Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MarloesHJ

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 16:39

@Memuska
Normaal gesproken laat ik ze zo'n 1x per jaar controleren, al zit er soms wat langer tussen, zeker bij mijn warmbloed (maar een keer in een kalenderjaar toch zeker wel). Maar ook hier gebeurd er zelden wat mee tegenwoordig. Af en toe en plukje wol als het wat te ver in geklinkt is. Alleen in dit geval hebben mijn paarden meer dan een jaar stilgestaan en is een van de twee behoorlijk in bespiering afgenomen, al ziet ie er niet per se slecht uit. Dus nu wel wat werk bij een van de twee. De ander niks aan gedaan en lag nog steeds perfect. Laatste zadelcontrole hoefde er ook al niets aan dat zadel, andere trouwens ook niet.

Zo van uit het raam op het werk is het buiten wel raar weer, dan weer dikke donkergrijze wolken, dan weer mooie blauwe luchten met schapenwolken en een zonnetje.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 17:04

Wat een pech met de storm schade! Hopelijk valt het morgen mee voor jullie, maar lees dat de storm morgen nog heftiger wordt.

Wij ontlopen voor deze keer de storm, ook wel eens fijn. :+

Volgende week alleen wel weer ineens -15. -O-

Vanochtend wel een mini beetje nieuwe sneeuw en -1, rest van de dag rond de 2 graden geweest, zon en zo goed als windstil, dus best lekker weer.
Afbeelding
Arme witte achteraan met haar bijzonder denkende baasjes. :=

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 18:11

Meestal baal ik dat we hier geen oudere bomen hebben staan omdat het zo open is. En ik wil de jonge bomen het liefst groot kijken. Maar met de berichten van vandaag vind ik het ook wel een fijn idee dat vallende bomen hier in ieder geval geen gevaar zijn. De paarden staan er wel prima bij met hun deken om en onbeperkt ruwvoer. Alleen vanmorgen met de felle zon erbij was Nilay zielig. Zon en wind is dan wat te veel met zijn headshaking. Maar vanmiddag stond hij gelukkig alweer met zijn neus in de wind en wapperende manen rond te kijken. Het is jammer dat zijn bril niet geschikt is om zonder toezicht om te laten.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 20:04

Hier 30mm regen vanochtend en overdag vooral heel veel wind. Gelukkig geen schade hier en door de sterke wind meer opgedroogd.
Paarden hebben buiten gestaan, morgen denk ik dat ze wel binnen blijven aan gezien het heftig wordt terwijl ik aan het werk ben.

Was wel heel blij met mijn kas die al gesloopt was, die had een hoop schade gehad anders.
Maar alsnog slecht geslapen vannacht, heftige wind, paard die benauwd was, man die om 4 uur thuis kwam, wekker om 06.00 uur.

Ik wil ook graag tekenen voor die lente

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 20:11

Ik las ergens stormschade. Ontzettend vervelend, gelukkig zijn de paarden ongedeerd.

Hier alleen de deur van de buurman zijn loods afgewaaid. Maar die moest er toch af, dus scheelt weer werk :=

Oh, en volgens mij moet ik zo even de waterbakken buiten gaan zoeken. Die was haast leeg dus zal ook wel zijn gaan vliegen.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 21:17

Waar is de lente-petitie? :))

Heb ze vandaag bij stal gehouden met hun uitloop paddock. Was hele dag weg en met de harde wind willen er wel eens weidelinten knappen. Maar dit was prima zo. Zoals verwacht heeft m'n Spanjaard de hele dag in z'n box gestaan met de deur open. Die wil mooi weer, eten en uitslapen.... Perfecte match met mij hahaha.

Vanmorgen trof ik hem ook slapend <3
Afbeelding

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 21:34

Hahaha ik ben zo te zien niet de enige die heel der dagen in de stallen kijkt op de camera :+

Mijne staan binnen voor vannacht, ik doe om middernacht nog een rondje en dan zien we morgen wel weer. Hopelijk kunnen ze 's ochtends nog een paar uur buiten.
Ze waren allemaal al vrij opgedraaid en druk, dat belooft... Idem voor Barabas, die ik dus 's avonds ga halen uit de wei en die met bokkensprongen naast mij liep en zomaar met zijn hoef landde op de plaat in m'n enkel. AUW

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 21:36

Ik vind die camera echt geweldig hahaha.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 23:22

@Flew, jeetje dat is flink schrikken. Gelukkig zijn je paarden ongedeerd maar wel mega balen van de schade :(:)
Ik zou ze ook op de wei zetten. Die ene dag overleven ze wel. De trailer zou ik nu ook niet aandurven.

@Solleke, dat was kantje boord zeg! Gelukkig er net naast.

@manzano, lekkere kronkelnek :D

Wij brabanders moeten met name morgenmiddag opletten.
Ik ben pas rond 17.30 thuis van werk dus ga zien wat ik aantref.
Laatst bijgewerkt door Karin_deB op 17-02-22 23:23, in het totaal 2 keer bewerkt

JackieT

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 23:22

Wat heftig die stormschade al! Hoop dat het nu klaar is voor jullie.

Hier gelukkig alleen wat wind, ben benieuwd hoe het morgen is. Vandaag voor de zekerheid de roldeuren van de stal extra vastgezet. In de loods klinkt het wel heftig, maar ze staan rustig.

Ben ook heel blij met de camera's, geeft toch wel wat meer rust

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 08:26

Ik moet hooi halen met de trailer
Zou ik aan het begin van de week al doe maar toen liep het werk uit en redde ik het niet omdat mijn dochter uit school gehaald moest worden. Woensdag vrij, donderdag moest ik al met de trailer van het werk naar huis dus het moet nu want alles is op
Nu is het nog windstil maar ben pas om 1800 klaar, maak mij wel zorgen

Oei die boom zo vlak langs de muur, dat is geluk hebben

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 09:17

Hier is het momenteel nog rustig dus ik heb ze even buiten gelaten. Ik denk dat ik ze vanmiddag binnen haal en dan mss vanavond nog een uurtje buiten, rond middernacht zou de wind hier normaal weg zijn dus dan kunnen ze mss nog even benen strekken. En anders is 't gelijk morgenvroeg hé. Maar goed, ik moet toch schade gaan opmeten als de wind gaan liggen is dus dan kunnen ze nog wel even spelen. We shall see.
Hopelijk nergens te veel schade.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 09:20

Gisteren hebben ze ook de hele dag buiten gestaan, had ik eerder niet verwacht.
Nu ook in de wei en dan zie ik wel wat het hier gaat doen.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 09:24

Wij hebben gisteren hard gewerkt om de boom, losse dakbedekking, afgebroken palen etc uit de paddock te halen. De rest van het dak van de stal extra goed vastgezet en we hopen er maar het beste van. Ik baal wel hoor, we hadden net afgelopen zomer de hele paddock opgeknapt en ook de stal voorzien van een nieuw dak. :x Dat wordt dus verzekeringswerk, hopelijk kan er snel een expert bij komen om de schade op te nemen zodat we de boel kunnen herstellen.

Voor de paarden heb ik in ons thuisweitje (kleine wei, grote bomen langs één kant) een kleine paddock afgezet op het stuk waar geen bomen staan en in principe ook niets van de bomenrij terecht zou kunnen komen. Als het echt bar en boos wordt en ik het niet vertrouw, zet ik ze daarin tijdens de storm. Voor nu staan ze nog lekker in hun paddock en hun halfgesloopte stal. Daar storen ze zich overigens totaal niet aan, hebben er zelfs lekker in geslapen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 10:07

Het is nu echt de stilte voor de storm. Beetje miezerig, maar ze staan voorlopig gewoon buiten.
Straks nog maar een rondje huis om te zien of er nog wat moet (stoelen opvouwen en plat leggen bijv :) )

Nu zelfs de scholen om 12 uur dicht gaan zou ik -als ik nog zou werken- ook een middag vrij nemen.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 10:18

Hier is het wel al wat aan het waaien maar niet extreem. Moet straks nog even het zeiltje dichtmaken van de trailer. Hij staat wel beschut uit de wind maar goed.
Ik ben vandaag vrij maar bij ons op het werk krijg je echt geen extra vrij nu ivm bezetting en zorg die toch doorgaat.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 10:27

Hier in de twijfel wat te doen, blijf buienradar in de gaten houden. Heb het wel zo geregeld dat ik tussendoor wat langer pauze kan pakken om op en neer te rijden om Guus binnen te halen. Maar tot nu toe zou het alleen flinke wind zijn hier in Limburg.

Het gaat nu goed met binnen en buiten zetten. Er letten meerdere mensen op. Gisteren kwam ik wat later en was al geappt naar diegene van de andere pony wie Guus binnen zou zetten omdat ze niet binnen was. Ze stond niet alleen, de buren waren nog in de wei dus was ook zeker geen ramp. Vond het gewoon te fijn zonnetje om haar in de middag al binnen te halen. Helaas was ze wel kreupel toen ik wilde rijden, snap het niet zo goed waarom. Stap niks te zien of voelen, draaf aan en knikt behoorlijk met hoofd... Geen been dik of zo. Als ik vanmiddag ga dan kan ik haar waarschijnlijk nog even in de bak losgooien en laten draven of aan de longe doen, in de avond is het daar te druk voor... of ik moet morgenvroeg pas kijken als de bijrijdster er is en vandaag even laten voor wat het is.

Nog een weekje jongens!! volgende week zaterdag halen we haar op.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 10:28

Onze honden zijn wel flink stormachtig.... pff is dat een voorbode :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 10:39

Dieren kunnen daar idd op reageren.
Hier nu wel regen, dus ik stel het uitmesten maar even uit.

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 11:08

Even onder mijn meeleessteen vandaan: ik heb de paarden hier hun halster omgedaan. Hebben ze normaal nooit om, maar als de linten in de wei knappen en ze ontsnappen zijn ze in elk geval weer wat makkelijker te vangen. Wellicht dat meer mensen dat een idee vinden.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 11:11

Ik heb ze binnen laten staan. De buren heeft een Taxushaag en met deze windkracht wat voorspelt is wil ik toch straks zeker controleren dat er geen taxus ligt op de wei.

Ze staan in ieder geval lekker naar buiten te kijken
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door KittyDylan op 18-02-22 11:14, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 11:13

@laurae: goed idee!!

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 11:17

Ze staan hier nog lekker buiten en de stallen zijn gedaan dus ze kunnen naar binnen zodra het moet. Zoals het er nu uitziet haal ik ze tussen 14:00-15:00 binnen, dan gaat het plenzen en staan ze binnen voor het echt los gaat.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 11:19

Wij hebben ze vanochtend ook extra vroeg buiten gezet, zodat ze straks naar binnen kunnen. Ik durf de deuren namelijk niet meer open te houden. De deuren zijn me er eens al eens uitgeklapt met een storm...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 11:28

Wij lopen wat extra rondjes door de track vandaag maar van de week ook niks om gegaan behalve een boom die al half om lag dus we hebben geen stress.

Verder ben ik druk met mijn werk weer opbouwen en heb afgelopen week 2 x een half uurtje te paard gezeten. Het kan eigenlijk net (niet) dus heel rustig aan weer opbouwen. Heb wel ingeschreven voor een wedstrijd 13 maart :+

Ik kan niet wachten tot het voorjaar, zand zand zand.