Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

infrasupply

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 15:19

DubbelDun schreef:
En je inbreng en uitleg wordt ook zeker gewaardeerd :j
Maar waar wij (als kleine paardenhouders) vaak tegen aanlopen is dat we moeilijk aan goede spullen kunnen komen vanwege de lage aantallen.
Je geeft dit zelf ook al aan dat je alleen per pallet kunt bestellen.

Weinig paardenzaken hebben dit spul op voorraad en bij minder afname loopt de prijs ook weer zo op.

yep daarom zeg ik ... doe eens gek en bestel met een aantal mensen die roosters dat kan ook !
wat wij ook wel eens doen is dat we hier in het magazijn een stuk of 3 pallets neerzetten
en die in gedeeltes verkopen .

dat wil ik ook wel voor jullie doen .

dan betaal je per zending 50,- excl. BTW verzendkosten dat helaas wel (pallet)
maar heb je ze wel voor bijvoorbeeld 20m2
het is niet te doen om voor minder bezig te gaan want we moeten dan pallets uit elkaar trekken etc.

voor mensen in de buurt is het dan weer geen probleem die kunnen ze zo ophalen
en ik weet van een particulier die laatst kwam dat ie 15m2 in de auto kon houden ... was wel vol toen :)

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 16:44

Francis schreef:
Walnoot is juist een van de snelst groeiende breed gekruinde bomen (in vergelijk met eik en beuk dus bijv.). Als je gelijk een wat grotere boom plant heb je met twee jaar al bruikbare schaduw van zo'n boom. Wij hadden een boompje in't gazon gezet, echt een kleintje dus en daar hadden we met 3 jaar al zoveel schaduw van dat we daar normaal met twee stoelen en een tafel in konden zitten. Groot extra voordeel van walnoot is dat ze muggen verdrijven en de paarden er dus ook mugjesvrij onder kunnen staan.
Nadeel van de walnoot is de bast die om de noten zit. Die wordt klef en zwart en kan vieze vlekken geven. Maar dat is een kwestie van de noten waar de schil nog om zit op tijd oprapen (handschoentjes aan, die vlekken krijg je ook slecht van je handen) en op een krant laten drogen.

Ik zou de bomen echt in de wei zetten zodat ze er rondom omheen kunnen staan en de bomen ook in een groepje zetten, niet op rij. Daardoor krijg je een veel groter oppervlak 'overdekt' en dus ook veel meer bruikbare beschutting.
Nadeel van op die manier plaatsen is dat het lastiger is om met een trekker o.i.d. door de wei te gaan (maaien, mesten e.d.). Daar zou je dus een beetje rekening mee kunnen/moeten houden.

ik weet wel dat we ondertussen al een hele tijd over roosters bezig zijn, maar wil hier nog even op reageren.

onze walnoot staat er al bijna 10 jaar, maar is maar een éénpersoonsparasol ;)
de elzen, kurketrekkerwilgen en boswilgen die op hetzelfde moment geplant zijn, zijn al dubbel zo groot, de witte abelen zelfs 3 keer zo groot.
het eikje is even groot als de walnoot maar minder breed, al komt dat wschl vooral omdat die wat verdrukt staat tussen de andere bomen.
de meidoorn die ik vorig voorjaar geplant heb, is zelfs al even groot als de walnoot.
en de wilg-uit-de-tak van dik anderhalf jaar geleden, is al ongeveer anderhalf keer zo groot, de stam is ongeveer even dik ;)
als je een snelgroeiende boom met brede kruin wil, kies je volgens mij beter voor een wilde kastanje.
één en ander hangt natuurlijk af van waar hij staat, maar een walnoot zou ik nu niet meteen een snelle groeier noemen ;)

pmarena

Re: Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-09 16:47

Hihi , je spreekt wel uit ervaring , wat een uitgebreid groenbestand zeg :D

Wat is in hemelsnaam een witte Abeel ??

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 16:51

we hebben een grote tuin ;)
de bomen staan in een soort bosje achterin, een heerlijke speelplek voor de kinderen :D

de witte abeel

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-09 16:58

Leuk ding ! Niet giftig.....? :)

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 17:26

het speelbos
mijn 2 oudste jongens (5 en 7) staan onder de walnoot
Afbeelding

close up van de walnoot
Afbeelding

en dit is de piepjonge wilg
Afbeelding

met nog een hoop stenen erbij die voor de paddock paradise gebruikt gaan worden :D

van witte abelen moet je wel heel zeker weten dat je ze wil hebben.
ze breiden zich namelijk uit via hun wortelstelsel.
voor je het weet, staat het hele gazon vol }:0
ik heb nog niet geprobeerd of de paarden ze lusten, dus geen idee hoe dat in de weide zal gaan.
giftig zijn ze volgens mij niet, ik heb een paar giftige plantenlijsten gegoogled maar daar staan ze niet op.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-09 19:24

Hihi die walnoot is wel zielig ja vergeleken met de rest :D

Maargoed , je hebt dus x verschillende walnoten , de ene groeit langzaam , de ander snel , ze zijn onderling allemaal net wat anders :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 20:15

Neem iig geen zwarte walnoot, want die zijn giftig. Alhoewel het geen lokale soort is (eerder Amerikaans) kunnen ze het hier wel blijven doen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-09 20:29

Jeps , dat heb ik al in mijn hoofd zitten , had je al eens eerder gemeldt , echt superfijn +:)+

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 21:23

Wilgen blijven volgens mij echt mijn lievelingsbomen, ik ben er helemaal weg van. Of meidoorn, al wil ik díe niet snoeien ;)

Gelukkig/helaas hebben wij al genoeg bomen.

Over die grastegels: ik heb het allemaal gelezen, maar denk toch niet dat het wat voor ons is. Hier ligt al jaren een stuk opgehoogde/verstevigde weide, gewoon met sloopafval gedaan. Mensen willen hun gesloopte muurtjes vaak heel graag gratis aan je kwijt. Bij het milieustation hier kost het aardig wat geloof ik. Gewoon een laagje zand er op, en klaar :) Gras blijft toch niet staan op stukken waar ze veel lopen.

edit: Lekker stukje tuin heb je zeg, foejoe!

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 08:26

hihi, ik ben ook zo gek op wilgen :D
die ene van de foto mag lekker blijven groeien, de 3 in de tuin zullen geknot worden.

mijn moeder heeft een meidoorn tot boom laten uitgroeien.
het enige wat je dan moet snoeien, zijn de onderste takken.
ik vind dit echt heel mooi, prachtig met de bloempjes in het voorjaar en de rode besjes in het najaar.
ik zal eens vragen of ze er een foto wil van maken.

Safiera schreef:
edit: Lekker stukje tuin heb je zeg, foejoe!

thx, is wel handig met een stel érg actieve kinderen *D

StalBerguil

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 13:55

Is er al weer iemand die nieuwe foto's heeft van zijn/haar paddock paradise ??? Het is nu wel erg stil .........

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 14:06

Ik heb foto's van mijn PP mét gras dit keer :D ..

StalBerguil

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 14:07

Zien.........:)

StalBerguil

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 14:08

Wou ook al wat foto's plaatsen maar krijg ze er niet op :(

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 14:16

infrasupply schreef:
snowdon schreef:
Wat voor roosters gaat het nu om dan? Ik heb er even totaal geen beeld bij...

sorry ... mijn fout :

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

deze roosters zijn bij ons in het dorp in bermen geplaatst.
voor de paarden op blote voeten prima.
paarden met ijzers klappen met 1 stap al onderuit!
hou hier rekening mee. ;)

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 14:18

Vandaag even gemaaid, alles op stand 1 vandaar best kort.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 14:24

pmarena @ welk bedrijf in zeeland bedoel je voor die boompjes?
ik wil erg graag schaduw boompjes maar mijn paard is o.a. allergies voor wilgen. :o

StalBerguil

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 14:25

Dat ziet er netjes uit zeg, ga ook ff proberen wat foto's er op te zetten alleen bij mij zie je nog wel veel onkruid vergeleken bij dat van jou... nahja ff om heen kijken :)

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 14:28

Mijn weiland wordt behandeld als een golfbaan dus ligt er meestal wel netjes bij :P .. Aan het einde van de straat niet. Dat is net een oerwoud en vooral nu, in de winter doe ik daar wel elke dag poepscheppen en onkruid weghalen maar nu niet. Als er teveel poep ligt gaan ze naar het andere weilandje en verspreid ik de poep over het land :+ ..

StalBerguil

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 14:35

Afbeelding

Het eerste stuk naast de rijbak drainage met puin en een dikke laag zand, altijd droge hoeven :)

Afbeelding

En dan na de rijbak voorbij de paddock loopt het door naar het achterste land, vervolgens is dan de bedoeling dat het pad zo doorloopt en in de paddock weer uit komt. Het pad is nu dicht en de paarden staan nu in het middelste land lekker te eten. Ik ben er nog mee bezig en wil eerst de track helemaal rond hebben en dan het een en ander verzinnen wat de paarden tegen kunnen komen op hun track. :)

StalBerguil

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 14:39

Ik ben dikke een week terug weer met de zeis bezig geweest en kleine gedeeltes met de bosmaaier. Alleen bij ons is het zo .....ben je voor begonnen en achter klaar kan je weer opnieuw beginnen..... En ik sla soms ook wel eens een weekje over ivm het mooie weer :)

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 14:39

Ziet er leuk uit, Ga je er nog palen in slaan en het draad netjes strak spannen? Dat ziet er altijd net iets netter uit vind ik.

hoeveel land heb je :) ?

StalBerguil

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 14:55

Ja zodra de sloot weer aangepakt is komen er palen in, wij hebben 2.5 hectare. Voor de paarden gebruiken wij 1 hectare en de rest wordt voor het hooien gebruikt.

HT2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 15:40

HT2009 schreef:
Ik ga morgen kijken bij stal Kreils in Gelderland, die hebben ook een paddock paradise en een soort en met van eigen ontworpen hit-actief stal voor een 20-tal paarden. Onze voederleverancier kwam hier mee, zijn schoonzus runt deze stal. Dus ik ben erg benieuwd, zal mijn camera meenemen en vragen of ik foto`s mag plaatsen :D Ben zeer benieuwd.

Op verzoek eindelijk mijn verslag(je). Zal jullie niet vermoeien met elle lange uitgebreide lappen tekst. Daar heb ik het ook even te druk voor ;)

Bedrijfinfo: 21 paarden, opp. land 20ha. Elk paard heeft een sensor aan het halster voor krachtvoer opname, zoals je bij koeien ook terug ziet.

Stalling:
1 grote loods verdeelt in 2 afdelingen: voor de gemengde koppel (alle leefdtijden merrie`s en ruinen) en 1 afdeling waar merrie`s met pasgeboren veulens lopen. Die lopen de 1e maand gescheiden van de rest en worden daarna samen gevoegd. De stal is voorzien van een potsysteem met stro, krachtvoerautomaten en een lang voerhek voor onbeperkt ruwvoer (hooi van eigen land). De stal is aan de buitenzijde open, paarden komen vanuit de stal in een paddock welke 20m diep bestraat is en vervolgens overgaat in zand. Deze is los af te sluiten van weidegang maar dat hadden ze in alle jaren nog nooit gedaan. De paarden lopen het hele jaar door buiten.

Paddock:
De paddock is deels bestraat en deels in lagen opgebouwd wat zand betreft (uit mijn hoofd: grove kiezels, tot steeds fijner en gemengd drainage/woudzand). Omheind met houtbeschut (natuurlijk) en voorzien van 2 ruwvoerautomaten, drinkbakken en hooibakken.

Weidegang:
Het weiland is erg ruw en wisselend, via paden komen de paarden op grotere hoeken land. Kenmerkend zijn de bomen die gewoon her en der staan. Op bepaalde stukken is het vrij rechtoe rechtaan ivm ruwvoerwinning. Het idee achter hun weidegang is wel dat paarden veel lopen voor begrazing, water en krachtvoer. Je ziet ook behoorlijk veel spoorvorming.

Het land is volledig gedraineerd en het gehele jaar goed begaanbaar. Her en der staan op tussen stukken grote schuilstallen.

Wat me opviel was dat de paarden erg rustig stonden, een aantal bij de stal en meerendeel op de wei. Ik had meer verwacht dat de hele kudde op 1 plek zou staan. Ze zagen er goed uit, geen bijtwonden of iets dergelijks. Ze hebben aangrenzend aan de stal een mooie buitenbaan liggen, je verwacht achter die stalmuren niet zo`n paradijselijk iets. Meer een strakke stal waar de paarden allemaal in een box staan.

Hun dochters rijden beiden op Z niveau en hun Z paarden liepen gewoon in de kudde. Ik vroeg hoe zij ze winterdag "toonbaar" hielden, maar de paarden die gereden worden voor de sport krijgen gewoon dekens op.

Wat ik erg aangenaam vond, waren de zandrol plaatsen in het land (aangelegt) en een grote ven waar de paarden duidelijk genoten van het water plezier. Ik had er best kunnen vertoeven, al was het wel een eind om de paarden te bekijken (lang leve de quads, iets minder natuurlijk ;) )