Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 01:28

Wat een fijne tips hier over het rijden met handpaard! Mij is gezegd dat je altijd op het dominante paard moet rijden en de onderdanige aan de hand. Klopt dit? In mijn geval is dat tot op heden toevallig altijd zo geweest. Maar mijn jonkie Lola is de baas over mijn volwassen Tinker Kyra. Nu zou ik Lola graag meenemen als handpaard, maar vanwege Lola haar dominantie ben ik wat terug houdend.

Verder wil ik Anke meegeven. Verkopen is erg rot, altijd. En ik begin het idee te krijgen, hoe braver het paard, des te lastiger het is. Want wie komt er echt speciaal voor Roosje, en wie komt er "gewoon, omdat ze op zoek zijn naar een brave". Zoals ik jou nu lees, is verkoop moeilijk, maar zal het toch moeten gebeuren. Niet omdat ze op de schopstoel zit, maar zelf nu jij hebt ervaren hoe verkoop voelt en haar weer hebt terug getrokken, krijg je geen rust bij de situatie zoals hij is. Dus als ik jou was, zou ik toch proberen daad bij het woord te voegen. Ik vond persoonlijk dat je VP wel 500 euro of zelfs meer omhoog zou mogen, ze is ook helemaal gezond toch? Gouden karakter, goed gebouwd, mooie maat, mooie aftekening, goed behang; volgens mij voldoet ze volledig aan hetgeen wat de massa het ideale "Tinkerbeeld" vindt. Voordeel van zo'n hogere vraagprijs is waarschijnlijk/hopelijk dat je al heel wat mensen die komen "omdat ze braaf is", weg filtert. En misschien staat ze dan wel wat langer te koop. Nou, so be it. Het is nog winter. Als je haar nou in juni dan nog niet kwijt bent, kan je altijd nog zakken, of als het perfecte thuis voorbij komt ;) En verder zelf gewoon selectief zijn in wat jij voor Roosje wilt. Als zij paard nummer 3 - 4 - 5 van iemand of van een gezin wordt, komt ze in een situatie zoals bij jou. Als ik jou zo hoor, wil je iemand die haar eigenlijk gewoon op nummer 1 zet, dus die haar als enige of als tweede paard heeft. Als je de luxe hebt, kan je best mensen gaan afwijzen omdat het niet is wat je voor Roosje zoekt.

Ik heb mijn Caily, beetje karakter en voorkomen als Roosje maar geboren in 2000 dus heel stuk ouder, afgelopen najaar verkocht. Dat viel mij ook zwaar, heb me echt moeten troosten met de gedachte dat ik haar dochter aanhield en alleen houden van het dier geen reden is om haar te houden. Ik kon haar niet geven wat ze verdiende, en ze gaf mij extra werk en kosten terwijl ik eigenlijk graag een wat jonger en energieker paard wilde. Caily is nu van mensen die haar absoluut kunnen bieden wat ze nodig heeft, plus nog een heleboel meer en waar ze goed aansluit op wat die mensen met de paarden (willen) doen. Dus ondanks dat ik haar stiekem best erg mis, heb ik er absoluut vrede mee dat ze daar is. Ik heb hier minder werk en minder kosten en op mijn beurt een anders paardje wat ik wel kan bieden wat ze nodig heeft, plus dat ze een stukje jonger en energieker is waardoor ik langs twee kanten nu meer kan genieten. Ik heb ook met alle andere eigenaren van verkochte Tinkers nog fijn contact en geregeld foto/film update's. Ze zijn stuk voor stuk erg blij met hun Tinkertje en dat maakt mij dan ook weer blij.

Met Bo zitten we nog in de fase van verkoop, en wederom valt mij dat zwaar. Ondanks dat het niet eens echt mijn paard is en ik dus de verkoop ook maar voor de helft hoef te doen. We hadden hier hele toffe mensen wat goed klikten, helemaal weg van hem, tweede keer komen kijken, nog net zo verliefd en vol vertrouwen. Vervolgens een bod met een groot gat tov de vraagprijs. Schappelijk gezakt tot de helft er tussenin, vanwege het goede thuis en passende baasje. Komt er een tegenbod van nog eens een kleine 100 euro daaronder. Daar zakt mn broek dan echt vanaf. Als je gek bent van een dier ga je toch niet op zo'n bedrag hem laten staan? Snap er geen ene kloot van en vind het heel jammer, maar we gaan vol goede moed verder op zoek. Het is een vreselijk leuk dier en we zitten nog maar in februari, in het voorjaar gaan vaak weer meer mensen op zoek naar een paard en is vind hij vast zijn thuis wel!

Voor de rest een :(:) en :wave:
En ik duim voor AB dat alles toch nog goed gaat komen, wat een sukkels daaro _-:(

Marjo89

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 08:23

Als jij handpaard ben jij de baas. En bij mij wordt er dan okk njet onder ling tijdens rijden uitgemopperd wie de baas is of was.
Ik heb vele kilometers gehand paard. Wel eerst veel parelli gedaan. Wijken voor druk vond ik zeer praktisch bij smalle bos paden. Even ritsen dat handpaard voor of achter loopt.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 09:08

Caily. Je omschrijft precies zoals ik het zelf ervaar.
Elke dag dat lieve koppie die me hoopvol aankijkt. En elke dag sorry zeggen...geen tijd. Dat breekt me op.
Ja ze is gewoon perfect, het ideale tinkerplaatje en beeld zoals een tinker moet zijn.
Misschien helpt de prijs omhoog wel.
Ik wil idd niet dat ze een "bijpaard" wordt.
Dan kan ze net zo goed hier blijven staan.
Roosje heeft gewoon alles mee. Dressuur zou ze ook wel goed kunnen leren, alleen vindt ze dit niet zo heel leuk. Dus wil geen plek waar ze 5 dagen in de bak rond moet lopen.
Ja ben dus best wel kritisch. Werd door reacties overspoeld die haar wilden hebben en was het ff helemaal zat!
Heb wel eentje die erbovenuit springt en daar zou ik haar wel met een gerust hart naar toe kunnen laten gaan. Tinkervriendje, veel buitenritten en mee op vakantie. Klinkt als een prima match!

Ik heb bij een handpaard ook altijd op de dominante gereden.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 09:19

Bo...stom is dat he. Dan weet je wel gelijk dat die personen toch niet de juiste match waren.
Komt vast de juiste voorbij. Dat is uiteindelijk altijd zo.

Merk hier gewoon dat ik Roosje en Wondergirl eigenlijk weg zou moeten doen. Dan wordt het voor mij leuker en hanteerbaarder. Echter die stap nemen, valt super zwaar...

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 09:20

Hoi Abby , wij moesten op het laatst nog eerst een zekerheidsclausule tekenen dat wij de boel niet gingen exploiteren. We moesten beloven er geen bedrijf van te maken. Toen dat eenmaal rond was, kregen we een go( ook wij hebben 450 m2 schuur)

Verkoop: altijd lastig, maar het lijkt idd als je niet de hoofdprijs vraagt, mensen dan ineens achterdochtig worden.in de ijslanderwereld is een bedrag van 4000/5000 euro voor een normaal paardje heel gewoon, en als dat minder is,dan wordt er direct gedacht dat er iets mee is. Ik weet niet waar je hem allemaal te koop hebt staan... maar weet wel dat bokt.nl niet zon goede verkoopplaats is... Vaak heb je meer succes op marktplaats.

Zo ik ga maar meteen rijden, voordat het weer omslaat.

Ik hoop dat het weer snel goed komt met je paard Wendy, ziet er erg sneu uit....

Handpaard, vroeger haalde ik bij de mangege drie pony's in een keer op, op de eerste zat ik zonder zadel, moest langs de weg.... Dacht nergens over na.... Dat zou ik nu echt niet meer durven. Maar zo op de foto's te zien rijden jullie door het bos, ik moest hier echt alleen maar langs de weg en ben inmiddels 30 jaar ouder ( misschien een goede smoes)

Fijne dag allemaal....

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 09:35

Had haar juist nog niet op mp gezet. Omdat ik bang was dat de interesse gigantisch zou zijn. Het is natuurlijk een echte one-of-a-kind paardje.
Nu dus ff nergens te koop...even bezinning.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 09:39

Nu heb ik haar wel getipt aan een kennis van mij. Zoekt precies zo n paardje. Heeft vroeger altijd gereden, nu 2 kleine ponietjes voor de kids, maar is bij haar ook weer gaan kriebelen. Ze zoekt dus iets voor haar, maar waar haar dochter(s) ook in kunnen groeien. Recreatieruiter. Het klonk haar goed in de oren. Alleen had ze niks net tinkers, zei ze. Maar ze keek wel naar fjorden en haffen. Dus zit wel in dezelfde soort. Staat hij nog op bokt? Dan zal ik haar toch eens door sturen.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 09:50

Nee ze staat nu nergens meer te koop. Via via is misschien het beste. Niet gelijk zo druk.
Het ras maakte mij niet zoveel uit. Zocht naar bepaalde kenmerken en eigenschappen. Fjorden en haflingers moet je ook veel geluk mee hebben om daar een brave, niet eigenwijze tussen te vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 09:54

Even snel door de laatste pagina's gescrolld.
Jeetje AB wat een gezeik, hoop dat het allemaal snel is opgelost. Bij ons zijn er ook heel even wat vragen geweest aangaande het land, maar dat was vrij snel duidelijk.

Dynamiek, fijn dat er bij jou ook een beetje schot in de zaak zit. Hoop dat je snel aan de slag kan.

Vandaag even snel rijden, daarna een feestje!

Prettig weekend allemaal.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 09:54

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 09:57

Verzorgster is er, bijrijder komt om 10.00 uur. Dan maar gelijk ff naar de binnenbak.
Lijkt erop dat er heel vies weer aan komt!

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 10:16

Morning, beetje in de meeleesmodus, iets met drukte enzo.. :) Wel lekker gereden van de week en zo even longeren voor de bak weer te nat is. Grauw weer... vond die zon en vorst van afgelopen dagen zo heerlijk! Kilometers gestapt door het bos met de paarden, warm aangekleed en genieten!

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 12:01

ja,bah.ze hebben het over veel regen.de bak was net weer wat opgedroogt. van de week was het heerlijk weer inderdaad.mocht om mij zo wel blijven.
ik geef je gelijk anke, om even tot bezinning te komen.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 12:03

Anke schreef:
Nee ze staat nu nergens meer te koop. Via via is misschien het beste. Niet gelijk zo druk.
Het ras maakte mij niet zoveel uit. Zocht naar bepaalde kenmerken en eigenschappen. Fjorden en haflingers moet je ook veel geluk mee hebben om daar een brave, niet eigenwijze tussen te vinden.

Als ze intetesse heeft, waar kan ik haar dan heen sturen?

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 13:15

Ik heb anderhalf uur droog kunnen rijden, daarna de stallen gedaan. Ik was nog bezig met opstrooien of mijn paard zakt vlak achter mij neer om maar eens lekker te rollen. Vrouwtje heeft nu eenmaal geen houten benen... Dus stapte ik maar even opzij..., maar heerlijk om te ervaren dat ze kennelijk geniet van het stro en het haar niet uitmaakt dat ik vlak naast haar sta.

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 13:54

Mooie foto's Anke. Lastig hoor dat wel/niet verkopen.

Zo dat maken van die plattegrond zit er nog niet in. Mannengriep hier, man+zoontje al vanaf zondag ziek. Ben er nu wel zat van, en zij ook.

Goede handpaardtips! Ga ik zeker een keer proberen.

Gister geprobeerd te rijden maar was echt niet te doen. Zo'n bommetje is het. Moet echt eerst even kunnen longeren, dan gaat het vast beter. Maar ja, even geen bak. Komt wel, moet geduld hebben.. Mijn vriendin met dr tinker kan zo met een halster+1 touw opstappen en rijden. Zonder zadel en met maar aan 1 kant een touw. In het bos, stap, draf en galop. En zij is een beginner van 43 (?) met slechts enkele maanden manege ervaring. Stond ik echt van te kijken, doe het haar zeker niet na.

Met dit weer mis ik toch ook wel een stal. Heerlijk monmaster!

Overweeg zo'n hoefbokje te kopen, een 3 poot. Ik had die van FRA op het oog. Iemand ervaring mee? Heb ooit die van de hoefsmid geleend en vond het best handig. Maar hier zit geen rubber op. Bang dat het hard is misschien?

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 13:58

Afbeelding

Ook nog steeds niks gehoord over de bomen/sloten. Ga maandag de gemeente stalken.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 14:03

Monmaster schreef:
Ik heb anderhalf uur droog kunnen rijden, daarna de stallen gedaan. Ik was nog bezig met opstrooien of mijn paard zakt vlak achter mij neer om maar eens lekker te rollen. Vrouwtje heeft nu eenmaal geen houten benen... Dus stapte ik maar even opzij..., maar heerlijk om te ervaren dat ze kennelijk geniet van het stro en het haar niet uitmaakt dat ik vlak naast haar sta.

Hier gaan ze ook rollen vlak waar ik sta. Blijf het altijd een mooi gezicht vinden als ze zo voldaan neer ploffen en zichtbaar genieten.
Mijn zwager had een paard dat nog nooit zien doen, hij was stomverbaasd dat ze dat kunnen. Ook het kroelen bij elkaar kende hij niet, dat moet toch zeer doen volgens hem. Niet paardenmensen kan je zoveel wijsmaken (ook dingen die absoluut niet kunnen) :Y)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 14:12

Het doet ook zeer :D Mijn bonte mag het graag bij mij doen als ik haar lekkere plekje gevonden heb. Ze 'vergeet' zichzelf dan wel eens en wordt te enthousiast tot ik roep 'zachtjes'... dan is het weer uit te houden :D

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 14:29

Die van mij doet t netjes met zijn lip. Maar ik hou het goed in de gaten, want ik zeg wel tegen ze: 'zachtjes! Ik ben geen paard!' :D

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 14:36

Ik heb zelf een hoefblok gemaakt van hout. Ik vind het ideaal en de paardjes reageren er beter op dan op dat metalen ding van de hoefsmid.

Heerlijk om te zien hé die rollende paardjes. Hier zijn ze er ook fan van. Mijn draver gaat bijna altijd eerst even rollen voordat hij een sprintje met zijn staart omhoog trekt. Hihi

Oh ja dat 'zachtjes' zeg ik ook vaak...

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 14:44

Eerder vond ik zo'n driepoot niet nodig. Nu met de grotere is dat toch wel handig. Ben er ook over het denken om eentje te maken/kopen.

Email: immetjeshoeve@gmail.com
Kan ze altijd een berichtje naar sturen.

Vierde keer met de bijrijder naar de binnenbak geweest met Wondergirl. Je ziet echt sprongen vooruitgang!

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 14:45

Vroeger vond ik dat met de lip oke. Echter nu met de (kleine) kids heb ik een zero tolerance ingevoerd.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 14:48

Heb ook hoefbok...gemaakt door een leerling metaaltechnieken.Is van staal en de bol is een trekhaak met een tennisbal erover.Hij is lager gemaakt vanwege de hoogte van de jongens :)

Zal wel eens foto maken :)

Jongens staan hier nog even lekker grasjes te plukken,ruim half uurtje nog en dan is het klaar.Komt bult water aan :+

Jongens gaan hier trouwens ook gewoon liggen als het hun uitkomt,je kunt zo overvallen worden door een tukje...doe je niets aan :o
Kroelen...Fax is het ergst,hij komt letterlijk gewoon voor je staan en wijst met zijn neus aan waar er gekrabbelt dient te worden.Verder niet verwent :o

Zo'n handpaardsingel lijkt mij ook wel wat,wie weet als ik ooit weer kan rijden,fijn om alle 3 mee te nemen :j

Roosje blijft een plaatje <3

Wendy (was toch jouw paard met ontstekening onder de tong?) hoe is het met paard?

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 15:23

Ik heb een hoef bokje gemaakt van eenn parasol poot. Bovenop een tennisbal. En klaar.

Ik heb nog een uur tot het gat regen. .Karev zou wel wat moeten doen maar kan me er niet toe zetten..