Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Antheman

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 18:29

Nee, geen sneeuw. Wel zijn mijn Flappies gisteren uit de reling gewaaid.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 18:35

Je wat? :? :o?
Ik zie nu in mijn hoofd konijnen bij jou rondvliegen.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 18:48

Sneeuw :oo hier alleen heel veel regen en heel veel wind

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 18:53

Foreverkliek schreef:

Nu zie ik ook konijnen rondvliegen :')

Hier kwam ik thuis van werk met een aantal pannen van het schuurdak gewaaid, dus 2 uur bezig geweest om alles terug goed te krijgen (en dat voor 2 pannen...) Ik was alleen en mn pa had net een ladder mee naar huis, dus moest eerst met de ladder naar de zolder van schuur en dan ladder opheisen om bij het dak te kunnen (en omgekeerd als ik weer naar beneden wou) en ik ben niet zo handig dat ik in 1 keer alle spullen die ik nodig had of de juiste dakpannen bij had :z

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 18:55

Citaat:

_O-

Flappies zijn van die doorzichtige stroken tegen de wind.

Hier ook enorm veel wind, alles nat en vies en blubberig.
De shet staat gewoon lekker buiten, de merrie onder de overkapping.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 19:40

Het ging hier echt hard! Bleef op een gegeven moment ook echt flink liggen. Maar 'gelukkig' regent het inmiddels weer :+ . Ze hebben tijd binnen gestaan met z'n drietjes, maar uiteindelijk was het hooi buiten schijnbaar toch lekkerder.
Afbeelding

Haha, rondvliegende flappies :')

En wat balen dat je zoveel werk had van die twee dakpannen! Maar met deze hoeveelheden water wel fijn dat het even weer dicht is...

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 19:43

Hier heeft het vooral echt heel erg gestormd... Ellendig... Gelukkig is hier de schade beperkt gebleven, maar in rondliggende dorpen zijn er daken weg, elektriciteitspalen omgewaaid, bomen ontworteld...

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 19:55

Hier ook Veel regen en heel veel wind, Ik heb de paarden amper buiten zien staan, staan nu veel liever binnen.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 19:57

Ik heb echt absurd veel regen gehad, later nog dikke vlokken sneeuw. Op afstand te zien zat de regenmeter op 40mm aindahs gisterochtend.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 19:57

Ik had ze vanmorgen buiten gezet, maar rond 13u terug binnengehaald. Staan naast hoge bomen, wilde het risico niet nemen... Paddocks liggen vol afgebroken takken

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 20:04

Hier geen wind,hoe bizar. Ook geen sneeuw. Maar man man man wat een regen, ineens alles blank en als ik de voorstellingen mag geloven wordt het echt drama. De jaarlingen stonden om 3 uur al te vechten om als eerste uit de wei te mogen, dus die maar op het hok gezet. De drachtige merries hebben een schuilhoek met hooi, die mogen niet klagen.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 20:12

Foreverkliek schreef:

:+ _/-\o_

Strokengordijnen :D

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 20:25

Vliegende konijnen haha

Houwt gelukkig geen sneeuw weleen mega storm al de hele dag. Heen ik ook vrij en wil ik rijden heen ik dit weer :o

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 21:03

Hier krijg ik ze nauwelijks binnen. Elevada inmiddels maar een dikkere deken opgelegd want die viel de koud onder de regendeken. Met de vorst stond ze zonder problemen bloot maar die wind helpt niet mee
Hier staat alles blank... drama

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 21:16

Manman dit is echt niet leuk.
Inderdaad hele dag al regen en rond 16u sneeuw tot net.
Nu regent het weer en de hele week blijft het ook regenen.
Melle met dat mooie weer laatst deken af gehaald.
Ik hoop maar niet dat hij het koud heeft.
Is zeiknat nu en kan daar ook geen deken op leggen nu als hij zo nat is :(

Ik voer binnen in de schuilstal want nat hooi vreten de verwende krengen niet.
Maar zodra ze geen zin meer hebben in hooi gaan ze buiten in de regen staan. :n

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 21:51

Hier ook super veel regen en wind!
Had mn merrie gisteren geen deken opgedaan en vanmorgen was die verzopen.
Om 06.00 op de wei geknald en naar mn werk gegaan.
Om 14.00 heeft mn zusje ze bibberend van de wei geplukt, drooggewreven en een deken opgegooid.
Nu is er nog zo'n plens water gevallen dat ze onder dr deken koud stond dus heb het watje voor de nacht maar een dikkere opgegooid :Y)
Wind is gelukkig wel gaan liggen hier!

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 21:58

Hier nu ook rustiger met de wind. Ik heb Cheetah gister wel nattig onder een regendeken gezet, vandaag maar weer dekens gewisseld want mijn hemel wat een water zeg...
Elevada was nu wel lekker warm onder de deken. Cheetah iets aan de warme kant naar die durf ik met die regen ook niet helemaal bloot te zetten... Cheetah wil wel graag binnen gaan staan volgens mij, maar doet dat niet omdat Elevada buiten blijft

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 22:11

Antheman schreef:
Foreverkliek schreef:

:+ _/-\o_

Strokengordijnen :D

:D thanx! Dat maakt het weer een stuk rustiger in mijn hoofd.

Wat raar dat weer bij jullie allemaal zo extreem is. Valt hier (midden van het land) nog best mee. Wel veel regen en soms harde wind maar niets stuk hier. Ben zelfs nog met Twix het bos in geweest. Was helemaal klaar voor een alternatieve springtraining maar er lag maar 1 tak op het ruiterpad en daar kon ze gewoon overheen stappen. Held dat ze is kon dat natuurlijk niet dus toch 1 sprong gemaakt *\o/*
Verder komt die de schuilstal momenteel echt niet uit. Esra wil er juist niet in, alleen om te eten. Ze hebben het heel gezellig samen.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 22:18

De merrie van een stalgenootje en mijn ruin wisselen netjes schuilstal en buiten af (beiden een deken), de Shet ook (geen deken). Mijn merrie is een eigenwijze drol die gewoon met haar kont in de wind (en regen) buiten blijft staan want tja, daar is ook lekker hooi hoor. Dat ze vervolgens een natte kont kreeg omdat het inregende? Boeien! Gisteren stond ze even zonder deken, want het was droog. Totdat het dat ineens niet meer was, toen kon ik haar uitwringen :roll: dus powercooler erop, wollen deken erover en opgesloten op stal met warme bietenpulp. Zoveel reserves heeft ze nou ook weer niet dat je jezelf zeiknat kan laten regenen.

De track hebben we even afgesloten, er staan diverse houtje-touwtje draden die prima blijven hangen bij normaal weer, maar met zulke windstoten vertrouw ik er niet op. Rete blij dat we er een paar weken geleden flink wat kuubjes zand bij gekomen zijn, want de paddock is nog steeds droog *\o/*

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 22:27

Nou mijn paddock Paradise is bijna compleet.
Ik mis alleen nog een heuvel.
De poel is vandaag vanzelf ontstaan :(
Had niet het idee dat Melle het koud had.
Normaal bibbert hij dan wel, hij was ook niet zeiknat dus ik verwacht dat ze binnen hebben gestaan (was werken dus niet gezien)
3 hele grote hooinetten binnen opgehangen en de schuilstal even wat groter gemaakt.
Dus ze kunnen alle 3 lekker droog staan.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 01:42

We hebben hier ook eindelijk regen gehad en ook flinke wind. Gister vroeg met ML naar de paarden en alles gedaan. Was droog en zonnetje. Toen het begon te regenen nog een gootje uitgegraven zodat bestraatte plein droog blijft. ( is slecht betegeld ooit )
Komen we thuis, flinke storm en vloog een stuk golfplaat van de buren onze tuin in. Hier zijn alle tuinen 2 meter hoog afgezet, maar onze Bob de Bouwer buurman, verzamelt zooi en maakt van alles aan elkaar.......Gelukkig bij ons niks stuk, geen mensen en dieren in de tuin etc.

Gisteravond nog met schemer met de honden gelopen en droog gebleven. Paardjes stonden ook prima.

Vanmorgen is mijn man heel vroeg gegaan en flinke buien gehad, maar paarden staan heel relaxed, zonder deken en schuilen niet veel. Wel eten ze nat hooi slechter sinds ze ook droog hooi hebben, dus ze lopen wat minder over het pad.

Bij hele harde wind staan ze juist altijd op het midden en gaan ze nooit bij bomen of gebouwen staan. Best slim dus.
Ik zie ze echt nooit rillen.

Tussendoor wel af en toe droog geweest, maar ben benieuwd hoe de rest vd week is. Niet dat je er iets tegen kan doen.....

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 07:23

Ohja nat hooi eten doen ze hier ook niet. Heel irritant.
Dus ik hang de hooinetten binnen maar dan eet mn merrie weer minder want dan kan ze niet alles overzien :\

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 09:02

Vanmorgen was het flink aan het regenen en viel er natte sneeuw, het was ontzetten koud tijdens honden uitlaten. Toen ik thuiskwam stopte het en nu is het droog.
Ik heb onverwacht vrij dus ik hoop dat ik deze week wat meer kan rijden, 30 en 31 maart is die clinic bij Arne en ik heb in januari en februari amper gereden.

Ik had in het weekend iemand die op mijn PRE reed, zij zocht een bijrijpaard en eigenlijk wil ik geen bijrijder meer, nou ja, eigenlijk misschien wel maar dan wel iemand die echt rijden kan. Zij rijdt klassiek, veel zijgangen. Best leuk om eens een ander je paard te zien rijden. Nu zag ik ook eens wat voor huppeltje hij maakt, wat mijn probleem is met de galop ( wat door mijzelf komt). Nu alleen afwachten of zij het gaat doen, volgens mij vond ze hem wel leuk, hij deed het ook erg goed ondanks de wind ( terwijl ik dan nooit durf te rijden. Ik wordt wel echt weer geconfronteerd dat ik niet meer de ruiter ben die ik was. Ik voel mij een bange beginner tov 10 jaar geleden en dat frustreert mij dan als ik iemand anders op mijn paard zie stappen die niet bang is voor wind of een vreemd paard, meteen opstapt en wegrijdt. Ik wil dat niet zijn, maar toch laat dat mij niet los en denk ik teveel als ik opstap

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 10:35

Dat is omdat je ouder word en kinderen hebt.Was bij mij ook.Ik dacht nooit na en reed op alles.Maar vanaf dat de kinderen naar school gingen was ik me ineens bewust dat als ik wat brak niemand dat kon doen.Vanaf toen ben ik toch voorzichtiger geworden.

Met dit weer zijn ze bij mij toch al vluchtiger dus dan rijd ik echt niet.
Hier is gelukkig wel alles heel gebleven ,veel takken rommel uit de bomen gevallen maar dat is niks.In de buur gemeente heeft het lelijk huis gehouden met bomen op huizen en zo.Bij kennissen is hun hele stal weg gewaaid ,gelukkig stonden de paarden buiten op de wei. van mij mag het weer droog en zonnig worden.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 11:16

Karin, ja precies. Voorheen aten ze het gewoon op. Maar hier stond al een hooihuisje en sindsdien laten ze het natte hooi liggen. Heb ook weleens hooi huisje na een bui niet gevuld, maar dat werkt ook niet....

Lynn, dat is wel normaal denk ik. Je wordt ouder, bewuster etc. Toen onze zoon was geboren, was ik best flink bang. Heeft me tijd gekost om daar weer overheen te groeien en dat is aardig gelukt. Ik ga alleen nu niet snel meer alleen het bos in en met dit weer zeker niet. Er valt echt teveel.Loop er zelfs met de honden nu niet.

En je bent je goed bewust dat als je alleen bent en gaat rijden er altijd iets mis kan gaan. Ik vertrouw de paarden wel, maar ze kunnen vallen/struikelen en dan liggen we misschien ook. Daar denk ik niet teveel aan, maar hou er wel rekening mee.

Hier nu van die buien. Mooi zonnetje, ik denk, kan wel even gaan wandelen, komt er een keiharde bui.......Nu weer zonnetje.

Hopelijk groeit het gras wat, dan heeft de regen nog nut. In de tuin blijft het niet staan, dus alles zakt nog steeds de grond in. Vrijdag in het bos zag ik ook nog dat de drinkplekken van het wild nergens gevuld bleven......