Francis schreef:Walnoot is juist een van de snelst groeiende breed gekruinde bomen (in vergelijk met eik en beuk dus bijv.). Als je gelijk een wat grotere boom plant heb je met twee jaar al bruikbare schaduw van zo'n boom. Wij hadden een boompje in't gazon gezet, echt een kleintje dus en daar hadden we met 3 jaar al zoveel schaduw van dat we daar normaal met twee stoelen en een tafel in konden zitten. Groot extra voordeel van walnoot is dat ze muggen verdrijven en de paarden er dus ook mugjesvrij onder kunnen staan.
Nadeel van de walnoot is de bast die om de noten zit. Die wordt klef en zwart en kan vieze vlekken geven. Maar dat is een kwestie van de noten waar de schil nog om zit op tijd oprapen (handschoentjes aan, die vlekken krijg je ook slecht van je handen) en op een krant laten drogen.
Ik zou de bomen echt in de wei zetten zodat ze er rondom omheen kunnen staan en de bomen ook in een groepje zetten, niet op rij. Daardoor krijg je een veel groter oppervlak 'overdekt' en dus ook veel meer bruikbare beschutting.
Nadeel van op die manier plaatsen is dat het lastiger is om met een trekker o.i.d. door de wei te gaan (maaien, mesten e.d.). Daar zou je dus een beetje rekening mee kunnen/moeten houden.
ik weet wel dat we ondertussen al een hele tijd over roosters bezig zijn, maar wil hier nog even op reageren.
onze walnoot staat er al bijna 10 jaar, maar is maar een éénpersoonsparasol
de elzen, kurketrekkerwilgen en boswilgen die op hetzelfde moment geplant zijn, zijn al dubbel zo groot, de witte abelen zelfs 3 keer zo groot.
het eikje is even groot als de walnoot maar minder breed, al komt dat wschl vooral omdat die wat verdrukt staat tussen de andere bomen.
de meidoorn die ik vorig voorjaar geplant heb, is zelfs al even groot als de walnoot.
en de wilg-uit-de-tak van dik anderhalf jaar geleden, is al ongeveer anderhalf keer zo groot, de stam is ongeveer even dik
als je een snelgroeiende boom met brede kruin wil, kies je volgens mij beter voor een wilde kastanje.
één en ander hangt natuurlijk af van waar hij staat, maar een walnoot zou ik nu niet meteen een snelle groeier noemen