Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 15:05

Heb zelfs aan 1 paard al genoeg :D Dus nr2 heeft een verzorgster erbij en de ponies tja... die krijgen in de winter sowieso wat minder aandacht, in het weekend tutten de kinderen er nog wat mee :o

@Pmarena, een buis door de gaatjes, wat een goed idee :D Zat zelf te denken aan een houten raamwerk waar het net aan vastgezet kan worden (of betongaas van 5x5, maar ben bang voor scherpe randjes) ;)

@Zammie, 15 jaar is toch netjes! Daar gaan wij ook voor, vandaar de net duurdere kwaliteit ;)

DubbelFun

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 15:29

Hier hebben ze gewoon 'wintervakantie' en rij ik alleen als het echt lekker weer is en de bodem normaal begaanbaar.
Toevallig afgelopen zondag er weer eens opgekropen na 4 weken :)

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 15:38

Het ene paard kan ik rustig 4 weken laten staan, maar die andere had ik een paar weken geleden hetzelfde idee 'die kan ik nu wel weer eens pakken' maar na een flinke bokpartij eraf gevallen en mijn voet gekeusd %) Afgelopen weekend dezelfde voor het eerst weer gepakt en me voorgenomen dat die minimaal 3 keer in de week onder het zadel komt (en nu hopen dat het niet gaat vriezen). Die andere blijft weer even stil staan. De verzorgster kan erop zodra hij weer een paar weken onder het zadel is :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 15:42

Ai, pijnlijk :(:)
Ze was hier ook wel frisjes hoor, maar niets onbeheersbaar.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 15:46

Ik rijd ook maar één van de twee paarden. Daarom heb ik ook bewust gekozen voor een oudje erbij. Die krijgt af en toe een lekkere poetsbeurt, ik longeer haar af en toe eens een keer. En ik wil nog gaan kijken wat ze onder het zadel doet, kan ze mooi een keer mee op buitenrit als er eens iemand langs komst die daar zin in heeft.

Ik had Wageningen gemaild met de aanvraag voor een bodemonderzoek voor bemestingsadvies, kreeg ik de vraag terug of ik dat wel zeker weet omdat ik maar 2 paarden hobbymatig houd... en of ik geen hooionderzoek bedoel. Raarrrrrr
Heb maar terug gemaild met wat ik wil, gewoon een onderzoek voor een goed bemestingsadvies gericht op paarden.
Hoe moeilijk kan het zijn?

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 15:57

@Wendy, is het misschien erg prijzig? Wat verwacht je als resultaat bij het bemestingsadvies? Kan het niet door een lokaal bedrijf gedaan worden? Zie net bij het googlen dat het ongeveer 200 euro kost bij een bedrijf...

Mijn schoonvader is boer geweest, dus ook manlief kan vaak al zien wat er overheen moet, maar we werken zelf met drijfmest (en heel af en toe iets anders erbij, maar wat???!?!).

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 16:03

Dit bedoel ik http://blgg.agroxpertus.nl/product/bemesting/equisoil
Valt qua prijs dus best mee, volgens mij is een hooianalyse duurder.
Hoe dan ook: ik woon hier nog niet zo lang en wil graag een goede analyse. Ik heb het vermoeden dat het de laatste jaren niet goed bemest/gekalkt is, maar wil dat graag zeker weten. Bovendien zit ik hier op heel zanderige grond, dus ik wil graag een goede richtlijn van hoeveel kalk er nodig is etc.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 16:17

Ik hou ook een ongevraagde winterstop als er sneeuw/ijzel is. De piste is bij mij nu een ramp met die smeltende sneeuw er op is ze kletsnat en wordt het 1 natte modderboel. Heb er vrijdag wel even in gelongeerd omdat ik er zondag terug op wilde en ze zaterdag nog meer regen gaven en na 10 dagen niet rijden zo maar ineens het bos in, is met de mijne niet altijd een succes..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 16:25

Ik heb een paar jaar geleden ook een bemestingadvies gekregen van de BLGG....voor 2 paardjes en een huurweilandje :P

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 16:26

@Wendy, 80 ex BTW is toch al de helft goedkoper én dan idd goed advies én via de post te doen :D

@Yontheke, hier geen sneeuw gehad, dus de bak is goed te rijden (net nieuw, dus zelfs nog wat mul :o )

Nee, dat bleek met die van mij ook geen succes te zijn }>

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 16:49

Hier staan de palen ook op een meter of 3 van elkaar,we hebben weinig palen zelf neer hoeven zetten,eigenlijk alleen de korte zijdes en in het midden om de gras-paddocks af te schermen.
Die zijn wel zo neergezet dat er alleen houten palen op de "hoeken"staan vanwege de trekkracht van de draden.

Rest is opgevuld met prikpaaltjes,zo kan ik variabel de bedrading gebruiken.

Heb trouwens creosoot-palen,de palen die er al stonden waren hardhout en kunststof,gaan nog wel even mee dus :)

Afrastering zelf heb ik voor dun draad gekozen met 9 kernen,merk wel dat het op sommige stukken vonkt en er draadbreuk ontstaat.Moeilijk om dat vonken weg te halen...
Verder zat er al schapengaas,lekker laten zitten...jongens zijn voorzichtig mee alhoewel we een lange zijde in het voorjaar aan de andere kant van de palen gaan plaatsten zodat het niet tegen het draad zakt.

Voor de tijdelijke weide op het maïsveld heb ik metalen paaltjes (via MP op de kop getikt :D ) met 2 dunne draden.Omdat dit totaal niet zichtbaar was heb ik er een dun wit lint van 2 cm tussen gespannen,staat geen stroom op en is enkel voor het zicht.

Wat rijden betreft...tsja mijn gezondheid lijkt achteruit te gaan :( en welgeteld afgelopen jaar 2x een kort ritje kunnen maken.Nu zijn ze alle 3 erg braaf en passen goed op mij <3 ...is dus opstappen en wegrijden.
Scheelt wel dat ze altijd loslopen en veel met elkaar spelen,er is dus geen opgekropte energie die er uit moet.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 17:01

Hier staan de palen om de 2 meter , de paddocks zijn nog afgemaakt met 1,50m hoge groene tuindraad.
Alleen een vettige modderboel.. is normaal zomerweide maar de boer waarvan we normaal de winterweide (2hectare) huren wilt er geen paarden meer op...
Dus de paardjes staan bijna dagen van zichzelf in de stal en onder het afdak.

Zit op zo moeilijke grond dat men nog altijd niet weet hoe we dat stuk ooit droog krijgen en leefbaar in de winter.
Dus dan maar de optie om een groot deel van onze tuin om te bouwen tot paddock voor de winter, aangelegd bij de noodstallen thuis.

Had enkel een vraag, als er paddockmatten gebruikt worden onder het zand.
Mag er dan nog op gelongeerd worden? Want dat stuk is dan groot genoeg voor ze zo ook te kunnen trainen wanneer rijden niet mogelijk is.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 17:05

Denk dat dat ervan af hangt hoe dik je laag zand is? Ik zou het niet doen, maar waarom moet er paddockmatten onder? Ik weet jouw situatie niet, maar ik heb hier een rijbak gekeerde zandgrond en tot nu toe altijd prima begaanbaar, sinds half oktober in gebruik als paddock voor 's nachts, inmiddels door 9 paarden...

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 17:09

Omdat het deels afhellend is en dat hier rechtgetrokken wil hebben en behouden.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 17:19

Kan je dan niet opsluiten met stoeprand of andere banden?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 17:20

Een hooi-onderzoek is ongeveer even duur.

Ik zou hier het longeerdeel/paddocktrack ook wel iets steviger willen. Maar met alleen die matten ben je er niet; je moet eerst de onder grond heel goed aanstampen, dan een laag puin, dan doek, dan de matten, opvullen met grind en dan een laagje zand.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 17:20

Zou je het recht kunnen maken dmv zand opbrengen? Hier geen ervaring met paddockmatten ;)

Wij hebben onze bak opgesloten met 30x30 tegels, 3 hoog opgestapeld. Vaak gratis af te halen, dus heel veel verzameld ;)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 17:55

Hier staan de paarden al 8 maanden alleen op de wei. M'n tuig is groen en geel uitgeslagen en m'n bruine laarzen zijn ook niet bruin meer :(
Maar door de verbouwing een beetje tijdgebrek.

Vrijdag wilden we gaan rijden en het mocht gewoon niet zo zijn.
Eerst ontsnappen er 2 paarden, waar we een half uur achteraan gelopen zijn om ze te vangen (lang leve een doodlopende weg met veel weides), vervolgens lag m'n schoonmoeder in het ziekenhuis met een gebroken enkel dus daar maar ff gaan kijken. Toen we terug waren was het donker -O-

Over 2 weken een nieuwe poging.

Ik ga deze week ook maar weer met de omheining aan de gang, er zijn nog 2 stukken met prikkeldraad wat er nog stond van de koeien. We pakken er ook nog een stukje bos bij zodat ze wat beter kunnen schuilen. Het is maar 2,5 meter maar toch.
Moet alleen nog ff bedenken hoe ik het draad tussen alle bosjes door trek, zal wel tuinslang worden ofzo.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 18:26

Kun je niet gewoon een stuk elektriciteitskabel nemen. Die kun je iig vastpakken zonder oplawaai. Tuinslang weet ik van dat dat niet zo is :D
Beterschap voor schoonmoeder !!

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 18:29

Ik hoef het zelf niet vast te pakken, het is puur dat de takken niet m'n stroom afpakken ;)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 18:30

Maar als jij van tuinslang schok krijgt, dan krijgen de takken dat ook :(:)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 18:35

Arme takken :D

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 18:37

Nee hoor, lieve takken! Ze helpen immers de stroom ontsnappen :))

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 18:37

Hmm das waar

Moet ik nog even bedenken dan :P

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 18:52

Kun je niet gewoon isolatoren in de boom schroeven?