Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 15:14

Nee... ze heeft uitgebreid gezocht naar een beschadiging of iets dergelijks en niets gevonden. Maar het kan al zoiets simpels zijn als een doorn of scherpe grashalm.
Mocht het volgende week nog niet helemaal over zijn, dan wordt er alsnog een foto gemaakt.
Ze hadden namelijk een soortgelijk geval gehad, waarbij er een klein ijzerdraadje in de mond bleek te zitten, waarschijnlijk uit het hooi gekomen ofzo.

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 15:15

Natalie36 schreef:
Abbey, zijn ze gek geworden?? Gewoon gaan wonen zonder hypotheek.

Whahaha. Als dat kon.
Meggiemeg, als je nog niet genoeg aanbod hebt, dan kom maar hoor.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 17:24

wendy fijn dat je nu weet wat je paard hebt en dat de medicatie nu werkt

wij hebben de honden gewoon geleerd dat ze door moeten lopen naar achteren en op de wei moeten plassen en poepen.
We lopen ook altijd mee, laten ze dus echt uit ook al blijven ze op het erf.

Vind niks zo smerig als overal hondenstront :r

De tuin en vroeger speelplaats van de kinderen, hebben wij altijd afgezet gehad en de honden weten verdraaid goed dat ze daar niet mogen komen, de katten trouwens ook, is hun veilig heen komen .
Alma de erfhond die meer buiten loopt is gelukkig een heel zindelijk dier, die loopt zelf braaf naar de boswei om daar te poepen en in de tuin komt ze heel af en toe een kat verjagen maar dan grijp ik gelijk in.

AbbyBlues

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 17:26

O jeetje ja, ik heb zelf 4 honden. Ik moet er niet aan denken dat mijn tuin onder de hondenstront ligt, gatverdamme.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 17:51

Even snel bijgelezen...

Wendy wat onwijs rot! Ziet er naar uit :( Hopelijk helpt de medicatie. Sterkte!

AB jemig wat irritant! Denk je dat het rond is... Succes er mee!

Lekker weer vandaag zeg! Ik ging voer halen bij de welkoop, heb gewoon met mijn dak open gereden {:} Beetje voorjaarsgevoel creëren. Net weer paardje gereden, ging weer een rodeo aan de longe aan vooraf maar toen ik er op zat hartstikke braaf. Knapperd :)

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 18:17

Daarom, ik vind het ook vies.. jakkes. Het gras is te lang dus ik zag het niet, eigenlijk is het overal om huis te lang.

De zomer moet gewoon vervroegd komen. -O- Dat is de conclusie.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 18:30

Lente mag ook :j
@daan_o: knap paard! En heel goed, goed weer moet je afdwingen :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 18:59

Wat fijn Wendy dat je nu weet wat haar mankeert en dat ze weer eet.

Ik zwelg hier ook even in het zelfmedelijden hoor;

Ik had daarstraks MiniMe als handpony meegenomen, wel met bijrijdster als backup mee en ja hoor, weer een noodstop dat ik gedwongen ben los te laten. (Ik ben dusdanig stijf en paard groot, dat ik er dus erna niet meer opkom zonder opstapje en dat weet paasei, want aan de hand of fiets, haalt ze dat echt niet in haar hoofd).

Maar dat houd dus ook in dat ik het nooit aan zal durven , om haar met hengstenketting om mee te nemen, moet er niet aan denken dat ze er dan op staat, nadat ze zichzelf weer eens los heeft gekregen.

Maar het aller sneuste (voor mij dan), is dat Lona, dus met Mien ernaast, werkelijk waar een fantastisch goed luisterend en braaf paard is, zo ongeveer het tegen over gestelde als ze alleen is.

Maar ik krijg die kleine niet veilig mee...

Jullie tips hoe je een oliebol met een hoofdletter, tot een goede meeloop pony kunnen maken?

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 19:00

meggiemeg schreef:
Mag ik iemand een pb sturen omtrent een niet paarden gerelateerd probleem? Wil graag advies van een buitenstaander.

Buuf stuur maar

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 19:04

Ja, ik knoop de kleine met een tweede halster en halstertouw vast aan mijn paard.
Dus halstertouw losjes vastknopen om de hals van mijn paard en daaraan het halstertouw van de gup.
Blue laat zich echt niet van zijn sokken trekken door die kleine }>
Afbeelding

Afbeelding

Ik hou de kleine vast met touwhalster en halstertouw maar mocht ze te drastisch beginnen te trekken, staken enz, neemt Blue het over met zijn gewicht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 19:11

Dank je wel! Die ga ik binnenkort eens proberen, met voor de zekerheid bijrijdster weer meewandelend.

Dus 3 halstertouwen en 1 normaal halster en 1 touwhalster heb je dan nodig, als ik het goed begrijp?

Ik heb haar 1 keer , jaren geleden aan het zadel vastgemaakt, maar dat was geen succes. Toen moest Lona zich gewoon schrap zetten, door het onverwachte van de stop van Mien en toen was ik echt even bang voor mijn zadel... :=

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 19:16

Ja klopt, ik doe het gewone halster met halstertouw van Tika vast aan het touw om Blue zijn nek.
Zelf heb ik dan Tika vast met een touwhalster zodat ik meer te vertellen heb.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 19:21

O, dat is een goeie! Ik wou dat ook doen met mijn jonkie, maar die ging zo langzaam, dat ik gewoon pijn in mijn rug kreeg van dat beest mee trekken. Het enige wat ik wel eng vind, is dat meneer wel eens ineens aan de andere kant wil gaan lopen. Als hij dan vast zit, dan trekt hij mij eraf. Maar dan moet ik dat touw behoorlijk wat inkorten, zodat hij dat niet kan doen. Ik ga dat van het voorjaar eens uitproberen. En dan iemand inderdaad maar mee voor bij nood.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 19:25

Slim idee.
Ik deed dat om de knop van het westernzadel.

Oh gelukkig Wendy dat nu meer zicht erop is en de tong al dunner is en ze weer eet!

Hier weer een dag voorbij. Snap nooit zo goed waar de tijd heen gaat.
Had met Roosje een ritje willen maken. Niet gehaald. Denk dan longeer ik haar ff. Lukte ook niet. Kleinste had een huilbui.
Vind dat zo frustrerend. Drie leuke paardjes en een shet aan huis. En kom amper tot eentje toe.
Dan denk ik weer...Oh Roosje is zo lief. Ik hou haar. En dan is zo weer een week of soms twee weken voorbij voordat ik tijd voor haar heb.
En dat vind ik dan zo oneerlijk voor haar.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 20:01

Heb ik soms ook hoor. Ik heb er 5 staan. Train fanatiek met 1 en die ander probeer ik 3 x in de week te pakken. Vandaag heb ik ze alle 5 in handen gehad (alhoewel; mijn dochter heeft op 1 gereden), maar de laatste x dat dat lukte, was 2 welen geleden. Tja... Het wordt straks ook weer beter weer. Scheelt ook veel. Kind vroeg naar bed en dan heb je de avonden weer.

Dit is ook niet het beste seizoen. Kan ook vaak niks doen vanwege de verzopen bak. Dan maar even niet. Dan is het wel veel werk voor weinig plezier. Maar dat hangt een beetje aan het seizoen en geen faciliteiten als een binnenbak. Als de langere dagen en het betere weer er straks weer is, ziet alles er anders uit.

Ik zou echt een moord doen als een paard al Roos. Wou dat ik zo n paard had. Maar ik ben ook blij met mijn draken, hoor :D

Wat me brengt bij vandaag. Ben weer eens op Sjaak gekropen. Moet hem wel goed voorbereiden (longeren en daarna stuurwerk aan de hand), maar hij deed het echt leuk. Óóit hoop ik daar een leuk rijpaard aan te hebben. Wordt een 10 jarenplan, maar ik heb goeie hoop. Hij wordt in mei 6 := .

Ook even in de bak op de merrie gaan zitten. Veel pionnen en voertonnen weggezet in de bak en maar 8tjes rijden om de buiging mooi te krijgen. Deed ze ook heel leuk. Alleen de galop bakt ze nog niks van.

En weer op mijn oude fjord gereden. 25 wordt ie. Die heb ik heel ver doorgereden in de dressuur. We waren toe aan de galopwissel toen. Hij deed galoptravers al. Was echt tof! Toen kreeg hij last van zijn rug en heb ik hem 2 jaar niet gereden. Sinds kort doe ik af en toe korte buitenritjes met hem, samen met mijn dochter op haar pony. Doe ik toch af en toe nog wat oefeningen met hem en hij doet het gewoon nog! Vanuit stap in linker- of rechtergalop aanspringen. Voelt dan zó tof! Zo ver ben ik nog lang niet met mijn merrie! :=

Moet ook wel zeggen, dat bij mijn merrie de focus ligt op endurance. Uiteraard neem ik dressuur mee. De oude Leo had als focus dressuur. Die vond buitenritten niet zo leuk. In de bak was hij heel werkwillig. Tegenwoordig gaat het buiten ook goed.

Heel lang verhaal om te vertellen dat ik een lekkere dag had met mijn paardjes. :o

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 20:02

En als ze dan schrikken en om elkaar heen draaien? Zit je met die touwen in de knoop.

ik heb een touw halster met handvat aan een halstertouw. Zeg maar een hondenriem.

Touwladder komt duidelijker Door en handvat om het touw nooit te verliezen. Gewoon streng zijn naar je pony. Dit mag en dit niet. Toet is ook wel eens stout (jolig en dan bokken, ik zit met mijn voeten op haar schophoogte) dus dan krijgt ze gewoon een peuter met mijn voet. Ouwehoeren doet ze maar in dr vrije tijd hoor.
Laatst bijgewerkt door Martje80 op 19-02-16 20:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 20:06

Een touwladder?

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 20:07

Haha...touw halster..autocorrect

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 20:09

_O- ik was al aan het bedenken hoe dat dan zou gaan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 20:16

karev schreef:
En als ze dan schrikken en om elkaar heen draaien? Zit je met die touwen in de knoop.

ik heb een touw halster met handvat aan een halstertouw. Zeg maar een hondenriem.

Touwladder komt duidelijker Door en handvat om het touw nooit te verliezen. Gewoon streng zijn naar je pony. Dit mag en dit niet. Toet is ook wel eens stout (jolig en dan bokken, ik zit met mijn voeten op haar schophoogte) dus dan krijgt ze gewoon een peuter met mijn voet. Ouwehoeren doet ze maar in dr vrije tijd hoor.

Hahaha, Tut! je hebt net mijn kabouter Plop hoofd foto's op fb gezien, als ik die kleine een schop wil geven, lig ik er zelf gelijk naast, is nogal geen verschil in hoogte met die 2 van mij...

En ik houd paasei echt niet vast hoor, als die haar 200 kg in der HO! zet, want dat is wat ze doet...

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 20:18

Tika wilde inderdaad 1 x voorlangs Blue maar ze had snel door dat Blue gewoon doorloopt en zij dan achteruit moest gaan lopen omdat ze ook niet verder af kon komen.
Maar je moet natuurlijk wel een bomproof paard gebruiken om zelf te rijden, niet eentje die snel schrikt, die moet natuurlijk voorbeeld paard zijn.

En hou het halster wat je zelf vast houdt zo dat het hoofd van de pony ter hoogte zit van de schouder van je paard.
Het touw naar je paard is voor nood, als je zelf moet lossen of de pony ineens in de ankers gaat .
Dat touw moet ook niet te lang zijn, pony moet niet achter je paard kunnen komen.

Hier werkte het in ieder geval goed, een paar keer was ik blij dat Blue kon meehelpen .

Inmiddels ben ik al aan de hand langs de drukke straat gelopen over het fietspad terwijl ik haar nog niet eens in de buurt van de poort kreeg toen we haar kregen, zo bang was ze voor verkeer.

Pas wel op dat paasei niet onder je paard door loopt :\

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 20:23

Hihihi, Dat lukt ze nu niet meer met die dikke buiken, Spatter.
Vroegah, toen ze nog jong en Divine waren, deden ze dat inderdaad wel eens, als paasei weer eens moest schuilen voor de rest van de kudde...

Het bijzondere is, dat Lona met MiniMe ernaast, idd ineens een bomproof paard is. Die krijg ik met 1 vinger echt om pony heen gedraaid als het moet.
Terwijl Lona in haar uppie, buiten echt niet grappig is, zon kanon kan het dan worden.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 21:00

Haha ja..jij komt er idd net niet bij met je benen lol....zweep mee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 21:09

Hihihi , zelfs die is te kort met zijn 1.10 mtr. ,want die had ik mee.
Maar is ook echt geen doen hoor, met en je handen al meer dan vol met teugels en touw en in dezelfde hand als touw ook nog zweep, ik ben letterlijk zo "handy" niet...

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 21:31

Mijn Welsh loopt ook als handpaard, zij is eerder te snel dan te langzaam. Ze mag met haar neus maximaal tot mijn knie komen; iets erachter is ook goed, maar niet té ver, want dan kan ze achterlangs op momenten dat ik dat niet wil.

De Shetlander heb ik ook wel meegehad als handpaard. In het begin twee keer voor de lol; vriendin liep met de Shet, ik reed mijn ruin of de IJslander van onze toenmalige stalhoudster. De Shet wilde wel harder, dus ik haar touwtje erbij gepakt en draven / tölten. Tot ze besloot plotseling stil te gaan staan vanuit turbodraf. Na de tweede keer mijn arm bijna uit de kom en half op de kont van m'n rijpaard beland te zijn, was ik het zat. Stalhoudster had een handpaardsingel (zoals deze), dus die bij de IJslander omgedaan, Shet eraan vast en rijden. Normaal gesproken rij je paard 1, heb je een ervaren handpaard als paard 2 en heeft paard 2 de singel om met paard 3 eraan. Maar zoveel ervaren beesten had ik niet ter beschikking, dus dan maar even alternatief.
De Shet had haar touwhalster om met daaraan een halstertouw die ik weer vast hield. Over het touwhalster een stalhalster waarmee de Shet aan de singel zat (leren riem ertussen). Ik had ook de langste zweep mee. Shet heeft nog twee rem-pogingen gedaan, maar de combi van IJslander die door liep (wel langzamer) en mijn zweepje overtuigden haar toch dat ze moest blijven lopen.

Een andere optie zou zijn om iemand op de fiets of op een ander paard achteraan te laten rijden met een lange zweep. Die methode hebben we al fietsend ook gebruikt bij dezelfde Shet. Naast de fiets ging ze dan ineens in de ho-ijzers; met een aanmoedigende zweeptik liep ze gauw weer door.

Oh, en de eerste paar keer een knoop in je teugels zodat je met 1 hand kunt rijden.