Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 13:29

Oh nee spatter, wat erg! Hopelijk is ze inderdaad gauw aan de beterhand.

Hier ook onlangs een farce voor met mijn jongste paard, hoefgerelateerd.

Enkele weken terug trof ik hem 's morgens aan zo kreupel als wat, met zijn voorbeen echt van de grond af. Beest kon amper stappen. Ik stelde een opgezette, warme pees vast dus meteen de veearts gebeld, vreesde voor een peesletsel. Echo's genomen, niets aan de pees te zien. Ondertussen cortisone gekregen tegen de pijn. Tja geen peesblessure, wat zou het dan wel zijn.... Aangezien hij n sterke polsstuwing had vermoedde veearts een hoefzweer. Goed, even opvolgen zien wat hij zou doen als de cortisone uitgewerkt was. 24u later stond ie inderdaad opnieuw zo mank als maar kon, en aangezien wij die dag gingen vertrekken naar Graspop, beest maar ingeladen en naar de veearts gebracht. Veearts begon toen te denken aan een barstje in het hoefbeen dus was absolute rust noodzakelijk en aangezien ik geen stallen heb en we weg waren voor 3 dagen kwam dat wel goed uit, kon de veearts hem in 't oog houden en de tijd nemen om hem deftig te onderzoeken. 7 dagen boxrust en vele onderzoeken later (uitverdoven, foto's, echo's, bijkappen,...) bleek het gewoon een overijverige steunsel te zijn die ineens veel te hard gegroeid was en hem desdanig veel pijn deed met stappen..... Moet de rekening van de veearts nog krijgen, benieuwd wat dit grapje mij gaat kosten...
Laatst bijgewerkt door miezelke op 16-07-15 13:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 13:59

Ach dat arme oude diertje spatter. Hoop dat het snel weer opknapt.

Oh miezelke dat is ook een verhaal. Maar wel fijn dat het iets "onschuldigs" is. Al las ik laatst ergens in een topic dat ver doorgegroeide steunsel behoorlijke problemen kunnen veroorzaken. Moet eerlijk zeggen dat ik het ergens voorbij heb zien komen, maar dus zelf niet weet wat daar van klopt :o

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 14:02

He bah Spatter wat vervelend! Jij hebt wel genoeg paardenleed gehad voorlopig… Hopelijk knapt ze snel op! Shadira heeft nadat ze bevangen was (en uit het gips was) een tijd op ijzers met hoefpad gestaan, werkte echt super voor haar. Misschien is dat wat…? Sterkte en veel beterschap!

Miezelke wat apart. Nooit gehoord dat ze daar zo kreupel van kunnen worden. Pff zal je inderdaad wel wat centen kosten…

Net is mijn hoefsmid geweest, ben altijd zo blij met hem. Als het nodig is dan is hij er snel en dingen als dit ziet hij als “service van de zaak”. Zal hem van zaterdag een lekkere taart van de bakker geven, want dan komt hij weer. Hij was het eens met mijn conclusie hoefzweer, ze reageerde bij hem ook op dezelfde plek. Daar gaan snijden, zat inderdaad een zwart puntje maar het gaat te diep om weg te kunnen snijden. Nog even aankijken, voet de komende dagen in biotex of soda weken en dan komt hij zaterdag dus weer. En ik had er al een hoefschoen omheen gedaan ter bescherming en om het schoon te houden, vond hij ook handig.

Vreemd genoeg liep ze net wel al beter dan vanmorgen (nog steeds goed kreupel maar niet meer stokkreupel). Blij dat ik nog wat pijnstilling heb liggen dus een klein beetje gegeven. Ben wel opgelucht :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 14:04

@[***]: dat klopt zeer zeker. Ik loop met mijn paard al jaren te vechten tegen ingegroeide steunsels en hierdoor te dunne zolen en dus gevoelige voeten.
Gelukkig is ze nu wel gaan inzien dat een smid je van een oncomfortabele manier van lopen af kan helpen en laat ze zich rustig bekappen zonder dat ze ze leert vliegen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 14:07

DubbelDun schreef:
@[***]: dat klopt zeer zeker. Ik loop met mijn paard al jaren te vechten tegen ingegroeide steunsels en hierdoor te dunne zolen en dus gevoelige voeten.
Gelukkig is ze nu wel gaan inzien dat een smid je van een oncomfortabele manier van lopen af kan helpen en laat ze zich rustig bekappen zonder dat ze ze leert vliegen :D

Aha, bedankt voor de info. Ik las er iets over in een topic over een paard met dunne zolen inderdaad.

Weet jij waarom zolen dun worden als de steunsels ingegroeid zijn?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 14:09

miezelke dat is ook een fraai verhaal, jeetje, duur grapje

de meeste DA zijn niet geweldig gestudeerd wat betreft hoeven, kun je beter de hoefsmid laten komen

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 14:12

Daan ik vermoed dat de druk er nu af kan omdat het open is, bij iedere stap kan er nu vocht uit gedrukt worden inplaatst dat het opbouwt
met weken en hopelijk zaterdag verder wegsnijden ben je er weer vanaf

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 14:18

Thanks Spatter! Het maffe is dat ze voor de hoefsmid kwam al beter liep.. Nou ja, mij hoor je niet klagen :)

Kun je van de buitenkant aan de voet zien als de steunsels ingroeien? Ik heb er echt nog nooit van gehoord.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 14:20

Ik vind het ook een interessant fenomeen, die ingegroeide steunsels.

Dus als er hier info over is dan hoor ik (en Daan) het graag! :D

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 14:22

Nee, alleen als je 't steunsel weg gaat halen. Heidi had 't ook toen ik haar voor 't eerst ging bekappen, aan 1 hoef, aan 1 kant. Heel vreemd, snap niet dat de vorige smid dat niet gezien heeft.
De ene kant van de hoef was de zool plat tot bol, andere kant was, na verwijderen steunsel, helemaal hol! Met een paar kneuzingen eronder. Dat scheelt natuurlijk een flink stuk qua dikte v.d. zool.

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 14:44

Gelukkig lijkt het nu iets beter te gaan Daan hopelijk is ze snel weer ok :(:)
Ahhh nee Spatter arm diertje en arme jij, hopelijk knapt ze vlug een beetje op :(:)
Zo dat zal dan een beste rekening worden Miezelke, flink balen natuurlijk maar gelukkig niets ergs waarvan ze niet kan herstellen toch? Had er ook nog nooi van gehoord
Wat een leuk veulen Kvulden! Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst :D
Surelee ook veel beterschap voor het paard gewenst :(:)
Zit het trouwens in de lucht ofzo al die geblesseerde paarden? Onze Elsa staat ook al 2 weken oo rust -O- ze was lelijk uitgegleden en gevallenen daardoor een schiefel op haar been en kreupel volgende week weer kijken hoe ze loopt met de DA en tot die tijd op rust in kleine paddock, vind ze niks aan :(

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 15:09

Als steunsels te lang worden kunnen ze 2 kanten op gaan; de hoef in en/of over de zool groeien.
Als ze over de zool gaan groeien zal de echte hoefzool niet meer aangroeien en dus dun worden. Haal je dan het steunsel weg heb je een gevoelige zool.
De andere optie 'er in groeien' is eigenlijk niet de juiste benaming want ze zitten er al in natuurlijk :)
Alleen horen ze recht te staan en steunsels die te lang zijn gaan IN de hoef scheef staan. Hierdoor drukken ze het weefsel weg wat op die plek hoort te zitten en geven klachten die lijken op HKO.

Dit kun je dus niet ineens wegsnijden, maar zal door regelmatig zover mogelijk als nog comfortabel is weghalen en hopen dat ze zich op natuurlijk wijze weer recht gaan staan en het weefsel in de hoef de kans krijgt om weer te herstellen.
Je begrijpt dat dit een langdurig proces is, wat voor het paard niet altijd prettig is.

Omdat druk op de zool/steunsel in dat geval pijnlijk kan zijn is een hoefschoen een uitkomst; de harde zool voorkomt dat de hoefzool/steunsel/straal ingedrukt wordt en pijn geeft. Nadeel is dat de straal als een gek gaat groeien omdat die een pompwerking heeft en dus de grond wil raken :D Iets wat voor de doorbloeding en dus het verbeteren in de hoef absoluut nodig is. Eea moet je dus een middenweg in zien te vinden :)

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 15:19

Mijn paard wordt nochtans om de 5 weken bekapt door een hoeforthopeed, die elke keer de steunsels mooi wegsnijdt. Dus het had zeker niet te maken met achterstallig onderhoud of vergeten steunsels of een dubbele zool of zo. De steunsel was gewoon enorm hard beginnen groeien, over de zool heen, en hoogstwaarschijnlijk moet er nog iets van vuil of steentjes onder gezeten hebben wat extra druk veroorzaakte. Het was heel vreemd, de veearts en mijn bekapster hadden het nog nooit meegemaakt of gezien.

Moet er ook wel bijzeggen dat mijn paard nogal een mieperd is, snel pijntjes + die hij ook goed laat zien ;) .

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 15:35

Bedankt voor de uitleg DD, interessant en goed om te weten.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 15:36

Gelukkig hebben wij niet van die mietjes :P en anders zie je het ook wel snel genoeg of ze zich aanstellen.
Met die hoefzweer hebben we hem op 3 benen uit de wei gehaald (wel sneu als je de berg op moet)

Al die stenen en grof zand is wel bevordelijk voor de slijtage van de hoeven moet ik zeggen. En met drinken staan ze vaak ook in het water dus vocht komt ook binnen.

Maar heb toch laatst een hoef tang gehaald want zeker bij ons trekpaard gaat een vijl veel te langzaam. Maar met de tang moet ik ook nog goed kracht zetten om er een stukje af te krijgen. (En dat valt niet mee als mevrouw d'r been telkens terug wil trekken)

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 15:36

Ik snij bij Zam altijd zelf tussen de bekapbeurten door de steunsels wat weg, zodat ze vrij liggen. Anders klappen ze dubbel en dat geeft inderdaad druk en dus ongemak. Ze lopen hier op de weide en paddock die deels verhard is.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 15:44

interessant. Andor wordt om de 3 weken bijgevijld omdat hij ook extreem gevoelige voeten heeft en het minste dat je teveel weghaalt (of redelijk lang laat groeien en dan dus redelijk wat moet weghalen) resulteerde standaard in 4 dagen op eieren lopen of soms zelfs zo erg dat er wel eens een zakje buut aan te pas kwam. Als hij netjes om de 3 weken werd bijgehouden dan ging het altijd goed.
Hij heeft redelijk brede hoeven die heel snel flairen naar de buitenkant maar hij heeft HKO en als we dat corrigeerden liep hij nog beroerder dus laten we het maar zo.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 15:55

Nou lekker inderdaad al die paarden. Lijkt wel wat in de lucht te zitten ofzo... Iedereen sterkte!

Het zwemmen was heel leuk. Penny liep zo het water in. Mensen vonden het leuk om te zien. Stapten spontaan van hun fiets af om foto's te maken. Hoop nit dat ik mezelf nog ergens in bikini tegenkom haha. Er was was wel een fotograaf mee. Dus foto's komen wel op bokt maar dan kan ik ze zelf uitkiezen!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 16:40

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 08:09

DubbelDun schreef:
Als steunsels te lang worden kunnen ze 2 kanten op gaan; de hoef in en/of over de zool groeien.
Als ze over de zool gaan groeien zal de echte hoefzool niet meer aangroeien en dus dun worden. Haal je dan het steunsel weg heb je een gevoelige zool.
De andere optie 'er in groeien' is eigenlijk niet de juiste benaming want ze zitten er al in natuurlijk :)
Alleen horen ze recht te staan en steunsels die te lang zijn gaan IN de hoef scheef staan. Hierdoor drukken ze het weefsel weg wat op die plek hoort te zitten en geven klachten die lijken op HKO.

Dit kun je dus niet ineens wegsnijden, maar zal door regelmatig zover mogelijk als nog comfortabel is weghalen en hopen dat ze zich op natuurlijk wijze weer recht gaan staan en het weefsel in de hoef de kans krijgt om weer te herstellen.
Je begrijpt dat dit een langdurig proces is, wat voor het paard niet altijd prettig is.

Omdat druk op de zool/steunsel in dat geval pijnlijk kan zijn is een hoefschoen een uitkomst; de harde zool voorkomt dat de hoefzool/steunsel/straal ingedrukt wordt en pijn geeft. Nadeel is dat de straal als een gek gaat groeien omdat die een pompwerking heeft en dus de grond wil raken :D Iets wat voor de doorbloeding en dus het verbeteren in de hoef absoluut nodig is. Eea moet je dus een middenweg in zien te vinden :)

Bedankt! Ik probeer mij al een tijdje goed te informeren over hoeven en alles wat erbij komt kijken. Snij zelf af en toe de steunsels een beetje bij met hulp van mijn hoefsmid (op afstand ;) , ik app een foto als ik twijfel of vragen heb en dan krijg ik van hem te horen wat ik kan en mag doen :D ) super fijne en kundige man, die mijn ruin van inslapen heeft gered *\o/* .

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 09:22

Ordeal liep gisteravond (en vanmorgen nog steeds) een stuk beter dan de ochtend. Ze heeft natuurlijk wel wat pijnstillers gehad (fenylbutazon) maar dat is maar weinig geweest en al 20 uur geleden. Geef haar nog even niets om te zien hoe ze dan vanmiddag is.

Het zit me alleen niet helemaal lekker dat haar kogel aan het andere been dik is. Dat was het gisteren ook al, ik dacht misschien overbelast. Maar nu ze sinds gisteren al weer beter loopt zou dat toch wel moeten meevallen? Ook nog maar even aankijken...

Ik ben de komende 2 weken vrij, heerlijk!! We gaan klussen in ons huis, hopelijk kunnen we een flinke stap maken :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 09:26

@Daan: Kan best door ongelijke belasting komen óf het is ontstaan uit het zelfde euvel alleen iets later.
Wat staat er allemaal op het klusprogramma ??

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 11:09

Sterkte met de patiënten allemaal...drama als ze wat hebben.Je staat zo met je rug tegen de muur :\

Hier net berichtje gekregen van mijn buurman,hij had hooi verkocht maar diegene had niet zoveel nodig.Nu mag ik de rest overnemen :) Blij mee...mooi lang hooi,nu hopen dat het weer wat mee gaat werken.Planning is maandag persen maar heb er een hard hoofd in.We gaan het zien...

Pfff...gister is mijn lep opnieuw geïnstalleerd,wat een ellende altijd om alles weer goed te krijgen.Vriendlief heeft gelukkig verstand van,is uren mee bezig geweest.
Hebben al de hele week problemen gehad ook met internet...nu inmiddels een nieuwe modem...fingers crossed :P

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 11:10

Wij blijven vanavond voor de eerste keer slapen in het nieuwe huis.
Vriend is nu laatste stukje van de tuindraad aan het zetten, zodat ook de hondjes veilig kunnen blijven.
Deze nm en avond nog langs allerlei winkels hebben nog een aantal kasten nodig.

Dan hoop ik dit weekend de laatste klusjes in en rond huis af te werken.

Dan kunnen we dinsdag de draad van de weide langslopen, wat draad aanspanen, palen vervangen en de weide voorlopig opdelen, ingang stal wat vergroten en dan mogen de paardjes al even komen logeren. Dan kan ik ook eindelijk terug beginnen rijden.

Succes met klussen Daan!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 11:11

Wordt een druk klusweekend zo te horen :D

Kirr...spannend zo'n 1e nacht :j