Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 17:02

MvBeek, o ja dat til je niet even in de kruiwagen, haha

Dan zou ik misschien kijken of je een zeiltje op je kruiwagen kan maken? Helemaal volproppen en dan zeil erover.

Ik heb een kruiwagen met anti lekband. Durf het niet aan dat ie lek raakt en ik sta..........Als ik veel hooi erin doe, doe ik het met de kruiwagen. Maar zoals vandaag doe ik maar 1 plakje per net voor op het pad en gooi ik ze even op mn rug. Maar laatst een iets vollere en dan vraag ik de shet of 1 van de ruintjes om te helpen en hang ik netten op hun rug :)

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 17:08

Citaat:
Maar laatst een iets vollere en dan vraag ik de shet of 1 van de ruintjes om te helpen en hang ik netten op hun rug :)

Die moeten tenminste nog werken voor hun eten :')

Ik heb ronde midi balen, dat is nu toch wel ideaal. Ik zet gewoon een hele neer met een net erover heen.

Voor degenen die nog op zoek zijn naar een nieuwe aanwinst, ik heb een 3 jarige quarter ruin die de verkoop in gaat, mocht iemand interesse hebben?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 17:28

Welke prijsklasse, regio, schofthoogte en geslacht? :D

MvBeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 17:51

Bedankt voor de tips. Zal eens kijken voor die ikea tassen. Die heb ik zo liggen namelijk;) anders misschien een kruiwagen constructie overwegen. En hopen dat de wind gaat liggen...

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 17:58

Citaat:
Welke prijsklasse, regio, schofthoogte en geslacht? :D

Ik stuur je pb

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 18:10

MvBeek schreef:
Bedankt voor de tips. Zal eens kijken voor die ikea tassen. Die heb ik zo liggen namelijk;) anders misschien een kruiwagen constructie overwegen. En hopen dat de wind gaat liggen...

De Ikea-tassen werken ook leuk als schriktrainingsobject. Mijn kleine Exmoor stond de eerste keer dat ik er mee buiten kwam aan de andere kant van de wei, maar inmiddels kan er ook uit de flapperende tassen al best gesnackt worden :j

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 19:14

ClauH, ja, maar is ook wel handig hoor.........Bij mn quarter knoop ik 2 netten aan elkaar en hang het over zijn rug. Heeft een vlakke rug, maar zou ik het elke dag doen, moet er wel een dekje onder of iets.

Ow, wat ga je verkopen??? Niet zoekende. Hebben pas al een paardje erbij gekocht die eind dit jaar bij ons komt :) Quarter merrie :)

MvBeek,, zorg dan maar dat de wind gaat liggen, daar hebben we allemaal wat aan, hahahaha

Turtlelito, dat went ook....ooit. Zeker als er hooi in heeft gezeten zijn die tassen opeens niet zo eng meer.
Vanmorgen vloog mn plastic van baal vlas weg en waren er 2 ruinen mee aan het klooien. Soms niet handig, heb ik ze liever wat banger. Net als bij zeil over mestcontainer. 20 en 21, maar die kerels zijn echt net kleuters..........
Hoewel mn merrie ook wel wat ervan kan. Gister even laten rollen en rennen in de bak. Recht op dr achterbenen en weer te laat met mn camera.

Maar zij wil bijv nooit dat ik mn kruiwagen en mestvork onbeheerd achter laat ergens. Mestvork mag niet rechtop staan, moet plat.......Kruiwagen moet ook om. Oke, let er wel op. Dacht altijd dat mn pony ruin dat deed, maar heb haar daarna paar keer gesnapt, de oude tang.
Zet ik vd week mn mestvork ergens neer, ga mn krui legen en zie haar zoon in 1 rechte lijn naar mn mestvork lopen en die neergooien. Doet ie vast voor zn moeder, ggrrrr
Wil je even je jas ophangen en niet helemaal teruglopen, zie je je jas vliegen.......Ik denk echt aangeleerd gedrag, want dan hebben ze mn aandacht weer te pakken.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 22:19

Pfff de dierenarts is hier net weg. Cheetah kwam stokkreupel binnen net. Rechts voor deed duidelijk goed zeer. Was ook flink warm. Rechts achter ook warm. Hij heeft ppid, dus ik meteen in de stress.
Dierenarts dacht ivm de kreupelheid eerder aan een hoefzweer en heeft nu pijnstiller gegeven. Zit mij nog niet helemaal lekker omdat achter ook warm was eigenlijk, maar eerst maar eens kijken wat hij nu doet met de pijnstiller. Ga zo nog even kijken hoe hij er nu bij staat en als het morgen nog zo is maar even de hoefsmid bellen...

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 22:33

Wat schrikken Maartje, beterschap voor Cheeta!

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 22:44

Hoefzweer kan vrij plotseling opkomen, gebeurt hier helaas ook weleens door stenen etc in de wei. Meestal kijken we het een paar dagen aan hoe het zich ontwikkeld, of het al naar buiten komt enzo, zo niet gaan we wel zoeken.
Soms zie ik het pas als ik een gat in de kroon rand zie zitten, hangt beetje van het paard af

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 22:50

Oh schikken altijd Maartje! Snap dat je extra voorzichtig bent icm de PPID. Hoop voor je dat het toch een beetje met een sisser afloopt weer!

Ik werd zojuist ook bijna omver geblazen op de wei, jeetje wat een wind! Ik heb hier overigens nu nog slowfeedernetten in de bakken die ik op stal vul en dan met hooinet en al in een kruiwagen naar de bakken breng. Hoop binnen een paar maanden overal rekken met netten op te hebben, maar iets met geld gaat er al zo enorm hard uit dat het niet allemaal in 1x kan...

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 23:21

Ja omdat het zo plotseling is, kan een hoefzweer idd goed, maar het zit me niet lekker dat die voet achter ook warm is. Dat is met een hoefzweer toch helemaal niet logisch?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 23:27

Het kan zijn dat door de zweer een ander been (vaak gaat dat kruislings) wat overbelast wordt.
Bij een zweer wordt de kogel van het betreffende been vaak ook warm

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 01:55

Ow balen Maartje. Even afwachten hoe hij morgen loopt maar en hoe de pijnstiller aanslaat. Heb je Bute gekregen? Laatste keer bij mn ruin duurde het wel even voor het echt aansloeg.

Mijn man had weer de pech van een flinke bui. Ik heb vanmorgen lekker alles droog kunnen doen, maar hij heeft nu echt bijna elke avond de pech.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 07:06

Sterkte Maartje. Ik ga mee in hetgeen pb zegt. Hopelijk knapt Cheetah snel op!
Mijn man is de laatste dagen ook steeds "de Sjaak", regent steeds ontzettend hard als hij er met de hond uitgaat.

Gisteravond nog met hond naar de d.a, weer last van zijn anaalklieren...…. Word er een beetje moedeloos van. Hij krijgt sinds een week of 4 hypo allergeen voer (ivm een giardia besmetting en al langere tijd wisselende ontlasting) en zijn ontlasting is met 95% verbeterd dus ik had goede hoop dat de anaalklier problemen nu ook minder zouden worden. Helaas....

Voor de giardia is hij intussen behandeld met panacur, daarna een antibiotica kuur. 18 maart weer ontlasting testen.

Nu over 2 weken, uit voorzorg maar laten legen en hopen dat als we eruit zijn tegen welke voeding hij niet kan, hij het straks gewoon zelf doet. Operatief verwijderen wil mijn d.a liever niet. Een keer de anaalklieren spoelen met antibiotica is ook nog een optie.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 07:53

Schrikken Maartje! Hoe was het vanochtend?

@Superpony, je arme man :(:)

@[***], klinkt vervelend!

Hier ook gisteren flinke windstoten; mn hooi ging alle kanten op in de wei. Toch ook maar eens gaan nadenken om dat op te lossen voor volgende herfst/winter.

Ben nog niet aan bemesten van de wei toegekomen maar desondanks zie je het wel al wat groeien.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 08:09

[***] ook nog een bij de da dus.. hopelijk verbeterd hij snel

Cheetah heeft inmiddels 4 warme hoeven ;( wel iets minder kreupel, maar dat zweer dat geloof ik allemaal wel. Dalijk maar weer de da bellen, en dan hopen dat een van mijn eigen da kan komen en niet een veearts met spoeddienst

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-19 08:11

Jeetje Maartje dat is balen. 4 warme hoeven is niet goed :( hopelijk is cheetah niet bevangen.

[***], getver. Giardia is niet fijn. Arme hond. Uitknijpen is geen pretje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 08:12

4 warme hoeven klinkt niet goed Maartje. Hopelijk komt je eigen d.a. inderdaad. Dat vind ik zelf ook altijd het prettigst.

Zou ze hb kunnen zijn?

@Selka, ja dat uitknijpen doet hem echt zeer. Maar goed, we zijn een aantal dingen aan het uitzoeken, dus hopelijk wordt het beter in de toekomst.

Hij heeft van pup af eigenlijk altijd wisselende ontlasting gehad. Geen diarree. Heb werkelijk van alles geprobeerd, ook vers vlees, vezels toevoegen, probiotica maar niets hielp.

Nu blijkt hij giardia te hebben. De vraag is of hij dat altijd al heeft gehad? Als pup is hij er ook al eens voor behandeld en later negatief bevonden, dus ik dacht dat het over was.

Nu blijkt dus dat hij wel besmet is met giardia. Het is nu een beetje "kip of het ei" verhaal. Heeft hij altijd wisselende en zachte ontlasting (en dus last van zijn anaalklieren) gehad omdat hij giardia heeft of heeft hij een voedselintolerantie waardoor zijn darmflora niet in orde is en hij juist vatbaar is voor giardia :D ?
Feit is wel dat zijn ontlasting heel sterk verbeterd is op de hypo allergene voeding, dus voorlopig blijven we dit nog maar een tijdje geven.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 08:22

Ja ik vrees dat hij bevangen is, al vraag ik me dan af waarvan... er staat nauwelijks gras en in voeding is niks veranderd

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 08:41

Dat klinkt als mijn hondje [***]. Ook geregeld ontstoken anaalklieren, giardia gehad, wisselende ontlasting.
Na een kuur voor giardia wel goed opgeknapt. Poep is beter als ze dagelijks een keutel van de paarden eet. Inmiddels hebben we hier onderzoeken naar de lever lopen aangezien er meer speelt.

Mijn DA wilde de klieren liever niet preventief gaan legen omdat dat de aanmaak stimuleert. Het is voor ons echt zoeken geweest waarmee ze stevige poep kreeg zodat ze zelf weer kon legen.

Morpheus81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 09:13

ClauH schreef:
Voor degenen die nog op zoek zijn naar een nieuwe aanwinst, ik heb een 3 jarige quarter ruin die de verkoop in gaat, mocht iemand interesse hebben?

Mag ik ook een PB?

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 09:31

Oei Maartje :(:) na je eerdere bericht ging ik ook uit van een hoefzweer, dat was toch makkelijker geweest.

Selka net even je topic bijgelezen over je hond, fijn dat ze in België zo positief zijn! Hoe is het plassen thuis gegaan?

[***] :(:) voor de hond.

Ik hoop dat als de paarden straks weer bij huis staan dat Casa, mijn oudje, nog steeds de baas is, zodat ze Castello even flink op zijn plek kan zetten.
Hij speelt veel te ruw met zijn zus en jaagt haar ook geregeld bij het hooi weg.
Nou zal dat wegjagen snel minder worden als ze onbeperkt hooi krijgen denk ik.
Maar Cascade heeft echt de bijt plekken in haar hals staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 09:40

belle_boef schreef:
Dat klinkt als mijn hondje [***]. Ook geregeld ontstoken anaalklieren, giardia gehad, wisselende ontlasting.
Na een kuur voor giardia wel goed opgeknapt. Poep is beter als ze dagelijks een keutel van de paarden eet. Inmiddels hebben we hier onderzoeken naar de lever lopen aangezien er meer speelt.

Mijn DA wilde de klieren liever niet preventief gaan legen omdat dat de aanmaak stimuleert. Het is voor ons echt zoeken geweest waarmee ze stevige poep kreeg zodat ze zelf weer kon legen.

Je da heeft helemaal gelijk hoor. Het is ook beter om er zoveel mogelijk vanaf te blijven. Alleen is het nu bij mijn hond zo dat ze binnen 3 weken weer vol zitten en dan gaan ontsteken.

Het gekke is dat zijn ontlasting nu echt ontzettend is opgeknapt, maar dat zijn anaalklieren dus nog steeds verstopt raken. D.a. hoopt nu door ze een tijdje leeg te houden, dat ze niet meer gaan ontsteken en als de giardia weg is, hij constante poep krijgt en ze dan weer zelf kan legen.

Hier is verder ook van alles onderzocht, bacteriologisch onderzoek leverde ook niets op.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 10:16

Net nog even wezen voelen, hoeven zijn beduidend minder warm :? Maar laat toch even de dierenarts komen. Ik MOET vanmiddag naar mijn werk en kan ook echt niet voor 5 uur weg, dus ik kan hem helaas niet de hele dag in de gaten houden en anders zit ik me alleen maar zorgen te maken...
Hij loopt nog wel belabberd, dus het is ook wel fijn daar advies van een paardenarts over te krijgen. Heb nu 2x een assistente gesproken en 2x een andere naam gehoord dus ben benieuwd wie er nu komt :')