Stro-korrels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 20:52

@totaly
Ik heb eerst gemalen koolzaadstro gebruikt. Dit haalde ik rechtstreeks van een boer.
Mijn ervaring is dat het wordt gegeten (de allesetende viespeuk hier) at de stal compleet leeg. Het gaat stinken en neemt zeker niet zoveel vocht op als strokorrels. Het was wel iets stoffiger dan de korrels.

Dat de leeftijd een rol zou spelen bij het eten van de korrels.......??????? zal toch zeker niet.
De pony van mijn buurmeisje is 17 en heeft helemaal niet geprobeerd om er van te eten.
Mijn paarden worden dit jaar 17 en 20 en hebben in het begin een poosje ervan gegeten, misschien nu af en toe een korreltje maar verder niet. :9

Imker

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 21:00

M.i. ook erg stoffig, als het niet geperst is.

Eten is bij mij niet van toepassing, hoewel ik paarden heb staan in de leeftijd 3 t/m 19.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 21:13

Bij mij eten ze ook hooguit een paar korreltjes, meer niet. Eentje is 18, de ander 6.

Box 2 hebben we vandaag weer helemaal omgeschept. Jammer dat het met dit weer niet erg droogt.
Ik heb er weer 1 zak bijgestrooid. Deze box zit op 8 weken, 56 dagen.

totaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 21:15

ja, misschien zijn de smaakpupillen niet meer zo actief :+ . Vond het ook raar dat deze 'oudjes' juist opzoek gaan naar nieuwe korrels.
Het lijkt al wel iets minder te worden... maar mis de dag nadien toch nog teveel korrels voor mijn gevoel ;( .

Ik hoop dat het niet stoft. Hebben we zo gezien als een zak geleegd wordt, lijkt me.
Volgens de leverancier niet, omdat het zwaarder is dan stof. Heeft alle voordelen en er is meteen een bedje. Nou, eerst zien en dan geloven, natuurlijk... Ben altijd erg ongevoelig voor verkooppraatjes >;) +:)+
Zal ook de test doen met 200 gr. stro en 800ml water. Moet dezelfde uitkomst hebben na een kwartiertje, toch :-).
Laatst bijgewerkt door totaly op 15-02-09 21:34, in het totaal 1 keer bewerkt

vonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 21:21

Tjalko staat sinds gisteren ook op strokorrels en ik vind het nu al geslaagd.
Lijkt wel of het vocht ook uit de mest word getrokken maar dat zal wel gedachte zijn.
Vanmorgen rook zijn stal gewoon fris en fruitig :+ , ik was zo klaar met uitmesten, even rechttrekken en klaar!
Heb de korrels overigens gevonden bij Thielen diervoeders in Tilburg (hulten).
Weet eigenlijk niet welke het zijn ze zitten in doorschijnende zakken van 15 kg.
Het enige nadeel vind ik dat je een groenige bodem krijgt die had ik liever in strokleur gehad.
Op de foto's zien ze er veel mooier uit maar dat zal waarschijnlijk aan het merk liggen.

Tjalko heeft een heerlijk bed in zijn stal lekker verend en zacht.
Had er gisteren een hard hoofd in toen ik de korrels erin gooide.
Heb er 3 gieters water met een beetje azijn over gesproeid weet dat dit teveel is voor het begin maar hij is mooi verpulverd.
Vanmorgen drollen verwijdert en wist niet wat ik zag had echt maar een beetje afval.
Heb het plasplekje opengelegd en ben gaan rijden.
Toen ik terugkwam heb ik wat korrels van de zijkant naar het midden getrokken beetje gehusseld, alles rechttrekken en klaar :D
Ik zie het helemaal zitten met de korrels in ieder geval

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 22:23

Vonnie, even offtopic, maar is Tjalko soms vroeger van bokker Marijn geweest of ben ik nu helemaal in de war?

vonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 23:15

:j :j :j :j maar marijn is bezig aan haar comeback en weer op zoek naar een paard :D

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 01:16

Zo zag mijn stal er vandaag uit na het uitmesten.
Dit is vlas met strokorrel erdoorheen.
Afbeelding
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 10:16

Ja zo zit mijn stal er ook wel uit. Vanochtend was het mesten ook weer erg snel gebeurd.

qchaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 10:44

Mijn twee E pony´s staan ook op strokorrels. Het werkt echt super en neemt veel vocht op! Las in de strokorrel test dat Imker vond dat de merkloze korrels langer hard bleven dan het andere merk. Dit wil dus eigenlijk zeggen dat ze beter vocht opnemen, waardoor ze minder snel allemaal uit elkaar hoeven te vallen. Het grote voordeel vind ik dat je weinig tijd kwijt bent met uitmesten en dat je weinig product nodig hebt (waardoor je op lange termijn zeker goedkoper uit bent).

Dus echt een aanrader voor iedereen!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 10:48

qchaan schreef:
Las in de strokorrel test dat Imker vond dat de merkloze korrels langer hard bleven dan het andere merk. Dit wil dus eigenlijk zeggen dat ze beter vocht opnemen, waardoor ze minder snel allemaal uit elkaar hoeven te vallen.
Met die stelling ben ik het niet eens. Ze gaan pas vocht opnemen als ze uit elkaar vallen imo.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 10:56

DD. Ik ben het niet met jou eens want als je de test doet en je gooit korrels in een bak water nemen ze direct al het water op, en dus nemen ze als ze korrel zijn het vocht op en dan vallen ze uit elkaar.

Testen hebben het volgende uitgewezen:
Absorptietest met 200 gram stropellets en 800 ml water.
Na 15 minuten is het water compleet opgenomen door de pellets!
Een zak stropellets van 15 kg neemt tussen de 45 en 60 liter water op.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 11:04

Maar in mij stal zijn nu haast geen korrels meer te zien, terwijl die toch echt niet nat is. Dus ze vallen ook uit elkaar zonder vocht op te nemen.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 12:23

Ja, natuurlijk DD. Als er een paard van 600kg op gaat staan, dan pletten ze idd. Probeer het zelf maar, als je erop gaat staan met een beetje een schoen met een harde(re) zool, dan plet je ze. Dat is ook de bedoeling.
Ze nemen zowel in korrelvorm als poedervorm evenveel vocht op. Dat is nu eenmaal de samenstelling en de werking van het product.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 12:25

Bij ons op stal is 1 box waar een zak is bijgestrooid, het ligt op een hoop, maar het paard is er niet meer ingekomen (verhuisdag). De box is nu een week of 3 niet gebruikt. Die korrels liggen nog als korrels op een hoopje. Hoe het er ín het hoopje uitziet weet ik niet.
Misschien leuk om te weten: ik vond in een oude agenda terug dat mijn oude paard er in 1998! al op heeft gestaan. Het heette toen Animal Star. Stond uitgebreide beschrijving op de zak. Die heb ik niet bewaard. Maar ik herinner me nu wel dat het van 100%Tarwestro was gemaakt, en gehakseld, geperst en verhit zodat er geen bacteriën inzaten en schimmels. Ze was toen allergisch voor stro. En dit ging prima. Kostte toen 142,50 (guldens natuurlijk) voor 10 zakken. Kon ik ophalen bij de mestboer, die verkocht het toen!

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 12:33

Dat is grappig Paars, het schijnt er idd lang al te zijn, echter niet erg bekend.

Mijn update is weer onderweg, nu nog even deze (die hoort niet in het updatetopic thuis) want het gaat hier over de overige twee paarden.

Verder nog de andere twee stallen op Merkloos:
De stal van de 3jarige ligt er helemaal verloren bij. Ik dacht dat Strovanpaard een smeerkees was, nou, mijn 3jarige kan er ook wat van.
Het bed ligt er nu een week of 7 in, ik ben denk ik een zak of 13 ver. De bodem is ca. 25cm hoog en is echt aan het oppotten. Imo ziet het er niet mooi uit, maar paard heeft nergens hinder van. Hier moet ik echt wel wekelijks bijstrooien, anders stort de stalbodem in.
De stal van de 19jarige ligt er netjes bij. Paard heeft vannacht geplast, maar niet superveel en het uitmesten was zo gepiept. Alleen paard voelt zich niet zo lekker, misschien dat het door de nieuwe bodembedekking komt? Woensdag komt de DA en dan laat ik hem helemaal nakijken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 12:34

imker schreef:
De stal van de 19jarige ligt er netjes bij. Paard heeft vannacht geplast, maar niet superveel en het uitmesten was zo gepiept. Alleen paard voelt zich niet zo lekker, misschien dat het door de nieuwe bodembedekking komt? Woensdag komt de DA en dan laat ik hem helemaal nakijken.

Vermoed je iets in de richting van het eten van de korrels ??

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 12:35

russel schreef:
Oke,. Die tegels worden nooit nat van de urine? Lijkt mij met een merrie dus niet, maar wel lekker zacht om op te liggen?

Tegels lijkt mij ook wel wat, maar om ze elke maand schoon te moeten spuiten lijkt mij niet zo een leuk werk, want ik heb een betonnen vloer die niet afloopt.

Nee larouscha urineerd niet op de platen, braaf hè!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 13:08

Dat spettert en dat vinden ze niet leuk :D

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 15:11

Ja dat kan ik me voorstellen, maar buiten op de betonplaat plassen ze wel....

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 15:46

DubbelDun schreef:
Vermoed je iets in de richting van het eten van de korrels ??

Kweetniet, ik weet het echt niet. Hij heeft sowieso last van zijn tanden, maar hij snoepte ook graag van bijv. vlas e.d., dus ik denk dat hij wel wat korrel gegeten heeft. Hij mest iig gewoon goed en plast ook goed.
Hij is ook al wat ouder, dus het kan vanalles zijn. Ik ben iig blij dat ik al een afspraak voor woensdag heb staan met de DA. Kan ze hem gelijk een seniorenkeuring geven.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 16:24

OVERTUIGT!!!! :D
Ik heb zaterdag bij onze smeerbep een halve baal gehakselt koolzaadstro en 1 baal strovan korrels in haar stal gemikt. Er lag nog iets wat gehakselt stro in. Alles een beetje door elkaar gedaan en over de plek waar ze piest een zak strovan gedaan.
Meestal na een dag of 2/3 heb je al sopplekken. Vandaag zag ik dat op de plek waar strovan is gestrooit een mooie laag komt. *\o/* Ze sopt met haar hooi en maakt elke dag een wandelpad. Nu is er geen wandelpad!!!!!!!!!!

Bij de volgende totale uitmestbeurt, dan gaan er strokorrels in haar stal. Dat is zo te zien misschien donderdag/vrijdag pas. Meestal kon ik woensdag de halve stal leeghalen en een baal gehakselt stro er in doen.
De volgende stal is van Opa die op strokorrels gaat. Koos is onze supper zindelijke fries, die hou ik nog even op gehakselt stro of alleen op de piesplek doe ik een zak strokorrels.

Weer een strovan fan erbij!

Charlottje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 18:07

Vandaag een nieuwe strooiselvork gehaald en deze mest erg fijn (volgens mijn zus :P)

We vinden het allebei nog steeds erg fijn mesten en het stinkt totaal niet ...

Afbeelding

Afbeelding

Ze staat er sinds dinsdag op (bijna een week). Ze heeft heel de week binnen gestaan (als enige) en heeft daarom denk ik flink staan draaien + het is sowieso al een viespeuk :P Dus de stal is waarschijnlijk wat viezer vergeleken met andere paarden.

toptoys

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 19:10

paars schreef:
Misschien leuk om te weten: ik vond in een oude agenda terug dat mijn oude paard er in 1998! al op heeft gestaan. Het heette toen Animal Star. Stond uitgebreide beschrijving op de zak. Die heb ik niet bewaard. Maar ik herinner me nu wel dat het van 100%Tarwestro was gemaakt, en gehakseld, geperst en verhit zodat er geen bacteriën inzaten en schimmels. Ze was toen allergisch voor stro. En dit ging prima. Kostte toen 142,50 (guldens natuurlijk) voor 10 zakken. Kon ik ophalen bij de mestboer, die verkocht het toen!

:j Ik haalde het vroeger altijd in Waarland bij Kroon. Ik baalde ontzettend dat ze er toen mee gestopt waren. Vandaar zijn we toen op vlas over gegaan, nu gelukkig alweer een tijd op de korrels :D

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 20:15

Ja, die! Daar had ik het ook vandaan! Toen die ermee gestopt waren ben ik ook overgaan op vlas. Iemand van een andere stal die het persé wilde doorgebruiken heeft het daarna per pallet uit Limburg laten komen. Ben er nog steeds enthousiast over. Soms kom ik op stal en dan lijkt de stal gewoon net gedaan! Er liggen dan wel een paar mesthopen aan de kant (gelukkig poept 'ie aan de zijkant), maar voor de rest is het gewoon verbazend schoon! Ben dan echt met 2 minuten klaar. Het vullen van de ruif kost meer tijd :D .