[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jitskenienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 19:42

Wat leuk zo dat stappenplan! Ziet er leuk uit.

Wij hebben ook niet stil gezeten ondanks de winterstop :')

Wij hebben de rotzooi opgeruimd waar de stal kwam te staan.. Wat een klus was dat zeg!
Wij hebben de stal geplaatst. Alleen nog een dak boven de hooi/stro opslag en dan is het compleet!
De stallen hebben we overgekocht en stonden heel anders dan dat wij ze hebben neergezet.

Ik ben er ontzettend blij mee! En ik hoop de paarden ook. :o

De plek waar de stal komt te staan, hoeveel troep daar vandaan kwam was niet normaal!

Afbeelding

En toen was het al heel erg opgeruimd :D
Afbeelding

Alles weg en een deel 'fundering' erin! Suuuper kaal zo!
Afbeelding

En we zijn begonnen!
Afbeelding
Afbeelding

Het resultaat! (van links naar rechts : schuilstal 3x6, noodbox 3x3, en de opslag)
Afbeelding

Afbeelding

Wij hebben het zo anders neergezet dat ik een opslag erbij kreeg voor mijn hooi en stro zonder dat ik veel nieuwe delen moest kopen. Hier zijn we creatief mee geweest en heeft de schuilstal nu een deur met opening, kunnen ze naar buiten kijken haha. (hier gaan we nog een luik voor kopen/maken voor in de winter)
Afbeelding

Verder gaan we de dammetjes opknappen en een hekje om ons heuveltje zetten. met het voorjaar gaan we het korte pad en het lange pad afgraven en vullen met zand. Ik kan niet wachten!!

belle_boef

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 20:06

Wat een mooie stal zo.
Fijn zo’n paardenhulp

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 20:12

Thanx voor de stoeptegeltips! Gaan we gewoon de tegels gebruiken.

Die ril gaan we zaterdag maken, dan gaan we een berg wilgentakken ophalen. Dat paard _O-
Ik zie ze dat hier ook echt nog doen :+

Mooie stal hierboven!

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 21:07

Qua stoeptegels: in verband leggen werkt sowieso beter dan met vier hoeken tegen elkaar, zeg maar.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 21:36

In verband is om en om verspringen?
Er komt sowieso een kennis van ons ze leggen, die is een ervaren stratenmaker. Maar zal het wel zeggen dat dat het handigst is.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 21:43

Ja, verspringen idd :j

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 21:47

Okee thanx!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 09:39

hahaha safehaven. Dat is echt zoooo herkenbaar. Ik heb hier ook echt tig foto's van bemoeizuchtige paarden tijdens alle klusjes die we in hun buurt doen. Overal moeten ze bovenop staan. Overal aan zitten.

Heel mooi gedaan Jitskenenienke! Daar ga je veel plezier van hebben.

Wij hebben hooi ellende. Normaal hebben wij ruim genoeg hooi van eigen land maar nu extra paard erbij + hele snede gemist vanwege de droogte dus moeten we een deel extern aankopen. Ik vind het nu al niet leuk meer.
Eerst door allerlei 'natuurhooi' adressen heen gewerkt. Maar ik heb 2 sportpaarden en een 26 jarige die nog werkt dus ik heb helemaal niks aan schraal hooi. Moet nu al bijvoeren.
Toen een goede aanbeveling gekregen. Hooi ziet er goed uit, iets grof. Vreten ze het gewoon NIET. Of ja, 1/3e van wat ze normaal eten. Zie je gelijk terug aan die 26 jarige. Heb het al uit de netten gehaald zodat ze kunnen selecteren en accepteer maar dat ik dan 1/3e weg gooi.
OP zoek naar een nieuw adres. Maar daar hebben ze alleen hele grote balen, die reuze vierkante (of veel te kleine). Maarja, als ze het dan weer niet vreten.....
Gut wat ben ik blij dat we volop gras hebben weer en ze daar nu ok echt wat aan hebben nog. Ik vind hooi kopen stom!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 09:55

Waar woon je? Ik weet nog wel hooi. Wel wat hoger in suiker, maar ook hoog in energie. Eiwit zul je mogelijk iets bij moeten voeren. Hier eten ze het graag.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 10:02

Daihyo schreef:
Waar woon je? Ik weet nog wel hooi. Wel wat hoger in suiker, maar ook hoog in energie. Eiwit zul je mogelijk iets bij moeten voeren. Hier eten ze het graag.

Waar? Ik zoek nog hooi.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 10:02

Daihyo schreef:

Noord Brabant.
Maar het is op zich niet dat er geen hooi verkrijgbaar is in de buurt. Ik kan er gewoon niet zo goed tegen dat ik niet echt weet wat ik voer :Y)
Van ons eigen gras weet je gewoon hoe ze het er op doen. Ze eten er ook het hele jaar al van dus je kunt aardig voorspellen hoe het hooi dan is wat er vanaf komt.

En over dat gras: Ik wil nog wel iets kwijt over bemesten en kruiden. Er komen hier wel vaker links voorbij van 'deskundigen' die zeggen dat bemesten 'verkeerd' is. Dat het zorgt voor eenzijdig grasland/ slechte biodivesiteit. Maar bij ons is op het moment niks minder waar. Wij rijden onze eigen mest uit + 2 keer drijfmest + een beetje kunstmest en ik ben toch blij met ons gras :D . Niks eenzijdig aan. We hebben een heus saladebuffet met allerlei soorten die je ook aantreft in de kruidenrijke grasmengsels. Misschien dat we het komende jaar nog wat sichorei willen doorzaaien langs de randen en voor de leuk nog wat korenbloem... maar verder: afhankelijk van je output-wens, grondsoort en type paarden kun je prima een kruidenrijk weiland krijgen mét bemesting.

Wat dat betreft vraag ik me echt af waar het naartoe moet als we zouden moeten gaan verschralen op deze grond. Als ik kijk hoe de grond bij een vriendin van mij het doet die niet bemest heeft. Daar staan echt alleen van die schrale pinnen op het land.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 10:50

Ik voer dit hooi zelf en heb een uitgebreide analyse laten maken, dus dat geeft al meer info.
Het hooi is in Spankeren, bij een boer. Hij had 620 baaltjes. Ik heb er zelf 300 gereserveerd. Omdat het voor die van mij te rijk is, voer ik stro bij. En ik voer eiwitten bij. Momenteel sojaschroot, maar daar hebben ze dunne mest van, dus ik ga over op esparcette en lijnzaad als eiwitbron. Voor nu is dat het prima.
Afbeelding
Afbeelding

Overigens vind ik bemesten ook geen probleem. Het zorgt ervoor dat het gras daar de voedingsstoffen uit kan halen en minder suiker produceert (=groeistress). Ik ben dus wel voor bemesting, 1x per jaar van dierlijke mest.
Ik bemest mijn wei overigens ook gewoon en daar staan diverse grassoorten en kruiden. Maar het gaat om de mate waarmee je dat doet. 4x per jaar maaien en bemesten gaat niet best worden voor je grond. Maar 1x per jaar bemesten en 2 snedes of begrazen kan prima. Kijk naar je grond en zoek passend advies.
Inderdaad, het moet ook niet té arm worden.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 11:41

Mooie stal Jitskenienke! Fijne indeling.

Pol als je wil weten wat voor hooi je geleverd krijgt en niet vreten = alles wordt weer opgehaald, kan je haytoyou.nl proberen. Zijn helaas dit jaar wel een heel stuk duurder geworden, maar de service is echt goed en ze leveren goed paardenhooi.

Betreft het bemesten zijn er volgens mij weinig professionals (dus ik bedoel niet die roeptoeters op FB enzo) die niet bemesten aanraden. Het gaat er vooral om wat je bemest. En dat is per grondsoort heel wisselend. En wat Daihyo aangeeft ook belangrijk om te kijken wat wil je er af halen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 11:57

Daarom post ik het ook. Als enigszins tegengewicht aan die roeptoeters.

Ik heb namelijk wel enige achtergrond in deze wereld (agrarisch). En wordt af en toe moe van die zelfbenoemde deskundigen. Maar wil er zelf niet ook 1 gaan uithangen. Dus probeer het dicht bij de feiten te houden: wat weet ik echt en wat zie ik gebeuren in de praktijk. En geef aan dat dat voor ons in onze situatie werkt.

Daihyo: juist die eiwitten zou ik dan vermoedelijk echt te veel moeten bijvoeren met jullie hooi. Ik voer al krachtvoer bij als het eiwit gehalte gemiddeld is. (zelfde analyses)
Je vraagt je echt bij af wat ik met mijn paarden doe _O- Ben niet bepaald olympische ruiter.
Maar ik voer gewoon graag alleen krachtvoer als bij als ik het echt niet uit ruwvoer kan halen. Lekker de hele dag laten vreten die beesten. Dan blijft 1- 3 kg krachtvoer wel genoeg. Maar dat stelt wel echt eisen aan je ruwvoer.

Maar een 26 jarige die werkt goed in bespiering en vet houden is best een kunst. En mijn volbloedje vreet ook energie. De gifkikker :):) :knuffel:

SafeHaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 13:40

Ja ik denk inderdaad ook niet dat 1 advies voor iedereen op gaat. Ligt aan de intensiteit van wat je ermee doet. Drijfmest is slecht voor je bodemleven, daar is geen discussie over mogelijk. Dat er dan bepaalde kruiden of bloemen voorkomen is ondanks, niet dankzij.
Maar bemesten an sich is niks mis mee en echt nodig als je ervan wilt hooien. En wat Daihyo al zegt, je wilt ook niet dat het te suikerrijk gras wordt dus voorzien van de juiste voedingstoffen is belangrijk.

Wij hebben tot nu toe nog nooit hoeven bemesten, maar we gaan volgend jaar wel de gecomposteerde mest over het land uit laten rijden omdat we er een paard bij hebben en dus de intensiteit verhoogd.

Meten is weten :)*

hiphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 13:44

Bemesten is bij mij dit jaar misschien wat meer gedaan dan normaal. De keuze voor veel bemesten dit jaar was vooral omdat de grond zo arm was dat op sommige stukken zelfs geen onkruid wou groeien.
Volgend jaar pakken we het weer anders aan.

SafeHaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 13:46

pol013 schreef:
Maar een 26 jarige die werkt goed in bespiering en vet houden is best een kunst. En mijn volbloedje vreet ook energie. De gifkikker :):) :knuffel:

Ik heb hier ook een volbloed oudje die tevens een stresskikker is. Nou die is niet dik te krijgen. Toevallig is net de tandarts weer geweest, niks mis met dr gebit. Bloed komt ook steeds niets uit. Toch is ze wat mager.En ze werkt niet eens :?

Ze krijgt nu bietenpulp, lijnzaadolie, Coolstance Copra, een balancer en soms gemicroniseerd lijnzaad. En zo vaak mogelijk op t gras. Als het kouder wordt een deken op.

We hebben al van alles geprobeerd, het meeste krachtvoer is te zetmeelrijk waar ze winderig en soms zelfs koliekerig van wordt dus we proberen het bij vetten en eiwitten te houden.

Lastig hoor.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 13:55

pol013 schreef:
Daihyo: juist die eiwitten zou ik dan vermoedelijk echt te veel moeten bijvoeren met jullie hooi. Ik voer al krachtvoer bij als het eiwit gehalte gemiddeld is. (zelfde analyses)
Je vraagt je echt bij af wat ik met mijn paarden doe _O- Ben niet bepaald olympische ruiter.
Maar ik voer gewoon graag alleen krachtvoer als bij als ik het echt niet uit ruwvoer kan halen. Lekker de hele dag laten vreten die beesten. Dan blijft 1- 3 kg krachtvoer wel genoeg. Maar dat stelt wel echt eisen aan je ruwvoer.

Ja ik voer het zelf ook bij. Heb een poging gedaan met sojaschroot, maar dat was te heftig.
Voorlopig red ik het met lijnzaad en een esparcettebrokje. En dan niet eens heel veel ofzo.
Maar goed, ik heb echt sobere dieren. Alhoewel 1 wel in de groei is en een ras dat wel meer eiwitten nodig heeft dan gemiddeld.
Ik merkte vooral verschil in door blijven eten. Nu ik eiwit bijvoer, eten ze niet meer continu. Dat verzadigt meer en ze hebben dus wel wat aanvulling nodig.

Ik heb overigens de analyse in een voedingsanalyse gegooid en daar viel het tekort wel mee. Het zat maar iets onder de benodigde hoeveelheid, ook voor mijn 2-jarige. Maar mijn haflinger staat met pensioen. Voor sport zou het zeker wel tekort zijn. Kan het wel eens door het systeem gooien als je wilt. Dan heb ik even nodig: ras, warmbloed/koudbloed, arbeid per dag. Is een grove analyse, maar kan wel een richtlijn geven. Energie van dit hooi is namelijk wel heel hoog, dus daarvoor zul je minder voor hoeven bijvoeren.

SafeHaven: bietenpulp is buikvulling. Zou fibrebeet niet beter passen? Of een grasbrok als myo proteïn flakes? Of luzerne/esparcette brok?
Sorry als ik me ergens mee bemoei en je dat liever niet hebt :+ Is ook okee :D

SafeHaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 14:13

Nee hoor tips zijn altijd welkom!

Bietenpulp is juist heel hoog in energie (13MJ en 0.9ewpa t.o.v. 11MJ en 0.8ewpa bij Fibrebeet) Myo proteïn flakes is zelfs nog lager dan Fibrebeet.

Coolstance is enorm hoog (15MJ en 1.63 ewpa en nog hoger in eiwit dan luzerne). Gemicroniseerd lijnzaad ligt zelfs nóg hoger (20MJ en zelfs 23% eiwit t.o.v. 17% bij luzerne). Daar kun je ook van beide veel van voeren.

Sojaschroot heb ik ook een tijd bijgevoerd maar daar kan ik geen analyse van vinden, dus dat vind ik dan een beetje eng om er nog bovenop te voeren. Wil toch een beetje dr nieren sparen.

Ik heb ook tweemaaldaags gevoerd, maar ik merkte dan toch wel dat ze ook minder hooi at. Net wat jij zegt, het vult behoorlijk.
Ze moet wel de hele dag een beetje speeksel blijven maken anders zit ze straks nog met een maagzweer :=

Esparcette heb ik bij haar nooit geprobeerd! Daar zal ik eens induiken. Ik heb dat ooit aan twee oude shetjes bijgevoerd maar die reageerden er heel slecht op, kregen allebei enorme jeuk. Daarom onbewust een beetje in een verdomhoekje gestopt.
Tijd om er weer wat licht op te schijnen -:)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 14:24

Coolstance en lijnzaad zijn prima.
Maar EWpa is niet altijd een dikmaker. Dat kan juist ook een verbrander zijn. Maar als je paard dikker moet worden kun je beter in de vetten en eiwitten zitten dan in de energie.
Het verschil zit 'm in de brandstoffen (koolhydraten als suiker en zetmeel, o.a. in energieniveau aangegeven in EWpa) en bouwstoffen (eiwitten en vetten, voor spieropbouw en op gewicht komen). Hele korte samenvatting.

In jouw geval is het dus vooral kijken naar bouwstoffen en vooral de gehaltes ruw vet en verteerbaar ruw eiwit (VREP).
En vandaar dat ik bietenpulp niet per sé zou geven, maar iets meer kijken naar een dikmaker. Ik noemde fibrebeet, maar ik denk dat er betere zijn :j
Maar dan zou ik dus even gericht moeten zoeken. Met Coolstance Copra en lijnzaad zit je sowieso goed.

De reactie op esparcette kan heel goed. Het is ook een vlinderbloemige, net als luzerne. Dus kan een vergelijkbare reactie geven. :j

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 15:14

Hmm ik ben wel echt fan van bietenpulp. Zelfde ewpa als sommig krachtvoer en mooi op basis van vezels.

Ik heb eigenlijk stadaard bietenpulp en luzerne achter de hand naast passend krachtvoer.
Die andere 2 vallen ook precies aan de andere kant van dit kwartje terwijl ik die niet bijvoer.

En mijn volbloedje is in bloedvorm :D Maar die wil ik graag zo houden. Vet zul je die niet snel maken. Zeker niet op deze leeftijd.

Ik heb geen voerprobleem hoor :D Ik kan er gewoon niet tegen dat ik er niet zo veel controle over heb als normaal over de input. Het is een perfectie probleem.

(als je 11 jaar in het paardenvoer gewerkt hebt krijg je wel een afwijking op dat gebied zeg maar

SafeHaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 15:25

Ja ik had het er even beknopt neergezet, om nou alle waarden op een rijtje te zetten leek me zo'n lange lijst := bedoel maar te zeggen dat bietenpulp zeker niet alleen maar buikvulling is. Ligt er misschien ook een beetje aan welke je voert.

Suiker en zetmeel hou ik het liefst onder de 8% omdat ze buiten de darmklachten om er ook vreselijk nerveus van wordt. De MJ en Ewpa zijn dan dus voornamelijk eiwitten en vetten.

Maar dan zijn er ook nog geluiden over de hoeveelheid vet die een paard per keer kan opnemen. Of de hoeveelheid voer die ze überhaupt per keer kunnen verteren.
Tis soms een heel gepuzzel _O-

Ik heb ook een tijd Seniores Priores gegeven. Iedereen zweert er zo'n beetje bij maar hier deed het niets.
Gezien de ingrediënten en analyses ook niet heel gek.

We gaan nu kijken of ze wel voldoende liggend slaapt omdat ik haar dat maar weinig zie doen. Als dat niet voldoende gebeurt vreet dat natuurlijk ook energie. Puzzel puzzel puzzel....

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 16:01

Hilary schreef:
Qua stoeptegels: in verband leggen werkt sowieso beter dan met vier hoeken tegen elkaar, zeg maar.

Ow, echt?

Hier liggen ze gewoon op rij, maar er lag al een stuk tegen de schuur/stal en daar zijn we gewoon naast door gegaan.

We hebben ons terras aan de uitbouw ook met gewone stoeptegels gedaan. Ook op rij.

Maar er zit wel enorm veel verschil in de soorten stoeptegels bedacht ik me vanmorgen. Wij hebben van die half holle, dunne, iets dikkere, hele dikke en mega dikke. Daar zal ook echt verschil in zitten hoe stabiel die liggen.

Qua hooi; wij doen geen analyse. Hebben de afgelopen jaren te vaak verschillend hooi en ook nu moeten we weer op zoek naar een nieuwe leverancier. Deze dacht genoeg te hebben, maar de baaltjes waren vrij licht en iedereen is er sneller doorheen denk ik zo.
Ze vonden deze meestal wel lekker, dus hoop iets gelijks te vinden. Goed hooi vinden is 1 ding, maar hooi vinden dat ze opeten hier, is een hele andere kunst. Daar kan ik wel echt van balen soms.

Veulens zijn gevaccineerd en gechipt. Zo sneu eventjes. Moesten wat wilg snoeien, dus ze hebben allemaal wat takken op hun eigen stukje. Shetje lijkt iets meer eropt te reageren, dus ze staan even apart.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 16:07

Voer is altijd een puzzel en eigenlijk niet perfect te krijgen :D
Ik ben al blij dat ik een jaarrond voorraad hooibheb. Al is niet helemaal wat ik het liefst heb (laag in suiker, hoog in eiwit), het is aan te passen met stro en eiwitten. Voorlopig doen ze het er 3 maanden prima op, het oog zegt ook wat :j

Aah arme ukkies :(:)

SafeHaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 21:52