Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 10:07

Van mij ook, van harte gefeliciteerd! :D

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 10:16

Palousa
Afbeelding

miezelke wordt mooi!

ik heb asfalt rond om het huis, behoorlijk versleten dus er moet ook een laagje op, zeggen we ook al jaren want het was al niet geweldig toen we hier 17 jaar geleden kwamen wonen.
Omdat we niet weten hoe en wat wordt het steeds uitgesteld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 10:17

Gefeliciteerd!

Miezelke, volgens mij mag teer niet meer in Nederland..... Daarom is het ook erg duur om het oude asfalt (waar een vrij hoog teergehalte in zit)dat nu op ons pad ligt af te laten voeren. Ik ben maar wat offertes aan het opvragen want volgens mijn loonwerker kan er gewoon nieuw asfalt overheen, er zal hier en daar wat gefreesd en gevlakt moeten worden, want er zitten nogal wat kuilen in.

Heb zelf ook nog gedacht aan steentjes in de vorm van basaltsplit, maar aangezien ik veel en vaak met hooi over het pad loop, lijkt mij dat niet handig. Denk ook dat het niet zo fijn is voor de paardenvoetjes. Basaltsplit is vrij puntig en scherp.

Spatter als ik iets meer weet dan hoor je het van me.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 10:20

Qua steentjes kun je dan beter Lavagrit nemen. Dat zijn ronde poreuze korrels in verschillende groottes te krijgen en die zijn niet scherp en nemen ook nog eens goed vocht op.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 10:29

Haha spatter leuke foto :D

Ik zou zelf niet zo snel voor lava of steentjes kiezen omdat het niet geveegd (of gebladblazerd) kan worden, zeker als je er met hooi overheen loopt.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-15 10:30

Gefeliciteerd Palousa!

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 10:35

Ik kan niks zinnigs zeggen over verhardingen. Wij hebben niets verhard aan stal.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 10:37

@yontheke: ik neem aan dat het gebouw geen ballon is :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 10:38

Daan_O schreef:
Haha spatter leuke foto :D

Ik zou zelf niet zo snel voor lava of steentjes kiezen omdat het niet geveegd (of gebladblazerd) kan worden, zeker als je er met hooi overheen loopt.

Nee ik ook niet. Daarom vallen steentjes in eerste instantie af.

Hebben ook al gekeken wat het gaat kosten om er klinkers in te laten gooien en dan hebben we 2 opties; klinkers over het asfalt heen, is een super fundering, maar dan moet de tuin ernaast ook opgehoogd worden.
of
oude asfalt eruit, dan klinkers erin, tuin hoeft dan niet opgehoogd, maar verwijderen en afvoeren van oude asfalt is zeer prijzig.

Dus vooralsnog ga ik kijken of er een laag overheen kan.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 10:40

Mijn ouders hebben grof grind, op zich goed te doen met af en toe losharken en onkruid spuiten, en achter bakstenen op hun kant. Op zich fijn voor afwatering, maar als er ééntje verzakt steekt een ander wat uit en gaat los zitten... Op stal stelconplaten, op zich fijn (bladeren/sneeuw gewoon eraf schuiven), maar die moeten ook niet verzakken :')

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 10:42

Bedankt allemaal :)
En *\o/* een bloemenponyfoto, blijft een leuk ding.

Kwa verharding hier is het ook lastig omdat alles aflopen we dan nog meer waterproblemen krijgen. Ook is alles gebouwd met het grondniveau dat het nu is ivm het graniet dat ook een deel van onze "tuin" is (met een klein laagje grond op sommige plekken)

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 10:43

Onder de stal ligt ook buiten de treinbilzen geen verharding. De stal is gebouwd op dwarsbalken met daar de treinbilzen overheen. Ook alle wanden etc zijn hout :)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 10:43

Raap me op, die foto :')

Ik ben vandaag de hele dag vrij, maar moet me er echt toe zetten om wat te gaan doen. := Wou lekker een lange buitenrit gaan maken. En vanavond samen met vriendlief op ons nieuwe huurweitje de omheining in orde gaan maken. Hopelijk met de boer praten over hoeveel zand ik mag storten en in welke vorm. Ik wil namelijk eigenlijk graag ook zo'n racebaan aanleggen, net als Tinky. :D

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 12:07

Gefeliciteerd Palousa Y)(^)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 12:19

Bedankt :)

Onze buurman heeft ook een galop-baan en dat is gewoon gras ;) als je maar zorgt dat de bochten ruim genoeg zijn gaat dat ook prima.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 12:20

En het gras moet niet te nat zijn, want dan ga je ook onderuit :D

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 12:59

*\o/* Palousa...gefelie :D Y)(^)

Op gras kan idd ook maar net wat DD zegt,lastig als nat is.Zorg voor ruimte in de bochten zodat ze niet snel onderuit gaan.

Als ik zie hoe diep ze hier soms in het zand grijpen...ze willen vaak na de bocht op het lange stuk nog accelereren en dan op het laatste moment vol in de ankers om na de bocht meteen weer weg te kunnen :P

Asfalt geen ervaring mee...mijn vriend zou liefst alles asfalteren...behalve dat van de jongens :+

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 13:09

Gefeliciteerd palousa!
Sterkte yontheke. Dapper..

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 14:05

Sterkte yontheke, moeilijke beslissingen. Je hebt zo te horen alles er aan gedaan en je paard alle tijd gegeven.

heb er zelf ook lang over gedaan en een acuut iets nodig gehad om de knoop door te hakken bij mijn merrie. Het paard merkt volgens mij het verschil niet echt tussen onder narcose of inslapen.
Nu wel opgelucht en me voorgenomen nooit meer zo lang door te modderen met een paard.
(maar ja, als je weer in zo'n situatie komt en je bent gehecht aan een paard zal het vast weer lastig zijn knopen door te hakken. Je geeft ze graag een kans en een mooie oude dag)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 15:05

Het word sowieso zand, ik wil het echt als paddock gaan gebruiken. :j
Ik hoop dat hij er ook de lol van inziet, misschien kan ik als argument gebruiken dat als we er nog een heuveltje op aanleggen zijn zoon er met de crossbrommer op kan spelen. :+

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 17:35

ik kom hier even binnen vallen met een vraag.

Ik heb een weiland vol zuring, de paarden hebben het gras er tussenuit gegeten, nu wil ik het laten bloten/maaien. Vervolgens kan ik het wellicht bijhouden met mcpp oid. Of zou het nu kort houden en volgend jaar goed kalken ook helpen? Ik bedoel, blijft het dan weg, of wat er nu in de grond zit zal hoe dan ook weer boven komen?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 17:38

Het enige wat helpt is óf zeer regelmatig maaien (maar dan blijven de wortels leven en wordt de plant alleen maar groter) óf eerst alleen de plant spuiten met Round Up (MCPA/MCPP helpt niet tegen zuring) en als de plant dood is met wortel en al uitsteken, gat vullen en op de kale plekken graszaad zaaien.
Als je dit 2 jaar volhoudt heb je het aardig onder kontrole en nog steeds een mooi weiland.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 17:41

Het is eigenlijk teveel om met de hand uit te steken, denk wel 25 are... In ieder geval thanks voor de tip over welk gif, dat had ik precies andersom in mn hoofd. De plant is meerderjarig, ook als het flink vriest in de winter?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 17:44

Doodvriezen doet ie niet, hij houdt winterslaap onder de grond :D
25 are is een kwart hectare. Ik heb op deze manier een halve hectare ooit gedaan. Anders bleef er geen gras over, er stonden -toen ik met de wei begon- bossen van 1,5 m2 en 1 meter hoog.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 17:46

Zij komt in het na jaar bij ons wonen. Super blij!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding