooi langs de zijwand van de trailer, zeiltje dicht. Tenzij je een verlaagde voorstang hebt...

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 22:50

Dus toch los? Is een normale trailer, die ik vaker huur voor mijn tinker. Mijn vorige pony van 1,29 is een keer onder de stangen doorgeschoten en had zich zelf bijna opgeknoopt. Stond als een banaantje dubbel gebouwen in een 2 paards trailer

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 22:53

Als de stang niet lager kan zou ik een mini los erop zetten.