Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Shaggy09

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-17 15:36

Nee. Denk dat jij het ook niet heel ontspannend vind om bijna heel de dag opgesloten te staan.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 15:45

danzzz schreef:
Gini schreef:
Omdat het paard na 5 minuten voor zich uit staren, misschien wel naar zijn vriendje wil lopen en samen een spurtje wil trekken.

misschien wil die ook nog wel 5 uur op dat plekje staan meimeren over vroegah

Kan ook, maar als je een paard in een stal opsluit heeft die de keuze dus niet.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 15:49

Gini schreef:
danzzz schreef:

misschien wil die ook nog wel 5 uur op dat plekje staan meimeren over vroegah

Yep, evenals deze dat niet heeft in een paddock van 5 bij 5 of 10 bij 10 for that matter :)

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 15:49

Citaat:
Als ze iets MOETEN vinden zouden ze niet blij hun werkje doen denk je wel? of geloof je daar niet in? Kom nou eens met een definitie. JIJ vind, maar wie zegt dat, dat wat JIJ vind correct is?

En ik wil ook nog steeds graag weten waar ik in geloof.

Kijk jij vult dingen in voor jezelf, gebaseerd op jouw enigste eigenste wereld en ervaring. Dat dit in het echt heel anders kan zijn, kan jij niet handelen en daarom zet je iedereen die andere ervaringen heeft weg als iemand die ergens in gelooft. Heel vervelend discussiëren is dat en dat is jammer, want we waren echt een heel eind goed op weg. Verschillende inzichten, verschillende ervaringen en er durfden zelfs een paar stalpaardenmensen zich te melden hier (wat al bijzonder is, want je kan net zo goed gelijk je hoofd op het hakblok leggen)

Dat JIJ je dingen niet kan voorstellen, betekend niet dat die dingen er niet zijn, moge dat duidelijk zijn. Ik kan mij bijvoorbeeld niet voorstellen dat mensen omwille van een geloof andere mensen vermoorden, het gebeurt.

Paarden kunnen niet praten, dus alles wat wij denken dat goed is zou je kunnen zien als een aanname. Wel kun je kijken naar de natuurlijke behoefte van een paard en daaruit logische conclusies trekken. Hierbij kun je denken aan beweging, sociaal contact (kudde dier), en grotendeels van de dag kunnen eten. Beweging en sociaal contact (groomen, spelen, stoeien) is niet mogelijk in een stal. Dat is voor mij genoeg reden om te beseffen dat paarden lange tijden op stal zetten niet in het voordeel is van het paard, maar van de mens.

Wat hierbij erg belangrijk is, is dat mensen die dan kiezen om hun paard 24/7 of gewoon grotendeels van de dag buiten te zetten, net zo goed een verantwoordelijkheid hebben hun paard hierin tegemoet te komen. Een kleine modder paddock zonder voer of schuilmogelijkheid is volgens mij net zo erg vervelend als een stal.

Mijn paarden staan 24/7 buiten en hierbij zorg ik dat dit prettig voor ze is door:

- Een stabiele groep te creëren zodat er niet constant ruzie of spanning is en daardoor
- Alle paarden altijd binnen kunnen staan als ze dit willen
- Genoeg droge plekken door middel van bestrating en droog zand zodat ze ook kunnen liggen en niet constant met hun benen in de blup staan
- Genoeg hooi waardoor ze in principe ten alle tijden kunnen eten en ook op genoeg plekken zodat er geen paarden zijn die niet de mogelijkheid krijgen te eten
- Altijd vers water uiteraard!

Ik durf echt mijn hand in het vuur te steken dat een paard (mits deze niet gewend is geraakt aan 4 muren om zich heen vanaf jongs af aan) dit leven zou kiezen boven 15+ uren op stal.

Het grootste argument die mensen altijd geven is dat hun paard naar binnen wilt bij slecht weer, en dat kan! Er zijn echt paarden die niet nat willen worden of met hun sportvachtje het koud krijgen. Zorg daarom gewoon dat je paard ook naar binnen kan! Dan is dat probleem toch ook opgelost? En geloof mij, jouw paard zal per 24 uur zeker meerdere keren even een rondje wandelen, rollen, even sociaal contact leggen etc. En dit allemaal op eigen initiatief en wanneer hij dat wilt :D Beter kan toch niet?

Om even een voorbeeld te noemen voor mensen die dit niet haalbaar vinden. Ik heb naast een eigen stuk ook 2 paarden in pension staan. Deze stal begon heel klein, maar ze kreeg vervolgens de mogelijkheid om de pensionstal die naast onze stal lag, over te kopen. Daar stond een groot gebouw met 25 stallen en hadden ze postzegel weitjes zoals je ziet op veel stallen. Ze heeft als eerste (bijna) alle stallen eruit gebroken, en een hele prachtige grote inloop gemaakt met verschillende ingangen. Voor die inloop heeft ze betonplaten laten leggen, zodat er een groot stuk bestraat en droog is. Daarnaast heeft ze delen van de wei gebruikt om 2 paddocks te maken en op de andere paddock ook een mooie grote inloop gemaakt met 3 ingangen en tevens ook een groot stuk verhard. De weides zijn in geheel gemaakt in plaats van in kleine stukjes. De paarden staan nu het hele jaar rond op de paddocks met inloop en van april tot en met september ongeveer gaan de paarden ook ongeveer 5 uurtjes per dag de weides op. Voor de rest zijn er 4 voerbeurten per dag aan hooi.

Ideaal voor sobere paarden, niet te veel gras maar wel altijd genoeg ruimte. Er staan 30 paarden bij ons op stal, en het gaat echt allemaal goed :-). Enorm groot is de stal in oppervlakte niet, en we hebben ook niet vele hectares weide.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 15:50

Lieshorses schreef:
Nee. Denk dat jij het ook niet heel ontspannend vind om bijna heel de dag opgesloten te staan.

Staan ze in een paddock of land ook, wat is het verschil dan?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 15:52

danzzz schreef:
Gini schreef:

Yep, evenals deze dat niet heeft in een paddock van 5 bij 5 of 10 bij 10 for that matter :)

Inderdaad, in dit topic heb ik ook meermaals aangegeven dat een zandpaddockje dat net een beetje groter is dan een stal, niet voldoende is.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-17 15:55

And we're back again.
Land = keuze vrijheid bewegen zoals eerder aangegeven
Paddock ook mits ruim genoeg. Vind een paard 23 uur per dag op een klein paddockje ook niet diervriendelijk.

danzzz schreef:
Lieshorses schreef:

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 15:56

Citaat:

Yep, evenals deze dat niet heeft in een paddock van 5 bij 5 of 10 bij 10 for that matter :)[/quote]

Het is zeker waar dat paarden altijd opgesloten zullen zijn. Zelfs in een groot stuk. Maar goed...
Wat is nu fijner? Zelf kiezen om even rond te wandelen, je plekje kiezen, groomen met andere paarden, een x lekker in het zand rollen, of languit in het zonnetje liggen. In tegenstelling tot: 4 muren, als je geluk hebt een beetje neuzen met een ander paard en uitzicht op een gangpad. Je kunt net je kont een keer omdraaien.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 15:56

Iedereen kan hier wel mooi roepen dat die het zo fantastisch voor elkaar heeft voor z'n paard maar ik denk dat elke dag in hetzelfde weitje, hetzelfde riedeltje in een paddock paradijsje enz...enz....ook wel gaat vervelen. Niemand kan hier bieden wat een paard in het wild zou doen namelijk de ruimte hebben om minstens 50 km per dag afleggen om voedsel bij elkaar te scharrelen in divers landschap.
De paarden die wij bezitten zijn zo gedomesticeerd dat die het echt wel prima vinden zo.
Sterker nog, het zijn meest verwende, te dikke nesten. En de eigenaren maar rennen, vliegen en wakker liggen om of het allemaal wel o.k gaat met hun of vooral een ander z'n paard. Beetje relaxter naar elkaar kan ook wel.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 15:57

Citaat:
Ga je toch weer conclusies trekken die niemans over jou mag maken, maar wat je zelf wel doet voor het gemak.
Dat hebben ze al tientallen malen geprobeerd hier in dit topic, maar je wilt het niet lezen.
Een paard in zijn stal kan enkel zijn kont keren (of wil je die twee passen tot de volgende muur echt meetellen). Hij kan niet kiezen of hij even een sprintje wil trekken, of hij even zijn kont in de lucht gooit en zijn gekke vijf minuten heeft. (Die hebben ze hier na 5 jaar nog steeds dagelijks) Hij kan niet met een maatje klooien en tutten. Ja door een paar tralies. Hij kan niet zijn natuurlijke gedrag van een trekdier laten zien (nooit opgevallen dat een paard geen mooie grazer is? Ze nemen een hap, dan een paar passen en dan weer een hap, zo maken ze die afstanden)

En natuurlijk doet iedereen concessies. Ik ben mij er zeer van bewust dat mijn paarden in een uitzonderlijk goede positie zijn momenteel. Ze kunnen kiezen: wei, paddock of enorme schuilstal. Misschien komt er ooit weer een tijd dat dit te duur is of iets anders sn zal il ook concessies moeten doen. Maar goedpraten dat een paard er alleen uitkomt om te werken..nee. Dan stopte ik vandaag nog.

Nou danzz: speciaal voor jou nog even..waar heb ik het hier over scharrelen? Ik heb het over keuzevrijheid: een sprintje trekken, bokken..enz...
En als ik nu de enige was..maar er waren nog zeker tien posts hierover.

Dus je hebt met je ogen dicht zitten lezen.
Oh nee, je doet het nog veel slimmer. Je kiest een woord wat niet genoemd is, maar synoniem staat voor wat iedereeen zegt en dan zeg je; jaaaaa, maar als je dat nu had gezeg...

Men..wat een dommigheid.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 16:06

Popstra schreef:
Iedereen kan hier wel mooi roepen dat die het zo fantastisch voor elkaar heeft voor z'n paard maar ik denk dat elke dag in hetzelfde weitje, hetzelfde riedeltje in een paddock paradijsje enz...enz....ook wel gaat vervelen. Niemand kan hier bieden wat een paard in het wild zou doen namelijk de ruimte hebben om minstens 50 km per dag afleggen om voedsel bij elkaar te scharrelen in divers landschap.
De paarden die wij bezitten zijn zo gedomesticeerd dat die het echt wel prima vinden zo.
Sterker nog, het zijn meest verwende, te dikke nesten. En de eigenaren maar rennen, vliegen en wakker liggen om of het allemaal wel o.k gaat met hun of vooral een ander z'n paard. Beetje relaxter naar elkaar kan ook wel.

Vind ik altijd wel interessant als mensen zeggen: je kunt het toch nooit doen zoals het echt hoort, dus dan hoef je het ook niet een beetje te proberen. :+ Alles is beter dan niets toch? Dus omdat jij je paard niet vrij in de natuur kunt laten rondlopen, kun je net zo goed je paarden opsluiten?

En het is maar wat je verwende paarden noemt. Verwende paarden volgens de mens: ruime stal (fijn dat ze 2 passen kunnen neme), dikke laag stro, genoeg eten (vaak paar kilo krachtvoer erin proppen), een warme deken, luxe spullen. Een dik paard is niet verwend, een paard dat normaal op gewicht is lijkt me fijner voor een dier.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 16:07

Moos99 schreef:
Paarden kunnen niet praten, dus alles wat wij denken dat goed is zou je kunnen zien als een aanname. Wel kun je kijken naar de natuurlijke behoefte van een paard en daaruit logische conclusies trekken. Hierbij kun je denken aan beweging, sociaal contact (kudde dier), en grotendeels van de dag kunnen eten. Beweging en sociaal contact (groomen, spelen, stoeien) is niet mogelijk in een stal. Dat is voor mij genoeg reden om te beseffen dat paarden lange tijden op stal zetten niet in het voordeel is van het paard, maar van de mens.

We hebben hiervoor geconcludeerd dat stalpaarden ook genoeg beweging krijgen, door de stralies kunnen ze hele gesprekken hebben samen, maar groomen, spelen en stoeien is inderdaad niet mogelijk, deels ook omdat paarden elkaar lelijk kunnen verwonden en menig mens daar toch een beetje huiverig voor is, terecht overigens, want buiten de ellende die zowel paard en mens daarvan hebben kost het altijd weer een bak geld. Op de stal waar ik werk is er altijd een grote wisseling dus nooit een stabiliteit, en om maar te gaan gokken of het goed gaat, is gewoonweg niet handig. We hebben op stal een shet rondlopen, loopt altijd los, die alle paarden van aandacht voorziet. Dat is best grappig. Ik had er een los staan van de week en ik wil haar eruit halen glipte hij achter mij langs zo de paddock in. Nou is dit een paard met een rood lintje in haar staart op concours, die schaamt zich absoluut niet om een flinke klap uit te delen als andere paarden in de buurt komen en vind andere paarden gewoon helemaal niet gaaf, gewoon helemaal niet zelfs. Dus ik ben maar bij het hek blijven staan zodat hij er ook weer uit kon glippen, want hij is 30plus en zij springt 130 parcoursen met haar 8 jaar een beetje een ongelijke strijd als ze voor de kill gaat. Ze heeft 5 minuten achter hem aan gejaagd en toen hij het zat was glipte hij er weer uit en kon ik haar opvangen. Ze was zo opgefokt dat ze in passage naast me naar stal ging, ik ben maar even rechtsaf naar de molen gelopen en haar daar tot rust laten komen.

Citaat:
Wat hierbij erg belangrijk is, is dat mensen die dan kiezen om hun paard 24/7 of gewoon grotendeels van de dag buiten te zetten, net zo goed een verantwoordelijkheid hebben hun paard hierin tegemoet te komen. Een kleine modder paddock zonder voer of schuilmogelijkheid is volgens mij net zo erg vervelend als een stal.

Mijn paarden staan 24/7 buiten en hierbij zorg ik dat dit prettig voor ze is door:

- Een stabiele groep te creëren zodat er niet constant ruzie of spanning is en daardoor
- Alle paarden altijd binnen kunnen staan als ze dit willen
- Genoeg droge plekken door middel van bestrating en droog zand zodat ze ook kunnen liggen en niet constant met hun benen in de blup staan
- Genoeg hooi waardoor ze in principe ten alle tijden kunnen eten en ook op genoeg plekken zodat er geen paarden zijn die niet de mogelijkheid krijgen te eten
- Altijd vers water uiteraard!

Eens, maar ik vind het ook belangrijk dat een paard zich moet kunnen afzonderen. Het hierboven beschreven paard gaat het gewoon niet naar haar zin hebben in een kudde, ze vind andere paarden gewoon niet leuk, het bestaat.

Citaat:
Ik durf echt mijn hand in het vuur te steken dat een paard (mits deze niet gewend is geraakt aan 4 muren om zich heen vanaf jongs af aan) dit leven zou kiezen boven 15+ uren op stal.

Het gekke is dat bijna alle paarden wel op het land lopen van geboorte tot een jaar of 4 gemiddeld, en dus helemaal niet gewend zijn geraakt aan op stal houden, de jonkies die we hebben staan zijn net een half jaar uit de opfok, en hebben er echt NUL problemen mee dat ze op stal staan. Echt helemaal niet. In het begin is alles spannend, maar na drie dagen is dat wel over.

Citaat:
Om even een voorbeeld te noemen voor mensen die dit niet haalbaar vinden. Ik heb naast een eigen stuk ook 2 paarden in pension staan. Deze stal begon heel klein, maar ze kreeg vervolgens de mogelijkheid om de pensionstal die naast onze stal lag, over te kopen. Daar stond een groot gebouw met 25 stallen en hadden ze postzegel weitjes zoals je ziet op veel stallen. Ze heeft als eerste (bijna) alle stallen eruit gebroken, en een hele prachtige grote inloop gemaakt met verschillende ingangen. Voor die inloop heeft ze betonplaten laten leggen, zodat er een groot stuk bestraat en droog is. Daarnaast heeft ze delen van de wei gebruikt om 2 paddocks te maken en op de andere paddock ook een mooie grote inloop gemaakt met 3 ingangen en tevens ook een groot stuk verhard. De weides zijn in geheel gemaakt in plaats van in kleine stukjes. De paarden staan nu het hele jaar rond op de paddocks met inloop en van april tot en met september ongeveer gaan de paarden ook ongeveer 5 uurtjes per dag de weides op. Voor de rest zijn er 4 voerbeurten per dag aan hooi.

Ideaal voor sobere paarden, niet te veel gras maar wel altijd genoeg ruimte. Er staan 30 paarden bij ons op stal, en het gaat echt allemaal goed :-). Enorm groot is de stal in oppervlakte niet, en we hebben ook niet vele hectares weide.

Ja gaaf!! Goed opgelost en ik snap helemaal dat het zeker voor sobere paarden een paradijs is om te wonen. Heeft ze goed gedaan.

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 16:07

Dan zzz, ik respecteer echt dat jij hier eerlijk vertelt hoe bij jou de paarden worden gehouden. Zeker nu je heel bokt over je heen krijgt. Ik denk er zelf anders over, paardjes waren vanmorgen lekker samen aan het stoeien met een bal. Ik houd mijn paarden sowieso recreatief, bosritjes en in weiland hobbelen. Ik vind het ook gewoon leuk om naar ze te kijken, hoef er niet perse op.
Zolang er nog paardensport op hoog niveau bestaat zal je altijd meer binnen paarden hebben en dan denk ik zoals Danzzz het doet nog niet eens zo slecht is. Heel veel aandacht, beweging, beetje weidegang in zomer en soortgenoten in de buurt. Wat dat betreft erger ik mij ook aan mensen die een paard alleen houden en dan ook in de winter op stal.
Vroeger werd mijn fjord gek als ik met de ander ging rijden. Nu er in het weiland ernaast twee shetjes staan vindt hij het prima, ondanks dat ze geen fysiek contact hebben.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 16:10

Lieshorses schreef:
And we're back again.
Land = keuze vrijheid bewegen zoals eerder aangegeven
Paddock ook mits ruim genoeg. Vind een paard 23 uur per dag op een klein paddockje ook niet diervriendelijk.

danzzz schreef:

ik wacht nog op je antwoord waarom op stal niet ontspannend kan zijn volgens jou, dus helaas inderdaad, we are back again.

Als je nou je bijdehante opmerkingen niet plaatst, maar wel de mening onderbouwd dan hoeven we ook dit simpele spelletje niet steeds te spelen. Jij vind dat scharrelen buiten andere beweging is dan scharrelen binnen en verder dan wat domme opmerkingen zijn we niet gekomen. Jij vind dat op stal staan nooit onstpannend kan zijn voor een paard en weer komen we niet verder dan domme opmerkingen. Leg het me dan gewoon uit, als je dat vind dan moet je ook uit kunnen leggen waarom

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 16:13

Popstra schreef:

hier kan ik het ook helemaal mee eens zijn. Ik zie net zoveel verveelde paarden in paddocks/weilanden als in stallen. En ik zie de boel ook helemaal niet zo zwart wit.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 16:15

danzzz schreef:
Nou is dit een paard met een rood lintje in haar staart op concours, die schaamt zich absoluut niet om een flinke klap uit te delen als andere paarden in de buurt komen en vind andere paarden gewoon helemaal niet gaaf, gewoon helemaal niet zelfs.
...
Ze heeft 5 minuten achter hem aan gejaagd en toen hij het zat was glipte hij er weer uit en kon ik haar opvangen. Ze was zo opgefokt dat ze in passage naast me naar stal ging, ik ben maar even rechtsaf naar de molen gelopen en haar daar tot rust laten komen.

Is dat jouw beeld van een blije, tevreden merrie?

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 16:17

Ik geloof wel in ontspanning op stal. Als ik echt volledig zelf de keuze had, zou ik best stallen willen. Ik zou ze dan wel pas 12uur savonds naar binnen willen halen en 6 uur er weer uit :+ Daar wordt geen mens blij van denk ik. Voordeel van stallen:
- Je kunt ieder paard op maat voeren
- Paarden hoeven niet te "vechten" voor hun eten (al kun je dit door de juiste maatregelen in een groep ook voorkomen)
- Paarden kunnen volledig tot rust komen en eventueel droog slapen

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-17 16:19

Nou danzzz, Ik ben er klaar mee. Ik en vele anderen hebben al meerdere keren je vragen beantwoord. Je leest het niet. Je bent gewoon aan het vervelen en dat weet je volgens mij ook goed van jezelf. Ik hoop dat er weinig paarden eigenaren nog meer hun dier 23 uur per dag achter de tralies houden. En hopelijk zet je je ego aan de kant en laat je jezelf toch nog iets leren uit dit topic.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 16:20

Gini schreef:
danzzz schreef:
Nou is dit een paard met een rood lintje in haar staart op concours, die schaamt zich absoluut niet om een flinke klap uit te delen als andere paarden in de buurt komen en vind andere paarden gewoon helemaal niet gaaf, gewoon helemaal niet zelfs.
...
Ze heeft 5 minuten achter hem aan gejaagd en toen hij het zat was glipte hij er weer uit en kon ik haar opvangen. Ze was zo opgefokt dat ze in passage naast me naar stal ging, ik ben maar even rechtsaf naar de molen gelopen en haar daar tot rust laten komen.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik dit een heel typisch voorbeeld vind van mijn beeld over sportpaarden. Zonder te erg willen oordelen zie ik dit voor me als een paard die nooit de juiste sociale omgang met andere paarden heeft geleerd wat in principe in de natuur van een paard zit. Een paard is niet solitair van zichzelf en heeft echt geen hekel aan andere paarden van zichzelf. Dat vind ik een heel sneu en eenzaam bestaan.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 16:25

Gini schreef:
danzzz schreef:
...

Jahoor, ze vind gewoon andere paarden niet leuk maar verder is het een heel schappelijk dier, beetje onzeker, maakt graag grapjes is ontzettend sociaal naar mensen toe. Geen problemen met het dier. Ik heb erbij gestaan en er zijn geen brokken gemaakt maar ze was wel een beetje over de kook. Het gekke is dat als we terug naar stal gaan en die shet staat in haar stal (hij loopt altijd de stallen te inspecteren op zijn manier) dan loopt ze wel gewoon haar box in, en zal ze hem niks doen, evenals als zij op de poetsplaats staat en de shet komt kijken wat we allemaal aan het doen zijn, dat vind ze ook helemaal niet erg.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 16:28

Lieshorses schreef:
Nou danzzz, Ik ben er klaar mee. Ik en vele anderen hebben al meerdere keren je vragen beantwoord. Je leest het niet. Je bent gewoon aan het vervelen en dat weet je volgens mij ook goed van jezelf. Ik hoop dat er weinig paarden eigenaren nog meer hun dier 23 uur per dag achter de tralies houden. En hopelijk zet je je ego aan de kant en laat je jezelf toch nog iets leren uit dit topic.

Ik ben helemaal niet aan het vervelen, juist niet. Ik vraag om antwoorden die ik niet krijg. Laat mij maar eens zien waar jij geantwoord hebt waarom scharrelen binnen anders is dan scharrelen buiten en waarom een stal nooit ontspanning kan zijn voor een paard. IK heb ze nog niet gelezen van jou, en ik vraag het jou wat tien anderen antwoorden is helemaal niet relevant, ik vraag het jou toch? Jij hebt er een hele uitgesproken mening over maar als ik dan om onderbouwing vraag dan kan je alleen maar flauwe opmerkingen maken, en dat is niet zo netjes. Ik doe ook mijn best om mijn mening te onderbouwen en ik vind het prettig als discussie genoten dat ook doen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 16:32

danzzz schreef:
Jahoor, ze vind gewoon andere paarden niet leuk

Je vindt het niet erg dat dit paard zo weinig gesocialiseerd is?
Zo lang ze sociaal naar mensen toe is, is het een blij, tevreden paard?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 16:33

danzzz schreef:
Citaat:

Het gekke is dat bijna alle paarden wel op het land lopen van geboorte tot een jaar of 4 gemiddeld, en dus helemaal niet gewend zijn geraakt aan op stal houden, de jonkies die we hebben staan zijn net een half jaar uit de opfok, en hebben er echt NUL problemen mee dat ze op stal staan. Echt helemaal niet. In het begin is alles spannend, maar na drie dagen is dat wel over.

Het klopt dat ze weinig problemen hebben, want de meeste passen zich snel aan. Maar als je goed kijkt zie je dat ze soms wel problemen hebben. Men vindt dan dat je een 'scherp' jong paard hebt, of dat je één hebt met veel 'ril'. Dat kan - maar meestal komt het ook door de grote verandering. Daar worden ze boos van of zenuwachtig. Wij halen tegenwoordig onze jonge paarden uit de opfok en zetten ze dan eerst thuis in de wei. Na een paar weken gaan ze 's nachts op stal, ze krijgen de tijd om overal aan te wennen en gaan pas daarna naar een africhtingsstal. Het bevalt me prima en hoewel wij absoluut niet anders fokken dan vroeger, zijn onze paarden makkelijker en prettiger in de omgang.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 16:36

Moos99 schreef:
Ik geloof wel in ontspanning op stal. Als ik echt volledig zelf de keuze had, zou ik best stallen willen. Ik zou ze dan wel pas 12uur savonds naar binnen willen halen en 6 uur er weer uit :+ Daar wordt geen mens blij van denk ik. Voordeel van stallen:
- Je kunt ieder paard op maat voeren
- Paarden hoeven niet te "vechten" voor hun eten (al kun je dit door de juiste maatregelen in een groep ook voorkomen)
- Paarden kunnen volledig tot rust komen en eventueel droog slapen

Ik denk sowieso dat men niet zonder stal kan, al is het alleen maar voor opslag :) nee alle gekheid op een stokje. Ik zou persoonlijk graag meer land hebben, maar meer dan 4 uur zouden ze er niet op gaan denk ik, tenzij ze vakantie hebben. Wij geven onze paarden vakantie. Net zoals nu is het twee weken kerstvakantie en dan is het echt eigenlijk niks, los, aan het lijntje maar geen werk. Staan ze gewoon buiten in de paddock totdat ze aangeven dat ze eraf willen. Omdat IK niet wil dat ze alleen in de paddock staan heb ik er altijd een in de molen lopen ook (de molen is aangrenzend) Alleen buiten is in mijn beleving niet ok, ik zie dat ze dan onrustig zijn en gaan lopen drammen. Als ik er een in de molen heb lopen dan houden ze het wel een uur of wat uit in de padock, beetje hooi erbij en we hebben een tevreden klant. Dus deze twee weken is het los en in de molen, ik zet ze over van de ene in de andere waarbij ik wel als stelregel heb dat ik ze minimaal een uur los wil en maximaal een half uur in de molen, het is heus een beetje puzzelen hoe dit organisatorisch voor elkaar te krijgen, maar het lukt redelijk, en anders hebben we nog altijd de shet die bij alle paarden behalve de merrie kan :)

Maar inderdaad, je hebt kneusjes van paarden die gewoon in rust bijgevoerd moeten worden als ze in een groep staan, of niet goed rusten op het land. Het is gewoon altijd kijken naar de behoefte van het paard en daar naar acteren

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 16:38

Moos99 schreef:
Gini schreef:

Ik moet eerlijk bekennen dat ik dit een heel typisch voorbeeld vind van mijn beeld over sportpaarden. Zonder te erg willen oordelen zie ik dit voor me als een paard die nooit de juiste sociale omgang met andere paarden heeft geleerd wat in principe in de natuur van een paard zit. Een paard is niet solitair van zichzelf en heeft echt geen hekel aan andere paarden van zichzelf. Dat vind ik een heel sneu en eenzaam bestaan.

Heeft gewoon net zoals alle andere paarden 4 jaar in de kudde gelopen voordat ze naar huis kwam, dat is haar blijkbaar niet zo bevallen. Misschien als we haar niet in de opfok gedaan hadden dat ze dan vriendelijker was geweest naar andere paarden. Dit paard is ook een beetje onzeker, en ik vermoed dat dit gedrag daar vandaan komt