Stro-korrel experiment objectief inc. fotos en updates

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

mariska32

Re: Stro-korrel experiment objectief inc. fotos en updates

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 11:43

maar in hoevere is de box nu glad als je net begind?

ik heb het idee dat het een knikkerzooi is in het begin en ik las 1 reaktie dat het idd glad zou zijn.....
ervaringen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 11:43

Mijn vlas is op en ik wil het best wel gaan proberen, maar dan wel over het oude vlasbed wat er nog in de stal ligt.

Even zoeken naar een leverancier hier in de buurt.

Wat adviseren jullie? Het oude vlasbed is ongeveer een cm 8 a 10 dik, hoeveel zakken moet ik er over heen strooien, gewoon 1 zak beginnen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 11:45

mariska32 schreef:
maar in hoevere is de box nu glad als je net begind?

ik heb het idee dat het een knikkerzooi is in het begin en ik las 1 reaktie dat het idd glad zou zijn.....
ervaringen?

Als je met een kale stal begint, lijkt mij dit ook de eerste paar nachten en met deze kou, zou ik het niet doen, desnoods een laag vlas en daarover heen de korrels, maar dat is mijn idee. Als mijn paard opstaat en zijn achterbenen uitstrekt, dan schuurt hij zijn knieën open en ik heb daar een paar jaar geleden maandenlang ellende van gehad, die wonden gingen elke dag open na opstaan en het ging ontsteken met kreupelheid tot gevolg.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 11:47

russel schreef:
Wat adviseren jullie? Het oude vlasbed is ongeveer een cm 8 a 10 dik, hoeveel zakken moet ik er over heen strooien, gewoon 1 zak beginnen?

is het vlas nog een beetje schoon en droog dan? ik vind 1 zak wel erg weinig om er op te gooien, ligt er ook aan hoe groot de box is, ik zou iig 2 zakken doen hoor...succes

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 11:48

Bij mij blijft er niks gaan boven een gewone stro stal, elke dag mesten en opstrooien. Is het goedkoopste voor mij en het schoonste.

Die van mij gaan allemaal rommelen en graven en draaien, een ramp.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 11:49

Ja die vlas is nog droog, is de plek waar hij altijd ligt, het voorste stuk is altijd een zooi, misschien idd 2 zakken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 11:52

@Russel: ik zou met 3 beginnen en het dan iets nat maken (desnoods met warm water). Mocht het dan toch niet bevallen dan ben je iig een voldoende dikke laag begonnen om het als een goed uitgevoerd experiment te zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 11:55

Ja dat is ook zo, ben nl nog steeds op zoek naar de oplossing voor mijn paardenzwijn.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 11:55

russel schreef:
Ja die vlas is nog droog, is de plek waar hij altijd ligt, het voorste stuk is altijd een zooi, misschien idd 2 zakken.

Het is toch gewoon een kwestie van proberen en zien wat jou het best bevalt......het evt. vocht in het vlas wordt door de korrels snel opgenomen als je het een beetje door elkaar harkt.....
Hier heb ik een beginnetje gemaakt met korrels onder het vlas, dat wordt hier meer gedaan, ik had 1 zak korrels onder en daarop een pak vlas, heb nu echter alleen nog vlas.......ben er nog niet uit wat het volgende "experiment" wordt Haha!

Een man hier in het dorp doet elke week een zak korrels onder en een pak vlas er boven op, alleen hij haalt maar 1 x in de week de hopen en natte plek eruit, schuift de kanten naar het midden, gooit een nw. zak korrels en stro erin en zo herhaalt hij dit wekelijks.

Het is maar net wat je zelf schoon vindt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 11:56

Tja, schoon vind ik belangrijk, vochtig stalbed vind ik nl ook niet prettig.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 11:56

DubbelDun schreef:
@Russel: ik zou met 3 beginnen en het dan iets nat maken (desnoods met warm water). Mocht het dan toch niet bevallen dan ben je iig een voldoende dikke laag begonnen om het als een goed uitgevoerd experiment te zien.

die dikke laag ligt er al in de vorm van vlas, ik zou het in dit geval niet nat maken maar er gewoon een beetje doorheen harken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 11:57

Ik ga van de week op pad, even kijken of er wat te vinden is hier in de buurt. Misschien eerst 1 zak en dan kan ik er altijd nog een zak bij doen, ik denk dat ik het door het oude vlas heer roer, dan vallen ze makkelijker uit elkaar.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 13:16

@Russel: zo zijn wij ook begonnen, we gebruikten eerst vlas. We zijn gewoon op dezelfde voet doorgegaan. Dus 1 1/2 tot 2 pakken per week erbij (op dinsdags een deel en op vrijdags een deel). Maar dan korrels ipv vlas. Er idd een beetje doorheen verspreid. Ging prima.

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 13:53

Als ik 's morgens aan de stal van sjanty moet beginnen lijkt het een enorme bende.
Ze krapt volgens mij het midden kaal, gaat daar mesten en plassen en er vervolgens in liggen.
Gevolg is een natte midden plek en hoge zijkanten. Als ik dan de mest eruit heb en de zijkanten weer over de natteplek uitgestrooid ziet de stal er weer keurig uit!
Creamer daar entegen was altijd de grootste viespeuk (voor de strokorreltijd) nu is haar stal ook 's ochtends veel netter!
Gister zat ik op precies 2 weken.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 14:37

Warm water is binnen 2 tellen ook koud en bevroren, dus dat heeft geen enkel nut.
Ik zou ook geen twee producten door elkaar gaan gebruiken (persoonlijk). En al helemaal niet op een vieze ondergrond. Gegarandeerd dat dat binnen een paar weken een plekboel is (en de strokorrel de schuld krijgt).

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 14:44

Eens, maar bij ons potten we de box niet op. Die was dus vrij van natte plekken en poep toen we overstapten op de korrels en er een pak van ingooiden. Geen probleem.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 14:50

Dan nog ben ik geen voorstander van mix-stallen. Heb eens eea geprobeerd en daar ben ik toch van teruggekomen.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 15:27

@ Imker,

waarom was jij hierover niet tevreden dan....wat gebeurde er met het mengsel.... eerder nat, vies of anders?

hier zijn meerdere mensen die het wel mixen en dan zoals ik reeds eerder heb aangegeven strokorrel onder en vlas erop... ze zeggen dat het hun wel bevalt....

zoveel mensen, zoveel wensen en dus proberen de "bokkers" van alles met als doel het best mogelijke eruit te halen.

ps..waren jouw stallen vanochtend (door de vorst) ook weer een stuk droger?
Laatst bijgewerkt door diana1 op 06-01-09 15:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 15:35

@diana:

Ervaringen met het mixen van bodembedekkers kan je opzoeken via de zoekfunctie of een eigen topic over maken. Dat gaat te ver offtopic hier. Lachen

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 15:36

oke, sorry

POLLO

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 17:50

Hier door de vorst wel veel droger. Had voor 5 stallen met stro maar 3 kruiwagens. Moet nog maar een tijdje blijven vriezen.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 21:34

Update (zij het fotoloos) komt er weer aan.

Mijn stallen hadden vandaag weer een mooie, natte plek.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 21:59

Vandaag waren mijn stallen idd aanzienlijk droger door de vorst.

Ik vind wel dat de korrels die ik bijgestrooid heb helemaal niet uit elkaar vallen. Zou het dan toch nog te droog geweest zijn om al bij te strooien?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 22:12

@Fitzroy : dat zou een kombi van vorst en tijd kunnen zijn.
Bij mij vielen ze op de droge staldelen maar moeilijk uit elkaar.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 22:13

@ Fitzroy,

Daar heb je best kans van, en vergeet ook niet de gunstige uitwerking van de vorstperiode.

@ Imker,

heb even bijgelezen op ander topic, wederom niet slecht.
ik kan me vergissen maar ik heb het idee dat merkloos nu een voorsprong neemt? je hebt hier nog niet bijgestrooid en nog steeds niets verwijderd, toch?