[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 19:35

pol013 schreef:
oeh geen esdoorn hier maar wel bezig geweest met eikels ruimen waar we de wei afgesloten hadden. Ook zo'n rotklus.

Netten bwerken goed maaaaar we zijn nu dus te laat met ze weg pakken en ze zijn deels in het gras vast gegroeid }:0 Te lang gewacht. Dom. Dus nu gingen ze stuk op sommige stukken waardoor de eikels er dan weer uit tuimelen. Experiment niet helemaal geslaagd dus.

Herkenbaar. Om de week even optillen :)

SafeHaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 15:42

Met dit weer komen er 2 van de 4 amper uit de stal. Ik dacht laat ik even een snack (ze noemen het een liksteen maar gezien de ingredienten vind ik het meer een snoepje) ophangen om de jongeman toch wat te stimuleren.

Werd van alles mee gedaan maar likken ho maar _O-

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ach ja, hij is er in ieder geval mee bezig :=

pol013

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 15:46

Bij jou komen ze er niet uit. Ik kan ze maar niet uit de regen houden :Y)
Mijn oudste, 26! stond pontificaal in de regen bij windkracht 5 op rust. Terwijl ze én droog kunnen eten én droog naar één van de schuilstallen kunnen lopen. Maar nee die moest en zou zeiknat en super vies worden. grrrr
Heb er toch maar een deken overheen gegooid ondanks nat en vies.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 15:49

Hier schuilen ze ook veel. Mn merrie heeft altijd ene hekel aan de regen en broer wil bij haar zijn. Maar hij loopt wel rond met de veulens en staat nu wat te klooien.

Ik heb ook naar zoiets gekeken, maar durf niks aan een touw te hangen. Ben zo bang dat het om hun hoofd/hals draait. Zie soms wel leuke dingen voorbij komen.
Ben er 2 weken geleden achtergekomen dat je op pinterest ook leuke dingen tegenkomt :)

SafeHaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 15:54

Ja klopt ik heb ook al een heel inspiratiebord op Pinterest!

Ik kan met de camera de boel in de gaten houden en vanavond haal ik het weer weg. K vind het ook best spannend := hij is ook een enorme sloper dus de meeste braingames leven maar kort..

De shetjes lopen gerust in de sneeuw of hagel. Maar als er een druppeltje regen valt dan rennen de grootste 2 met gebogen hoofd regelrecht de stal in _O-

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 16:23

Wij hebben bij de afdak winddoek. Onderin boven de grond was dat strak gespannen met touw. Nooit problemen tot er 2 veulens kwamen, haha Nu hangt 1 deel los. Ze hadden het gesloopt, dus heb het weggehaald.
Het is echt hun spelletje elke dag. Shetje staat op pad en quarter veulen staat onder afdak. Dan gaan ze door het doek heen spelen en gek doen. En ze vinden het echt leuk, want gaan elke dag op zelfde manier en zelfde plek ervoor staan.
Maar baal er wel van en vind het wat eng.

Ik heb van die zoutblok houders die ik nog ergens wil ophangen, maar 2 mini shets, dus moet wel laag en zit daar wel mee. Ben bang dat mn quarter veulen met zijn "handen" gaat eten :p

Hebben voor de bevalling al de frames van de ibc vaten gehaald en dat was maar goed ook. Houten hooi bak achterin heeft meneer 2x gesloopt en lint om perkje rond kersenboom gaat er standaard aan als ik stroom uitzet. Maar als ik buiten ben met honden moet stroom er echt af, ik ben niet goed met stroom :o

Het is wel veel water weer. Hebben een paar zwakke plekken die nog eens aangepakt moeten. Maar wilde ook elke dag ene stukje esdoorn blad ruimen en dara heb ik nu echt geen zin in.
Hoop altijd dat meeste vocht weg is voor het gaat vriezen. Of moet nog een keer slepen.

Wat is een inspiratiebord?

Kijk ook steeds voor het huis. Heb al honderden badkamers gezien

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 16:34

Hier op 1 plek echt modder. Bij de ingang, dus heel verklaarbaar.
Afbeelding

Het zand op de slechte plekken doet het super. Zijn nu de beste plekken zeg maar :+
Mijn merrie vindt het hare van de regen. Ze was zelfs te boos om te eten af en toe :=
Dan nam ze een grote hap om het vervolgens met dit hoofd weg te kauwen. En ik had nog wel lekker slobber voor ze gemaakt _O-
Afbeelding

Hier staan ze ook niet binnen. Alleen als er eten is. Ze staan nu onder de bomen te schuilen. Volgend weekend willen we eindelijk gaan betegelen. In en voor de stal komen tegels en zand voor een kleine ligplek (4x6 ongeveer).
Ik twijfel alleen of ik nu zand in de stal doe zodat ze daar kunnen liggen of de tegels er juist in en de zandpaddock ervoor als een soort uitloop. Wat is wijsheid?

SafeHaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 17:14

superpony schreef:
Ik heb van die zoutblok houders die ik nog ergens wil ophangen, maar 2 mini shets, dus moet wel laag en zit daar wel mee. Ben bang dat mn quarter veulen met zijn "handen" gaat eten :p

Zoutblokhouders ben ik ook maar mee gestopt want die waren zo kapot en hebben dan best scherpe hoeken. Heb ze ook weleens aan een touw gehangen maar daar ging de paal ook erg lekker zout van smaken, die was ineens nog maar half zo dik 8)7 Ik leg de likstenen nu tussen de keien en stenen.
Met inspiratiebord bedoel ik het digitale 'prikbord' op Pinterest waar je alle foto's die je leuk vind op Pinterest opslaat.

Nou die kijkt echt chagrijnig Daihyo! Lijkt mn vriend wel als ie weer moet helpen met klusjes in de zeikende regen _O-

Zand in de stal lijkt me zo gaan stinken als ze daar hun behoeften doen? Mest kun je nog wel weghalen maar de rest..
Ik zou zeker tegels in de stal doen en zand als uitloop. Dan kan de regen buiten het zand schoonspoelen :=
Hier ook tegels in de stal en bevalt super. Met dit weer leg ik wel bedekking in de stal zodat ze droog en zacht kunnen liggen maar de rest van het jaar liggen ze het liefst buiten op het zand dus blijft de stal leeg.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 17:31

Ja dat is ook waar ik over twijfel. Ik heb overigens wel een half open stal. En de uitloop is niet echt een uitloop, aangezien ze ook gewoon op de track kunnen enzo. Maar meer een ligplek inderdaad. Stalbedekking gaat wegwaaien denk ik :=
Mijn jonkie ligt wel graag in stal.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

SafeHaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 17:56

Aha zo'n stal! Ja dat is een ander verhaal. Misschien rubber matten? Of inderdaad gewoon zand, aangezien urine wel weg kan zakken in de grond... mocht het toch gaan stinken dan kun je volgend jaar alsnog tegels neergooien

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 18:19

Ja ze plassen er nu overigens zelden. En mesten alleen als ze er eten, dus daar ligt wel een hoop of 2, maar meer niet. Stenen er in zijn wel makkelijker, maar dan hebben ze dus eigenlijk geen overdekte plek om te liggen. Maar kan inderdaad ook in eerste instantie alleen zand doen, dat wil ik dan in stal tot en met 2 meter ervoor. Dan hebben ze een plek van 6x4,5 ongeveer om te kunnen liggen. En dan daarvoor de tegels in een L vorm, met een pad naar de zadelkamer zeg maar.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 18:24

Mijn schuilstal is bestraat en daar liggen nu rubbertegels op. Johnny ligt er nog steeds graag.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 18:28

Blijven die liggen?

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 18:29

Ja verbazingwekkend wel.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 18:57

En hier sinds een jaar dure Mayo Paardenmatrassen in de schuilstal en nog nooit een paard op zien liggen.. ze liggen liever in de bak. In de stal van de mini ligt een lading oud hooi en daar heeft hij 1x in gelegen toen met die storm begin dit jaar.
Nu komt er volgende week een nieuwe mini bij <3 wie weet waardeert die wel de matrassen :D

xdesix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 21:13

Wat hebben jullie op de bodem om de voerplekken rondom bomen netjes te houden? Ik heb hooinetten aan bomen hangen echter wordt er gemorst en gepoept tijdens het eten. De bomen staan iets hoger, dus misschien lastig te betegelen.

SafeHaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 21:22

Ik laat het gewoon voor wat het is. Mest hoef ik ook niet echt weg te halen want hier lopen ze vaak een paar meter weg om te mesten (behalve in de stal dan).
Maar geknoeid hooi vind ik alleen maar een voordeel aangezien het wat langer duurt voordat het echt modder is.
En dan is het ook niet erg als ze het geknoeide hooi van de grond eten aangezien eronder nog meer hooi ligt en geen zand oid..

Maar als het je echt dwars zit kun je er rubber neerleggen. Gewoon dat dunne, niet die zware matten. Dan kun je het ook weer weghalen in periodes dat je t niet nodig hebt.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 09:26

Leuke foto's zo daihyo. Ligt die daar ook echt heerlijk zo precies droog.
Zoals het er nu uitziet zou ik zeggen: zand houden. Maar ik kan me zomaar voorstellen dat het hartje winter niet meer zo mooi droog blijft in die schuilstal. Dan zou ik toch inderdaad voor rubber matten oid gaan.

Maar mijn ervaring is inderdaad ook; ze liggen liever op zand dan op rubber. Ik had ooit zo'n hitmatras maar dat was volgens mijn paarden géén ligplek. Wel interessant op op te piesen |o
Maar bij jou is het heel mooi open dus kan me wel voorstellen dat dat een droge iets meer isolerende mat wél comfortabel is in de winter.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 09:54

Wij hadden in de vorige stal (op de oude plek) een wat meer dichte stal. Deze was bestraat en had ik ook rubberen tegels in. Hier stonden ze eigenlijk alleen in als het echt heel de dag regende. En op meerdere slechte dagen ging daar koolzaadstro in als bodembedekking. Mijn bonte lag daar ook echt languit in. Maar zodra het beter weer werd, verkaste alles naar buiten en werd het een wc :+

Op de rubberen tegels lag ze niet, dan ging ze dus buiten in de nattigheid liggen of helemaal niet. Vandaar dat ik zo twijfel. Ik denk dat zij iets zachts heel erg kan waarderen en rubber niet comfortabel genoeg is.

Er komt overigens ook nog een overkapping op de track. Daar onder wil ik wel betegelen, zodat dat ook makkelijker een voerplek kan worden. In de stal heb ik ook 2 netten hangen, daar liggen rubberen tegels onder voor het morsen en tegen zandopname.

xdesix: ik heb er zand onder liggen tegen het kapot lopen en daar overheen direct om de voerplek rubberen tegels tegen het morsen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 10:41

Hmm dan zou ik er een bult wit zand in storten zodat het een fractie hoger ligt tov de omliggende stukken. Daar liggen ze hier het allerliefst in eigenlijk. Zelfs als het vochtig is.

Ik vermoed dat het kunnen vervormen (zoals je een kussen kunt vormen zoals je het graag hebt) en de grip die ze hebben de reden is dat ze dat zelfs verkiezen boven stro.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 15:50

SafeHaven schreef:
superpony schreef:

Zoutblokhouders ben ik ook maar mee gestopt want die waren zo kapot en hebben dan best scherpe hoeken. Heb ze ook weleens aan een touw gehangen maar daar ging de paal ook erg lekker zout van smaken, die was ineens nog maar half zo dik 8)7 Ik leg de likstenen nu tussen de keien en stenen.
Met inspiratiebord bedoel ik het digitale 'prikbord' op Pinterest waar je alle foto's die je leuk vind op Pinterest opslaat.

Nou die kijkt echt chagrijnig Daihyo! Lijkt mn vriend wel als ie weer moet helpen met klusjes in de zeikende regen _O-

Zand in de stal lijkt me zo gaan stinken als ze daar hun behoeften doen? Mest kun je nog wel weghalen maar de rest..
Ik zou zeker tegels in de stal doen en zand als uitloop. Dan kan de regen buiten het zand schoonspoelen :=
Hier ook tegels in de stal en bevalt super. Met dit weer leg ik wel bedekking in de stal zodat ze droog en zacht kunnen liggen maar de rest van het jaar liggen ze het liefst buiten op het zand dus blijft de stal leeg.

Ik heb ze nieuw liggen, dus moet ze toch maar eens ophangen. Plastic dat stuk gaat ben ik ook niet blij mee, dan gaan ze weer weg.

Ik zal eens verder kijken dan mn neus lang is op pinterest. Heb er sws weleens ruzie mee. Krijg andere dingen te zien dan wat ik heb getypt, zie 10x hetzelfde en als ik mn man wat wil sturen is het weg......

Zag daar wel een liksteen in een kleinere emmer op zijn kant op een paal. Dan liksteen op een stok en kon het zo draaien, maar was het wel droog. Het moet alleen op de juiste hoogte voor allemaal, maar de varkens mogen er dan weer niet bij.

Vanmorgen was een liksteen in 2en. Nieuwe opgehangen en veulen begon aan het touw :( Heb nog wel 2 goede stukken van die andere, even bewaren maar voor een leuk idee, goed plekje.

Ben sowieso in de weer met cribox, want meneer is alles aan het testen. Hij bijt eigenlijk helemaal niet, maar is dus wat aan het ontdekken en verveeld zich door het weer vermoed ik.

Begin nu ook wel te balen van het weer. Regen is prima, maar overdag even een paar uurtje dat het droog is en zonnetje doorbreekt kan zo goed doen.

Daihyo, zijn het oude foto's of heb je zon??

Wij hadden eerst alleen de schuilstal en die bestraat. Lag al bestrating en later doorgetrokken. We hadden op 3 plekken zaagsel, maar gebruikten ze als wc. Toen alles weggehaald omdat ze liever op zand lagen.
Maar er viel wel wat hooi uit de netten en de varkens maakten daar nesten van. Daarna lag mn merrie daar steeds op te slapen.

Later 3 stallen gemaakt die doorgaans dicht zijn. Als ze open gaan, gaan ze apart en hebben een stal, stuk bestraat onder afdak en allemaal zand uitloop.

Ze plassen hier ook gewoon op het steen, dus ggrrrrrrr.
Doorgaans hebben ze buiten wel favoriete wc plekjes, maar ze zijn klaar met dit weer.

We hangen geen netten meer op en er staan bakken. IBC vat stond eerst buiten en nu onder afdak. Staat veulen schatje er vanmorgen in en gewoon over het hooi plassen.........Ik hou van hem, ik hou van hem, ik hou van hem, even om dat nooit te vergeten. ( grapje, ben er stapelgek mee )

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 19:28

Nee zijn oude foto’s. Al hadden we best lekker weer vandaag :j
Afbeelding
Afbeelding

SafeHaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 11:12

Wow mooi plaatje zo tussen die bomen! Echt een mooie plek <3
Ben ook erg jaloers dat je nog een schuilplek maakt op de track. Wil ik ook zo graag, maar hier mogen we echt NIKS van de gemeente. Er mag eigenlijk nog geen paal de grond in (mag niet dieper dan 30cm), er mag geen wijziging gemaakt worden aan de toplaag (dus geen straat en eigenlijk zelfs geen zand) en zonder vergunning mogen we ook geen beplanting aanbrengen.
Nu hebben de paarden hier veel grond 'kapotgelopen' waardoor spontaan het zand is bovengekomen en zijn er zomaar allerlei inheemse bomen en struiken 'aan komen waaien'. Door de grondwaterstand en eeuwenlang onverstoorde grond blijft er op een bepaalde plek ook ineens erg veel water staan :=
Er stond 50 jaar lang een kippenschuurtje dus is het bouwverbod op die plek automatisch verjaard, dus we hebben die schuur 'gerepareerd' zodat de paarden kunnen schuilen en 'per ongeluk' vergist in de maten maar laat daar nou precies wat hooi in passen _O-
Oh ja en die bestrating nou daar wisten we niets van hoor dat dat niet mocht....

We zijn dus nogal creatief geweest, maar ik durf mn geluk niet te pushen door een extra schuilstal neer te zetten. Ik hoop dat de begroeiing snel zo groot en dicht wordt dat we er iets tussen kunnen verstoppen O:)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 18:14

Onze stal is semi-permanent, dat scheelt. Op de plek waar een stalletje van de shet stond. Er heeft een boerenschuur op het land gestaan, dus was ooit bebouwd. Dat scheelt ook weer. Hoe het precies zit weet ik ook niet. Ik vraag of het mag en dan hoor ik van wel of niet :+

Wat was het koud vanmorgen! Maar ook wel lekker. Helemaal ingepakt :D
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 18:17

Vandaag was het koud, maar wel mooi en verder zacht.

We hebben een groot deel van het pad schoon en kon weer open. Wat een aanstellers.......alsof ze een half haar opgesloten hebben gestaan :o

De rest is onder de eiken en die zijn nog niet kaal, zijn zelfs nog best groen.

SafeHaven, heb je niet per ongeluk aangewaaide wilgen die je kan vouwen en buigen tot iets?