Paarden die altijd op stal staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 19:23

paulinebes schreef:
Het is onzin te stellen dat er in de randstad niet voldoende ruimte zou zijn. Ik zie steeds meer stallen die de mogelijkheid bieden voor zomer en winter buiten. Het heeft te maken met hoe je een pensionstal inricht en voor hoeveel paarden. Een pensionstal zonder buitenmogelijkheid zou in mijn ogen geen bestaansrecht moeten hebben.
Vwb de discussie: er zijn heel veel genuanceerde meningen. Ik vind dat er relatief vriendelijk gediscussieerd wordt. Daarnaast hoef je bij zo 'n vraag eerlijk gezegd niet te verwachten dat er geen enkele kritische noot volgt. Dit is zo'n essentieel punt voor t welzijn van het paard in veel (wetenschappelijke) ogen dat je van veel mensen op weinig begrip hoeft te rekenen. En de een is daar wat steviger in dan de ander.
Ik vind het net zoiets als goedkeuring en aanmoediging verwachten voor de bio industrie of voor nertsenfokkerijen. Ik hoop maar dat al die 24/7 staleigenaar paarden de discussie lezen, niet de verdediging ingaan maar inzien dat ze niet goed bezig zijn voor hun paard, goede ideeën opdoen, en op zoek gaan naar een andere oplossing.

Super !
Kun je mij een lijstje geven in de omtrek van Rotterdam ?
Ik zou graag op zo een stal staan aangezien het mij veel tijd scheelt als ik niet iedere dag er naar toe hoef. Wil er wel 1 maar mijn paard niet het risico loopt zandkoliek te krijgen en ze in de gaten houden da hij niet baggervet wordt, dus niet 24/7 op een wei.[/quote]

Heb net even globaal via internet gezocht omgeving Rotterdam en kwam wel een paar interessante tegen met zomers overdag weidegang en s winters in paddocks... Maar ik weet natuurlijk niet wat de max. km's zijn en verdere wensen... ;).... en je hoort het van Isegrim; zij komt uit de omgeving...[/quote]

Ik heb net gereageerd op de post van Isegrim.
Als het niet op fietsafstand voor mijn dochter is moet het voeren, binnen en buitenzetten, etc ook gedaan worden op de betreffende stal.
Het is helaas wel zo dat deze fijne stallen vaak al vol zitten, wachtlijsten kennen en het verloop zeer klein is....

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 19:28

Nens77 schreef:
Jij hebt makkelijk praten als je er al staat, het is voor mij vijf minuten fietsen maar er is voor de hit een wachtlijst van drie jaar omme en nabij.
Ik kan het weten want ik sta er al een jaar op....

LOL Word je nou boos omdat ik daar sta? :')

Ik sta er nog niet zo lang (een jaar) en ik dacht toen dat ik heel lang zou moeten wachten, maar na drie maanden was er ineens plek, kennelijk vielen er andere mensen af.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 19:30

Nens77 schreef:
Sta nu een jaar op de lijst en ze gaven toen aan dat het wel een jaar of drie kon duren want ik was nummer 12 ofzo en het verloop is heel klein....
Bovendien zijn ze al jaren bezig om het hele gebied te ontpolderen dus niemand weet hoe lang ze er nog mogen blijven, en zo verdwijnen er steeds meer stalletjes...

Dat is wel de juiste manier om het te verwoorden ja. :P Ik zie Vossenburg zou gauw niet verdwijnen daar hoor. Er is steeds meer weerstand tegen het ontpolderen, óók vanuit de mensen in wiens naam dat ontpolderen zou moeten gebeuren, namelijk de inwoners van de stadsregio.

Maar goed, dit wordt misschien een beetje te veel focus op één stal. Ik noemde Vossenburg gewoon als voorbeeld van hoe het óók kan, in de Randstad. Maar ik ken meer stallen waar je paard écht niet altijd binnen hoeft te staan in de winter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 19:47

Amaris schreef:
chelle_dora schreef:
Dus omdat mijn ouders mij in de randstad hebben gemaakt mag ik geen paard.. want wat ik mijn pony aandoe is paardonwaardig. Ja nee weet ik dat..

Een paard is geen récht he... dat vergeten veel mensen geloof ik nog wel eens.

En ja, als jouw pony 24/7 op stal staat dan vind ik dat inderdaad paardonwaardig (waarbij ik niet zeker weet of dat zo is, maar zo doe je het wel overkomen)

Het is ook geen recht, dat ben ik met je eens. Maar ik werk er hard voor en ik werk ook hard om mijn pony een paardwaardig bestaan te geven. Ja, dat kan, in de randstad. dat betekent dat ik heel wat uren op stal doorbreng ja.
Mijn pony staat dus niet 24/7 op stal maar is er op meerdere momenten van de dag meerdere uren uit. Ik vind 23/7 op stal ook niks namelijk. Maar dat je geen paard in de randstad moet hebben tenzij je 'm heel ver weg zet, vind ik persoonlijk gewoon nogal ver gaan.
Ik fiets een half uur naar m'n pony heen, en een half uur terug. 2 uur fietsen heen en 2 uur terug trek ik echt niet, dan kan ik niks meer met die pony doen omdat ik dat zélf niet kan. Ben ik afhankelijk van anderen, en als er iets is wat ik erg vind, is het afhankelijk zijn van anderen. Wil graag zelf mijn pony kunnen geven wat ze nodig heeft.

Ja, er staan genoeg paarden veel op de box. maar wat ik al zei, het is maar net hoeveel moeite je er zelf voor doet. En die moeite betekent niet altijd uren onderweg zijn naar je paard. Die uren steek ik dan liever in aanwezig zijn BIJ mijn paard.

mika11

Re: Paarden die altijd op stal staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 19:54

Het heeft ook niet alles te maken met de randstad, hoor.
Hier op de Noord Veluwe zijn ook maneges/pensionstallen waar de paarden heel weinig buiten komen.
En daar staat het ook gewoon vol.
Er zijn genoeg mensen die dat juist fijn vinden, dat hun paard meer binnen staat.

Zelfs waar mijn paard nu staat, hebben we veel geluk mee.
Ookal is hier veel weiland en bos in de omgeving.
Het blijft lastig om een fijne plek voor je paard te vinden.

En het is ook wel fijn, als de stalling fijn is voor paard maar ook voor de eigenaar. :D
Hoeft geen luxe, maar uitrijmogelijkheden, buitenbak, dat is ook belangrijk.
Anders kun je nog niks beginnen, dan alleen naar je paard kijken in z'n weiland. :)

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 19:54

Dat is ook zoiets wel van jaren terug, maar wij hadden thuis een shet, een c pony Welsh en een E pony new-forestx Arabier. Mooi weiland en stallen, maar opeens had de gemeente andere plannen. Paarden naar huis verhuist(woonde op industrieterrein) stallen in de loods en achter een weiland geregeld. Werd daarop gebouwd dus moesten onze paarden tijdelijk naar een manege (stal maar s 3 stuks dat heeft mn ouders goud geld gekost destijds besef ik nu) omdat ze anders dus echt 24/7 op stal stonden en mn ouders druk met bedrijf en wij op school en huiswerk. Uiteindelijk een wei gekregen voor ons huis. Althans was een braakstuk liggend grond met puin dus dat is ook nog een hele onderneming geweest, maar toen konden ze weer naar huis. Was dat niet gelukt hadden die van ons echt op de manege moeten blijven staan zo niet 1 of 2 weg door de vele kosten voor stalling. Nee was niet 5 minuten fietsen, maar een half uur. Toen werden ze iig elke dag ff met zn drieën buiten gezet op die manege in de buitenbak. Misschien niet ideaal, maar je moet iets. Het is dus niet altijd zo zwart/ wit en makkelijk als er hier beweerd word. Wat niet betekennd dat ik paarden ook niet liever gewoon lekker samen in een wei zie lopen.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 19:55

Isegrim schreef:
Nens77 schreef:
Jij hebt makkelijk praten als je er al staat, het is voor mij vijf minuten fietsen maar er is voor de hit een wachtlijst van drie jaar omme en nabij.
Ik kan het weten want ik sta er al een jaar op....

LOL Word je nou boos omdat ik daar sta? :')

Ik sta er nog niet zo lang (een jaar) en ik dacht toen dat ik heel lang zou moeten wachten, maar na drie maanden was er ineens plek, kennelijk vielen er andere mensen af.

Haha nee hoor eerder jaloers misschien.
Ik werd in januari wel gebeld over een stalplek, die heb ik toen afgeslagen.
Toen heeft ze me op de lijst voor de hit gezet....
Dus we wachten rustig af en anders hoop ik nog op een manege/pensionstal met een soortgelijk systeem aan de rhoonse weide (naast de rhoonse baan aan het begin van de grienden, je rijdt er vast weleens langs). Maar ja, knappe ondernemer die nu zoiets op wil starten...

NatasjavE

Re: Paarden die altijd op stal staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 07:30

Nou hier in de regio( aan de oostzijde van Utrecht stad) valt het niet mee een geschikte stal te vinden.

Ik ben in 5 jaar tijd 4 keer verhuisd. Dat was eenmaal omdat ze van een sportstal naar een stal met wei ging waar ze een veulen kon krijgen. Dat was verder een perfecte stal maar inderdaad te ver weg om iedere dag naar toe te gaan. Op de sportstal gingen ze overigens wel in de zomer de hele dag naar buiten.

Veel stallen komen ze maar 2 uurtjes in de wei/paddock en dan mag je ze zelf erin of eruit halen. Te weinig dus en en ik heb daar geen tijd voor. Een andere stal hier in de buurt moet je zelf je paard in en uit de wei halen. Leuk maar dat lukt als werkende moeder van twee kinderen gewoon niet.
Bovendien gingen alle paarden op een andere tijd naar buiten waardoor mijn paard soms als enige nog binnen stond en dus de hele boel bij elkaar stond te gillen. Hier in de winter ook geen weidegang.

Nu moet ik ze zelf binnen zetten en in het weekeinde erin en er uit zetten. Ook wat gedoe maar in iederegeval beter als iedere dag erin en eruit halen. En ook in de winter op de wei. Ben ik een keer wat later om erin te zetten,...ik heb er nu twee...staan ze iig niet alleen.
Zoek nu een bijrijder voor wat hulp.

Veel stallen hier in de regio hebben hun weide verloren zien gaan aan natuurorganisaties. Je ziet hier veel lege weides waar van stichting het Utrechts Landschap, Staatsbosbeheer of Natuurmonumenten geen paarden meer op mogen staan of niet bemest of ingezaaid mogen worden. Ja dan hou je een wei ook niet lang goed.
Veel stallen hebben nu wel een grote paddock waar ze de hele dag op staan. Opzich een goede oplossing maar als je paard hebt die zand eet.

Mukkietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 08:56

Citaat:
Ik moet er wel bijzeggen dat áls je paarden 24/7 buiten staan, je wel precies weet dat áls ze een keer bij het hek staan, er echt iets mist/niet goed is. Die doen dat namelijk niet uit gewoonte ;)

Ik heb mijn paardjes 24/7 buiten staan, met een lekkere ruime stal die altijd open staat, en een bestraat gedeelte voor de stal. Of het nu zomer of winter is, mijn paardjes komen altijd naar me toe als ik naar de wei ga. Maar dat is echt om me te begroeten, want ik geef ze dan een knuffel, en dan gaan ze weer gewoon verder met waar ze mee bezig waren. Dus is echt niet zo dat als de paardjes naar het hek komen dat ze dan altijd iets missen of dat er iets niet goed zou zijn. Anders zouden mijn paardjes wel heel ongelukkig zijn :P . Maar ik weet dat dat niet zo is. Misschien bedoelde je het ook op een andere manier? Dat als je aankomt ze al aan het hek staan? Dat heb ik namelijk nog nooit meegemaakt, en als dat zo zou zijn zou ik het idd wel raar vinden! :j

Whupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 09:05

Fellor schreef:
Yusa schreef:
Er zijn zat paarden die in de stal zijn opgegroeid, die doe je er dan echt geen plezier mee heel lang buiten te zetten in weer en wind. En andersom natuurlijk ook.

Ook paarden die hun hele leven op stal hebben gestaan kan je er een enorm plezier mee doen om ze onder de juiste omstandigheden een maatje/groepje te geven en meer vrijheid te geven.

Natuurlijk zijn die er, maar er zijn ook paarden die een uurtje in de paddock met een ander paard al te lang vinden.

Waar ik overigens wel benieuwd naar ben, er wordt hier vooral over sociaal contact met andere paarden gesproken, die e in een stal nauwelijks hebben. Maar ik kan er zo al een aantal noemen die de andere paarden gewoon verrot trappen (in de wei). Mogen die dan wel alleen of zo?

Mukkietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 09:13

Citaat:
Waar ik overigens wel benieuwd naar ben, er wordt hier vooral over sociaal contact met andere paarden gesproken, die e in een stal nauwelijks hebben. Maar ik kan er zo al een aantal noemen die de andere paarden gewoon verrot trappen (in de wei). Mogen die dan wel alleen of zo?

Dat is rangorde, sociaal contact betekent niet altijd alleen maar knuffelen en spelen, maar ook de rangorde van de kudde te bepalen. Hier leren paarden zoveel van. En of dat altijd even gezellig is, haha dat weet ik niet. Maar ik denk wel, als je ze vaker met dezelfde groepjes op de wei zet, dat die rangorde na een bepaalde tijd bepaald is, en dat het gedrag minder heftig wordt. Kan me wel voorstellen, dat als je je paard niet heel veel buiten hebt staan, en je hem dan buiten zet en hij getrapt wordt door andere paarden, lol er snel vanaf is.

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 09:58

Rangorde of niet, ik ga toch echt niet mijn paarden iedere keer verrot laten trappen door een mijn ene merrie! Ze jaagt ze gewoon door de draad. Ze loopt dus apart maar ik heb niet het idee dat zij dit zo erg vindt. Juist als ze samen met anderen loopt heeft ze erg veel last van onrust. Nu loopt ze apart en is ze veel rustiger, ze is gewoon erg op haar privacy gesteld denk ik :o
Laatst bijgewerkt door Moratoetje op 01-10-13 10:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Mukkietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 10:18

Moratoetje schreef:
Rangorde of niet, ik ga toch echt niet mijn paarden iedere keer verrot laten trappen door een mijn ene merrie! Ze jaagt ze gewoon door de draad. Ze loopt dus apart maar ik heb niet het idee dat zij dit zo erg vindt. Juist als ze samen met anderen loopt heeft ze erg veel last van onrust. Nu loopt ze apart en is ze veel rustiger, ze is gewoonerg op haar privacy gesteld denk ik :o

Haha dat kan ook! Zeker. En als ze al naast andere paarden staat is het vaak genoeg voor sommigen, vooral de "gepeste" paardjes onder ons haha.

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 10:24

Ze is heel dominant, ook op stal naar mensen toe. Een vreemde kan niet zo maar bij haar de box in stappen :o Op de wei tussen andere paarden is ze constant bezig om ze allemaal op hun plaats te houden en dat gaat heel ver.....ze trapt, ze bijt, ze jaagt.....elke dag opnieuw. We hebben nu 3x de DA nodig gehad voor hechtingen en dat is wel genoeg vind ik zo. Tot nu toe is het goed afgelopen, maar het gaat natuurlijk een keer verkeerd.

Mukkietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 10:34

Moratoetje schreef:
Ze is heel dominant, ook op stal naar mensen toe. Een vreemde kan niet zo maar bij haar de box in stappen :o Op de wei tussen andere paarden is ze constant bezig om ze allemaal op hun plaats te houden en dat gaat heel ver.....ze trapt, ze bijt, ze jaagt.....elke dag opnieuw. We hebben nu 3x de DA nodig gehad voor hechtingen en dat is wel genoeg vind ik zo. Tot nu toe is het goed afgelopen, maar het gaat natuurlijk een keer verkeerd.

Oh dat is inderdaad vervelend. Maar dat ze ook dominant naar mensen is zou ik echt niet prettig vinden.. Best gevaarlijk lijkt me dat ook. In jouw geval inderdaad beter om de uren dat ze naar buiten gaat, haar dan apart te zetten.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 10:38

Yusa schreef:
Natuurlijk zijn die er, maar er zijn ook paarden die een uurtje in de paddock met een ander paard al te lang vinden.

Met beleid introduceren. Meestal lukt het dan ook wel zonder echte ongelukken(een beet of een trap hoort er wel bij, zolang het niet de spuigaten uitloopt is dat niet erg).
Heel soms lukt dat niet, dan is het paard bv te lang alleen geweest en heeft hij gestoord gedrag ontwikkeld. Weer andere paarden kan je zo bij elkaar mikken zonder dat het problemen oplevert.

Ook is het wel handig een beetje te kijken naar wat voor vlees je in de kuip hebt in de kudde, bij bv een zeer angstig/onzeker paard(tegenover andere paarden) of een zeer dominant paard(tegenover andere paarden) moet je beter kijken naar de kudde waar je dat paard in wil plaatsen.
Wat ook nog meetelt is de ruimte waar ze staan, kunnen ze bij elkaar uit de buurt(uit zicht staan bv, of genoeg afstand). Als je dan een vrij dominante hebt dan kan die doen wat ze nu eenmaal weleens doen, iemand "uit" de kudde zetten even.

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 11:35

Mukkietje schreef:
Oh dat is inderdaad vervelend. Maar dat ze ook dominant naar mensen is zou ik echt niet prettig vinden.. Best gevaarlijk lijkt me dat ook. In jouw geval inderdaad beter om de uren dat ze naar buiten gaat, haar dan apart te zetten.

Naar mij doet ze niets en als ik erbij ben ook niet.....ik weet ook niet zeker of ze echt wat doet op stal, ze dreigt wel naar vreemden, ik vind het te gevaarlijk om het uit te proberen om te kijken wat ze doet. Het is een aparte en dat blijft ze, ik denk dat ze misschien wel eens wat heeft meegemaakt voordat ik haar kocht.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 12:20

chelle_dora schreef:
Dus omdat mijn ouders mij in de randstad hebben gemaakt mag ik geen paard.. want wat ik mijn pony aandoe is paardonwaardig. Ja nee weet ik dat..

tuurlijk mag je een paard in de randstad, maar je zult er mogelijk "iets meer" voor over moeten hebben om een goed geschikt plekje te vinden voor je paard waar het een paardwaardig bestaan kan hebben.

En dat "iets meer" kan zich uiten in: meer reistijd/afstand, hogere stalkosten, meer tijd kwijt aan zelf verzorgen of buiten laten lopen van je paard, meer regelen met stalgenoten onderling, een bijrijdster/verzorgster zoeken etc.
En misschien heb je geluk en woon je vlak bij die ook in de randstad bestaande mooie en goede betaalbare plekjes en passen je eisen bij wat die stal te bieden heeft...

Ik denk dat als je kijkt naar welzijn van het paard dat het aantal uren buiten en de omstandigheden waaronder, voor elk paard wel wat verschillen. Het ene paard is tevreden met een paar keer per dag een uurtje buiten om te bewegen en een frisse neus te halen en vermaakt zich in de winter verder prima met een schone droge strostal, ruwvoer en interessant uitzicht en vriendelijke buren.
Een ander paard voelt zich opgesloten en wil er uit. Vind elk opgesloten uurtje te veel.

Het ene paard doet niets liever dan gras eten, de ander vind het prettiger om tussendoor ook hooi, stro en takken te kunnen knabbelen.
Het is bij mij in de praktijk inderdaad zo dat de paarden in een eenvoudige zandpaddock veel minder bewegen dan in een graswei. Een goed ingedeelde en interessant aangelegde hit-actiefstal of paddock-paradijs nodigt dan weer veel meer uit tot heen en weer lopen voor paarden. Ook komen combinaties met vrij toegankelijke inloopstallen tegemoet aan de behoefte van een deel van de paarden om regelmatig beschut te staan.

Maar juist om tegemoet te kunnen komen aan dit soort individuele behoeften zou er vaker afgezien moeten worden van traditionele stallenbouw en moet men creatiever worden en vernieuwen.
Die trend is al begonnen, maar zou met de tijd nog veel vaker toegepast kunnen worden.
Voorbeelden van Maneges, maar er zijn ook genoeg voorbeelden van pensionstallen...

Manege/Stal Mansour en de Manege de Hartenhoeve met hun actiefstal, manege Barneveld met hun PaardenVrijloopstal (http://www.deburght.nl/publicaties/) en verschillende maneges met hun Paddock Paradise: Slichtenhorst ([ITP] Onze (manege)paarden in hun eigen Paddock Paradise), Manege zonder Drempels (http://www.youtube.com/watch?v=DgnNPqczKrY) en manege de Paardenmaat (http://www.nvvr.info/sites/default/file ... enmaat.pdf)

Dit is dan deels groepshuisvesting en deels ook individuele huisvesting. Manege de Paardenmaat gebruikt de stallen nog voor de nacht, net als in de wintermaanden manege de slichtenhorst. Bij de Burght is ook individuele stalling in buitenboxen nog mogelijk.

Als architecten en bouwkundigen creatiever worden en gemeenten meer mee willen werken, dan is er nog een hele verbeterslag te maken in paardenwelzijn. Ook op beperkte oppervlak en ook in visueel aantrekkelijk maken en natuurlijk inrichten van de nieuwe in te richten stallen/paddocks/maneges. Dan wordt het een verrijking van het landschap in plaats van verrommeling...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 12:38

Isegrim schreef:
In Duitsland zijn er heel veel actiefstallen. Ik snap niet dat niet meer stallen hier erop over stappen, want de investering valt erg mee en het is veel minder arbeidsintensief voor de stalhouder (als je uitgaat van volpension).

Die investering die meevalt ben ik het niet mee eens...
Heb voordat ik ging bouwen offertes aangevraagd en die prijzen waren echt niet mals.
Weet ook wat ik kwijt was aan mijn paardenstal met bestrating en paddock er omheen en dan had ik nog niet eens van die bodemroosters en drainage (dat moet nog een keer)

Het wekelijks machinaal uitmesten van boxen en dagelijks bijstrooien is minder arbeidsintensief dan 2x per dag uitmesten van een grote uitloop met mest die verlopen wordt en ligt te verregenen en je kunt mensen ook eenvoudiger zelf hun eigen box laten uitmesten tegen lagere stalkosten. Dat is minder werk voor een eigenaar dan de grote uitloop met 20 tot 40 paarden om de zoveel tijd uitmesten.

De paddocks onderhouden kost ook veel meer dan enkele paddocks waar de mensen zelf hun paarden in los kunnen laten en zelf de mest uit op moeten ruimen en verder gewoon op stal laten staan.

Weilanden die je alleen kunt gebruiken wanneer de bodem het toelaat kosten minder dan zo'n permanente uitloop in onderhoud. Meestal worden die 1x in de zoveel tijd gesleept of gebloot/gemaaid en bemest met (drijf)mest uit eigen bedrijf of van een boer die het graag kwijt wil.

Als je geen jaarrond voor weidegang geschikte bodem hebt, kost alle paarden de hele dag op een goede manier buiten kunnen laten lopen van paarden echt meer (in aanlegkosten, onderhoudskosten en tijd) dan binnen houden, een stapmolen en enkele losgooibakken op een grote groep paarden. Anders deden wel meer stallen de moeite hoor...
Meer inkomen en minder kosten en tijdsinvestering zijn argumenten die het echt wel goed doen onder de stalhouders...

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 14:30

chikohaa schreef:
Sees schreef:
Paarden associëren een stal niet met wat wij met een stal associëren; lekker bedje met stro, ruwvoer en veilig binnen 's nachts voor de boze wereld.

Dat associeren ze dus wel. Veilig voelen ze zich zeker in een box. Kijk maar wat een paard doet als er brand uitbreekt, duikt ie gelijk zijn box in. Er zijn al heel wat paarden overleden door brand, omdat ze met man en macht er niet uitgekregen werden omdat ze zich daar veilig voelden.

Ik denk niet dat paarden een brand niet overleven omdat ze 'denken' dat hun stal veilig is hoor ;). Zo denken paarden niet, die leven in het nu en in tijden van brand is de stal hetgeen ze kennen. Omdat een paard eventueel de stal in zou duiken als er brand is (er zijn er ook zat die de boel afbreken) wil dat uiteraard niet zeggen dat een stal als veilig dus fijn wordt gezien. Een trailer wordt ook niet als veilig gezien maar toch zijn er ook zat paarden die de trailer niet uitdurven.

Wat ik bedoelde met veilig binnen voor de boze buitenwereld is ivm diefstal/mishandeling e.d..

En nee paarden associëren een stal écht niet met waar wij het mee associëren ;). Het kan best zijn dat sommige paarden meer rust vinden op stal maar als de hierarchie in een kudde goed is, is een paard nergens veiliger dan daar ;).

Mukkietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 14:35

Citaat:
Ik denk niet dat paarden een brand niet overleven omdat ze 'denken' dat hun stal veilig is hoor ;). Zo denken paarden niet, die leven in het nu en in tijden van brand is de stal hetgeen ze kennen. Omdat een paard eventueel de stal in zou duiken als er brand is (er zijn er ook zat die de boel afbreken) wil dat uiteraard niet zeggen dat een stal als veilig dus fijn wordt gezien. Een trailer wordt ook niet als veilig gezien maar toch zijn er ook zat paarden die de trailer niet uitdurven.

Wat ik bedoelde met veilig binnen voor de boze buitenwereld is ivm diefstal/mishandeling e.d..

En nee paarden associëren een stal écht niet met waar wij het mee associëren ;). Het kan best zijn dat sommige paarden meer rust vinden op stal maar als de hierarchie in een kudde goed is, is een paard nergens veiliger dan daar ;).

Ik ga wel mee met jou hierin Sees. Alleen denk ik dat bij paarden het op stal staan een gewenning wordt, waardoor ze bijvoorbeeld voedsel op stal associëren met iets leuks. Waardoor ze dus in onze ogen rustig op stal staan, waardoor het misschien lijkt dat ze zich veilig voelen.

Mukkietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 14:36

Citaat:

Ik ga wel mee met jou hierin Sees. Alleen denk ik dat bij paarden het op stal staan een gewenning wordt, waardoor ze bijvoorbeeld voedsel op stal associëren met iets leuks. Waardoor ze dus in onze ogen rustig op stal staan, waardoor het misschien lijkt dat ze zich veilig voelen.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 14:37

Mukkietje schreef:
Citaat:
Ik moet er wel bijzeggen dat áls je paarden 24/7 buiten staan, je wel precies weet dat áls ze een keer bij het hek staan, er echt iets mist/niet goed is. Die doen dat namelijk niet uit gewoonte ;)

Ik heb mijn paardjes 24/7 buiten staan, met een lekkere ruime stal die altijd open staat, en een bestraat gedeelte voor de stal. Of het nu zomer of winter is, mijn paardjes komen altijd naar me toe als ik naar de wei ga. Maar dat is echt om me te begroeten, want ik geef ze dan een knuffel, en dan gaan ze weer gewoon verder met waar ze mee bezig waren. Dus is echt niet zo dat als de paardjes naar het hek komen dat ze dan altijd iets missen of dat er iets niet goed zou zijn. Anders zouden mijn paardjes wel heel ongelukkig zijn :P . Maar ik weet dat dat niet zo is. Misschien bedoelde je het ook op een andere manier? Dat als je aankomt ze al aan het hek staan? Dat heb ik namelijk nog nooit meegemaakt, en als dat zo zou zijn zou ik het idd wel raar vinden! :j

Dat bedoelde ik idd Mukkietje. De mijne komen vaak (niet altijd) ook wel naar me toe of ze nou 24/7 buiten staan of soms op stal maar ze staan niet uit gewenning bij het hek wat door veel eigenaren vaak wordt gezien als; mijn paard vindt de wei niet leuk ;).

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 14:38

Mukkietje schreef:
Citaat:

Ja precies, en ik beweer ook niet dat ze zich niet veilig voelen, ik beweer alleen dat paarden geen lor geven om een dik pak stro en een buitenluik :D.

Mukkietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 15:06

Citaat:
Ja precies, en ik beweer ook niet dat ze zich niet veilig voelen, ik beweer alleen dat paarden geen lor geven om een dik pak stro en een buitenluik :D

Ik heb al verschillende 'bedjes' gemaakt in de stallen op de wei, van stro, van vlas, van zaagsel (oid), maar helaas zien ze het meer als poepparardijs dan een slaapparadijs. Toen ik nog iets gebruikte om in de stal te strooien, gingen ze er alleen in om er vervolgens op te poepen, daarna gingen ze lekker chillen in de sneeuw (slapen in de sneeuw zonder deken! :D ). Nu moet ik wel zeggen dat ik een tinker en een shetje heb.. Dus voor mij geen stro stalletje meer.