[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ir111

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 21:59

Hilarisch die foto serie met de takkenril! :')

Wij hebben in principe voor 8 maanden oid super mooi hooi. In theorie dan want in de praktijk vreten ze het moeilijk. Geen idee waarom. Ik ben er na 4 maanden knoeien helemaal klaar mee dus voerboer komt t ophalen en ik krijg morgen nieuw hooi om te proberen.

Ik ga kleinere batches bestellen want het is iedere keer bal hier, ze eten t een tijdje en dan ineens niet meer. Maakt niet uit waar ik t opsla. Nu maar eens kijken hoe t gaat als ik elke 4 tot 6 weken een nieuwe levering krijg.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 22:15

Ik heb net de eerste analyse van onze balen binnen. Hoog in energie, hoog in eiwit en hoog in suiker. Ideaal voor sportpaarden en pacterende paarden was het advies. Wat heb ik 2 Tinkers hobbymatig. Echter is de mest van beide goed, eten ze het gras dus ik ga wat mengen. Maar ik heb 10 balen en 2 paarden dus meer dan genoeg voor komende winter. In de zomer kan ik het niet voeren ivm. Te lage snelheid.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 23:28

Ir, weet je zeker dat je hooi goed opgeslagen ligt? Dat er bijv snel schimmel ontstaat of ongedierte?

Ik was afgelopen winter erg blij met grote baal lucerne hooi, was echt mooi grof hooi, hoog in eiwit, at mijn oude merrie graag en bleef er mooi van op gewicht. Was echt heel ander spul dan dat gehakselde spul wat je in plastic zak koopt.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 00:44

SafeHaven schreef:
En ik vanmiddag nog zeggen dat er niks is met dr gebit... 8)7 [MD] Vermoedelijk EOTRH - wat te doen??

Ga het topic lezen. Onze shet had eotrh en alle snijtanden zijn toen in 1x verwijderd. Kwamen binnen in Utrecht met wat op koliek leek, maar de Sloet herkende het gelijk met slijmvlies controle.

Hij is snel en goed hersteld. Was in 2015 en hij is vorig jaar overleden. Nooit echt ergens tegenaan gelopen. Alleen zijn kiezen werden slecht en miste er daar ook al een aantal van.
Geen idee waarom, want hij was eigenlijk altijd in goede conditie, werkte en is nooit heb geweest. Ook trouw naar de tandarts en vaak zelfs minimaal onderhoud vanwege een mooi gebit je.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 10:03

Ethelate schreef:
Ir, weet je zeker dat je hooi goed opgeslagen ligt? Dat er bijv snel schimmel ontstaat of ongedierte?

Ik twijfel er aan maar ik heb nu de kapschuur geprobeerd, in de stal beneden, in de stal op hooizolder. Ik heb verder ook geen andere mogelijkheden meer. Het ligt op pallets.

Het schimmelt niet ofzo. De voerboer was er ook akkoord mee.

Ik zit best een beetje met mijn handen in t haar, er gaat iets niet goed maar wat!?

Het is zo jammer om steeds per maand te laten komen omdat ze dan steeds wisselend eten hebben. Daarbij is het meer werk en veel duurder... -O-

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 10:11

Ir1111 mogelijk toch stof of trekt er wel vocht in waardoor het muf wordt. En zijn dan alle pakken waar ze mee knoeien ook als je bij wijze van de middelste uit je stapel pakt?

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 10:12

Ja, het maakt niet uit of ik de buitenste of de binnenste pak. De buitenste verkleuren wel maar verder niet muf of schimmelig.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 12:18

Overigens bedacht ik me net dat het wss meer aan onze paarden ligt. Paarden van anderen (die t hooi overnemen) eten het wel gewoon...

Die van ons eten gerust 2 of 3 niks.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 13:08

Onze paarden zijn ook echt heel lastig. We hoeven ook echt niet bang te zijn dat ze hooi van de grond eten, want alleen nieuw hooi eten ze en wat op de grond ligt is niet goed genoeg. We hebben er wel stenen onder, maar dat scheelt niks.

En het is raar, want we halen ongeveer elke 2 weken 27 baaltjes en die zijn nu al tijden van dezelfde. Als ik een baal open is het binnen een dag op, dus die nieuwe plakken kunnen niet lekkerder zijn.

We hebben het eerste jaar hier verpakt gekocht toen er nergens hooi was. Ze aten het echt niet. Weggegeven en die paarden aten het zo op.

Dan zeggen mensen; niks geven, ze gaan vanzelf wel eten, maar dat is dus niet zo.......Ze werden er wel heel vervelend van en begonnen te slopen.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 13:56

Precies dit Superpony. :j Heel lastig (voor ons dus om t goed te doen)!

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 23:09

superpony schreef:
Dan zeggen mensen; niks geven, ze gaan vanzelf wel eten, maar dat is dus niet zo.......Ze werden er wel heel vervelend van en begonnen te slopen.

Nee zo werkt het hier ook niet. En ik denk dat er dan ook wel echt iets met het hooi is als ze het echt niet meer willen eten.
(Los van hooi op de grond.. ;) )

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 11:11

Op zich zou ik je gelijk geven als andere paarden (van mensen die ons hooi overnemen) het niet gewoon zouden eten...

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 12:09

Die van mij aten het met smaak :j

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 18:41

Wij hebben vandaag onze paddock paradise uitgebreid met 3 hectare grond
Nu basic met een track rondom, want het is een behoorlijke investering. Volgend naar verder met meer tracks tussendoor. Paarden mochten er vandaag op *\o/*
Grote uitloop achter van zeker 100x30
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 18:48

Wat heerlijk. Echt een op en top plek voor paarden.

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 22:12

Paar video's van de paarden toen ze er op mochten, voor wie het leuk vindt om te zien
Hier gingen ze er net voor de 1e keer op

En even later gingen ze rustig de boel verkennen

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 08:09

Oh heerlijk! Hoeveel paarden heb je staan? Mooi al die blije koppies <3

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-22 08:30

RianneH schreef:
Oh heerlijk! Hoeveel paarden heb je staan? Mooi al die blije koppies <3

Op dit moment 7 , er komt dit weekend een 8e bij (van onszelf dan hebben we er 3 van ons eigen). En dan komen er iig nog 2 pensionners en misschien meer dat ik nu even niet weet.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 09:23

Mooi plekje hoor!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 09:26

Jinte: dat is wel eer van je werk als de paarden zo heerlijk rondrennen. Mooie brede paden zo.

Blij om te horen dat mijn paarden niet de enige kieskeurige eters zijn. Met ons eigen voordroog hebben we eigenlijk nooit problemen maar blijkbaar komt het nogal precies. We gooien nu echt 1/3e weg van de baal die we gehaald hadden (gelukkig eerst 1 gehaald voor we lieten leveren). Er zit ook echt veel grof spul tussen. Ik denk er eigenlijk over om dat straks gewoon voor de winterstal te gebruiken als strooisel.

Extra fijn om te lezen dat het 'normaal' is dat ze kieskeurig zijn op ruwvoer want ik begomn al te twijfelen. Mijn merrietje was niet fit afgelopen weekend. Op zaterdag nog mee op wedstrijd geweest en ze was voor haar doen iets mat (tov ander paarden nog heel normaal voorwaarts). Bleek de 's avonds 40.3 graden koorts te hebben. Dan kijk je wel meteen met een schuin oog naar dat hooi...... Maar waarschijnlijker heeft ze op wedstrijd vorige week iets opgepikt dan. koorts was vanmorgen weer weg gelukkig. Alleen een kuch overgebleven.
Die krijgt in ieder geval mooi een paar dagen vrij.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 12:37

Jinte, gaaf! Benieuwd hoe het wordt. Zoveel ruimte, je kan alle kanten op, dus je fantasie moet echt het werk ook doen :)

Hier ligt het ook echt niet altijd aan het hooi. Natuurlijk na verhuizen met zoeken en proberen weleens minder hooi gehad, maar ze laten gewoon staan wat ze niet bevalt. En het zal deels aangeleerd gedrag zijn dat we oud weghalen en nieuw geven.
Ze hebben afhankelijk van het weer en de tijd op de dag ook wel voorkeuren qua plekken om te eten. Dan wil ook weleens iets wat ouder worden, als in; het ligt er al sinds de ochtend :o

We kunnen ze wel soms foppen. Ze eten soms graag aan 1 kant op het pad uit netten tussen palen. Dan doe ik daar hooi uit een bak in en wordt het weer wel opgegeten............

Shetveulen had een nare reactie op de enting en chip. Veearts is nog geweest en heeft nog intraveneus pijnstiller gegeven, dus hij had het wel gehad; chip, enting, daarna paar keer temperaturen, spuit, zo sneu......
En het ergste vond ik dat zijn moeder zich ook echt zorgen maakte. Hij ging steeds liggen en als het haar te lang duurde, wilde ze hem in de benen hebben. Eerst was hun uitloopje nog open dat ze de rest konden zien, maar omdat hij zweette stal gesloten en camera aan. Ze liep echt te ijsberen.
Ik wilde toch maar eens naar bed en toen begon moeders tegen hem te duwen en met beentje wat schoppen, dus ik rennen........Gelukkig reageerde hij wel toen ik de stal in kwam, maar goed een gebroken nacht dus.
Volgende ochtend wel hun uitloopje open en daar was meneer het niet mee eens. Ze toch weer bij de anderen gelaten en hij was helemaal zichzelf. Kwam ook gelukkig nog voor een kus en een knuffel, dus geen angst gekregen van alles. Gelukkig, want hij liep qua contact met mensen wat achter en was ook snel bang en dacht wel dat we een stap terug zouden doen.

De esdoorns van de buren zijn bijna klaar, dus kijk er naar uit om paden en weitjes schoon te maken, zodat die kant weer open kan, yeah............Maar goed, moet gedaan en dan is het ook weer een jaar klaar qua blad en gevaren.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 12:47

Ach, arm veulen. Wel fijn dat het nu weer goed gaat.

Die esdoorn ken ik. Ik heb ook een pad afgesloten. De ene esdoorn (niet giftig) is al klaar, maar de gewone esdoorn (wel gevaarlijk) helaas nog niet. Dus ik houd de boel nog even dicht :\

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 13:30

Ik was vanmorgen vroeg al op stal. Brrrr, wat was het koud!
Maar tegelijkertijd een heel magisch sfeertje door alle rijp op het gras.
Ik heb er maar een topic van gemaakt :+
[ITP] Wat een betoverende ochtend!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 15:25

oeh geen esdoorn hier maar wel bezig geweest met eikels ruimen waar we de wei afgesloten hadden. Ook zo'n rotklus.

Netten bwerken goed maaaaar we zijn nu dus te laat met ze weg pakken en ze zijn deels in het gras vast gegroeid }:0 Te lang gewacht. Dom. Dus nu gingen ze stuk op sommige stukken waardoor de eikels er dan weer uit tuimelen. Experiment niet helemaal geslaagd dus.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 15:31

Aan de andere kant, als je dat voor elkaar kunt krijgen, heb je wel een stukje grond geschikt voor de rest van je paardenleven.