Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 22:59

Je hebt toch een rijhal in de buurt? Dus dan zou je niet persé een bak nodig hebben. Heb je ook uitrijmogelijkheden (als in ruiterpaden)?

onley

Re: [Centraal] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 18:25

Uitrijmogelijkheden zat ja en de hal op stapafstand.
Maar ik ga het niet doen.
Mijn besluit staat vast en 1 paard gaat de verkoop in.
En blijf staan waar ik ben.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 21:42

Ach en nu twijfel ik zo he
Ik zie erop tegen dat ik dan geen hall meer heb om te rijden direkt aan stal.. maar als ik dan zie dat mijn paarden zo graag buiten zijn -O-

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 08:55

Ik snap wel dat je daar tegenop ziet. Aan de andere kant, tien minuten instappen moet je toch wel en je bent er denk ik gauw genoeg aan gewend. Bjj extreem weer zou ik dan gewoon niet rijden, wat geen ramp is als je paarden altijd buiten kunnen. Het scheelt je ook nog eens driehonderd euro per maand! En reistijd en benzine...
Wel idd even goed informeren hoe die schuilstallen eruit komen te zien en of alles legaal is enzo.
En misschien kun je iemand vinden die samen met je wil doen? Is gezelliger en prettig bij onvoorziene problemen dat je er samen over kunt sparren.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 21:33

Ja die boxen daar maak ik me niet druk om. de boer als eigenaar mag dus zonder toestemming van de gemeente schuilstallen bouwen voor zijn dieren.
(Woon ja in duitsland)

de wei had ik toch al toegezegd en ook nog niet afgezegd.
denk ook dat met rubbermatten voor de stallen al veel modder verholpen word. En ik rij zowieso maar max 4x per week. En agelopen 2 weken hekemaal niet erop gezeten.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 17:14

Hmm ook ik zit in dubio en paarden met mijn zus samen dus moeten het samen eens worden.

Het gaat om 2 haflingers.

Stal waar we nu staan in 165 per paard. En 20 euro voor me kar. Dag en nacht op de wei met schuilstal en te rijk kuil. Bak is niet gedraineerd dus in winter miet te rijden. Nu hebben ze 3 dagen zonder eten gestaan omdat er miks nieuws gezet wordt en de wei hebben ze heel de winter opgelopen dus staat niks meer. In de winter ook erg nat ivm klei grond. Dit is 15 minuten rijden met de auto.

Stal 1 die we op het oog hebben:
- aan huis bij mensen en klein schalig.
- 200 per paard per maand
- goede rijbak,paddock voorin de winter,stallen.
- mesten wordt gedaan,binnen en buiten zetten en dekens wisselen ook.
- 40 minuten rijden met de auto

Mijn keus is deze stal ziet er top uit Alleen de afstand is verder dan ik eigenlijk wil.

Stal 2:
- 195 per paard
- swinters in groepsstal met 3 andere
- kleine rijbak waar ik niet in kan galloperen en voor mijn geblesseerde paard al helemaal geen doen. Kan dsn dus alleen nog maar naar buiten.
- 15 minuten rijden met de auto

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 19:55

Hoe zit het met naar buiten gaan?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 19:57

Zou ik beiden geen optie vinden, stal 1 zou vanwege de afstand afvallen en stal 2 heeft geen geschikte rijbak. Misschien op je huidige stal het ruwvoer zelf voeren voorlopig en nog even afwachten tot er wat beters langskomt?

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 23:09

Odetje92 schreef:
Bzoem, Stal de Groene Meer in Stompwijk voldoet aan je eisen.
Ruitje op bokt kun je altijd een pb sturen

Het is idd stal groene meer geworden ;)
Niet zo dichtbij als ik had gewild, maar wel alles wat we nu nodig achten. Ze gaat lekker het land op in de zomer!

Ik twijfelde nog tussen dit en een fijne stal in monster, had wel perfecte uitrijdmogelijkheden.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 23:13

Ik zou het beiden ook niets vinden Marlis.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 09:24

Optie 1 klinkt het beste, alleen die afstand is niet erg handig. Je kunt nooit 'even' heen gaan voor bijvoorbeeld een aai en een wortel. Optie 2 lijkt me helemaal geen optie ivm die te kleine bak.

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 10:14

Ik zou voor stal 1 gaan.
Even een aai en een wortel wegen niet op tegen een goede service en betere faciliteiten.
Maar vergelijk ook hoeveel ze naar buiten gaan en wat voor voer ze hebben.

Al vind ik 40 min wel erg ver. Moet je wel de tijd voor hebben (en vergeet de brandstof niet).
Als je zelf tevreden bent met altijd buiten is stal 2 ook te doen. Maar denk ook dan aan de winter of buiten rijden wel mogelijk is.

FlyingHuman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 10:14

Hier een "dilemma":

Stal 1:
230 euro
Grotere manège
in boxen
20min rijden
binnenrijbak,buitenrijbak, alle faciliteiten,..
Alles voor ons gedaan
Incl deelname aan begeleide wandelingen
basisvoeding
Mensen nog nier bekend

Stal 2
175
privé met 20 stallen
op wei met schuilstal 24h
20min rijden
enkel buitenrijbak,zadelkast, plaats voor douche, veel weides
hooi gegeven ander voer zelf te kopen
Bos eromheen en veel andere wandelmogelijkheden.
Ik ken de mensen...

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 10:28

Hoeveel staat ze buiten bij stal 1?

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 11:10

Stal 2!!

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 11:50

stal 2, waarom twijfel je?
Stal 2 is goedkopere, kleiner, je kent de mensen, ze staat lekker veel buiten, kan buitenritten maken :D

paardje47

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 12:27

Welke stal zouden jullie kiezen:
Stal 1:
Kleinschalig aan huis
Beschikking over: buiten bak (aan de zware kant), longeercirkel, eigen stukje wei, afpuitplaats met alleen koud water, warm water is wel aanwezig. Bak en longeercirkel zijn s winters vaak erg slecht na regen. Manege is op 5 min stappen daar kan de bak gehuurd worden.
Vrijheid in kiezen van instructrice, hoefsmid, dierenarts, ect.
Voer: hooi naar behoefte op stal 3x per dag laaste keer tussen 21:00 en 22:00 (als je meer wil hoef je het alleen aan te geven) en (zelf gekochte bix) wordt 2x per dag gevoerd (s ochtends en s middags).
S'winters staan ze op stal, losgooien is wel mogelijk in de bak of paddock. Zomers dag en nacht op de wei. Het opbouwen van de wei doen ze heel langzaam.
Keuze uit stalbedekking, wel zelf uitmesten (wei mag je zelf weten).
Met zijn 2 en op de wei. Andere paarden in de buurt met draai er tussen.
45 minuten fietsen
Vrijwel altijd toezicht op de paarden.

Stal 2:
Kleinschalig maar wel groter dan de andere.
Dag en nacht buiten in paddock met schuilstal en verhard plaatsje.
Beschikking over: 2 rijbakken waarvan 1 altijd goed (wel zonder licht), een goede longeercirkel, afspuitplaats met koud en warm water, buitenrijmogelijkheden en kantine.
In de winter wordt de paddock wel een blubber zooi en bij hele erge regen wordt de schuilstal wel aan de natte kant.
Voer: onbeperkt kuil
Weidegang wordt veel sneller opgebouwd en maar snachts staan ze weer op de paddock. De wei wordt niet uitgemest.
Uitmesten en voeren wordt gedaan.
Ze staan in een groep van ongeveer 10 paarden.
10 minuten fietsen
Er is altijd toezicht.

Welke zouden jullie kiezen?

FlyingHuman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 12:44

ElineS schreef:
Hoeveel staat ze buiten bij stal 1?

Ik zou mijn paard zelf moeten buiten zetten rekening houdend met andere eigenaren...

FlyingHuman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 12:47

M_nouska schreef:
Stal 2 is goedkopere, kleiner, je kent de mensen, ze staat lekker veel buiten, kan buitenritten maken :D

Kenissen van mij zeggen dat dat 175 veel is voor wat te krijgen is... Ik vond het nog redelijk meevallen want het is een dure regio.

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 14:57

FlyingHuman schreef:
M_nouska schreef:

Kenissen van mij zeggen dat dat 175 veel is voor wat te krijgen is... Ik vond het nog redelijk meevallen want het is een dure regio.

Nou, ik vind dat zeker niet duur! Luister naar je gevoel, waar voel jij je het fijnst en waar denk jij je paard?

paardje47 schreef:
Welke stal zouden jullie kiezen:
Stal 1:
Kleinschalig aan huis
Beschikking over: buiten bak (aan de zware kant), longeercirkel, eigen stukje wei, afpuitplaats met alleen koud water, warm water is wel aanwezig. Bak en longeercirkel zijn s winters vaak erg slecht na regen. Manege is op 5 min stappen daar kan de bak gehuurd worden.
Vrijheid in kiezen van instructrice, hoefsmid, dierenarts, ect.
Voer: hooi naar behoefte op stal 3x per dag laaste keer tussen 21:00 en 22:00 (als je meer wil hoef je het alleen aan te geven) en (zelf gekochte bix) wordt 2x per dag gevoerd (s ochtends en s middags).
S'winters staan ze op stal, losgooien is wel mogelijk in de bak of paddock. Zomers dag en nacht op de wei. Het opbouwen van de wei doen ze heel langzaam.
Keuze uit stalbedekking, wel zelf uitmesten (wei mag je zelf weten).
Met zijn 2 en op de wei. Andere paarden in de buurt met draai er tussen.
45 minuten fietsen
Vrijwel altijd toezicht op de paarden.

Stal 2:
Kleinschalig maar wel groter dan de andere.
Dag en nacht buiten in paddock met schuilstal en verhard plaatsje.
Beschikking over: 2 rijbakken waarvan 1 altijd goed (wel zonder licht), een goede longeercirkel, afspuitplaats met koud en warm water, buitenrijmogelijkheden en kantine.
In de winter wordt de paddock wel een blubber zooi en bij hele erge regen wordt de schuilstal wel aan de natte kant.
Voer: onbeperkt kuil
Weidegang wordt veel sneller opgebouwd en maar snachts staan ze weer op de paddock. De wei wordt niet uitgemest.
Uitmesten en voeren wordt gedaan.
Ze staan in een groep van ongeveer 10 paarden.
10 minuten fietsen
Er is altijd toezicht.

Welke zouden jullie kiezen?

Lastige keuze. Ik zou niet voor stal 1 kiezen omdat ze in de winter op stal staan, maar op stal 2 staan ze dus na regen (dat is dus vrij snel) in de blub. Ik zie op stal 2 wel veer meer voordelen (groepsverband, onbeperkt eten, veel buiten etc) Ik zou denk ik voor stal 2 gaan.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 16:19

Ik ben ook aan het twijfelen, grr.

Stal 1 (sta ik nu)
- Zomer +- 10u weidegang
Winter afhankelijk, met echt slecht weer maar 2-3u
- 220€ volpension
- Ongeveer 15-20 minuutjes rijden
- Paar pensionklanten, maar kleinschalig
- 20x40 buitenpiste op scheldezand, mogelijkheid tot verlichting via spots maar op ooghoogte
- In tegenstelling tot mijn vorige stal vind ik dat er vrij weinig stro in de stallen ligt gezien ze er toch heel de nacht instaan. Nu mijn paard 24/7 binnenstaat door operatie staat ze toch dikwijls bijna op de bodem. Valt wel op dat mijn paard nu ze hier staat eerst heel haar stal leegeet en dán pas aan het hooi begint?
- Hooi vond ik ook vrij weinig, was vrij snel op (paard is wel een vreetzak), nu dat ze 24/7 moet binnenstaan krijgt ze wel onbeperkt
- Zeer vriendelijke staleigenaresse maar vertrouwen is geschonden (ze heeft mijn revaliderend paard dat 24/7 nog in haar stal moet staan en slechts een halfuurtje mag stappen zonder overleg buiten gezet op een stuk waar ze kan draven en een klein galopje kan doen. Als ik geen shift had gehad deze week, had ik het nooit geweten)

Stal 2
- Zomer 24/7 weidegang
Dit moet ik nog overleggen, maar er is misschien een mogelijkheid om in de winter naar een stal met binnenpiste te gaan, in dat geval zou ze in de dag buitenkunnen, is die mogelijkheid er niet dan ook 24/7 buiten op paddock
- 225€ volpension
- Eén straat verder, op 5-10 minuutjes fietsafstand
- Nog kleinschaliger
- 20x40 buitenpiste met scheldezand, misschien de mogelijkheid om in de winter naar een verlichte binnenpiste te verhuizen?
- 24/7 buiten dus geen stalling/opstrooien nodig
- Hooi geen idee ondertussen, was daar vroeger wel content van
- Ik ken de staleigenaresse, heb er eerder naar volle tevredenheid gestaan maar ben toen verhuisd om mijn paard in training te zetten, nadat ze getraind was zijn ze gaan werken aan de wei dus ik kon moeilijk terug, nu zijn de werken gedaan
- Wei is achter het huis waar staleigenaresse gaat wonen, dus veel toezicht

Naar mijn paard gezien zou ik voor stal 2 kiezen want dan kan ze meer buiten, zomer én winter. Plus dat het handig is om misschien in de winter naar een verlichte binnenpiste te kunnen gaan.
Mijn vertrouwen is ook afgenomen in de huidige staleigenaresse als die beslissingen maakt omtrent mijn revaliderend paard zonder dit te overleggen. Ze wist goed dat ze nog niet buiten mocht, is vorige week in de kliniek nog bevestigd.

Verder is het een beetje once-in-a-lifetime chance. Volpension, 24/7 weidegang mét een deftige piste is hier in de regio bijna onvindbaar.

Aan de andere kant vind ik het dan weer enorm smerig naar de huidige staleigenaresse toe. Zij is wel altijd met mijn paard naar de dierenkliniek gereden omdat ik geen vervoer had...

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 10:57

Ik heb ook een dilemma, kan ik hier iemand over pben? :)

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 14:12

Ja stuur maar!
xLes, ik zal voor stal 2 gaan. Stuur je huidige staleigenaresse anders een flinke bos bloemen en een merci?

nanoukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 20:59

stal 2 lijkt me

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 07:50

xLes schreef:
Ik ben ook aan het twijfelen, grr.

Stal 1 (sta ik nu)
- Zomer +- 10u weidegang
Winter afhankelijk, met echt slecht weer maar 2-3u
- 220€ volpension
- Ongeveer 15-20 minuutjes rijden
- Paar pensionklanten, maar kleinschalig
- 20x40 buitenpiste op scheldezand, mogelijkheid tot verlichting via spots maar op ooghoogte
- In tegenstelling tot mijn vorige stal vind ik dat er vrij weinig stro in de stallen ligt gezien ze er toch heel de nacht instaan. Nu mijn paard 24/7 binnenstaat door operatie staat ze toch dikwijls bijna op de bodem. Valt wel op dat mijn paard nu ze hier staat eerst heel haar stal leegeet en dán pas aan het hooi begint?
- Hooi vond ik ook vrij weinig, was vrij snel op (paard is wel een vreetzak), nu dat ze 24/7 moet binnenstaan krijgt ze wel onbeperkt
- Zeer vriendelijke staleigenaresse maar vertrouwen is geschonden (ze heeft mijn revaliderend paard dat 24/7 nog in haar stal moet staan en slechts een halfuurtje mag stappen zonder overleg buiten gezet op een stuk waar ze kan draven en een klein galopje kan doen. Als ik geen shift had gehad deze week, had ik het nooit geweten)

Stal 2
- Zomer 24/7 weidegang
Dit moet ik nog overleggen, maar er is misschien een mogelijkheid om in de winter naar een stal met binnenpiste te gaan, in dat geval zou ze in de dag buitenkunnen, is die mogelijkheid er niet dan ook 24/7 buiten op paddock
- 225€ volpension
- Eén straat verder, op 5-10 minuutjes fietsafstand
- Nog kleinschaliger
- 20x40 buitenpiste met scheldezand, misschien de mogelijkheid om in de winter naar een verlichte binnenpiste te verhuizen?
- 24/7 buiten dus geen stalling/opstrooien nodig
- Hooi geen idee ondertussen, was daar vroeger wel content van
- Ik ken de staleigenaresse, heb er eerder naar volle tevredenheid gestaan maar ben toen verhuisd om mijn paard in training te zetten, nadat ze getraind was zijn ze gaan werken aan de wei dus ik kon moeilijk terug, nu zijn de werken gedaan
- Wei is achter het huis waar staleigenaresse gaat wonen, dus veel toezicht

Naar mijn paard gezien zou ik voor stal 2 kiezen want dan kan ze meer buiten, zomer én winter. Plus dat het handig is om misschien in de winter naar een verlichte binnenpiste te kunnen gaan.
Mijn vertrouwen is ook afgenomen in de huidige staleigenaresse als die beslissingen maakt omtrent mijn revaliderend paard zonder dit te overleggen. Ze wist goed dat ze nog niet buiten mocht, is vorige week in de kliniek nog bevestigd.

Verder is het een beetje once-in-a-lifetime chance. Volpension, 24/7 weidegang mét een deftige piste is hier in de regio bijna onvindbaar.

Aan de andere kant vind ik het dan weer enorm smerig naar de huidige staleigenaresse toe. Zij is wel altijd met mijn paard naar de dierenkliniek gereden omdat ik geen vervoer had...

Geen twijfel mogelijk: Stal 2.
En idd, bedank je huidige staleigenaresse met een grote bos bloemen. Waarom ziu het smerig zijn? Het is toch niet persoonlijk, om haar dat je weggaat? Maar om het welzijn van je paard!