Paard op stal wel zo zielig??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 18:51

Juul schreef:
Ik denk dat het erom gaat dat het paard de vrijheid heeft om als hij het gevoel heeft dat hij even zijn benen moet strekken, dat ook gewoon kan doen. Net zoals wij dat zelf (meestal) doen. Dat zou dus een wei met een schuilstal zijn. Ik denk niet dat een paard gelukkig wordt van zoveel uur per dag stil staan in een stalletje.. En dat sommige paarden vaak liever in de stal staan dan buiten zijn kan verschillende oorzaken hebben :)

Hier kunnen paarden in de winter niet 24/7 buiten staan, dat laat de wei niet toe. Verder doe je de oudjes er geen plezier mee. Die vinden het fijn in de nachten op stal in de herfst en winter. De tinkers de hele dagen in de blubs laten sjouwen is niet bevordelijk, maar dat zijn echte buitenpaarden, die hebben dan ook geen box, maar een grote inloopstal. Voor de oudjes zou zoiets ook fantastisch zijn, maar dan moet de rijbak verplaatst, het huidige stallenblok afgebroken en alles opnieuw opgebouwd. Nou, dan neem ik voor de 26 en 27 jarige het wel voor lief dat ze overdag buiten zijn.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 18:53

excuses verkeerd gelezen, had 2 uur paddock even door elkaar gehaalt.

Het nut van een verzorgster is dat die dus inderdaad met je paard zou kunnen gaan wandelen. Net een beetje die extra vrijheid geven. Wat ik ondanks dat 't stapmolen dus geen 'sjokken' is, toch wel iets heel anders en beter vindt.

Ik ben 't met mijn 13 jaar aan paarden houden 't niet met je eens dat dit goed is voor je paarden. En dit is niet eens een mening maar een feit. Het is gewoon NIET goed om je paarden op stal te houden.

@mindim: En ik had mijn paarden ( 18 en 21) vorig jaar blootvoets in de wei, ging prima. Liet ook eerder een filmpje zien van een besneeuwde wei met de paarden die er nog als een zotje in rondcrossen.

En daarbij, paarden 'breken' heus hun benen niet over wat bevroren modder. Ze weten heus wel waar ze hun voeten moeten zetten.

en hoe komt 't dan dat jouw wei 't niet toelaat dat je paarden niet 24/7 naar buiten kunnen, terwijl dat met mijn wei prima gaat?

edit: en dat fijn vinden om 's nachts in de stal te staan. Kan dat wellicht komen doordat ze daar ('s avonds) gevoerd worden? Want mijn oudjes (die weliswaar nog niet zo oud zijn als de jouwe) vinden de stal een totale nachtmerrie en vind ik 's ochtends vroeg buiten op de grond. En in stortbuien staan ze ook gewoon buiten met de kont weliswaar richting de regen. Maar niet in de grote droge (met veel sto) inloopstal die ze hebben. Daar staan ze eigenlijk alleen 's zomers in geloof 't of niet. Om zo een beetje schaduw te hebben (of onder de bomen)

Active

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 19:01

Maartje1990 schreef:
En daarbij, paarden 'breken' heus hun benen niet over wat bevroren modder. Ze weten heus wel waar ze hun voeten moeten zetten.

)

Dat is dus het lastige met paarden, als ze fris zijn, dan doen ze dus wel gek op dat soort ondergronden. En dan breken ze wel hun been.
Verder zijn er nogal veel verschillende soorten grond in Nederland, waardoor het ene land wel begaanbaar is en het andere land niet.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 19:07

Maartje1990 schreef:

Hier kun je ook een beetje zien hoe onze wei eruit ziet, zijn 2 weilanden. Waar je de schapen bij de omheining ziet staan, aan de andere kant is het 2e gedeelte, waar ze in principe altijd in kunnen. Dan als je die stenen muur ziet, dat is de stal/inloopstal (gedeelte is inloopstal andere gedeelte is hooiopslag etc.) Inloopstal zal om en nabij zo'n 20 vierkante meter zijn.

Onze wei, in de winter, vol met sneeuw, paarden crossen lekker door de wei. Volgens jullie zou dat dus eigenlijk niet kunnen? Levensgevaarlijk etc. etc. Gaat prima hoor.

En daarbei onze wei is klei grond, zover ik weet zou 's winters paarden daarop zetten niet erg bevordelijk zijn, maar dat valt echt gewoon reuze mee.

Oh, nog even iets dat ik me herinner. Op vakantie in ijsland sprak ik met iemand die heel veel ervaring heeft met ijslanders, zij heeft eens op stukken in volle galop achter een paard aan moeten gaan waar 't bijna niet anders kón dan dat die paarden de benen zouden breken. Maar niks was minder waar, wij onderschatten denk ik de paarden enorm.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 19:15

Dat ligt aan je paard. Sommige zijn ontzettend handig, maar ik had er ook een die gemiddeld drie keer per week vol op haar snuiter ging omdat het een beetje geregend had.
Deze ging ook te hard van een heuvel af en meer van dat soort dommigheid.
Met sneeuw was ze levensgevaarlijk.
Ik heb toen de term 'langzaam' aangeleerd zodat ze op commando voetje voor voetje liep ipv een bambi op de ijsbaan.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 19:31

Afgelopen winter is het gelukt om de paarden die zonder ijzers stonden allemaal dagelijks naar buiten te krijgen, in weilanden die geofferd worden en dus kapot mogen. Zonder ijzers voelen ze beter hoe ze hun voeten neerzetten en zijn ze erg voorzichtig. Helaas zijn er ook eigenaren die de ijzers er niet afgehaald hebben.
Op de betegelde stukken maakten wij paden van stro/mest uit de stallen zodat het daar niet glad werd. Wel een vieze bende toen het ging dooien , maar dat was met vereende krachten zo weer opgeruimd.

Wat betreft de stapmolen, daar ben ik best een beetje jaloers op. Niet om het vrij buiten lopen te vervangen, maar om mijn paard los te laten stappen/draven omdat ik door wat lichamelijke beperkingen niet zo lang kan rijden en mijn paard als een diesel wat langzaam opgang komt.
Toch zal ik deze stal, waar de paarden veel in groepen buitenstaan niet snel inruilen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 19:57

Ik heb de afgelopen 3 winters echt ontzettend veel moeten sneeuwruimen en zout strooien om het voor de paarden veilig begaanbaar te houden. En dan strooide ik alleen de stenen, want de paddock was geen beginnen aan. Als het dan gedooid had en weer opgevroren was, werd het echt een ijsbaan, dat water kon immers nergens heen. Zoveel mogelijk sneeuw weghalen scheelt wel een hoop water, dus komende winter overweeg ik ook de zandpaddock zoveel mogelijk van sneeuw te ontdoen...

Hier staan ze niet op ijzers maar ik heb meerdere avonden gehad dat ze als Bambi op het ijs liepen omdat het was gaan ijzelen. Moest ik eerst strooien om ze vanuit de paddock de stal in te krijgen... Een pad van meer dan 40 meter lang...
Nu is het gelukkig nog maar 3,5 meter tussen zand en stal, dat zal heel wat schelen denk ik...

En dat van waarom de ene wei wel 24/7 lukt en de andere niet is al meerdere keren uitgelegd. Ik heb het hier 1 winter (de eerste) geprobeerd, en toen het januari was had ik een groot probleem want alles was kaal en alles was zeiknat en stukgelopen, de bak was nat en ze konden nergens meer droog liggen. Ze gooiden het hooi uit de bakken, plasten er op en vervolgens gebruikten ze het als slaapplaats... Ze stonken een uur in de wind en ik sliep niet meer lekker...
Na dat even met stress aangekeken te hebben noodstallen gemaakt en ze hebben toen 2 maanden overdag alleen in een natte bak kunnen staan en 's nachts op stal.

Het jaar erop was ik zuiniger op mijn land, heb ze er eerder afgehaald voor de nacht, waardoor ze langer op het land konden blijven lopen voor in elk geval een paar uurtjes en het land in het voorjaar sneller herstelde omdat het minder kapot gelopen was. Zo doe ik het nu altijd. Bij droge paddock en redelijk weer blijven ze dag en nacht buiten in paddock met inloopstal. Bij erg slecht weer en natte bodem kunnen ze voor de nacht op stal, zolang het land het toelaat mogen ze een paar uurtjes op het land in de winter, is het te nat dan even niet, en als de wei redelijk vlak en droog opgevroren is zodat ze niet door "het ijs" heen zakken kunnen ze in de vorstperiode weer op de wei voor een paar uurtjes. Met sneeuw houd ik ze van het land, want dan wordt het onder de sneeuw zacht en lopen ze het kapot en wordt het glad/glibberig. Dan is de bak ook groot genoeg om te spelen en hooi eten ze in de paddock op de bestrating of in de stal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 20:47

Maartje1990 schreef:
excuses verkeerd gelezen, had 2 uur paddock even door elkaar gehaalt.

Het nut van een verzorgster is dat die dus inderdaad met je paard zou kunnen gaan wandelen. Net een beetje die extra vrijheid geven. Wat ik ondanks dat 't stapmolen dus geen 'sjokken' is, toch wel iets heel anders en beter vindt.

Ik ben 't met mijn 13 jaar aan paarden houden 't niet met je eens dat dit goed is voor je paarden. En dit is niet eens een mening maar een feit. Het is gewoon NIET goed om je paarden op stal te houden.

@mindim: En ik had mijn paarden ( 18 en 21) vorig jaar blootvoets in de wei, ging prima. Liet ook eerder een filmpje zien van een besneeuwde wei met de paarden die er nog als een zotje in rondcrossen.

en hoe komt 't dan dat jouw wei 't niet toelaat dat je paarden niet 24/7 naar buiten kunnen, terwijl dat met mijn wei prima gaat?

edit: en dat fijn vinden om 's nachts in de stal te staan. Kan dat wellicht komen doordat ze daar ('s avonds) gevoerd worden? Want mijn oudjes (die weliswaar nog niet zo oud zijn als de jouwe) vinden de stal een totale nachtmerrie en vind ik 's ochtends vroeg buiten op de grond. En in stortbuien staan ze ook gewoon buiten met de kont weliswaar richting de regen. Maar niet in de grote droge (met veel sto) inloopstal die ze hebben. Daar staan ze eigenlijk alleen 's zomers in geloof 't of niet. Om zo een beetje schaduw te hebben (of onder de bomen)

Een besneeuwde wei gaan ze hier ook in, maar niet in een besneeuwde wei met daaronder opgevroren plassen van 20x 40 meter.Daar heeft 1 van mij al eens op gelegen en heeft niet omhoog kunnen komen door het ijs.
Onze wei is een zwembad, we zitten op groningse zeer vette klei, waarin het water niet wegzakt, wegens het hoge grondwaterpeil. Ze zakken tot 20 cm diep in de blubber weg, als het niet dieper is. Ook in kleigronden zit een enorm verschil, vetter dan hier krijg je het niet. Wanneer de wei kletsnat is geweest, zoals nu, dan droge de putten alla 20 cm diep mee wanneer de zon gaat schijnen. Het wordt dan net beton. Even als dat soort pieken en putten in de winter opvriezen, het moet daarom glad getrokken worden.
Paarden die fris zijn en 26 en 28 jaar oud zijn, laat je niet op zo een ondergrond lopen. Ook de tinkers gaan onstabiel over zo'n ondergrond want het is enorm ongelijk.
Zodra het begaanbaar is gaan ze de wei op, maar ook een natte opgevroren bak is dan geen pretje.
Fijn dat dat bij jou allemaal kan, maar hier gaat het niet en zolang je niet hebt gezien hoe de boel er hier bij ligt, kun jij daar helemaal geen oordeel over vellen.

Onze paarden krijgen hooi op stal. De tinkers kunnen kiezen, binnen of buiten. Een van de oude paarden loopt ook de stal uit als het kan, maar de andere kan je e boxdeur openzetten en dan blijft ze 9 van de 10 keer gewoon in haar stal. Zomers lopen ze 24/7 buiten. Mijn oude paard vind het niet meer leuk 24/7 buiten met dit weer, ze heeft artrose en vind het lekker om af en toe te gaan ligegn, op een natte ondergrond doet ze dat niet. En als ze dat al doet, wordt ze helemaal stijf. Voor sommige paarden werkt 24/7 buiten met dit weer gewoon niet meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 20:47

Maartje1990 schreef:
Onze wei, in de winter, vol met sneeuw, paarden crossen lekker door de wei. Volgens jullie zou dat dus eigenlijk niet kunnen? Levensgevaarlijk etc. etc. Gaat prima hoor.

En daarbei onze wei is klei grond, zover ik weet zou 's winters paarden daarop zetten niet erg bevordelijk zijn, maar dat valt echt gewoon reuze mee.

Oh, nog even iets dat ik me herinner. Op vakantie in ijsland sprak ik met iemand die heel veel ervaring heeft met ijslanders, zij heeft eens op stukken in volle galop achter een paard aan moeten gaan waar 't bijna niet anders kón dan dat die paarden de benen zouden breken. Maar niks was minder waar, wij onderschatten denk ik de paarden enorm.

De wereld is nog groter dan jouw erf en niet overal is de grond zo gemakkelijk.
Hier zitten zelfs rooiers vast in de klei.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 16:24

Maartje1990 schreef:

)

Nee idd, hier is het een en al modder als de winter begint, overal plassen en gaten, paard staat iedere dag buiten van 12 tot half 6 ofzo (zomers langer) en nog nooit een kreupel paard gehat :)

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 17:24

Als de paddocks wat bevroren zijn , gaan ze hier ook kort hoor.
Vind ik dan wel gevaarlijk en ze gaan dan alleen om even een frisse neus
te halen want echt veel bewegen doen ze dan niet. Een uurtje of 2 vind ik dan
echt genoeg. Savonds nog lekker even rijden en wat vaker losgooien in zo'n week.

arienoortje

Re: Paard op stal wel zo zielig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 17:47

mijn pony staat zomers 24/7 buiten en in de winter alleen met heel slecht weer en s'avonds buiten..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 18:53

_Amigo schreef:
Maartje1990 schreef:

)

Nee idd, hier is het een en al modder als de winter begint, overal plassen en gaten, paard staat iedere dag buiten van 12 tot half 6 ofzo (zomers langer) en nog nooit een kreupel paard gehat :)

We hebben hier andere ervaringen ;)

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 19:16

arienoortje schreef:
mijn pony staat zomers 24/7 buiten en in de winter alleen met heel slecht weer en s'avonds buiten..

Wat zielig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 19:46

xApple schreef:
arienoortje schreef:

Wat zielig

Wat een goed onderbouwde reactie :roll:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 19:47

arienoortje schreef:

Volgens mij bedoel je bij de laatse keer buiten misschien binnen? dat hij alleen met slecht weer en 's avonds binnen staat?

femkemaats

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 21:16

Mijn paard gaat ook gewoon met sneeuw en ijzel naar buiten, ook al licht er ijs op de paddock. Als je vanaf dag 1 gewoon je paard buiten laat in de sneeuw worden ze niet zo fris

maradhja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 21:20

Mijn paard vind het heerlijk om buiten te staan, en dan een uurtje of 3 en dan heeft ze het helemaal gezien. Als je haar dan niet binnen zet gaat ze aan het hollen, en staat ze bezweet te kijken. Ook als je dan naar de stal loopt terwijl ze buiten is komt ze van achter aan galloperen. En ze krijgt echt niet contstant te eten. Maar ze vind het gewoon lekker op stal. Toch is het een ontzettend levendig paard!
Ik houd het er maar op dat het een appart paard is haha!!

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 23:47

Mindim schreef:
arienoortje schreef:

Wat een goed onderbouwde reactie :roll:

Eigenlijk was het gewoon een geintje, omdat ze (hoop ik !) een foutje heeft gemaakt.

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 02:26

xApple schreef:
Eigenlijk was het gewoon een geintje, omdat ze (hoop ik !) een foutje heeft gemaakt.

O echt, je kwam zoo serieus over ;) [sarcasm off]

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 05:38

Active schreef:
Maartje1990 schreef:

)

Dat is dus het lastige met paarden, als ze fris zijn, dan doen ze dus wel gek op dat soort ondergronden. En dan breken ze wel hun been.
Verder zijn er nogal veel verschillende soorten grond in Nederland, waardoor het ene land wel begaanbaar is en het andere land niet.

Hier daar nooit problemen mee gehad, ook niet met achterlijke jonkies die super fris waren. Het paard rondom op ijzers is altijd het meest frisse paard. En loopt ook gewoon met sneeuw, en gladheid in het land. Nooit problemen gehad. Als ze echt een bommetje is zet ik eerst de andere paarden in het land en loop ik met haar eerst een rondje in het land, en dan is de ontploffing al wat minder. nog altijd wel aanwezig, maar dan wat mindere mate. En onderuit gaan? Dat heb ik haar nog niet zien doen.

Dat gebeurd naar mijn idee 10x eerder als het veel heeft geregend en het dus modderig en glad is. Dan is ze minder voorzichtig.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 08:50

Over het algemeen is er weinig aan de hand als ze veel buiten lopen / je ze eerst een rondje door het land laat lopen zodat ze voelen wat er loos is voordat ze op de automatische piloot al ontploffend het land in scheuren :P

Maar je hebt er natuurlijk lompe donders bij , die nog elke ochtend hun poten breken over het drempeltje van hun stal waar ze al jaren in staan :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 12:38

Sneeuw is ook geen probleem en met gladheid gaat het nog, het is het probleem dat wanneer de klei door paarden is omgewoeld en gaten en pieken vertoont en dat zo opvriest. Er zitten dan verschillen op een vierkante meter van wel 20 cm en dat soms vele meters lang, een laagje sneeuw erover en ze zien het niet en dan gaat het mis. We hebben hier een van 26 een van 27, die wat moeilijk ter been zijn, die laat ik daar niet op. Die van 26 is al eens geklapt op het ijs en heeft daar een tijd op vast gelegen voor we het doorhadden en zij durft ook niet meer zo goed. Met de natte kleiwei is ze ookuitgegleden en heeft nu een verdikking op de pees, hoorde ik van de da vanochtend. Mijn jonkie van 6 kan er prima over, maar dat is eeen enorme puber, die neit uitkijkt. Ik weet prima wat we hier wel en niet met de paarden kunnen maken op dat gebied en precies hoe het er hier uit kan zien.
Wees blij als dat bij jullie op stal wel gemakkelijk kan, we zijn er hier namelijk ook helemaal niet blij mee.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 13:07

Ik weet het , dat hebben we hier ook , die klöte-klei is maar een paar dagen in het jaar fijn en voor de rest is het van glad na een bui tot erwtensoep na een paar dagen regen en 3x heen en weer lopen , of beton waar de scheuren in staan :P

Daarom wil ik ook niet dat ze het kapot lopen , zodat het redelijk recht op kan vriezen.

Maar vorig jaar toen ze het wel kapot gelopen hebben (het pad rondom) heb ik ze er wel gewoon toegang toe gegeven , het is dan inderdaad wel al krabbelend en hinkepinkend er overheen , maar na 1 rondje tobben komen ze dan zelf ook wel tot de cunclusie dat ze liever op het zand blijven :P

Het is vooral altijd even de kunst om het zand op tijd glad te trekken en de paarden er dan even af te houden voor de eerste nachtvorst , zodat het goed vlak opvriest. Maar dat was vorig jaar ook een drama met dooi en vorst die elkaar zo raar afwisselde :=

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 15:01

Maartje1990 schreef:
Mindim schreef:
De paarden krijgen wel de kans om in de winter even los te lopen, bij velen gebeurt dit niet eens.
Afgelopen winters was het af en toe lastig de paarden naar buiten te krijgen met het winterweer.

@Maartje1990, Zou fijn zijn als je ook normaal kunt reageren.

sorry, hoor dat ik een beetje fel reageer op 't feit dat een dier gewoon, niet genoeg vrijheid heeft.
Ik zal proberen 't netjes te houden, vind ik echter wel moeilijk

En sneeuwbeslag, jouw paarden staan dus op ijzers begrijp ik? is geen ijzers voor iig de winters dan geen optie?

En wat die conditietraining betreft, ik ben 't niet eens met een stapmolen. 2 uur in 't zelfde rondje sjokken, wordt je toch ook niet blij van lijkt me? Wellicht kun je een uur ofzo met je paard gaan wandelen, wellicht gewoon een paar keer per week. Of een verzorgster wellicht?

@ maartje mag jij mij vertellen waarom de paarden bij mij op het werk bokkend en springend enz met de oortjes erop in de stapmolen rondhuppelen???