[Discussie] Paard 23 uur per dag op stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 17:24

piezze schreef:
Ik denk dat paarden die geen dekens krijgen en zo min mogelijk op stal staan inderdaad een betere afweer hebben tegen kou en nattigheid. De mijne wel tenminste. Moet er wel bij zeggen dat ik spaarzaam ben met borstelen zodat de vacht functioneel blijft. En ook knip ik geen sokken en trek ik geen manen enzo.
Dat zijn keuzes, begin je wel aan dit soort dingen, dan moet je je paard wel helpen ja als die staat te rillen.

Ik knip nooit iets, geen manen, geen sokjes, ik scheer de oren niet uit en al die flauwekul. Mijn paard is gewoon zoals ze is en borstelen doe ik alleen kort functioneel voor het rijden.
Maar daarom heeft ze het nog wel koud als de temperatuur onder de 15 graden komt en het langdurig regent. Ze staat elke dag buiten en alleen 's nachts op stal.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 07:05

Gypsy schreef:
En dat is toch waar het altijd op uit komt, kan niet.

Het was wel een mooie en inhoudelijke discussie, zo netjes is het er geloof ik nog nooit aan toe gegaan. :=
Maar goed... Het is dan ook al een beetje uitgekauwd en afgezaagd inmiddels.

Nee waarom?

Ik vind het juist een fijne discussie, omdat er normaliter altijd alleen maar gesproken wordt over 24/7 naar buiten of anders moet je maar geen paard houden.

Feit is nou eenmaal dat dit niet voor elke paardeneigenaar mogelijk is. En niet voor elk paard prettig is.

Fijn dat er nu wel een keer bespreekbaar is wat er beter kan, in alle vormen van huisvesting.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 10:40

LadyMadonna schreef:
Gypsy schreef:
Volgens mij komt het langdurig rillen dus juist eerder voor bij paarden die s'nachts op stal staan.

Ik bedoel, veel paarden die 24/7 buitenstaan hebben juist altijd wel een stal en een berg ruwvoer tot hun beschikking.
Voor mijn eigen paard vind ik het dan eigenlijk ook vervelend dat ze overdag in de wei staat en niet naar haar schuilstal kan, maar goed je kunt niet alles hebben.

Denk je? Ik zie hordes paarden buiten lopen in polders die geen schuilstal hebben en ook geen ruwvoer bij krijgen (of je moet gras ook onder ruwvoer rekenen)

Oh er zullen er altijd zijn, zonder schuilstal. Ik ben er in principe niet zo van.
Maar goed, zo zie ik ook hordes stalpaarden in vieze smerige stallen, maar mij heb je nog niet horen roepen dat dit voor alle stalpaarden geld.

Alleen... Hoeveel paarden die in de nacht op stal staan, kunnen overdag in de wei ook beschutting zoeken bij een onverwachte regenbui??? Dat zijn er een stuk minder dan bij de 24/7 paarden... Dat bedoel ik.

ellenimar

Re: [Discussie] Paard 23 uur per dag op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 10:45

inderdaad als ik soms vanaf de snelweg naar grote weilanden kijk met opfokpaarden bijvoorbeeld, zie ik geen enkel boompje voor wat schaduw, dat vind ik echt erg... ga zelf eens met 30 gr of meer de hele dag buiten in de zon staan? mijn paard had ooit (in mei!) met 25 gr toch een zonnesteek. sindsdien ben ik wel paranoia hoor.....terwijl hij 20 meter schaduw van een dichte bomenrij in zn weiland heeft!!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 17:58

Euh, topic lezen?

ellenimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 20:37

ja idd wat is dit nu??

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 21:20

ellenimar schreef:
inderdaad als ik soms vanaf de snelweg naar grote weilanden kijk met opfokpaarden bijvoorbeeld, zie ik geen enkel boompje voor wat schaduw, dat vind ik echt erg... ga zelf eens met 30 gr of meer de hele dag buiten in de zon staan? mijn paard had ooit (in mei!) met 25 gr toch een zonnesteek. sindsdien ben ik wel paranoia hoor.....terwijl hij 20 meter schaduw van een dichte bomenrij in zn weiland heeft!!

Oh daar oordeel ik nooit zo snel over, voor het zelfde geld is er gewoon ergens een pad open naar stal, maar hebben ze daar geen zin in.

Overigens, als je paard echt zelf mag kiezen, gaan ze heus wel in de schaduw. Alleen houden wij vaak onze paarden s'nachts op stal of op z'n minst in een paddock, want brrr in het donker op de wei, dat lijkt ons maar niks.
Maar als je het omdraait, en ze bijvoorbeeld s'nachts of zelfs altijd kunnen grazen, maken ze zich op het heetst van de dag niet zo druk om dat gras en gaan schuilen. Iig mijn merrie trof je toen ze nog dag en nacht gras en schuilstal tot haar beschikking had, rond een uur of 1 s'middags standaard aan in de schaduw.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 22:08

Snachts zien ze een stuk beter als ons.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 22:14

Ligt er ook weer aan... Als je een fewspot hebt, is de kans groot dat dat niet op gaat

Wizz99

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 22:40

Gypsy schreef:
Overigens, als je paard echt zelf mag kiezen, gaan ze heus wel in de schaduw. Alleen houden wij vaak onze paarden s'nachts op stal of op z'n minst in een paddock, want brrr in het donker op de wei, dat lijkt ons maar niks.
Maar als je het omdraait, en ze bijvoorbeeld s'nachts of zelfs altijd kunnen grazen, maken ze zich op het heetst van de dag niet zo druk om dat gras en gaan schuilen. Iig mijn merrie trof je toen ze nog dag en nacht gras en schuilstal tot haar beschikking had, rond een uur of 1 s'middags standaard aan in de schaduw.

Ja helemaal waar! Mijn paardjes hebben een weiland en een schuilstal tot hun beschikking. Gedurende het heetst van de dag staan ze hutje mutje op een kluitje bij de schuilstal, als de schemer valt worden ze actief en verpreiden ze zich over het land ;)

Wat me eveneens opgevallen is dat mijn paarden jaar na jaar verbande neusjes hadden in de zomer. Maar sinds ze schuilmogelijkheden hebben die ze zelf op kunnen zoeken zijn zijn de neusjes niet meer verbrand geweest.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 23:15

Ik heb vast rare paarden. Ze staan 24/7 buiten, voldoende schaduw en schuilstal, maar toch vinden ze het vaak heerlijk om in vreselijke warmte lekker precies in de zon te liggen of staan slapen!

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 09:54

LadyMadonna schreef:
Ligt er ook weer aan... Als je een fewspot hebt, is de kans groot dat dat niet op gaat

Echt? Laat ik nou net een mini appie hebben die fewspot is. Zijn die nachtblind of zo? :oo

Als je paarden er zelf voor kiezen, en ze hebben geen last/verbrande neuzen etc. zou ik me er niet druk om maken.

Mijn merrie kan dan tegenwoordig niet meer vanuit de wei naar haar schuilstal helaas, nu houd ze een siësta. Ze gaat dus een dutje doen op het warmst van de dag.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 10:23

Bij ons stonden de paarden voornamelijk op het land met die extreme hitte. Drie van hen gaan af en toe in de schuilstal staan, maar de rest bleef die dagen voornamelijk lekker grazen in de zon. En er staan wat bomen her en der, wat op sommige uren ook voor schaduw zorgt. Ze bepalen zelf en dat vind ik het fijnste idee.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 12:37

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 12:41

Die van mij stond met die hitte de hele dag te schuilen voor de vliegjes in de schuilstal. Die is eigenlijk ietsie aan de kleine kant, maar ze propte zich er samen prima in en bleven daar de hele dag staan dutten, afgezien van wat wandelingetjes richting de waterbak.
Als er geen vliegjes zijn maar wel zon liggen ze hier ook heerlijk uitgebreid midden in het weiland :+

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 14:19

Op het land naast ons staat een kudde van zeven volwassen merries en drie veulens. Ze staan er van april tot oktober/november. Drie hectare land, geen schuilmogelijkheid. Geen extra aandacht/bijvoeren oid.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 14:37

Bijvoeren is niet erg nodig als er genoeg gras staat, al hebben zogende merrie's daar vrijwel nooit genoeg aan. Zijn er ook geen bomen?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 15:26

Zogende merries worden imo te vaak en te veel bij gevoerd, met als gevolg dikke paarden...
Normaal gezien moet een gezonde zogende merrie het prima op gras moeten doen

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 15:27

Een Nederlandse/Belgische weide bezorgt echt niet voldoende voedingsstoffen voor een drachtige en zogende merrie.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 15:45

Ben ik niet met je eens.
Alleen mensen vinden het een geel groot probleem als een merrie eventueel wat schraler wordt, dus gaan er kilo's merriebrok in.
Ik heb zelf drie veulens groot gebracht op gras, hooi en basisbrok, en zie er om me heen ook genoeg groot worden op deze manier. (Hooi eventueel op t land als er niet voldoende gras is, hooi en brok in de winter periode)
Laatst bijgewerkt door LadyMadonna op 14-08-13 16:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 16:17

Een zogende merrie mag wel wat extra krijgen, want het is vrij zeldzaam dat in Nederlandse weides alle bouwstoffen in voldoende mate aanwezig zijn. Dan loop je het risico dat de moeder mineralen uit eigen skelet gaat afbreken om het veulen te voeden en dan is het voor beide te weinig. Dus enige weloverwogen bijvoeding is wel zinvol, maar inderdaad niet in kilo's tegelijk. Je zegt het zelf ook al, jij gaf de merries ook (basis) brok bij, dus alleen op gras werkt niet.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 16:29

Nee, die gaf ik niet bij, dat staat er ook niet.
In de stalperiode krijgen ze basisbrok en hooi, in de weideperiode krijgen ze gras, en als dat op is een baal hooi op de wei.
In de stalperiode zijn er over het algemeen geen veulens aan de voet.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 17:12

Zoals zo vaak in discussies zit er nog een groot grijs gebied tussen alleen gras en kilo's merriebrok erin proppen. Je zegt nu zelf net dat je ook basisbrok voert. ;) Dus nogmaals mijn stelling: alleen gras is niet voldoende voor een drachtige en zogende merrie.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 17:16

Hoe moeilijk is lezen? Ik voer normaliter niet bij met een veulen aan de voet. De basisbrok krijgt elk paard in de winter. Ik pas zelden voeding aan.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 17:24

Maar je voert meer als gras en daar ging het om.