Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

belle_boef

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 11:26

Dat bang worden ken ik wel. Ook last van en geen kinderen maar wel meer verantwoordelijkheden dan vroeger.

Een hele stal die is weggewaaid. Hoe dan? Was dat een houten stalletje dan oid?

Hier staat alles blank. Zou willen dat het wegzakte. Paarden staan opeens veel op stal.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 11:54

Flew schreef:
Hier regen en natte sneeuw. De hele dag door. Alles staat hier blank en het is echt een puinhoop. De paarden willen niet onder dak, want ik heb vanmiddag een aanhanger gekocht en die hebben ze gezien. Ze staan dus continu met grote ogen naar die aanhanger te kijken in de stromende regen. Idioten.

:') Paarden... soms... :')

Hier ook héél veel regen gehad, en hagel, en vooral wind!!! Niet normaal!!

Hahaha, ik zag dus ook konijnen rondvliegen :')

Hier gelukkig geen natte bibberende paarden.. doe ze er geen plezier mee om ze nu buiten te zetten in de blubber, storm en regen/hagel... dus helaas gedwongen binnen blijven.. maar koud hebben ze 't gelukkig ook niet..

Een hele stal weggewaaid idd! :oo Da's wel heftig!!

Hier nu nog steeds behoorlijke wind, af en toe flinke regen en vanochtend toch ook weer hagel... -O-

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 15:48

Balen van het slechte weer bij jullie zeg. Wij hebben afgelopen week wel stormachtig weer gehad maar vandaag schijnt heerlijk de zon al komt de thermometer niet hoger dan 11 graden.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 16:23

Was een keurig gekochte houten stal met 4 aparte stallen.Maar als je de schade rond Antwerpen ziet is het niet vreemd. Het is hier echt een drama geweest.Mensen met kapotte huizen en auto's is nog erger natuurlijk.
Onze wei is ook omzoomd met bomen ik ben ook altijd bang dat er 1 omgaat ze staan er al eeuwen dus gek is dat niet.Maar omdoen mag niet van de gemeente.
Dus wat dat betreft ben ik wel blij dat de paarden met zulk weer de schuilstal mijden. ze geven morgen weer storm op :-(

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 16:31

Vaak helpt goed snoeien wel om ernstige schade zoveel mogelijk te voorkomen. Maar je ziet ook heel veel dat bomen niet meer zo vast staan als er rond de wortels wordt gegraven en gebouwd etc. Zo zonde.

Hier bij stal zijn 2 bomen verwijdert, grote, echt oude eiken. Maar de vorige storm is er ene grote tak van een jongere, dunnere boom op de weg gevallen. Was veel te zwaar.

Vorig jaar is bij ons in de paddock op de waterbak een hele grote, zware tak gevallen toen er sneeuw op lag. Maar werd ook niks bijgehouden qua snoeien.

Vanmorgen echt getwijfeld, want het was zonnig, nat, zonnig, nat, maar uiteindelijk toch voor de auto gekozen. Alle tijd bij de paarden is het droog gebleven, maar wel steeds flinke windvlagen. Paddock is wat nat en ze willen momenteel pad niet echt op, dus 2 om 2 even laten rennen in de bak. Bak is droog, dus ze hebben vooral liggen paneren. Waren wel allemaal erg vrolijk en benen vlogen rond, maar goed....

Na het weekend is het weer ander weer zeggen ze en dan zijn we het ook zo weer vergeten.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 17:56

Mijn weersvoorspelling geeft pas vanaf dinsdag weer enigszins normaal weer maar dat is maar weer afwachten.
T is hier zo nat dat ik niet met de kruiwagen er door kom om poep te ruimen.
Het moet maar even blijven liggen helaas, is geen beginnen aan :(

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 18:12

Jeetje, wat een weer bij jullie! Hier is de laatste sneeuw gesmolten. Is nu wel koud ‘s nachts maar overdag is het best lekker met het zonnetje erbij!

Hebben gisteren meer dan 40 boompjes geplant voor een nieuwe heg, best wel veel werk! Hopen dat het over een paar jaar mooi dicht is gegroeid... hier komt de heg
Afbeelding

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 18:39

Wat heb je geplant Libera?

Hier is het momenteel droog.
Hopelijk blijft dat even zo. De honden vinden er ook niks aan. Met die harde regen naar buiten te moeten.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 18:51

We hebben Nootka Rose (Rosa Nutkana) en Mock Orange (Philadelphus Lewisii) geplant, volgens mij zijn dat in het Nederlands Rimpelroos en Boerenjasmijn.... zal even een foto zoeken. Misschien kunnen jullie kijken of ik het goed vertaald heb :D
Afbeelding
Afbeelding

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 19:29

ow die zijn mooi!
Komen de paarden daar niet aan?

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 19:35

Vast wel, maar zijn niet giftig ;)

Als er genoeg gras staat eten ze dat vast voordat ze de heg opeten, hoop ik :=

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 20:01

Antheman schreef:
Foreverkliek schreef:
Je wat? :? :o?
Ik zie nu in mijn hoofd konijnen bij jou rondvliegen.

:+ _/-\o_

Strokengordijnen :D

Werkt dat goed?
Ik wil het hier eerst zonder proberen maar als het teveel door waait een stroken gordijn ophangen.

Libera dat wordt een mooie heg uiteindelijk!

Kroondomein

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 20:46

Voorlopig helaas nog erg nat weer. Hoopte binnenkort de wei in te zaaien, maar dat spoelt er met dit weer gewoon weer af.

Merexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 11:07

Hier is een groot deel opgehoogd met grond dat afgegraven is voor de paddock. Daar ga ik ook inzaaien, maar gezien het nog kan vriezen s'nachts wacht ik nog even tot April. :P

Dat met die flappies _O-

En wat een weer ook inderdaad. Dat een hele stal zo weg waait.. :oo Jeetje.
De drainage werkt in ieder geval wel als een tierelier, maar ik kan niks met de paddock gezien het op sommige plekken, vooral bij de randen, gewoon drijfzand is.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 11:47

Dat zijn mooie planten Libera.

Ik liep net naar buiten (met dat extreme weer van de week is er een "vijver" ontstaan in de paddock) en zie Melle er midden in staan, half te slapen _O- misschien moet ik toch maar een echte poel gaan aanleggen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 11:59

Libera dat is mooi!! Ik zou in de toekomst wel een eetbare haag willen, daar lees je hier nu steeds meer over. Maar moet wel eerst de tijd krijgen om aan te slaan en te groeien.

ClaudiaHS, Hier ook een mini vijver. Naast bestraatte plein maak ik altijd een geultje en die loopt naar een lager stukje. Ik zie ze er ook uit drinken, maar ja, dat kan ik niet voorkomen. Ze hebben nog grondwater en drinkwater.
Daarnaast ligt het brede pad met balken en die is nu wel erg zwaar. Moet daar doorheen met de kruiwagen, want daar achter ligt ook mest en is de mestbak. Er zou wel zand op moeten, zou in het najaar ook komen, maar verwacht dat het nooit gaat gebeuren.

In de tuin blijft nergens water staan. Wij hebben gras, stuk planten en verlaagde zithoek.

Ik ga toch maar met hondjes het bos in nu. Lijkt nog rustig. Niet stilstaan en snuffelen, gewoon blijven lopen maar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 13:30

Wat gaan jullie snel!

Hier weer ff ziek geweest, druk geweest met keukens kijken etc, gebaald van het weer en veel te weinig geslapen.
Vandaag weer aan het werk om alles recht te breien dus ook meteen weer overwerken :+

Ben niet meer bij dat paard wezen kijken, was het echt te slecht voor. Staat dus voor volgend weekend op de planning. Verder nog in gesprek met iemand anders over een paard waar ik ook echt wel enthousiast van wordt!

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 14:22

Leuk Jolijn! :D Wel jammer dat je gelijk moet overwerken om alles weer recht te breien :')

Zo'n eetbare heg lijkt mij ook superleuk om aan te leggen! :D Ziet er zo leuk uit ook!

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 14:56

Mooi Libera! Ik heb ook net een meidoorn om de bak geplant. Het is hier droog en de plassen in de bak zijn verdwenen dus ik ga zo lekker naar buiten.

Had flink kalk gestrooid, hoop niet dat alles nu de sloot in is gespoeld, wat een water. Ben ook nog steeds op zoek naar een nieuwe pony (arabier).

MvBeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 15:53

Iemand nog tips om hooi bij je ruif buiten te krijgen voordat heel je kruiwagen leeg is gewaaid?;)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 15:59

Ik heb gewoon in het bos gelopen. Was nog rustig, dus hondjes weer blij.

Ze waarschuwen wel voor een erge avondspits, maar meestal valt het dan wel mee. Heeft mijn man weer een natte laatste ronde paarden :) Gebeurt hem vaker afgelopen week...........

MvBeek, gewoon de baal in touwtjes meenemen? Meestal neem ik hooi mee in de baal naar de bakken, maar soms haal ik de netten uit de bakken al op en vul ze even bij het hooi.
Had gister de bakken niet gevuld, maar vandaag weer wel.

MvBeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 16:10

superpony schreef:
MvBeek, gewoon de baal in touwtjes meenemen? Meestal neem ik hooi mee in de baal naar de bakken, maar soms haal ik de netten uit de bakken al op en vul ze even bij het hooi.
Had gister de bakken niet gevuld, maar vandaag weer wel.

Onze balen wegen 500 kilo, sorry had ik misschien moeten zeggen. En heb buiten van die bakken staan met een los net rooster ding er in. Een los net meenemen gaat niet zo handig. Heb al geprobeerd iets er over te leggen maar zodra ik dat weg haal is het poef!:P hooi weg. Zag op de vooruitzichten dat het hier volgende week pas minder hard gaat waaien en regenen... |( |( |(
Heb nu in de schuilstal losse netten. Maar dat werkt ook niet optimaal.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 16:16

Kan je de netten niet eerst vullen en dan op de krui meenemen

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 16:37

mijn kruiwagen is stuk (band lek, wiel vastgeroest, dus kan hem niet vervangen), dus ik voer tijdelijk ook een beetje vreemd. Heb van die aanhangernetten die ik meeneem naar de baal, helemaal vol gooi en dan op mijn rug weer terug sjouw (moet er belachelijk uit zien :+, maar het is wel efficient ). Een net over je kruiwagen misschien? Een zeiltje erop met 2 bakstenen?

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 16:55

Ik doe het hooi in van die blauwe Ikeatassen en dan in de kruiwagen. Dan meteen de slowfeeder in (heb ook zo'n half ibc-vat met metalen rooster en niet te veel loshalen (wat ik normaal wel doe). Dan zien de overburen niet mijn hele baal laag over komen vliegen :D.

Maar ik heb kleine pakjes, dus de plakken daarvan zijn wat makkelijker in zo'n tas te proppen dan uit een grote baal natuurlijk. Wordt toch in tweeën delen om dat voor elkaar te krijgen vrees ik.