Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

belle_boef

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 00:12

Hier de schade voor zover bekend gebleven bij het gesneuvelde glas. Morgen maar opruimen. Dacht dat het net niet in de wei lag. Achter ben ik nog niet geweest, morgen maar kijken. Eenmaal op het werk had ik nog een uur nodig om rustig te worden. Daar hadden ze nauwelijks storm gehad, ze keken me nogal raar aan

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 00:19

Ik ben ook de hele dag van slag geweest. Kan e niet herinneren wanneer i voor t laatst zo angstig was.

Heb mezef ook laten tracteren op allerlei lekkes vanavond. Had ik wel verdiend.... :9

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 00:24

Fabster schreef:
Ik ben ook de hele dag van slag geweest. Kan e niet herinneren wanneer i voor t laatst zo angstig was.

Heb mezef ook laten tracteren op allerlei lekkes vanavond. Had ik wel verdiend.... :9

Gelijk heb je dat je wat lekker hebt gehaald.

Echt was voor mij voor het eerst dat weer er voor zorgde dat ik me zo naar voelde. Opgejaagd, knoop in mijn maag, liefst had ik onder een deken willen kruipen op bed. Was wel weer genoeg voor de komende jaren.

Iedereen succes met herstellen

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 09:09

Best wel wat dingetjes stuk dus hier en daar. Bij mij zijn er wat planken van de wand van de schuur. Dat was een wandje dat ik al had moeten onderhouden. Dus daar noeten we nu echt wat mee. Verder niks aan de hand.

Ik heb nog even een vraag. Ik heb vanmiddag met iemand een gesprek over een wei. Er zit omheining met schrikdraadkoord omheen. Moet nog even meten hoe hoog. Het is een stuk van 0.8 hectare. Hoe hoog hebben jullie het draad? Het is aan drie kanten begroeid en aan een kant een zand weg. En waar moet ik verder opletten of naar vragen? Ze vragen 900euro per jaar.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 09:14

Ik heb 1.20 m hoog. Vraag of je eventueel wat verharding (bij moddervorming) of een schuilstal mag neerzetten.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 09:15

Buitendraad is bij ons op z'n hoogst zo'n 140 cm. Kan wel even meten straks.

Ik zou vooral overleggen over onderhoud; wat als de omheining stuk is, wat als er bemest moet worden, wat wil je met onkruid etc. Vooral even uitspreken wat jullie van elkaar verwachten, zodat je daar later geen gedoe over krijgt. Het zou bijvoorbeeld bijzonder onhandig zijn als jullie heel verschillend kijken naar bemesting en onkruidbestrijding etc.

Mogelijkheid tot verharding en schuilstal is ook een goeie.
Waar werd de wei hiervoor voor gebruikt?

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 09:24

Jaren geleden heeft er mais op gestaan. Maar nu al jaren een weide. Er hebben wel eens paarden gestaan. Vandaar het schrikdraad. De boerderij bij deze weide is een huur boerderij en de bewoners nu hebben geen paarden. Wel een rijbak en stallen. Misschien kunnen we daar ook nog iets voor regelen.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 09:36

@granoek, balen dat je paard kreupel is :(:)

@selka, die kettingzaag komt op een goed moment dus!

Ik ben gisteren niet naar stal geweest maar heb wel even geappt of mn shet niet weggewaaid is :Y)
Gelukkig niet :D

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 09:53

Haha, Karin! Dat weet je maar nooit met zo n shet, inderdaad! :D

Stella_Fara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 09:54

Veel succes met het opruimen van de stormschade allemaal! Wat was dat zeg ... Ik hoop dat ik nooit code rood hoef mee te maken, want code oranje vond ik echt al wel heftig. Om kwart voor tien zagen we dat de paarden op hol waren. Buien bleek dat er een grote boom op de omheining van hun paddock gevallen was:

Afbeelding

Zeker 20m van onze gloednieuwe omheining tegen de grond :,(. Dus moesten wij in het oog van de storm paardjes gaan vangen en op stal zetten. Wat ze uiteraard niet zo'n goed idee vonden. Terwijl we dat aan het doen waren, hoorden we langs alle kanten gekraak en zagen we de ene na de andere boom vallen. Uiteindelijk zijn er op vier plaatsen bomen op de omheining gevallen. Op straat (aan de zomerweide) wel zeven bomen op een rij, die ook de elektriciteisleiding mee naar beneden namen:

Afbeelding

Daardoor konden we niet weg, zelfs niet te voet, want de hele weg was versperd. De hele dag gewacht op de brandweer, die uiteraard eerst dringender gevallen behandelden. In het donker zijn ze ons nog komen 'bevrijden'.

Ik weet nog niet hoe erg de schade onder deze poort is:

Afbeelding

Gelukkig zijn er geen gewonden gevallen, maar dit was echt niet normaal! Nu liggen er in de beek naast de paddock een heleboel bomen, dus ik hou m'n hart vast voor de eerstvolgende regenbui ... Als het water niet weg kan, vrees ik dat de hele boel overstroomt. Vandaag komt de provincie (verantwoordelijk voor waterwegen) de schade bekijken.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 09:58

Zo dat is best heftig zeg. Ik dacht dat uit mijn singel ook bomen zouden gaan, maar ze staan nog. Wel veel andere bomen in de omgeving. Ik heb echt een hekel aan storm dus harder hoeft e ht niet beetje wind heerlijk, maar geen storm.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 10:01

Bij d vorige storm was hier ook een boom gesneuveld. Vreesde gisteren inderdaad ook voor nog wat bonen, maar die zijn gelukkig blijven staan. Wat een ellende Stella! :(:)

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 10:17

W o w wat is er bij jullie aan de hand geweest...
In België gelukkig niet dié storm die jullie wel hadden gehad. Hopelijk is het allemaal snel opgeruimd en komen de verzekeringen tussen!!

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 10:18

Wauw stella dat is aardig schrikken inderdaad! En veel schade :(:)
Gelukkig zijn jullie en je paarden oke!

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 10:20

Wow Stella_Fara wat vreselijk! Die omheining! :n
Succes met opruimen!

Hier nog geen verbetering bij paardlief. Hoop dat de andere DA vandaag weer in het land is en langs wilt komen.

Stella_Fara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 10:24

Ik zit in België hoor . Ik vermoed dat het iets tornadoachtig geweest is, want over een kilometer is er echt een verwoesting geweest. Ik geloof echt niet dat het minder dan 120 km/u was, zoals ze op het nieuws zeiden. Zo leer je wel ineens de buren goed kennen!

Prinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 10:24

Hier ook enkele bomen omgewaaid. Gelukkig weinig schade, alleen wat dakpannen gesneuveld en een appelboom van de buren.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 10:39

Stella_Fara, Zo wat balen van de nieuwe omheining!!

Hier is de omheining ook plat, maar is gelukkig oude troep. Enige is dat we er nu nog even geen 'tijd' voor hebben. Dus moet toch maar wat tijdelijks verzinnen.
Want de grond gaan we van het voorjaar toch compleet opnieuw herindelen, ophogen, graven etc.
Ze staan nu voor nood maar even in de paddock. Kijk van het weekend wel wat ik als tijdelijke oplossing regel.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 11:05

WoW wat een schade.
Hier is de omheining heel gebleven zag ik vanmorgen

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 11:36

Ach jeetje, wat een schade zeg. Mijn vriend was gisteren thuis gebleven om de boel in de gaten te houden, maar ik kreeg 's middags een foto van twee tevreden pony's in het zonnetje. Hier niks aan de hand geweest. Is ook wel fijn, want bij de vorige storm waren we wel de sjaak.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 11:51

Ik hoop dat het nu een beetje klaar is met die stormen en regen. Bah.
Doe maar vorst met een zonnetje.

Vanmorgen om half 8 is mn bestrating geleverd.
+-120m2 stenen.
Nu nog zand regelen, een graafmachine en een stratenmaker haha.

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 11:54

Pfoe wat een schade... Het is mij wel duidelijk dat we hier lang niet zoveel storm hebben gehad.

Alleen een van de kuilen was bloot gewaaid, maar het plastic zit er al weer op.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 12:45

Wow Stella_Fara wat een schade! wat een geluk dat je er geen mensen en paarden gewond zijn geraakt.

Prinnie bij jou heeft de storm ook flink huis gehouden zo te zien

Stella_Fara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 13:28

We hebben vandaag maar een dagje verlof genomen, om alles op te ruimen en vanalles te regelen. Op drie van de vier plaatsen is de omheining vrij gemaakt. Op twee plaatsen (waar onze eigen bomen op gevallen zijn), valt de schade heel goed mee. Op de plaatsen waar andermans bomen op gevallen zijn, is er telkens zo'n 20 m stuk :'(. Gelukkig zal de verzekering alles betalen. We hoeven ook niet te wachten tot men de schade komt opmeten, we mogen meteen beginnen met herstellingswerken zodat de paarden terug veilig buiten kunnen. Nu heb ik wel met prikpaaltjes al het 'open' gedeelte afgezet, zodat de paarden eigenlijk wel weer op de paddock kunnen. Maar omdat het hier zo modderig is, zette ik hen vaak overdag op de zomerweide waar een hoog stuk is, dat kan nu helaas niet want m'n prikpaaltjes zijn op :-D.

Kategida

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 14:03

Lekker veel om op te rui men bij jullie zo te horen. Bij mij ook. Ik heb plotseling eventing hindernissen, bomen zijn omver gewaaid en liggen/hangen in de paddock en ook enkele bomen zijn omgewaaid maar niet geknakt dus die hangen over de paddock omheining.
Vandaag paard gelongeerd en tijdens het uitstappen heb ik enkele rondjes door de paddock gedaan om alle takken en grote stokken al uit de paddock te gooien. Schriktraining heeft mijn paardje dus ook een beetje gehad vandaag. :+