Ben benieuwd wanneer ze 's nachts naar binnen gaan, maar van mij en paardje hoeft het niet hoor

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
rowo schreef:Dan nog liever 8 uur in een zandpaddock (met ruwvoer uiteraard) dan die 8 uur in een hokje van 3x3 staan. Want dat is wat op zoveel stallen gebeurd helaas.
Nikass schreef:max66 schreef:op de manege bij mij in de buurt (is ook pensionstalling) komen de paarden helemaal niet buiten in de winter. Als eigenaar kun je komen rijden, longeren of je paard losgooien in de bak. Dat laatste mag alleen als er niet gereden wordt, want dat gaat voor. Als er meerdere mensen hun paard willen losgooien moet je op elkaar wachten (niet alle paarden kunnen samen).
Voor mij een reden om dan maar iets verder te rijden naar mijn paard.......
Ik denk trouwens dat het op veel meer pensionstallingen/maneges zo gaat hoor, ik denk niet dat dit topic representatief is...
Ja op zo'n manege heb ik ook gestaan, met het verschil dat je ze daar gerust de hele dag buiten mocht zetten maar omdat de paddocks meestal ondergelopen, modderig en vol mest waren en te klein voor meer dan één paard, gebeurde dat nooit. Met mooi weer stonden die paddocks ineens vol, bij het eerste regenbuitje zetten niemand zijn paard meer buiten met als gevolg dat mijn paard ook niet naar buiten kon (kan niet alleen staan)
en Kyrkelover je kunt niet direct zeggen "dan zou ik geen paard kopen" want je weet niet hoe de situatie van een ander is en hoe die aan dat paard gekomen is.
Ik ben vertrokken zodra ik een beter alternatief had gevonden, maar ook mijn huidige stal is mijn droomstal niet
Het tekort aan weidegang/buitenmogelijkheden bij de ene stal of het gebrek aan fatsoenlijke rijbak bij de andere stal
Nikass schreef:Ja het maakt wel uit Kyrkelover. Ik zal je zeggen waarom. Als ik mijn paard destijds niet had gekocht stond ze nu nog de hele dag in een stal van 3 bij 3 en kwam niet buiten óf, en dat denk ik eigenlijk eerder, ze was al naar de slager. Ik heb er destijds alles aan gedaan om haar zoveel mogelijk te bieden. Ze kwam daardoor 6 tot 8 uur per dag van stal. Te weinig naar mijn zin, maar voor een stal vrijwel zonder buitenmogelijkheden was het veel. Iedereen verklaarde me voor gek als ik weer eens in de stromende regen twee uur met haar aan de hand stond te grazen. Ondertussen zoekend naar een beter alternatief. Maar dat moet je wel eerst vinden.
Ik had kunnen besluiten om mijn paard niet te kopen, ik was tenslotte niet op zoek naar een eigen paard > ze kwam op mijn pad. Maar ik kon het niet over mijn hart verkrijgen dat ze dan weer alleen maar op stal zou staan (want ik hield van haar en kon dat niet verdragen) en ik wist dat ik haar iets beters kon bieden. Niet direct, want ik wilde eerst het beste alternatief vinden om zodoende niet te vaak te hoeven verhuizen. Dus het heeft even geduurd, maar daar heb ik geen spijt van. Die tijd hebben we benut om een hele goede band op te bouwen (wie besteed er 6 tot 8 uur per dag tijd en aandacht aan zijn paard??) en te wennen: want ze heeft alsnog heel erg moeten wennen aan de overgang van stal naar buitenpaard en ze is nu na een jaar nog niet in staat om dag en nacht buiten te staan. Ze staat nu ze op een stal waar een lekker lang weideseizoen geldt (maart tot november) en waar in de winter (kleine) paddocks beschikbaar zijn. Probleem is wel een niet altijd te rijden bak. Ik mis het dressuur rijden heel erg, nu ik dat maar af en toe kan doen ipv de 6 dagen per week die ik gewend was. En ik heb daar nog geen oplossing voor.
Als ik jou was tegengekomen in de periode dat ik nog op mijn oude stal stond en op zoek was naar iets anders, dan had je me veroordeeld: hoe kun je op een stal staan zonder weidegang? Maar dan had je niet geweten dat elke vrije minuut en elke cent naar mijn paard ging en dat ik bezig was met het vinden van een beter alternatief. Daarom vind ik dat je niet zo snel moet (ver-)oordelen. Natuurlijk heb je een visie over hoe je vindt dat een paard gehouden zou moeten worden: als ik op mijn oude stal wel eens bij mijn paard op stal zat en ik zag al die andere paarden uit hun weefrek hangen, van het ene been op het andere, niets te doen, niets te eten... ja dan brak mijn hart! En dan haatte ik de eigenaren die het niets kon schelen. Daarom ben ik er ook weggegaan. Dus ik denk dat wij hetzelfde ideaalbeeld voor ogen hebben. maar bekijk de situatie individueel voordat je iemand onderuit haalt.