Tarieven verzorgster/bijrijdster

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Emma_V

Re: Tarieven verzorgster/bijrijdster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 18:04

ik vind dat je als bijrijder best wat mag betalen hoor, de eigenaar leent zijn paard uit aan jou en je mag er veel mee doen. dan is 100 euro wel veel voor 3x in de week, maar 50 euro kan wel joor (mijn menig)

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 18:11

pol013 schreef:
@SV:Ik walg van niemand. De instelling van veel mensen in dit topic stuit mij tegen de borst. Dat is wel een wezenlijk verschil. Het moet gratis en paardeneigenaren moeten er maar blij mee zijn.... Zij mogen dat prima van mij denken maar daarmee gaat mij wel de zin over om nog iemand de kans te geven veel van mijn paard te leren.

ik zeg niet dat je walgt van die mensen maar van hun mening, da's wat anders.

Citaat:
Tsja, als je niet houd van een vriendelijk paard waar je mee kunt buiten rijden/dressuren/springen/eventing/tuigloos rondhobbelen/wandelen/fietsen/freestylen/ alles al dan niet op wedstrijd.. etc. Prima, dan vind je dat niet leuk en kom je überhaupt niet in aanmerking.

Mij hoor je niet zeggen dat jouw alleskunnende leermeester niet leuk is, ik ken het paard niet dus het dier zegt me niks. Ik denk alleen dat je van geluk mag spreken als je iemand vind die dezelfde eisen heeft als jij én daar een bedrag voor neer wil leggen zonder eigenaarschap.

Citaat:
In het belang van mijn paard is het alleen in zoverre dat rust roest. Maar ze komen toch buiten dus daar zou ik het al niet echt voor hoeven doen. Ik denk gewoon dat een paard dat misschien niet meer voorbij de Z dressuur of L eventing komt vanwege zijn leeftijd altijd nog een heel fijne leermeester kan zijn voor iemand die in de breedste zin van het woord van de paardensport wil genieten. En inderdaad anders mag hij van mij gewoon een paar jaar eerder deken en ijzerloos met pensioen. Zou het al spannend genoeg vinden om mijn gouden vriendje door iemand anders te laten rijden.
In Nederland snappen ze toch de waarde van een 'schoolmeester' niet. Dan kun je beter op een gratis paard of manege paard blijven rondrijden.

Oh en ik heb niet zo veel belang bij die ijzers of dekens hoor. Zijn maar lastige dure dingen maar horen er wel bij als je iets wil doen met dit paard op dit niveau. zelfs alleen buiten rijden vergt bij dit paard toch echt gewoon voorijzers. Een passend tuig is NOOIT een luxe.

Jij zegt dan dat mensen in Nederland de waarde van iets niet 'snappen'. Wie weet snapt men het wel maar is men het gewoon niet met je eens over wat er waardevol is? Volgens mij is 'waardevol' een begrip dat voor iedereen anders is. Om nou voor anderen te bepalen wat waardevol is vind ik wat ver gaan. Mijn oudere merrie is alleen geschikt voor de fok, grond- en knuffelwerk en daarin héél waardevol! Van al mijn ponies zou ik haar houden als ik moest kiezen en ze heeft op ponykampen al mensen geleerd hoe licht een paard aan de hulpen kan zijn (op een stevige ademhaling aandraven bijvoorbeeld)... een echte schooljuffrouw. Ik kan haar als grondwerk-leerpaard aanbieden. Ga ik dan mensen vinden? Waarschijnlijk niet. Dat zou me tegen de borst kunnen stuiten, maar dat zou dan meer zeggen over mij dan over die mensen.

Ik las vandaag het blaadje van de NRPS, ook daarin staat dat er een tekort is aan bijrijders, waardoor heel goede paarden geen predikaat kunnen krijgen omdat ze niet worden getoond (waardoor ze minder waard worden). Er zijn dus nog altijd stallen waar ruiter(tje)s gratis naar wedstrijden worden vervoerd om meerdere paardjes uit te brengen; daar zijn de eigenaars dankbaar! Die zijn tegenwoordig makkelijker te vinden dan vroeger Zo lang er dat soort stallen zijn denk ik dat het lastig is om een ruiter te vinden die dankbaar is dat hij mag betalen voor andermans ex-sportpaard.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 18:27

ponyparadijs schreef:
De bijdrage is ook afhankelijk van de stallingskosten die betaalt worden vindt ik.

Waarom? Dus als je paard op een dure stalling staat is hij 'meer waard'?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 18:56

sallandval: Je hebt helamaal gelijk. En gelukkig ben ik de enige die er over gaat wat de waarde van mijn paard is. Daar komt dus niemand bij in de buurt die het niet(voldoende) kan waarderen dat ze er op mogen rijden.
En voorlopig rij ik vrolijk zelf verder en hou hem lekker helemaal voor mij zelf. Ik zie ik wel verder tegen de tijd de tijd dat ik echt overweeg om hem met prepensioen te laten gaan.

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 19:09

Ik ben zelf bijrijdster van een friese merrie. Ik rijd deze merrie nu 6 jaar, tegen betaling.
In het begin waren de kosten €15,- per maand, en de afspraak was dat ik wel alle spullen (winterdeken en halster uitgezonderd) zelf moest aanschaffen. 2 jaar geleden is het bedrag verhoogd naar €20,- per maand, vanwege de gestegen prijzen van voer, hooi en stro. De paarden staan overigens bij de eigenaren aan huis. En ik kan het paard als mn eigen beschouwen, ik mag haar onbeperkt rijden en overal mee naartoe nemen. Dus die 20 euro heb ik daar wel voor over!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 19:14

Ik denk dat wanneer je voor een stal rijdt ook wel weer onder een andere noemer valt dan bijrijden bij een particulier.
Dat je paarden rijdt voor een stal die paarden uitbrengt uitbrengt op de keuring en die eigenlijk niet zonder goede ruiters kunnen, dat vind ik weer een hele andere insteek van bijrijden.
Verder zijn er niet overal van die stallen beschikbaar en zekers niet voor iedereen.

Maar waar ik eigenlijk in het hele topic over struikel, is dat eigenaren de bijrijders schijnbaar op hun blote knietjes mogen danken, want zoveel naastenliefde is toch iets om dankbaar voor te zijn, want de bijrijder doet het schijnbaar zonder egoistisch motief alleen maar voor de eigenaar van het paard, een service. In dit licht bekeken, waarom zoekt men eigenlijk een bijrijdpaard, als wat mee betalen, met regelmatig langs komen, tijd en moeite investeren, allemaal zo veel moeite is?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 19:38

Het lijkt mij toch ook, dat er een cruciaal VERSCHIL ligt tussen het gewoon voor de leuk (om het paard an de wandel/in beweging te houden) recreatief of licht dressuurmatig bijrijden of het paard daadwerkelijk serieus voor een eigenaar bijrijden in de zin van doortrainen/naar een beter niveau/waarde te rijden.
Voor dit laatste zou een eigenaar of stalhouder de ruiter dienen te betalen.
Voor het eerste zou de bijrijder blij mogen zijn, zonder een eigen paard in bezit te hebben, met alle bijkomende kosten, zoals stalling, harnachement, hoefsmid, DA en dergelijke van dien, dus gewoon GRATIS een paard te mogen rijden.
Al die kosten, en ook de wettelijke aanprakelijkheid als er iets mis gaat, zijn namelijk voor de eigenaar van het paard.

Ik verbaas mij zeer vaak op de verschillende topics die er over lopen, hoe gemakkelijk mensen zonder eigen paarden hier over denken en oordelen.
Het moet maar allemaal voor niks, als ze op jouw paard willen rijden.
Echt niet!

Wel gaan hier enkele eigenaren ook niet vrijuit: het is raar als een bijrijdster "gratis" mag rijden, maar dan wel eigen harnachement etc. aanschaffen, meenemen of daar voor zorgen.
Welke eigenaar wil zo iets nou, straks past het allemaal niet, en waarom zou je dat als eigenaar ook willen?

Natuurlijk is het leuk - als het goed is voor beide partijen - als een enigzins getalenteerde of verder opgeleide meid of gozer jouw paard, als je weinig tijd hebt, ziek, zwanger of misselijk bent, of dat allemaal niet maar andere redenen, al dan niet tijdelijk, op kan pakken en verder rijdt.

Indien rijkunstig/rijtechnisch het paard er verder mee komt, is het betalen van de ruiter te overwegen.
Indien niet, dan zou de bijrijder zelf wel mogen betalen, voor het gratis paardrijden (over het "beschouwen alsof het paard dan als van je zelf is" of "de vrije hand krijgen" wil ik het niet eens hebben....) zonder alle overige kopzorgen en verplichtingen die aan het er op na houden van een eigen paard inherent zijn.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 19:42

Mindim schreef:
Maar waar ik eigenlijk in het hele topic over struikel, is dat eigenaren de bijrijders schijnbaar op hun blote knietjes mogen danken, want zoveel naastenliefde is toch iets om dankbaar voor te zijn, want de bijrijder doet het schijnbaar zonder egoistisch motief alleen maar voor de eigenaar van het paard, een service. In dit licht bekeken, waarom zoekt men eigenlijk een bijrijdpaard, als wat mee betalen, met regelmatig langs komen, tijd en moeite investeren, allemaal zo veel moeite is?

Andersom klopt het ook hoor:

"Maar waar ik eigenlijk in het hele topic over struikel, is dat bijrijders de eigenaren schijnbaar op hun blote knietjes mogen danken, want zoveel naastenliefde is toch iets om dankbaar voor te zijn, want de eigenaar van het paard doet het schijnbaar zonder egoistisch motief alleen maar voor de bijrijder, een service."

Dat is juist mijn punt.

Citaat:
In dit licht bekeken, waarom zoekt men eigenlijk een bijrijdpaard, als wat mee betalen, met regelmatig langs komen, tijd en moeite investeren, allemaal zo veel moeite is?

De tegenvraag van mij is daar: waarom zoekt men eigenlijk een bijrijder als het betalen, met regelmaat langskomen, tijd en moeite investeren allemaal geen punt is?

Dus voor mij geldt; twee mensen met belangen helpen elkaar =win-win= gesloten beurs :)

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 19:47

Ik vind het wel aan de hoge kant, maar zeker niet gek dat er een vergoeding wordt gevraagd.
op een manege ben je voor 1x in de week al ruim 50,- kwijt oke dan krijg je les.
maar ik denk dat je 2/3 keer in de week een half jaar rijden. rijden met een bijrijdpaard toch veel sneller leert dan dat je 2 jaar op een manege rijd. (tuurlijk je hebt ook echt goede maneges, maar dat zijn ze echt lang niet allemaal)
En oke je hoeft er dan geen stal te mesten maar waarom om 1 stal moeilijk doen.Je hoeft er geen 10 te doen.
je bent er zo klaar mee, je zou dat imo voor je bijrijdpaard gewoon willen doen.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 19:57

Kinke schreef:
ponyparadijs schreef:
De bijdrage is ook afhankelijk van de stallingskosten die betaalt worden vindt ik.

Waarom? Dus als je paard op een dure stalling staat is hij 'meer waard'?

Ik ben van mening dat als het paard 'bij een boertje' staat voor 150 euro je niet 75 euro voor 3 dagen in de week kan vragen.
Dat maakt een paard ansich niet beter of slechter. Maar het staat niet in verhouding.
Maar zo jij Kinke meer betalen voor een paard wat al Z loopt? In minder voor een paard wat alleen B loopt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 20:02

@Sallandval
In mijn persoonlijke situatie? Ik rijdt niet op mijn paard. Door blessures wordt het hem niet ook voorlopig.
Maakt op zich niet uit, paard loopt hele dagen in de wei, dus zijn beweging krijgt hij wel en ook wordt er ernaast gewoon mee gewerkt.
Ik vind het leuk voor het paard als iemand met hem gaat rijden en als ik daarbij een ruiter blij kan maken, harstikke leuk toch? Wordt de wereld van beiden wat groter met elkaar.
Tijd en geld heb ik ruim genoeg, dat is het punt niet.

Bij mij hebben ze nooit hoeven betalen. Maar ik blijf het vervelend vinden dat men niet regelmatig komt. Het hoeft mijn part echt geen 3 keer per week, maar ik vind het erg onbeleefd dat men ineens een 2 a 3 weken weg blijft. Wat ik ook erg jammer vind is dat men komt, vlug er een borstel over wil halen en hup zadel er op en rijden. Het lijkt om het rijden te gaan, niet meer om het paard.
Wil je hier wat meer vrijheid krijgen, moet ik je wel vertrouwen met mijn paard en ook dat er onderling een band wordt opgebouwd. Mijn paard is erg onzeker en als er iemand bij hem is die hij vertrouwd, dan is hij snel rustig te krijgen, anders blijft hij in paniek.
Vertrouwen is niet met onregelmatigheid op te bouwen en als ik dan geen fiat geef om met hem naar buiten te gaan, dan haakt men af. De moeite om in een band met het paard te investeren, is dan schijnbaar al te veel moeite.
Daarom mijn vraag, waarom in vredesnaam een bijrijdpaard nemen, als de tijd die je er in moet steken al te veel moeite is.

Eigenaren die laten betalen voor verzorgen, dat snap ik ook niet. Bijrijders die klussen doen op stal zouden om mij ook niet hoeven te betalen. Maar ik kan me heel goed voorstellen, dat wanneer een paard volpension gestald staat, ook de eigenaar geen tijd kwijt is aan mesten en dergelijke, je als bijrijder best een bijdrage kunt doen. WAnt onder het mom, 'ja maar ik help de eigenaar uit de brand', vind ik dan niet op gaan. Als bijrijder ben je dan alleen bezig met het uitvoeren van je hobby, met die reden zit je er op. Niet om een service te bieden aan een eigenaar. Ik heb jaren paarden bijgereden, omdat IK het leuk vond, niet om de eigenaar uit de brand te helpen, dat was nog nooit bij me opgekomen. Op zo'n moment vind ik het enkel een excuus om onder betalen uit te komen.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 20:21

100 euro vind ik veel te veel als je ook de stal doet en het verder geen bijzonder paard is. Ik zou echt maximaal 50 euro zeggen.

verastar1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 20:35

ik mag alles met hem doen springen buiten. en we gaan soms ook wel als extra een 2 of 3 uurs rit maken. als ik wedstrijd heb zoals laatst hadden we 2 keer meer in de week geoefend. wedstrijd is altijd een extra dag dus dan rijd ik 4 keer per week. en ik betaal wel 100 euro maar heb het er super naar mijn zin met nog een min i als verzorgpony en een tofe haflinger. moet wel 3 keer in de week mesten maar dat doe ik samen met mijn vriendin die daar ook een pony least enben maar half uur 3 kwartier bezig

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 20:45

ponyparadijs schreef:
Maar zo jij Kinke meer betalen voor een paard wat al Z loopt? In minder voor een paard wat alleen B loopt?

Dat ligt aan de reden van het bijrijden. Zou ik een ruiter zijn die veel zou kunnen leren van een Z paard door ermee te lessen, wedstrijden te rijden dan had ik er waarschijnlijk meer voor over dan wanneer het een paard zou zijn die B niveau heeft. Zou ik op 1 van beide alleen lekkere buitenritten maken dan zie ik geen verschil.

Dit alles doet voor mij niet ter zake trouwens, ik heb zelf 2 paarden bij huis en ben gewoon een 'boscrosser' :D

chantalxoxox

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 22:39

Ik hoefde voor mijn eerste verzorg paard niks te betalen en kon iedere dag naar haar toe alleen werd er niet op haar gereden. Ben nu opzoek naar een ander verzorg/bijrijdpaard, vind het niet erg om 30 euro per maand te betalen maar ze vragen allemaal rond de 100 euro vind ik zelf een beetje veel.

Karlijnxs16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 22:47

ik ben zelf opzoek naar een verzorgpaard en vind het geen probleem om een bijdrage te leveren.
Maar vanaf 70 euro per maand vind ik het wel duur worden.
Dan mag het ook niet.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 18:23

Mindim schreef:
Eigenaren die laten betalen voor verzorgen, dat snap ik ook niet. Bijrijders die klussen doen op stal zouden om mij ook niet hoeven te betalen. Maar ik kan me heel goed voorstellen, dat wanneer een paard volpension gestald staat, ook de eigenaar geen tijd kwijt is aan mesten en dergelijke, je als bijrijder best een bijdrage kunt doen. WAnt onder het mom, 'ja maar ik help de eigenaar uit de brand', vind ik dan niet op gaan. Als bijrijder ben je dan alleen bezig met het uitvoeren van je hobby, met die reden zit je er op. Niet om een service te bieden aan een eigenaar. Ik heb jaren paarden bijgereden, omdat IK het leuk vond, niet om de eigenaar uit de brand te helpen, dat was nog nooit bij me opgekomen. Op zo'n moment vind ik het enkel een excuus om onder betalen uit te komen.

Nouja dan zullen onze meningen verschillen vanuit de ervaringen die we hebben. Ik heb mijn bijrijdpaarden steeds gevonden via advertenties waarin mensen dus actief op zoek waren naar een bijrijder: ze hadden er zelfs het werk en het geld van een advertentie voor over. Misschien ben jij wel op eigen initiatief aan bijrijdpaarden gekomen, of moest je zelf in die tijd klusjes doen/betalen?

Ik heb in mijn studententijd in totaal bij 5 stallen bijgereden (sommigen tegelijkertijd), geen enkele vroeg om betaling in de vorm van geld of klusjes, ik heb het wel eens aangeboden maar het hoefde nooit. Zelfs als de eigenaren op vakantie waren en ik voor de paarden mocht zorgen hadden ze iemand anders geregeld voor het uitmesten. Die mensen waren juist al lang blij dat ik kwam om te rijden (zelfs zodanig dat ik moest 'onderhandelen' om af en toe grondwerk te kunnen doen). Er zijn ook vaak zat paarden voor meer verkocht, simpelweg omdat meer paarden op stal dan doorgereden werden. For the record; mijn niveau is zeker niet om over naar huis te schrijven, maar ik was (nu wat eerder door mijn leeftijd) vooral niet bang en ik heb een soort knobbel voor het rustiger maken van paarden. En rustige paarden verkopen beter. Ook waren het geen topstallen maar gewone stallen met meerdere paarden zoals huis-tuin-en-keuken fokkers. Het is in die tijd dus ook nooit bij me opgekomen dat een bijrijder soms ook klusjes zou moeten doen als 'betaling voor het rijden'.

Dat kwam pas later en ik naast mijn eigen pony nog rondkeek voor een bijrijdpaard om mijn niveau op peil te houden (mijn pony kan niet bereden worden) toen vond ik plotseling allemaal mensen die (zo leek het in elk geval) eigenlijk een verzorgster zochten en me dan ook wel even op hun paard lieten rijden als ik alle klusjes gedaan had. Aangezien ik andere ervaringen had in het verleden (en mijn eigen paard ook moet verzorgen) heb ik dat dus nooit voor lange tijd gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 18:57

Maw, jij wilt rijden, maar als je er uberhaupt iets voor moet doen, dan is het je te veel? Dus jij bent zo iemand die wil rijden en voor de rest heb je anderen en het mag niets kosten? Das toch enorm arrogant en een waardeloze houding naar een eigenaar en zijn paard? Dat noem ik de madam uithangen.

Ik mestte zelf de stallen, ik deed de paarden wanneer ze op vakantie waren en ik deed alles wat bij paarden houden hoort. Dat deed ik gewoon, daar hoefde men neit om te vragen. Omdat ik gek ben met paarden en alles er om heen.
Ik heb idd nooit betaald, maar ik heb nooit mijn neus opgehaald voor klussen omdat ik me de ruiter voelde. Ik heb nog nooit gedacht dat de eigenaar zich wel enorm dankbaar moest voelen om mij.

Enne grondwerk is geen klusje.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 19:07

Ik heb voordat ik paardeneigenaar werd ook jaren bij gereden.
En daar deed ik naast het paard wat ik bereed ook nog de stallen van 5 andere paarden. De bak harken en de konijnen en kippen verzorgen.
Toen ik op de middelbare school zat waren er wel dagen dat ik alleen de stallen kon doen en geen tijd had om te rijden. Maar dat heb ik nooit erg gevonden.
Nu is de instelling wel heel anders, dat is jammer.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 19:19

Als men er de neus voor ophaalt een (of een paar) stallen uit te mesten, het paard te poetsen, en overige doodnormale bij het er op na houden van een paard behorende klusjes te verrichten, maar alleen maar wil rijden, de mest niet uit de rijbaan verwijdert en alle spullen (van de eigenaar) niet fatsoenlijk wenst te behandelen ( zoals: bit netjes afspoelen), na het rijden even aanvegen, dan ben je toch snel klaar?
Dan niet!

Gewoon een beetje aan komen zeilen, opzadelen opstappen rijden en dag toedeloe, vind ik hoogst onfatsoenlijk, doe dat lekker bij een manege.

Ik ben zelf ook ooit gewoon als stal-uitmestertje begonnen, en het gaat dan van lieverlee verder, naar stal-management, de moeilijkere paarden mogen hanteren, longeren, etc.
Het idee, dat je dan gewoon maar van alles te eisen hebt, zoals die paarden rijden ook nog, moet je wel iets mee brengen, bijvoorbeeld een begrip voor de eigenaar.

Bovendien wordt er nog wel eens over het hoofd gezien dat het uitmesten, hanteren (binnen en buiten zetten, longeren etc.) voor een enorm inzicht in de paarden op zich zorgt, veel en veel meer dan alleen het "opstappen en rijden" ooit te bieden heeft.
Ik ken(de) de paarden op zich vaak wel beter dan de eigenaar zelf, terwijl ik er niet op reed.
Die dagelijkse uitmesterij en OMGANG met (heel verschillende) paarden is juist waardoor je leert, met paarden om te gaan.

Je kent ze "van haver tot gort" zeg maar, een in mijn ogen toch niet onbelangrijk aspect als je er later op wil of mag stappen, om ze te rijden.

Daar hoort ook het basis-stalwerk bij, zeker voor diegenen, die nog geen eigen paard hebben, maar dat wel zouden willen: het is niet alleen rijden, het is het hele pakket.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 19:29

terpentijn schreef:
Bovendien wordt er nog wel eens over het hoofd gezien dat het uitmesten, hanteren (binnen en buiten zetten, longeren etc.) voor een enorm inzicht in de paarden op zich zorgt, veel en veel meer dan alleen het "opstappen en rijden" ooit te bieden heeft.
Ik ken(de) de paarden op zich vaak wel beter dan de eigenaar zelf, terwijl ik er niet op reed.
Die dagelijkse uitmesterij en OMGANG met (heel verschillende) paarden is juist waardoor je leert, met paarden om te gaan.

Je kent ze "van haver tot gort" zeg maar, een in mijn ogen toch niet onbelangrijk aspect als je er later op wil of mag stappen, om ze te rijden.

Daar hoort ook het basis-stalwerk bij, zeker voor diegenen, die nog geen eigen paard hebben, maar dat wel zouden willen: het is niet alleen rijden, het is het hele pakket.

So true! Inderdaad juist door de dingen er omheen krijg je inzicht in het paard en de paarden

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 19:48

Dit is ook echt zo: dekentje op-dekentje af... halster aan, de ene steekt de neus er meteen in, de andere doet er weer weken moeilijk mee, de ene reageert zus, de ander zo, de ene moet je flink terugzetten bij naar de wei (of terug naar stal) brengen, de ander kan juist weer niet tegen druk.
Merries met veulentjes er bij... je kent ze VOOR de veulens, je ziet de merrie (s)veranderen in hun drachtigheid, je ziet ze nadat de veulens zijn afgespeend, je ziet de veulens ook opgroeien, je ziet de oudere fokmerrie OUD worden , je ziet de hengstveulens geboren worden en tot echte mannen uitgroeien, je ziet het jonge spul beleerd worden... wat een LESSEN allemaal, dagelijks weer.

Ja, het zijn allemaal paarden, maar een standaard aanpak is slechts een onderliggende rode draad, voor de rest moet je het individuele in die paarden wel leren zien.
En ja, het ene paard is VAN NATURE meer individu, dan het andere.
Dat zijn niet noodzakelijkerwijze de hengstjes, van een jaartje of 2-3, want ik ben wel merrietjes-in-aanleg tegengekomen van een jaartje of 1-2 die veel en veel dwarser waren.

Dagelijkse omgang met veel verschillende paarden en leeftijden is gewoon goud waard... je leert ze lezen (of jezelf een paard lezen).

Dat neem je mee naar je eigen paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 19:49

ponyparadijs schreef:
terpentijn schreef:

So true! Inderdaad juist door de dingen er omheen krijg je inzicht in het paard en de paarden

Ik sta er zelf ook liever naast dan er op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 19:52

terpentijn schreef:
Dit is ook echt zo: dekentje op-dekentje af... halster aan, de ene steekt de neus er meteen in, de andere doet er weer weken moeilijk mee, de ene reageert zus, de ander zo, de ene moet je flink terugzetten bij naar de wei (of terug naar stal) brengen, de ander kan juist weer niet tegen druk.
Merries met veulentjes er bij... je kent ze VOOR de veulens, je ziet de merrie (s)veranderen in hun drachtigheid, je ziet ze nadat de veulens zijn afgespeend, je ziet de veulens ook opgroeien, je ziet de oudere fokmerrie OUD worden , je ziet de hengstveulens geboren worden en tot echte mannen uitgroeien, je ziet het jonge spul beleerd worden... wat een LESSEN allemaal, dagelijks weer.

Ja, het zijn allemaal paarden, maar een standaard aanpak is slechts een onderliggende rode draad, voor de rest moet je het individuele in die paarden wel leren zien.
En ja, het ene paard is VAN NATURE meer individu, dan het andere.
Dat zijn niet noodzakelijkerwijze de hengstjes, van een jaartje of 2-3, want ik ben wel merrietjes-in-aanleg tegengekomen van een jaartje of 1-2 die veel en veel dwarser waren.

Dagelijkse omgang met veel verschillende paarden en leeftijden is gewoon goud waard... je leert ze lezen (of jezelf een paard lezen).

Dat neem je mee naar je eigen paarden.

Ik heb dat traject ook doorlopen en eerlijk gezegd vind ik het veel leuker dan het rijden op zich. Het omgaan met paarden. Naa menigmaal erg vervelend en met blessuren eraf gegooid te zijn, ben ik me meer gaan focussen op het paard dan op het rijden, alhoewel ik wel weer aan het lessen ben geslagen.

Laura__xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 19:55

Sorry dat ik het zeg maar ik heb het altyd al raar gevonden om voor een paard verzorgen te moeten betalen... En 100€ vind ik echt niet normaal... Mijn verzorgpony is gratis *\o/*