Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kvulden

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 17:53

Wij hebben alles bestraat met 2de hands straatklinkers. Komen ze per vrachtwagen brengen. En is niet duur. De paddock ligt met stoeptegels deze hebben we gratis. Gekregen van iemand die voor de vuilstort stond. Ik heb hem aangehouden, hij had nog veel meer. Ik heb gezegd, als je het zelf lost mag je het bij mij gratis neer leggen ;-)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 17:55

@kvulden: leuk diertje...wordt wel veel poetsen :D

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 17:56

Haha dat vinden ze lekker toch haha

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 17:58

Paarden wel, maar ik niet zo :D

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 19:06

kvulden wat een leuk dier, is ze bruin bont?
prachtig hoofd <3

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 20:18

Wat een leukie Kvulden <3

Caily...

Zuring...een combi van Mccp en Brabantmixture krijgt ze ook plat maar beste is uitsteken.Wortels tot op een cm of 10 onder opp. als je hem er niet helemaal uitkrijgt.
Zuring is hardnekkig,je zou nu kunnen spuiten en dan de rest bijhouden met uitsteken.Als ze een stuk afgevreten hebben,steek je de zuring meteen uit.
Maaien heeft geen enkele zin,je verspreid de plant alleen maar door het zaad.Om het allemaal leuk te maken heeft het zaad een kracht om na 90 jaar nog te kunnen ontkiemen :+

Je zou iig de bloeiende planten vast weg kunnen knippen zodat je wat meer tijd overhoud om te steken/gif te spuiten.
Als je dit een tijdje volhoud en zorgt dat de bodem optimaal is,zul je zien dat het steeds minder wordt.Het is een hoop werk maar na een jaar heb je al resultaat.Hier heb ik bijna niets meer staan in de weide,heb dit jaar een handvol uitgestoken :) Kwestie van bijhouden en ook de kleine plantjes meenemen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 22:26

Ohhh wat een knap kind zie ik daar voorbijkomen! Om op te freten. Bewaak die maar goed. :D

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 07:54

Ze heeft 2 kleuren bruin. Donker bij de oren en ook in de staart. Verder op het lichaam iets lichter bruin. <3 zo verliefd

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 08:41

Wat een knap veulen kvulden!

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 08:47

Kvulden gefeliciteerd! Wat een schatje :D

Ordeal staat denk ik met een hoefzweer :( Heb de hoefsmid ingesproken en gesmst, hoop dat hij snel belt en niet op vakantie is ofzo. Wacht even de ochtend af en anders de dierenarts laten komen...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 09:56

@daan: waardeloos zeg. Paarden hebben er altijd zo'n pijn aan ;(
@kvulden: veulens zijn net toverballetjes... die gaat echt nog wel van kleur veranderen :D

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 10:10

Ja zo zielig :( Hoefsmid komt vanmiddag gelukkig. Ik heb nog pijnstillers liggen dus dat kan ik dan geven als hij is geweest, tenzij dan blijkt dat de dierenarts moet komen natuurlijk.

Shadira heeft vaker zweren gehad in het verleden (nu ijzers met zooltjes waardoor ze er geen last meer van heeft) maar een keer zo vreselijk pijnlijk, dat had ik gelukkig nog nooit meegemaakt. Was zo zielig hoeveel pijn zij had. Gelukkig is het bij Ordeal niet zo erg...

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 10:16

Paarden met pijn zijn altijd zo sneu. Ik vind een hoefzweer er altijd zo verschrikkelijk uit zien. Bij sommige paarden is het net alsof ze hun been gebroken hebben.
Heb zelf bij nog geen 1 van mijn paarden ooit een hoefzweer gehad gelukkig.
Laatst bijgewerkt door Yontheke op 16-07-15 10:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 10:42

Ah daan ik hoop dat het meevalt. Ik dacht van de week ook dat 1 van mijn paardjes een hoefzweer had. Stond ook op 3 benen. Maar volgens de hoefsmid was het niet zo. Nu maar gewoon rust en afspuiten en gaat dan volgens hem vanzelf over. Eergisteren liep ze al weer lekker door de wei te crossen. Gsiteren stond ze wel weer even met haar been omhoog. Vandaag weer niks aan de hand. Ach ik heb er not 3 waar ik wat mee kan doen dus dat scheelt. Vanmiddag ga ik een poging doen om met mijn shet te gaan zwemmen...

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 11:02

Hier valt het ondanks alle stenen en keien in de wei gelukkig mee met de hoefzweren. Een paar maanden geleden hadden we er een met een zweer, kwamen we achter toen we terug kwamen van vakantie. Daarvoor liep hij al niet helemaal regelmatig maar gewoon zo laten staan
Toen we terug waren zat er al een bult boven z'n hoef dus dat was wel duidelijk een zweer.

We hebben hem geloof ik 3 dagen binnen gezet om het wat makkelijker schoon te kunnen houden en meteen gaan smeren met trekzalf. Na een halve dag was de zweer al open dus dat was makkelijk schoonmaken.

Beweging na een zweer is belangrijk, dus toen het droog was meteen maar weer op de wei.

Daarna is het gewoon een kwestie van uitgroeien :)

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 11:12

Ja het is altijd echt een sneu gezicht een paard met een zweer. Maar toch hoop ik dat dat het is, want dat is tenminste van vrij korte duur. Nog even geduld tot de smid komt. Ben altijd onrustig met zulke dingen, vind het zo vervelend als ze pijn hebben.

Sure_lee wat leuk zwemmen met je shet, veel plezier!!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 11:13

@sure-Lee: kan ook een verstapping zijn of een zoolkneuzing. Kunnen ze een langdurig wisselend pijnbeeld van geven.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 11:17

De hoefsmid verwacht gewoon overbelasting. Wat goed zou kunnen met alle ritjes en de eper paarden vierdaagse die ze achter de rug heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 12:14

Wat een schattig diertje kvulden!!!

Oh zieke paarden en paarden die pijn hebben zijn vreselijk. Hoop dat het voor alle paarden snel verholpen is!

Djeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 12:33

Gefeliciteerd voor gisteren Palousa!!

Knap veulentje kvulden!

Haha, leuke foto met die hoed en bloemetjes :D

Sterkte met je beslissing Yontheke, maar zo te lezen wel de juiste... :(:)

Ik heb steentjes op de oprit, is inderdaad niet te vegen, ik raad het niet aan :)

Ik lees nog mee, maar is even lastig want ik ga van job veranderen en daar is niet iedereen zo blij mee...
Mijn merrie haar Vamoose masker is eindelijk toegekomen in maat Cob en past prima, ze staat er lekker mee te eten nu. Straks haalt mijn vriend de Amigo Fly Buster nog op in de ruitersportzaak en dan kan ze er weer tegen... Ik zie ze nu regelmatig voorbij crossen als ze weer eens gek wordt van de steekbeesten, dus dan staat ze weer op haar gemakje. Ik ga haar voorlopig ook weer even 's nachts op stal houden en weer wat meer voederen, ze verliest haar speklaagje dat ik nu net had opgebouwd :) Misschien een beetje de nawee van het weekje logeren bij mijn schoonouders... En dan kan ze 's nachts niet zo rondlopen, want ze loopt echt de hele dag/nacht door, terwijl de pony enkel vooruit komt omdat ze opschuift met eten :P

Djeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 12:35

Daan, sterkte met de zweer!! Is zielig he als ze zoveel pijn hebben...

Veel zwemplezier Surelee!

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 13:05

Als ze zo'n last heeft van beesten, is het dan niet een idee haar overdag binnen te zetten en 's nachts buiten?

Djeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 13:07

Heb ik ook al over nagedacht, maar steekbeesten zijn vooral actief bij zonsopgang en zonsondergang... Dan heeft ze er alsnog last van, want dan staat ze ook nog op de wei... Als het te warm is overdag gaan ze wel naar binnen, maar nu is het goed te doen, staat een licht briesje, maar niet genoeg om alle vliegen te verjagen.. ;-)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 13:07

Oef een hoefzweer dat heb ik gelukkig nog nooit meegemaakt.. Sterkte, ik hoop dat 't snel over is.

Ik wil op het nieuwe plekje ook overdag op de paddock bij de schuilstal en s'nachts op de wei. :j

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 13:27

Daan sterkte met je paard, hopelijk een hoefzweer , is zo opgelost.

Hier net de DA gehad.
Ons oudje van 24, welsh Atje is hoefbevangen ;(
Ze was het al een paar jaar, maar licht en met op tijd bekappen had ze er geen last van.
Dinsdag liep ze ineens niet echt lekker dus mijn man (hoefsmid) haar savonds laat nog laten bekappen.
Dat leek te helpen, gisteren scharrelde ze weer wat rond maar vanmorgen lag ze en toen ze opstond stond ze echt duidelijk hoefbevangen :(:)
Gelijk DA gebeld en nu heeft ze een spuit gehad en ik heb bute gekregen voor haar.
Hoefbeen was gelukkig niet verder gekanteld, onderkant van de hoefjes zag er gewoon uit en je kon er ook op duwen zonder reactie.
Wel flinke polsslag.
Hopelijk trekt ze snel bij.