Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
.Tops_M schreef:dan denk ik nu terug aan mijn eigen paardje wat ik heb moeten verkopen wegens een ongeluk... Stond bij mij op stal... dagelijks s óchtens een half uurtje molen, ´s middags uurtje los in de paddock met z´n 3-en en tegen 5 en een uurtje rijden... dat was een standaard dag... een dag die jij waarschijnlijk zal bestempeken als slecht (en met jou vele andere bokkers).
Maar goed... nu even kijken naar het plaatje.. Hij kreeg liefde, had sociale contacten (trailie-tussenschot), kreeg goed voer en zorg die hij nodig had.
Paardje was altijd vrolijk en heeft nooit ergens last van gehad.
Verkocht, kwam op een wei met 3 andere, schuilstalletje... zoals sommige zullen zeggen ideaal... Tja... toen ik hem weer op kon gaan zoeken herkende ik hem niet meer terug... Nog nooit had ik zo´n ongelukkig paard gezien...
Ze hebben hem toen weer doorverkocht 3 maanden geleden... Hij staat weer in en stalletje en is weer de oude... gelukkig, blij en vrolijk...
Weidegang klinkt in ons ideale plaatje zo mooi en tuurlijk een paard in de wei ziet er natuurlijker uit dan een paard in een stal maar afstemming op je paard is toch echt het belangrijkste...
Tops_M schreef:Je kan niet zeggen een wei is goed/slecht een stal is goed/slecht.... het is iets paardsafhankelijks... elk^paard heeft andere behoeftes en wensen... daar moet je naar kiujken en niet naar hij/zij heeft geen weidegang dus is slecht en Pietje heeft wel een wei dus die is goed... Paardenhouden is zoveel meer dan een wei... kom op... niet zo kort door de bocht.
en dat je het zo moet houden zoals hij het gewend is, of heel langzaam veranderen. Tops_M schreef:Maar alleen maar op stal en zeggen, door een tralie neuzen is contact en hij is gelukkig...
Dan heb je nog nooit een echt gelukkig paard gezien...misschien is hij redelijk tevreden...dat kan...maar gelukkig?
Nooit een nog echt gelukkig oaard gezien... Dat betwijfel ik... Mijn pony is een uitzondering op de regel... maar ook uitzonderingen tellen...
Misschien stond je paardje wat te suffen toen je kwam kijken, zat hij dik in z'n wintervacht en onder de bagger. En vind jij dat er 'ongelukkig' uitzien.
En later weer op stal, mooi gepoetst en al, en weer alert (heej, kom je me uit m'n stal halen? kom je me lekkers geven?) en vind jij dat er 'gelukkig' uitzien.
Hij is verkocht naar een kennis van mij... Heb daar 3 nachten geslapen.... van een momentopname kan je dus echt niet spreken.
Daarnaast is het geen probleem hoor voor een iets geoefender paardenoog om door een wintervacht met hier en daar een moddervlek door te kijken... Ogen en gedrag... die zeggen veel meer...
En nee ik ga nu echt niet zo arrogant lopen doen als de meeste bokkers van "ik weet het beter" maar ik weet genoeg (en blijf dagelijks verder kijken) om te kunnen zien of mijn paardje echt gelukkig was...
En om opok nog even terug te komen over de trailies... ja... sociaal contact via trailies is ook heel goed mogenlijk... zeker als je nagaat dat er er aan de achterzijde op wens van de eigenaaren het laatste stuk van de trailies (Zo´n meter) kan worden verwijderd... Zielige beperking dat ze dan dan maar 1 meter steek je hoofd bij de buren hebben? Nee... als je paard daar genoeg aan heeft niet.
PAARD AFHANKELIJK KIJKEN bokkers... de behoefde van je paard kennen (dus ook die van een uitzonderingsgeval) en daar alles op aan passen ipv je paard aanpassen aan jou wensen en wat jij denkt dat goed is...
cheyentic schreef:joh diaan wat stinkmodder zeg! andere jaren ging het wel toch? of heb ik dat verkeert..
als hij met onderdanige paarden staat, gaat het dan ook niet?
kan me voorstellen dat je je hier heel stinkmodder over voelt, maar ook als er geen oplossing komt heb je iig alles geprobeert..
)en ontzettend lief met buitenrijden. Misschien heeft hij daarom nu wel zo veel praatjes nu hij zich eindelijk fysiek helemaal goed voelt. Ach ik ga nog wel denken aan en zoeken naar een oplossing voor dit probleem. Ik heb vannacht besloten dat ik ook dit maar weer als een uitdaging moet zien ...
Tops_M schreef:3 dagen observeren als hij er al 3 JAAR staat... z´n 3 maanden heeft hij dus er allang opzitten...
Ninx schreef:Tops_M schreef:Je kan niet zeggen een wei is goed/slecht een stal is goed/slecht.... het is iets paardsafhankelijks... elk^paard heeft andere behoeftes en wensen... daar moet je naar kiujken en niet naar hij/zij heeft geen weidegang dus is slecht en Pietje heeft wel een wei dus die is goed... Paardenhouden is zoveel meer dan een wei... kom op... niet zo kort door de bocht.
Paarden houden is inderdaad zoveel meer dan een wei, maar een wei of zeer ruime paddock met ruwvoer is wel een eerste levensbehoefte......
Er is geen enkel paard dat niet naar buiten wil....
de staleigenaar zei ook vaak van 'daar vinden ze toch niets aan'. En dat klopte ook wel, maar vooral omdat ze vaak alleen stond. Soms wel eens een ander paard erbij, maar ze hebben dan veel te weinig tijd om elkaar te leren kennen.
merrieveulen schreef:sherif schreef:dat elke paard dagelijks zijn of haar benen dient te strekken ben ik het volledig mee eens.bij ons staat de merrie de gehele dag buiten(en `s nachts op stal) en verhuisd zodadelijk naar een plekje waar ze 24/7 in de zomer buiten kan staan( bij echt slecht weer staat ze op stal). Onze hengst daarintegen staat elke dag een dagdeel buiten in zijn eigen bostuintje met zicht op zijn kudde, neuzen is voor hem niet mogelijk en dat wensen we ook niet, dus een speelkameraadje heeft hij niet, aangezien meneer hier heftig op reageert (hij staat al heel zijn leven lang alleen), wel kan hij in zijn stal door een klein kiertje neuzen met zijn buurmeisje en heeft zicht op een aantal merries die tegenover hem staan. In mijn perfect wereld had ik hem een mooie kudde willen geven met vrouwelijk schoon, maar helaas is de realiteit anders voor hem, desalniettemin kan ik met een gerust zeggen, dat ondanks dat hij geen speelkameraadjes heeft en niet in het grasland staat, hij erg gelukkig is en dit uitstraalt.
júllie wensen dat niet? en hij staat al heel zijn leven alleen... nou ja, gelukkig is hij kampioen, en dát is wat telt voor zo'n dier.
nee eerlijk en ik weet dat het cru klinkt, maar hengst of niet, ik vind altijd maar alleen en in de stal mogen neuzen voor een paard niet voldoende. waar is het échte sociaal contact? dit paard is dus al dusdanig sociaal gestoord dat hij niet in de paddock kan met een maatje, bijv. een andere hengst of ruin, omdat hij niet weet hoe daarmee om te gaan... zonde.