Wie heeft zijn paard nu nog min. 4 uur buiten staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe veel uur per dag staat je paard buiten (paddock of weiland)?

Helemaal niet, alleen als ik rij komt ze uit haar box
32 (1%)
1 á 2 uur
104 (3%)
2 á 3 uur
132 (4%)
4 uur of meer
1678 (55%)
24 uur per dag
1069 (35%)

Totaal aantal stemmen: 3015

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 14:47

Mijne nog steeds 24/7.. :)
Ben benieuwd wanneer ze 's nachts naar binnen gaan, maar van mij en paardje hoeft het niet hoor :+

Lukka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 14:52

Ijslanders die ik verzorg staan 24/7 buiten. :) Ik zet er soms één in stal na het werken, als het regent bijv. maar langer moet ik ze er ook niet in zetten, vinden ze helemaal niks.

Berwicowa

Re: Wie heeft zijn paard nu nog min. 4 uur buiten staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 15:00

Die van mij staan bij vriendin aan huis. Hebben daar een open stal dus kunnen zelf beslissen of ze binnen of buiten willen staan.Mijn jaarling stond hier al. Mijn ander paardje stond hiervoor op een pensionstal waar ze soms de hele dag op stal stonden. Of ze kwamen een paar uurtjes buiten of in de binnenbak. Bij mijn vriendin is ze helemaal op haar plaats. Lekker naar buiten of naar binnen wanneer je zelf wil. En geen stalbenen meer hebben. *D

AshleyZoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 15:14

rowo schreef:
Dan nog liever 8 uur in een zandpaddock (met ruwvoer uiteraard) dan die 8 uur in een hokje van 3x3 staan. Want dat is wat op zoveel stallen gebeurd helaas.

hier ben ik het helemaal mee eens ! ik had een vriendin en die vond het vreselijk als der paard niet een uurtje naar buiten was geweest op de stal waar ik toen stond moest je ze zelf buiten zetten, toen was het hartje zomer bloedheet en heb die van mij lekker naar buiten gedaan ! en waar waren hun? genieten van het mooie weer maar hun paarden stonden heel de dag binnen ! dan maak je me echt boos. die van mij staat nu heel de dag van ochtend tot uurtje of 5 buiten wel eens waar in een blubber wei en moet der voetjes elke dag afspuiten maar ze geniet ervan en ze is blij als ze naar buiten mag ! er zijn genoeg mensen die denken van ooeeh de wei is blubber die van mij gaat niet naar buiten hoor, wat denk je in het wild staan ze toch ook soms in de blub en kou en regen?

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 15:22

Pony en paard staan beide buiten, wei is droog maar het stukje voor de schuilstal is met zand opgehoogd en dat zit wel onder de modder, ze kunnen ten alle tijden in hun stal. Binnenkort staan ze 17 weken binnen maar mogen ze overdag nog buiten. Dit moet van de boer van wie we het land huren.

ilse011

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 15:24

mijn welsh pony staad van ongeveer 1uur tot 5 uur buiten..
en de shets bij ons staan heel de dag op het land..
onze stal is in hazerswoude, en ze staan en elke periode van het jaar buiten

_aapjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 15:27

die van mij staan ook nog 4 tot 5 uur buiten... ik zou er niet aan moeten denken veel te koud :brr:

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 15:47

Tanuya schreef:
die van mij staan ook nog 4 tot 5 uur buiten... ik zou er niet aan moeten denken veel te koud :brr:

Paarden zijn geen mensen gelukkig, daarom staan ze hier ook nog steeds 24/7 buiten. Ook als ze morgen wedstrijd hebben.

tribeworld

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 15:50

die van ons staan nu denk ik zo'n 20 uur nog buiten maar gaan binnenkort de nachten naar binnen toe en dan komen ze van 7 tot een uur of 7 a 8 buiten te staan.

zacharyhill

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 15:56

die van mij gaan om 8 uur naar buiten en komen rond 19 uur weer op stal ondanks de modderpoel in de paddock, helaas niet op de wei die lopen ze nu aan gort maar in mijn rijbak daar is geen modder. als het gaat vriezen mogen ze op de wei weer. Tis niet anders.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 17:47

Varekaj schreef:
Ik ben zo iemand wiens paarden nu al amper nog buitenkomen.

Hoeveel komen je paarden dan wel buiten Varekaj?

Die van mij staat nog steeds van 10-19 uur buiten. Ben met deze koude nachten wel blij dat ze s'nachts binnenstaat eigenlijk.....

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 17:54

Hier staan ze 24/7 buiten, zolang het kan op de wei en anders in een paddock.
Bij beide hebben ze ook altijd de mogelijkheid om zelf in de stal te gaan staan.
Soms na het rijden zet ik ze een tijdje met zweetdeken op stal, verder hebben ze altijd zelf de keus.

baretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 18:06

Wij hebben gelukkig een pensionstal kunnen vinden die ze 's morgens naar buiten en 's avonds binnen zet, 7dagen p/w en meer dan 7 uur p.d. Ook met slechter weer, gewoon naar buiten. Bijna 6 hectare, verdeelt over meerdere weides, zodat er altijd wat te eten is en ze er geen modderpoel van maken. Een hechte kudde van meer dan 10 en een groepje van 3/4, soms 5 apart.
Met als gevolg een blije, vrolijke, gezonde paarden.

Grtz.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 18:51

Nikass schreef:
max66 schreef:
op de manege bij mij in de buurt (is ook pensionstalling) komen de paarden helemaal niet buiten in de winter. Als eigenaar kun je komen rijden, longeren of je paard losgooien in de bak. Dat laatste mag alleen als er niet gereden wordt, want dat gaat voor. Als er meerdere mensen hun paard willen losgooien moet je op elkaar wachten (niet alle paarden kunnen samen).
Voor mij een reden om dan maar iets verder te rijden naar mijn paard.......

Ik denk trouwens dat het op veel meer pensionstallingen/maneges zo gaat hoor, ik denk niet dat dit topic representatief is...

Ja op zo'n manege heb ik ook gestaan, met het verschil dat je ze daar gerust de hele dag buiten mocht zetten maar omdat de paddocks meestal ondergelopen, modderig en vol mest waren en te klein voor meer dan één paard, gebeurde dat nooit. Met mooi weer stonden die paddocks ineens vol, bij het eerste regenbuitje zetten niemand zijn paard meer buiten met als gevolg dat mijn paard ook niet naar buiten kon (kan niet alleen staan)
en Kyrkelover je kunt niet direct zeggen "dan zou ik geen paard kopen" want je weet niet hoe de situatie van een ander is en hoe die aan dat paard gekomen is.
Ik ben vertrokken zodra ik een beter alternatief had gevonden, maar ook mijn huidige stal is mijn droomstal niet
Het tekort aan weidegang/buitenmogelijkheden bij de ene stal of het gebrek aan fatsoenlijke rijbak bij de andere stal

Sorry maar die reactie snap ik totaal niet.
Het maakt helemaal NIETS uit in wat voor situatie iemand zit.
Als jij niet aan een paard zijn behoeftes kunt voldoen en daar is buiten komen er 1 van dan behoor je een paard niet aan te schaffen.
Je koopt toch ook geen husky als je 6 hoog op een flatje woont en een werkweek hebt van 40 uur.
Je gaat toch niet voor je eigen plezier want dat is echt de enige reden een paard ophokken zodat jij gezellig een paard hebt!

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 19:44

gelukkig is ze verhuisd met haar paard. Nu is de rijbak niet helemaal top, maar het paard staat daar wellicht veel beter!

Ik sta ook liever bij een boer met minimale voorzieningen dan bij een luxe pensionstalling waar de paarden weinig buiten komen (gelukkig staat mijn paard ook bij een boer, haha)

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 00:17

Hoe Nikass haar paard staat weet ik natuurlijk niet.
In die zin is mijn antwoord totaal niet persoonlijk bedoelt.
Wel als reactie op haar standpunt.
Ik weet dat er genoeg mensen zijn die het niet met mij eens zijn, maar dit is echt mijn mening.
Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen kijk als je paard strikte boxrust heeft vanwege medische redenen bijvoorbeeld is het een totaal ander verhaal.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 12:05

Ja het maakt wel uit Kyrkelover. Ik zal je zeggen waarom. Als ik mijn paard destijds niet had gekocht stond ze nu nog de hele dag in een stal van 3 bij 3 en kwam niet buiten óf, en dat denk ik eigenlijk eerder, ze was al naar de slager. Ik heb er destijds alles aan gedaan om haar zoveel mogelijk te bieden. Ze kwam daardoor 6 tot 8 uur per dag van stal. Te weinig naar mijn zin, maar voor een stal vrijwel zonder buitenmogelijkheden was het veel. Iedereen verklaarde me voor gek als ik weer eens in de stromende regen twee uur met haar aan de hand stond te grazen. Ondertussen zoekend naar een beter alternatief. Maar dat moet je wel eerst vinden.
Ik had kunnen besluiten om mijn paard niet te kopen, ik was tenslotte niet op zoek naar een eigen paard > ze kwam op mijn pad. Maar ik kon het niet over mijn hart verkrijgen dat ze dan weer alleen maar op stal zou staan (want ik hield van haar en kon dat niet verdragen) en ik wist dat ik haar iets beters kon bieden. Niet direct, want ik wilde eerst het beste alternatief vinden om zodoende niet te vaak te hoeven verhuizen. Dus het heeft even geduurd, maar daar heb ik geen spijt van. Die tijd hebben we benut om een hele goede band op te bouwen (wie besteed er 6 tot 8 uur per dag tijd en aandacht aan zijn paard??) en te wennen: want ze heeft alsnog heel erg moeten wennen aan de overgang van stal naar buitenpaard en ze is nu na een jaar nog niet in staat om dag en nacht buiten te staan. Ze staat nu ze op een stal waar een lekker lang weideseizoen geldt (maart tot november) en waar in de winter (kleine) paddocks beschikbaar zijn. Probleem is wel een niet altijd te rijden bak. Ik mis het dressuur rijden heel erg, nu ik dat maar af en toe kan doen ipv de 6 dagen per week die ik gewend was. En ik heb daar nog geen oplossing voor.
Als ik jou was tegengekomen in de periode dat ik nog op mijn oude stal stond en op zoek was naar iets anders, dan had je me veroordeeld: hoe kun je op een stal staan zonder weidegang? Maar dan had je niet geweten dat elke vrije minuut en elke cent naar mijn paard ging en dat ik bezig was met het vinden van een beter alternatief. Daarom vind ik dat je niet zo snel moet (ver-)oordelen. Natuurlijk heb je een visie over hoe je vindt dat een paard gehouden zou moeten worden: als ik op mijn oude stal wel eens bij mijn paard op stal zat en ik zag al die andere paarden uit hun weefrek hangen, van het ene been op het andere, niets te doen, niets te eten... ja dan brak mijn hart! En dan haatte ik de eigenaren die het niets kon schelen. Daarom ben ik er ook weggegaan. Dus ik denk dat wij hetzelfde ideaalbeeld voor ogen hebben. maar bekijk de situatie individueel voordat je iemand onderuit haalt.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 12:08

Oja en over die boxrust... DAAR heb ik nou moeite mee. Veel te snel wordt boxrust voorgeschreven als een paard iets mankeert. Maar voor ELKE KWAAL (behalve botbreuken) geldt dat BEWEGING nodig is voor de genezing. /3
En mijn paard moet ik goed dressuurmatig rijden om de juiste spieren te trainen omdat ze anders last krijgt van haar SI gewricht links. Tja, daar zit ik nu mooi mee, met een beroerde bak. De oplossing is dus niet zo simpel. Hier in omgeving Amsterdam, met alleen een fietsje ter beschikking, is het heel moeilijk om iets goeds voor je paard te vinden. En ja, ik heb ook al gekeken naar de optie van verhuizen (mijn vriend moest even laten bezinken dat ik wilde verhuizen voor mijn paard en bij het kiezen van de juiste woonplaats eerst keek naar de aanwezigheid van een stal die naar mijn zin is) maar het is nu geen optie om mijn huidige huisje te verkopen en iets anders te kopen. Dat zit er financieel niet in (anders zou ik het direct doen). In de toekomst hoop ik wel, maar ik weet niet of mijn paard dat nog gaat meemaken. (ik hoop het wel)

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 16:20

Die van mij komt iedere dag 2/3 uur op het weiland. Ik heb liever dat mijn paard in die tijd buiten ook daadwerkelijk gras heeft en niet dat hij de kans krijgt om zand te eten
(wat hij dus doet als hij de kans krijgt en ik zit niet te wachten op weer een gas- en zandkoliek operatie), dus dan maar zo. Bovendien vind ik dat hij het daarnaast absoluut niet slecht heeft en krijgt hij voldoende gevoerd. Merk ook niet aan hem dat hij heel erg veel energie te veel heeft of wat dan ook. De staleigenaar zet hem vaak nog in de molen en daarnaast rijd ik hem 3/4 x in de week.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 19:21

kimberly1995 schreef:
Die van mij komt iedere dag 2/3 uur op het weiland. Ik heb liever dat mijn paard in die tijd buiten ook daadwerkelijk gras heeft en niet dat hij de kans krijgt om zand te eten
.

Om dit te voorkomen heb je van dat spul, hooi heet dat ;)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 20:06

Idd. Hier krijgt mijn paard ook in de zomer gewoon hooi bijgevoerd, anders heeft ze niet genoeg aan het gras en is ze het ook eerder zat.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 22:29

Onbeperkt hooi klinkt hier allemaal heel mooi maar is vaak gewoon niet haalbaar als zou ik het graag willen.
Op mijn stal krijgen ze standaard 3 keer ruwvoer in de winter en 2 keer in de zomer. (hele dagen wei)
Ik betaal al geld bij per maand om een extra keer hooi te krijgen dat is dus in de winter 2 keer kuil 2 keer hooi.
En in de zomer 2 keer kuil en 1 keer hooi. Ze krijgen dan echt ruim. Maar meer is gewoon niet mogelijk.
Ze krijgt wel 3 keer luzerne bij haar krachtvoer.

Kaulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 22:31

Mijne staan 24/7 buiten, en door nieuwe weilanden ook de hele winter *\o/*

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 22:34

Nikass schreef:
Ja het maakt wel uit Kyrkelover. Ik zal je zeggen waarom. Als ik mijn paard destijds niet had gekocht stond ze nu nog de hele dag in een stal van 3 bij 3 en kwam niet buiten óf, en dat denk ik eigenlijk eerder, ze was al naar de slager. Ik heb er destijds alles aan gedaan om haar zoveel mogelijk te bieden. Ze kwam daardoor 6 tot 8 uur per dag van stal. Te weinig naar mijn zin, maar voor een stal vrijwel zonder buitenmogelijkheden was het veel. Iedereen verklaarde me voor gek als ik weer eens in de stromende regen twee uur met haar aan de hand stond te grazen. Ondertussen zoekend naar een beter alternatief. Maar dat moet je wel eerst vinden.
Ik had kunnen besluiten om mijn paard niet te kopen, ik was tenslotte niet op zoek naar een eigen paard > ze kwam op mijn pad. Maar ik kon het niet over mijn hart verkrijgen dat ze dan weer alleen maar op stal zou staan (want ik hield van haar en kon dat niet verdragen) en ik wist dat ik haar iets beters kon bieden. Niet direct, want ik wilde eerst het beste alternatief vinden om zodoende niet te vaak te hoeven verhuizen. Dus het heeft even geduurd, maar daar heb ik geen spijt van. Die tijd hebben we benut om een hele goede band op te bouwen (wie besteed er 6 tot 8 uur per dag tijd en aandacht aan zijn paard??) en te wennen: want ze heeft alsnog heel erg moeten wennen aan de overgang van stal naar buitenpaard en ze is nu na een jaar nog niet in staat om dag en nacht buiten te staan. Ze staat nu ze op een stal waar een lekker lang weideseizoen geldt (maart tot november) en waar in de winter (kleine) paddocks beschikbaar zijn. Probleem is wel een niet altijd te rijden bak. Ik mis het dressuur rijden heel erg, nu ik dat maar af en toe kan doen ipv de 6 dagen per week die ik gewend was. En ik heb daar nog geen oplossing voor.
Als ik jou was tegengekomen in de periode dat ik nog op mijn oude stal stond en op zoek was naar iets anders, dan had je me veroordeeld: hoe kun je op een stal staan zonder weidegang? Maar dan had je niet geweten dat elke vrije minuut en elke cent naar mijn paard ging en dat ik bezig was met het vinden van een beter alternatief. Daarom vind ik dat je niet zo snel moet (ver-)oordelen. Natuurlijk heb je een visie over hoe je vindt dat een paard gehouden zou moeten worden: als ik op mijn oude stal wel eens bij mijn paard op stal zat en ik zag al die andere paarden uit hun weefrek hangen, van het ene been op het andere, niets te doen, niets te eten... ja dan brak mijn hart! En dan haatte ik de eigenaren die het niets kon schelen. Daarom ben ik er ook weggegaan. Dus ik denk dat wij hetzelfde ideaalbeeld voor ogen hebben. maar bekijk de situatie individueel voordat je iemand onderuit haalt.

Nee je leest het verkeerd jou paard kwam 6 tot 8 uur per dag uit zijn stal. Dat is dan toch geen enkel probleem.
Of de staleigenaar je paard naar buiten doet of jij zelf is daarbij niet relevant.
Jij had zelf de tijd en de mogelijkheid om je paard voldoende naar buiten te laten.
Ik heb het over de mensen die dat zelf ook niet hebben en waarvan het paard dus 23 uur per dag of meer in hun box staan.
Dat is dus een gigantisch verschil tegenover jou situatie.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 22:38

Overigens over de boxrust ben ik het 100% met je eens.
Nu heeft mijn paard 2* verplichte boxrust gehad vanwege een operatie aan het been en ja ik vond het verschrikkelijk.
Gelukkig is mijn dierenarts ook alleen van de boxrust als het echt moet.