Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anke

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 07:21

Heb een paard van 1.70 gehad.
Nu lekker D en E pony's, prima maat!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 08:01

Monmaster schreef:
Gaat het weer wat met je paard meggiemeg ?

Ja hoor hij is het hele oud en nieuw gebeuren voor nu wel weer vergeten. Hij vindt zichzelf weer erg grappig en is weer zoals een ruin vaak kan zijn op zijn tijd een grote klier. Maar tijdens het longeren en die enkele keer dat ik kan rijden super braaf en dat is wat ik nu wel nodig heb.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 08:06

horsies5 schreef:
Ik heb hier wel een toltende draver staan voor je :D

Daar heb ik ook voor gekeken. Zijn in ieder geval een stuk betaalbaarder. In Duitsland heb je echt wel keuze daarin. In NL niet veel. Moet je geluk hebben. Heel tof! Maar wie weet.....ooit.....

Voorlopig doe ik het metmijn springerige fjord....

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 08:20

Wij hadden vroegâh wel een dravermerrie op stal die kon pacen,dat ging echt snoeihard en erg comfortabel.Beter wanneer ze ging draven en breken want dat was bij haar niet uit te zitten.Ze had korte banen gedaan en was erg goed in schakelen en accelereren <<)
Erg fijne merrie ook :)

Claudia...fijn om geen zorgen om hooi te hebben,ik ben ook blij met mijn boerman.Vorige week 2 grote pakken gebracht dus kan weer maand of 3 voort.

Avaluna...afwachten wat de toekomst brengt en doen waar je je veilig bij voelt en wat je lichaam toelaat.

Net op tijd klaar hier met alles,had de bui al zien hangen en was wat eerder begonnen (liep al om half 6 buiten te scharrelen :P ) Nu plenst het -O-

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 08:22

Ik vind wel dat de prijzen voor die IJslanders over de top zijn hoor!
Daarentegen zijn de onderhoudskosten wel weer laag... Maar begrijp niet zo goed waarom een hele gewone IJslander al zon beetje begint bij 4000/5000 euro.
Alles wat goedkoper is, heeft of exzeem, is er gedragsmatig iets niet oké of er is iets met de gezondheid....

Tja of je moet een onbeleerde kopen. De gangen is niet zozeer mijn overweging geweest, maar het karakter en hun stoere uiterlijk.... Ik vind het nog best lastig hoor om al die gangen er correct uit te rijden. Ik heb een vijfganger.... Nou het lijkt soms wel een 8 ganger, wat die allemaal met der benen kan...hahaha!

Nou hier regent het weer...dus ben eerst maar in huis aan de slag gegaan... Ga zo maar naar buiten.... Niet veel zin in.... Mijn paddock houdt t goed, behalve bij de ingang... Door een delletje daar, een plas.
Maar meiden.... Het goede weer komt er weer aan!

Maandag ga ik naar Emmen...wildlive dierentuin.... Is iemand daar al geweest?
Ik zie een beetje op tegen de rit... 2.5 uur., ik hou niet zo van autorijden.

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 08:55

Agh Monmaster lekkere dingen mee voor onderweg, radio aan en gaan met die banaan. Ik ben zelf niet van de dierentuinen maar begreep dat Emmen wel echt een hele vooruitgang is!

Hier ook de bestelling voor balen hooi eruit gedaan voor het nieuwe jaar. Onder het mom van je kan het maar geregeld hebben.

Vanavond als het goed is weer voor het eerst les sinds haar blessure. Ben nu alweer een poosje rustig aan het rijden maar merk wel dat door een paar maanden niet rijden je qua niveau snel een paar stappen terug moet doen.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 08:59

Fabster schreef:
horsies5 schreef:
Ik heb hier wel een toltende draver staan voor je :D

Daar heb ik ook voor gekeken. Zijn in ieder geval een stuk betaalbaarder. In Duitsland heb je echt wel keuze daarin. In NL niet veel. Moet je geluk hebben. Heel tof! Maar wie weet.....ooit.....

Voorlopig doe ik het metmijn springerige fjord....

Het ging bij mij ook heel bijzonder.. inmiddels alweer 11.5 jaar geleden toen het sjoemelen met paspoorten nog makkelijker was..

Ik was 14 mocht van mijn opa een paard uitzoeken omdat ik echt niet meer op de pony paste.. De eisen waren niet verder dan 50 km (binnen nl) en niet duurder dan 2000.. toen zag ik Licor en ik was er meteen weg van.. we zijn gaan kijken en het was echt een heel braaf mensgericht paard en ik vond hem zo lief.. wist niet dat t een draver was.. losgooien wou mn opa niet.. ik moest er meteen op want thuis moest hij ook 3 maanden stil kunnen staan en wegrijden.. Dus ik erop en hij was heel braaf.. ik kreeg hem alleen niet nageeflijk wat volgens de stal wel mogelijk was.. in draf ging hij echt heel snel en als ik hem iets terug hield deed hij raar.. het voelde niet kreupel maar gewoon raar.. galop niet eens geprobeerd.. draf ging al zo hard.. uiteindelijk was ik zo gek op m dat mijn opa een bod deed.. werd meteen geaccepteerd en zo zonder keuring of iets stond hij later bij mij :+

Ik ben toen met mijn instructrice gaan rijden en toen kregen we steeds meer vermoedens over dat hij een draver zou zijn.. was eigenlijk niet te missen want hij was amper omgeschoold.. uiteindelijk begreep ik dat het rare pasje tolt was en ben ik ook achter zijn achtergrond gekomen.. het heeft allemaal super uitgepakt maar ik koop nooit meer op deze manier een paard :') toltende kwpn-ers zijn meestal niet in orde namelijk :)

Ik zou echter zo weer voor een draver gaan want ik vind het top paarden met een geweldig karakter.. maar eerst mag dit once in a lifetime paard nog heel oud bij me worden :)

12 juni is er trouwens een fun gangen wedstrijd.. zit erover te denken daaraan mee te doen :D

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 09:00

Mijn god, Tinky, half 6 buiten? :wow: Ik ben moed aan het verzamelen. Wordt hier zo wat droger.

De prijzen voor ikslanders is mijn afweging geweest om toch voor een fjord te gaan. Kreeg het geld mijn zak niet uit... :D . Nou vind ik draven ook wel echt heel lekker om te doen. Tölt ook wel trouwens. Ik mag wel eens rijden op een andermans ijslander. Ik denk wel dat ik er 4 gangen uit kan krijgen. Telgang heb ik nog nooit gevoeld. Ben toen wel naar Belgie geweest on de Tennessee Walkinghorse te proberen. Maar daarbij miste ik toch de overgang naar een andere gang. Dus dat vond ik het niet voor mij. Vorig jaar dus naar Bonaire geweest en daar gereden op een paso fino. In 1 klap verkocht. Maar importeren is heel duur en een heel gedoe. In DL wel veel te vinden, maar ook heel duur. En dan ben ik toch een kniert. Mijn duurtste paard is mijn oude fjord geweest: 1100 euro. Verder was alles onder de 1000 euro. Ik zeg altijd: deze zijn ook lief. Alhoewel, als ik er nu naar kijk, heeft alles een gebruiksaanwijzing. Mss was dat anders geweest als ik er meer geld tegenaan had willen gooien. Maar aan de andere kant: misschien ook niet. Maar dromen over dravers en paso fino's mag. En over een paar jaar ga ik terug naar Bonaire en ga ik daar weer een paso fino rijden. En van de zomer weer een ijslander. Ook leuk...

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 09:03

Bij mijn draver krijgen vreemde er vaak goed de tolt uit.. alleen is de draf er moeilijker uit te krijgen.. zeker in de bak :+

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 09:06

horsies5 schreef:
Het ging bij mij ook heel bijzonder.. inmiddels alweer 11.5 jaar geleden toen het sjoemelen met paspoorten nog makkelijker was..

Ik was 14 mocht van mijn opa een paard uitzoeken omdat ik echt niet meer op de pony paste.. De eisen waren niet verder dan 50 km (binnen nl) en niet duurder dan 2000.. toen zag ik Licor en ik was er meteen weg van.. we zijn gaan kijken en het was echt een heel braaf mensgericht paard en ik vond hem zo lief.. wist niet dat t een draver was.. losgooien wou mn opa niet.. ik moest er meteen op want thuis moest hij ook 3 maanden stil kunnen staan en wegrijden.. Dus ik erop en hij was heel braaf.. ik kreeg hem alleen niet nageeflijk wat volgens de stal wel mogelijk was.. in draf ging hij echt heel snel en als ik hem iets terug hield deed hij raar.. het voelde niet kreupel maar gewoon raar.. galop niet eens geprobeerd.. draf ging al zo hard.. uiteindelijk was ik zo gek op m dat mijn opa een bod deed.. werd meteen geaccepteerd en zo zonder keuring of iets stond hij later bij mij :+

Ik ben toen met mijn instructrice gaan rijden en toen kregen we steeds meer vermoedens over dat hij een draver zou zijn.. was eigenlijk niet te missen want hij was amper omgeschoold.. uiteindelijk begreep ik dat het rare pasje tolt was en ben ik ook achter zijn achtergrond gekomen.. het heeft allemaal super uitgepakt maar ik koop nooit meer op deze manier een paard :') toltende kwpn-ers zijn meestal niet in orde namelijk :)

Ik zou echter zo weer voor een draver gaan want ik vind het top paarden met een geweldig karakter.. maar eerst mag dit once in a lifetime paard nog heel oud bij me worden :)

12 juni is er trouwens een fun gangen wedstrijd.. zit erover te denken daaraan mee te doen :D

Haha, ook lachen! Ik heb al eens verteld dat ik een slechte hand van kiezen heb. Allemaal gebruiksaanwijzingen. Had een moord gedaan voor zo n keuze. Maar on the bright side; ik had nooit zo veel geleerd als ik deze paarden niet had gehad (hou ik mezelf weer voor als ik weer eens een rit from hell achter de rug heb en met weemoed kijk naar mijn makke paardjes die ik niet meer (veel) kan rijden.... <<) )

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 09:14

Ik vind 4000/5000 euro voor een Ijslander waar minstens vier gangen netjes gescheiden opzitten echt geen gekke bedragen. Mensen lijken nog wel eens te onderschatten hoe veel werk het is om die gangen er écht netjes op te zetten. Ik vind dan wel dat voor 4000/5000 euro er echt een gedegen opleiding op moet zitten, óf de aanleg moet echt super zijn (zeg maar een paard met heel veel potentie). Anders vind ik die bedragen ook te gek hoor.

Ik ben per toeval in de IJslanders terecht gekomen, maar zou nooit weer anders willen. Mijn eerste verzorgpaardje was een IJslander, en sindsdien was ik verknocht. Ik kan ook echt genieten van andere rassen hoor, maar voor mezelf wil ik niks anders meer.
Ik vind de andere gangenpaarden (Paso Fino, Manchalargo Machador, Rocky Mountain) ook echt gaaf, maar die zijn ook echt niet te betalen. Ik denk dat je daar voor 5000 nog geen paard in je wei hebt staan, al helemaal niet als je hem zelf moet importeren :D

Monmaster, leuk Emmen! Kwam er vroeger vaak, maar sinds ze vernieuwd zijn ben ik er nog niet geweest. Ik ben heel benieuwd wat je er van vindt!

Jeetje Avaluna, wat een verhaal. En wat sta je er sterk in! Echt diep respect!

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 09:25

Nou, inmiddels ben ik ook genezen van het naar binnen brengen van twee paarden tegelijk, stelletje rotzakken! Begon al met uit de wei halen, madam wilde niet de wei uit dus die stond stil. En als 800 kilo stil wil staan dan krijg je die ook niet zomaar weer aan het lopen. :\ Inmiddels was Stef rondjes om me heen aan het draaien, niet handig als je al een haltertouw vast hebt, dank je wel! Dus die maar even los gelaten tot ik Rachel in de eerste versnelling had, loopt die koekwaus gewoon tegen de nog dicht zittende poortdraad aan. Ja banketstaaf, daar staat stroom op, en dat heeft die geweten ook, dus kon ik die zwarte weer aan de andere kant van de wei gaan ophalen. _-:(
Maar goed, eindelijk twee paarden aan de hand, en over de weg naar huis. Klinkt verder dan het is, 100 meter de straat uit en ik loop rechtstreeks mijn oprit op. De auto's wachten maar even, tis agrarisch gebied.
Op de oprit aangekomen (letterlijk 5 meter van de poort van de paddock af) verzint madam dat ze ergens in het hoekje van het huis iets ziet, dus die stond weer als aan de grond genageld. :x Stef loopt ondertussen gewoon door, die zag zijn hooibalen al hangen, dus ik wordt weer gevierendeeld. Stef komt aan het einde van het touw, verzint dat ie geen zin heeft in strijd en draait zich netjes om... en loopt door. Staat voor ik het in de gaten heb neus aan kont met Rachel, die daar dus echt niet van gediend is en dus (eigenlijk zeer vriendelijk en voorzichtig) een trap geeft. Stef stapt aan de kant en verzint dat ie dan ook maar meteen gewoon doorloopt. Stef weegt ook een kilootje of 900/1000, dus na een meter of 3 erachter aan gesleept te worden en het einde van Rachel haar touwtje ook alweer bereikt te hebben kon ik niet veel anders dan loslaten. Nou ja, prima, dan loop je zelf naar de paddock, was inmiddels al flink pissig, maar nee, Stef loopt dus niet lekker de paddock in naar zijn hooi, maar meneer besluit terug naar de wei te willen lopen. -:(- Met een hoop gevloek en getier wil ik Rachel even in de paddock zetten voor ik erachter aan zou gaan, want de wei stond toch nog open, ik denk die ga ik dan wel weer opnieuw halen. Totdat ik zie dat de overburen net naar buiten kwamen om te wandelen en dus midden op de weg naar de wei staan. Je ziet Stef denken, oh, daar kan ik niet langs, nou dan ga ik wel hier naartoe, en loopt doodleuk linksaf de doorgaande weg op. In de spits. &^&%....
Dus meteen weer omgedraaid met Rachel, die nu ineens wel zin had om te lopen, domme doos! En achter Stef aan. Tijdens het draaien gaat die muts ook nog eens met dr grote lompe olifantenpoten op mijn crocs staan, croc kwijt. Godver. Andere croc ook maar uitgeschopt en met sokken aan de weg op achter Stef aan. Gelukkig waren de auto's (die daar maar 30 mogen in het stukje bebouwde kom) al afgeremd en stonden (on)geduldig te wachten tot pony weer binnen gehaald werd. Helaas had pony andere plannen. Helaas besloot ook de zeer behulpzame, maar totaal geen paardenmens van een overbuurman om achter hem aan te gaan rennen al roepende: "ik pak heb wel even!". |o Dus Stef idd in een iets hogere versnelling er vandoor. Na drie keer roepen snapte de buurman eindelijk dat achter een paard aanrennen toch echt het verkeerde effect gaf en Stef ging langzamer lopen en uiteindelijk stilstaan. Met een blöde blik in zijn ogen (tis ook een echte vent ook) draait hij zich om, hé, hier is geen wei? :roll: Op dat moment komt de buurman van twee deuren verder aanfietsen (die dus zelf ook paarden heeft) en kan gelukkig Stef rustig bij zijn halster nemen.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 09:27

Bij jullie ook alles weer zo nat?
Mijn bak is dus echt drijf... dus mijn veulentje mag nog lekker binnen staan (ik heb hem liever gelijk dagelijks even buiten, beter voor de spieren etc).

Ik ben ook heel benieuwd naar het vernieuwde Emmen :j

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 09:32

@abby: weer 10 jaar ouder... gelukkig niets engs gebeurd.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 09:33

Abby, klinkt alsof ze wel wat grondwerk kunnen gebruiken.
Ik zou echt not amused zijn...

Hier alles ook weer nat. Paddock gaat nogal. Maar wil paarden nu niet samen zetten want merrie is super hengstig, dus daar komen sowieso problemen van.

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 09:36

Die van mij was net twee maanden onder het zadel... Tja gedegen opleiding? Voor wat ze onder het zadel was wel.... Maar toen ik haar kocht kon ze nauwelijks draven... Tolten was meer zwijnenpas, telgangen kan ze als de beste... Knoerthard.... Wat mij de doorslag gaf is dat ze onwijs braaf is.... Er kwam tijdens het testrit een tracker aan op een heel smal weggetje... Waar ik zelf bang van werd... Zij liep door... En toen ze opzij sprong voor een grassprieten en mijn man met de fiets tegen haar aanbotste... Bleef ze gewoon staan. Inmiddels rijd ik alle gangen....draf , stap en telgang zijn goed... Tolten vind ik zelf nog moeilijk, galop kan ze goed als we langs de weg rijden, in de bak vind ze dat nog moeilijk.... Ze is nog geen 7 dus... Ik ben tevreden voor wat betreft ik er nu zelf uithaal en zeer gelukkig met paard in het algemeen.

Zo stallen zijn gedaan.... Tinky... Ik was om 6:00 wakker... En dat in mijn vakantie... Automatische wekker!

Jezus... Abby wat een avontuur... Nou je hebt het zelf al aangeven... Niet meer met twee tegelijk... Daar zijn ze veel te groot en te sterk voor. Laat maar stellen, al doende leert men....
Laatst bijgewerkt door Monmaster op 29-04-16 09:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 09:41

Oei abbey wat een verhaal, gelukkig goed af gelopen.
Die van mij neem ik ook samen mee maar omdat Diva zeer hanteerbaar is komt dat snel goed, hoewel ik met de wind van afgelopen week ook omdraaide omdat Kim gevaarlijk begon te doen.

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 09:53

Ja ik was ook not amused.
Grondwerktraining zit in de planning, en wat kleine oefeningen doen we al (volgen zonder leadrope, wijken voor druk, achterwaards lopen, ect). Zeker Rachel heeft nogal wat vertrouwensprobleempjes. Stef barst weer van het vertrouwen, dus is een erg leuk koppel zo. :roll:

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 09:59

Ik was toch om 02:00 al wakker :+ ...net zoals bijna elke dag de afgelopen 5 weken.

Abby _O- :') Gelukkig niets gebeurd op natte sokken na en een gekrengte trots :P Ik kan het mij zo goed voorstellen...2 van die kleuters die totaal met hun "eigen ding"bezig zijn en een vloekende...tierende moeder die het he-le-maal zat is. _O-

Nu weet ik weer waarom ik zoveel tijd en energie in de opvoeding heb gestopt,je weet wat je te doen staat...succes!! Volgend jaar lach je erom en volgen ze je braaf en netjes ;)

Monmaster....die van mij was net ingetölt maar een draak 1e klas.Verder weinig manieren,behalve netjes stilstaan met optuigen en de smid.Had ook iemand die hij niet moest keurig in de boom gehangen _O-
Ik kan vanaf dag 1 al met hem lezen en schrijven...mijn kleine drakepitje <3 :D

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 10:06

Wat een verhaal Abby. Nu moet ik zeggen dat is het meeste sowieso anders aan zou pakken als jij doet. Maar op jouw manier kom je er ook vast wel. :D
Want als ik het goed begrijp is Stef er sinds zaterdag? Nog geen week dus. Ze staan al bij elkaar, moeten samen hun eten delen en samen netjes aan de hand meelopen.

Wat dat aangaat ben ik een muts hoor. Paarden krijgen van mij een hele lange wen tijd. Wennen aan elkaar, wennen aan mij en wennen aan nieuwe dingen doen...

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 10:12

Daar zijn idd de meningen over verdeeld Sure_lee. Sommigen laten de paarden ook weken 'met rust' en doen alleen grondoefeningen of longeren voordat ze er na maanden niet gereden te hebben er weer eens opstappen.

Ik ben niet zo van het al te veel moeite doen. :+ Meteen vanaf het begin leren hoe bij ons de routine is dan went hij er het snelste aan.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 10:23

Zo is het Abby. Zongaat het bij jullie, dus zongaan zijnhet ook gewoon doen. Duurt nog ff voor je het lekker voor elkasr heb, maar inderdaad, volgend jaar lach je er om en neem je er gewoon 2 tegelijk mee naar de paddock.

Had dat ook met de bpony. Even door een hemje werd een drama. Gaat nu ook prima. Ze moeten die nieuwe routine gewoon even leren. Trek alleen volgende x wel even goeie schoenen aan. Als zo n olifant op je voet springt, ben je niet blij met die crocs....

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 10:25

Geloof ook niet hard dat mijn bergschoenen het wel aan kunnen. :D
Schoenen met stalen neuzen ga ik ook niet doen, dan ben ik mn teen kwijt. En klompen heb ik ook al hele nare verhalen over gehoord. #)
Trut moet gewoon niet op mn schoenen gaan staan. Ze weet verdomd goed waar ze haar soepbord neer zet!

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 10:32

@abbey; pffff, wat een ellende dan, gelukkig geen gekke dingen gebeurd. Komt allemaal wel.

@horsies: hshaha; wat een geweldig verhaal!

Nieuwe Emmen schijnt heel mooiste zijn.

Ik vind de paarden hier in Duitsland zo gruwelijk duur.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 10:33

morgen this weer frisjes :brr:

avaluna ja dan heb ik met haar de clinic gedaan, inderdaad leuke vrouw!
Afbeelding
hier met haar paardje toen

claudia heerlijk zo'n buur! +:)+

abby wat een verhaal :(:)
Maar eerlijk gezegd snap ik niet dat je al dacht dat dat zou kunnen, 2 zulke grote paarden tegelijk naar binnen brengen, ik was er nooit aan begonnen.
Of ik had paard 1 aan paard 2 vast geknoopt als dat mogelijk was.

tinky klinkt niet gezond , zo vroeg en vaak wakker :(:)