Paard op de manege zonder weidegang

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Paard op de manege zonder weidegang

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 09:28

Ze kunnen zeeën droog leggen, maar in het westen geen paddock droog krijgen....blijft me elke keer weer verbazen Lachen

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 09:33

hahahaha dat is inderdaad een goeie...
een droge paddock of bak is maar wat moeilijk Knipoog

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 16:57

runningkawa schreef:
Ze kunnen zeeën droog leggen, maar in het westen geen paddock droog krijgen....blijft me elke keer weer verbazen Lachen

Ik heb hier in de buurt ook erg moeten zoeken naar een stal waar mijn paard in de winter buitengezet werd. Is gewoon niet te doen naast werk iedere dag voor het rijden je paard ook nog min. 2 uur los te gooien. Bij mij op stal zijn er gelukkig goed gedraineerde paddocks. Moet je of heel veel tijd/kennis in steken of gewoon meer geld neertellen. Ik betaal nu ook zowat 300 euro voor een stal zonder binnenbak en echte luxe maar mijn paard staat lekker wel veel buiten Cool

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 17:22

ik vind een paaard heeft weide gang nodig
een tijdje voor zichzelf lekker uitraze
mijn pony heeft een stal en overdag weide gang
ik merk het verschil ook heel erg in haar gedrag

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 18:39

@Gouda
Maar het is toch te zot voor woorden dat er wel 3 binnebakken, dikke kantine, parkeerplaats voor weet ik hoeveel auto's en trailer is te vinden, maar dat je moet zoeken voor een plek met een paddock.
Dan krijg je de smoezen als het is hier snel nat of grond is duur.
Grond van parkeerplaats of binnenbak is niet goedkoper dan die van enkele paddocks Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 20:28

Helemaal met je eens, RK. Diverse voorbeelden genoeg in mijn omgeving. Echt belachelijk. En ik snap die mensen ook niet die daar dan gaan staan. Dat wil je alleen voor jezelf, maar toch niet voor je paard? Geef mij dan maar wat minder luxe. Als mijn paard zich maar happy voelt, dat vind ik veel belangrijker. Luxe heb ik thuis genoeg. Knipoog

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 08:40

Het ziet er mooier en luxer uit. En de mensen die op zulke stallingen gaan staan, willen toch hun paard meestal niet los gooien ivm. blessures. Laat staan met andere paarden.
Want als je zulke paarden een keertje los laat, gaan ze vaak door het lint en krijg je het "zie je wel" -effect.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 08:48

Ja en juist dat soort mensen verdienen geen paard in mijn ogen! Wat heeft het dier dan nog voor een leven???

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 08:53

De stallen met 3 binnenbakken, grote parkeerplaats voor de trailers en een dikke kantine heb ik hier in de omgeving ook nog niet gezien.

Je hebt ook te maken met een cultuuromslag, er zijn nog heel veel mensen van de oude stempel die van mening zijn dat een paard best op stal kan en dat een dagje rust (lees: de hele dag dus die stal niet uit) erg goed is voor een paard.

Dat is een hele cultuuromslag die gemaakt moet worden en dat gaat niet 1,2,3.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 08:54

rashida schreef:
Ja en juist dat soort mensen verdienen geen paard in mijn ogen! Wat heeft het dier dan nog voor een leven???

Niet verdienen vind ik wel hard oordelen. Veel mensen zijn het zich niet bewust en hebben echt het beste met hun paard voor. Alleen beseffen ze (nog) niet dat een paard niet staat te juichen om 23/7 onder drie dekens in een klein warm hokje met drie maaltijden per dag. Ze projecteren teveel hun eigen behoeften op het paard en denken dat wat goed is voor henzelf dus ook wel goed zal zijn voor het paard.

Ook ik begon met een paard in een box en ik had ook al dekens klaarliggen, 'want iedereen doet het zo'. Tot ik erachter kwam dat paarden liever buiten zijn met vriendjes. Tuurlijk denk ik 's nachts ook weleens 'oh wat regent het hard en mijn arme paardje staat buiten', maar ik weet dat het meer mijn zorgen zijn dan de zijne. Toen hij nog een inloopstal had ging hij er toch niet instaan Clown

Pas als mensen bewust voor hun eigen ambitie hun paard opsluiten vind ik het een kwalijke zaak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 08:55

Die cultuur omslag is vooral in het westen.
Hier is het de laatste jaren aan het verslechteren helaas.
Steeds meer plaatsen zonder weidegang (lees ook paddock) maar wel alle menselijke luxe.
En daar word helaas voor gekozen Verdrietig
Mensen met paarden die niet weten dat paarden beweging nodig hebben.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 08:58

Bij ons in de omgeving zie je inderdaad wel die beweging, alleen ook heel vaak dat stallen die eerst nog land hadden moeten wijken voor projectontwikkeling. Het wordt dus steeds lastiger om iets te vinden met land.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 09:00

land is niet per se nodig, maar wel een ruime paddock of bewegingsstal.

Toch zie je steeds meer in allerlei tijdschriften ook verschijnen dat opsluiting niet wenselijk is en ook niet gezond. Ik denk dat de paardenwereld er binnen 20 jaar heel anders uitziet.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 09:01

Heb zelfs nog nooit een manege zonder weidegang gezien, ok neen ééntje maar daar doen ze ook dingen wat je mishandeling kunt noemen, en kopen ze slachtpaarden op tot ze niet meer goed voor de les zijn en dan gaan ze terug. Dus laat staan of die mensen aan een weide gaat denken

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 09:02

Arabesk, dan heb je het inderdaad over de volgende generatie en niet over de generatie:

"ik zit al 50 jaar in de paarden, dus jij hoeft mij niet te vertellen hoe het moet"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 09:04

Iedereen ziet hier land en denkt wat zeuren jullie nou.
Helaas is dat land in eigendom van bijv akkerbouwers of koeienboeren. Daar kan dus ook geen paard op.

Gelukkig dat er van ouds her hier wel veel boeren door zijn gegaan in die tijd met een manege oid (dan denk ik echt aan ele jaren terug) en vee hoorde buiten.
Maar nu er steeds meer paarden komen, steeds meer mensen die er de ballen verstand van hebben, is hier weidegang ook steeds minder. Luxe komt er wel bij, alleen geen luxe voor het paard.

Dus de kreten van, in het westen staat het vol met bebouwing, in limburg is plek zat, gaat niet op.
Plek is niet voor de paarden.
Hier moet je ook voor in de winter stalling met weidegang bij de particulier gaan staan.
Een enkel bedrijf bied jaar door weidegang aan.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 09:04

Apple schreef:
Arabesk, dan heb je het inderdaad over de volgende generatie en niet over de generatie:

"ik zit al 50 jaar in de paarden, dus jij hoeft mij niet te vertellen hoe het moet"

Toch zit daar soms ook wel beweging in hoor. Maar vaak pas als ze zien wat voor voordelen het heeft en welke goede ervaringen anderen ermee hebben. Het zijn vaak de kat uit de boom kijkers.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 09:06

Maar voordelen zijn er toch zowiezo, ik kan toch niet geloven dat iemand gaat kiezen zonder weidegang, als er één te beschikking is met weidegang. Dus meer klanten of ben ik naief Tong uitsteken

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 09:10

Voordelen sowieso dat ziet ook niet iedereen.

Hier in de omgeving is het vaak kiezen of delen. Paard op het land betekent sowieso in 1 klap naar 24/7 en dan ook gelijk echt op het land en niet rijden.

Dus je ziet relatief veel paarden met blessures terug komen en paarden die volkomen uit conditie zijn.

Dat is geen aanlokkelijk beeld voor mensen die overwegen hun paard op het land te zetten.

De idealere situatie: paarden dagdelen op het land, opbouwen naar 24/7 in de zomer en daarnaast de mogelijkheid nog te rijden is hier echt met een lampje te zoeken.

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 09:14

Ik woon zelf aan de rand van de Veluwe dus kan me gewoon niet indenken dat een paard nooooit mogelijkheid heeft tot weidegang en/of paddock. Wanneer men een onderkomen voor een bouwt in de vorm van manege/pensionstal/handelsstal etc is dat toch een van de eerste dingen waar je aan denkt??? Ik ken Nederland redelijk goed en weet dat ook in de buurt van Den Haag weiland is. Je zal het inderdaad niet om de hoek vinden maar in een straal van 10 km moet er toch iets te vinden zijn lijkt mij.

Als ik naar de paarden kijk in mijn omgeving is de weide echt heilig bij ze.
Er is niks mooier om ze met zijn 10nen door de wei zien galopperen en zien liggen rollen in de blubber (is ook lekker met poetsen Tong uitsteken )

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 09:26

kan je wel denken dublin maar het gebeurt.

Ook de stal waar ik sta hebben we alleen in de zomer weidegang maar nu is het land verkocht aan de gemeente, er staan borden in ht weiland.

Ja er komt een nieuwbouwwijk aan ...en wij krijgen een andere locatie.
Wat voor een weten we nog niet de staleigenaar is in onderhandeling.
Maar of er weidegang bij zit????????? dat is maar weer de vraag

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 09:28

Juist dat bedoel ik dus!! Er is wel land maar meestal is dat buiten de stad. Heb zelf ook jaren in de stad gewoond hoor! Maar nooit mijn paard bij een manege gezet zonder weidegang of een andere soort van bewegingsvrijheid. Dan maar naar een boer of zo! Maar mijn paard heeft beweging nodig! En het feit dat mensen niet weten dat een paard niet 23 uur op stal hoort te staan. Nou sorry hoor lees dan eerst een boek voor je uberhaupt aan een dier begint! Dat kan ieder dier zijn. Dus de smoes van dat is er hier niet gaat in mijn ogen niet op! dan zoek je maar verder dan je neus lang is!! Het is gewoon zo dat je paard er heel de dag moet staan en jij er maar even bent!!

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 09:29

katiavl schreef:
Heb zelfs nog nooit een manege zonder weidegang gezien,

Ik wel, een best luxe pensionstalling met dure sportpaarden, ik heb er zelfs gestaan.
Er was wel een wei ter grootte van een ruime tuin, alleen de paarden mochten er niet zonder toezicht in. En vrijwel geen enkel paard mocht erin om de blessure-reden die ik eerder noemde.
Ze mochten daarentegen wel in de stapmolen Ja

runningkawa schreef:
Iedereen ziet hier land en denkt wat zeuren jullie nou.
Helaas is dat land in eigendom van bijv akkerbouwers of koeienboeren. Daar kan dus ook geen paard op.

Daar kwam ik ook achter toen ik (tijdelijk) naar Brabant verhuisde.
Er stond hier zelfs nog een circustent in een woonwijk als 'bak' met daarbij/ omheen wat paarden. Manege de Teteringse bossen ofzo, was dat geloof ik.

De koeienboeren in Brabant hebben van oudsher ook al veel minder land dan in de randstad. Daarentegen is de kwaliteit (zandgrond) wel beter in zomer en winter.

rashida schreef:
Er is wel land maar meestal is dat buiten de stad
Meestal he Knipoog

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 10:01

Als iedereen gewoon maar accepteert dat er, bij bepaalde stallen, weinig gelegenheid is om je paard lekker buiten te zetten zal dat bij die stallen ook niet veranderen. Niemand die naar zo een eigenaar toegaat en vraagt om paddocks i.p.v een nieuwe binnenbak bijvoorbeeld.

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 10:07

@Tita: Persoonlijk zou ik niet gaan wachten tot mijn staleigenaar een nieuwe stal voor mij en mijn paard had gevonden maar was ook zelf gaan zoeken naar een goede oplossing.

Mijn mening is dat een paard gelukkiger is op de weide met een "gewone" stal. Dan een superluxe stal zonder weidegang of paddock. Gelukkig hoef ik deze keuze niet te maken.