het paarden aan huis topic deel 9

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

greendragon

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 20:38

Wat een weer vandaag. Zo'n verschil met gisteren. Toen hebben de pony's even lekker zonder deken gestaan, ook de geschoren dame.

Omdat ze de afgelopen tijd met HB stond, had ik haar overdag buiten lopen met hoefschoenen aan en extra zooltjes. 's nachts staat ze op dikke bedding in haar stal, dus dan blootvoets. Maar sinds twee dagen heb ik haar schoenen overdag ook niet meer aan en ze loopt dan nog redelijk goed. Weer een stapje dichterbij een gezond paard.

Mijn Welsh was eind van de middag even enorm aan het vervelen. Hij stond een mega diep gat te graven in de paddock en wilde perse daar rollen. En niet één keer, maar wel vier of vijf keer. Ik heb hem een paar keer weggejaagd bij die plek, vond ie niet grappig (bokken, galopperen, dreigen), maar hij kwam steeds weer terug naar die kuil en begon weer te graven. Heb de bak maar afgesloten, want ik vond het maar een slecht idee. De kletsnatte deken af gedaan en beide pony's op stal gezet. Is weer echt iets nieuws van hem. Waarom, denk ik dan?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 10:08

Of hij rook daar iets wat rolwaardig was :)

Hier was nog een restant van een plas eigenlijk net te weinig om de pomp voor te installeren.
Jasmijn haar deken was mooi opgedroogd vannacht, dus die kon uit. Haar manentop was nog wel nat.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 15:17

Hier is ook alles goed te doen, Doortje heeft 2 nachten toch met nog warmer gestaan want steeds te koud.
Zij heeft veel beweging nodig om de motor aan te houden.
Vanmorgen bij haar de liner af gedaan, ze staat nu nog met 250

Gisteren lekker bezig geweest met en voor de pony's. Begin van een takkenril te maken tussen palen zodat ze straks daarachter ook wat beschutter kunnen staan.

Pony gelongeerd en 1 gewandeld.
Vanmorgen ook al lekker gaan mennen met Mexx, hij is het spanmaatje van Doortje en nu voor het eerst voor de tweewieler gelopen (iets zwaarder dan de sulky) en alleen mee naar het bos, hij heeft het echt geweldig gedaan. Hij had wat langer nodig om groot te groeien, haha. Zijn hem al 2 jaar aan het beleren/doorrijden. Je kon wel met hem mennen, maar sowieso in de bak viel hij om en buiten liep hij dan achter Doortje aan. Nu gaat hij op eigen benen lopen en niet gelijk opgeven als hij zich vermoeider voelt :P

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 17:24

Hier haast de hele middag alweer miezer/regen. Jasmijn was net te nat om nog een deken aan te doen.
En zowaar de bezorger van mijn maaltijden eens gezien; meestal zet ie ze bij de (verkeerde) voordeur neer :)

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 17:30

Hier ook regen.... geen dekens op. Ga zo maar even mesten alvast, dan kunnen ze evt. eerder naar de inloop als ze het zat zijn.
Lastige dagen komende dagen want het is behoorlijk warm, maar met amper vacht is een hele dag in de regen zonder deken ook weer niet echt heel lekker.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 17:39

Hier ook regen.
Ik had net alle moed bij elkaar geraapt om te gaan rijden, want ben moe, maar toen kwam de regen en straks echt harde regen, dus ik heb nu een goed excuus :o

Wel heb ik het idee dat Mirtje zich een stuk beter voelt.
Compleet ander voer sinds 1,5 week.
Ze is liever, vrolijker en lekker aan het rondrennen en bokken op een manier die vrolijkheid uitstraalt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 17:55

Wat een verandering van voer niet kan doen +:)+

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 17:58

oooh wat zou dat super zijn als het dat voor een groot deel is!!!!

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 18:04

boemel schreef:
Hier ook regen.
Ik had net alle moed bij elkaar geraapt om te gaan rijden, want ben moe, maar toen kwam de regen en straks echt harde regen, dus ik heb nu een goed excuus :o

Ze is liever, vrolijker en lekker aan het rondrennen en bokken op een manier die vrolijkheid uitstraalt.

Wat super fijn. Voer kan zo veel schelen! Wat ben je gaan voeren.

Ik had ook alle moed verzameld om sinds maanden weer te gaan rijden. En toen kwam het met bakken uit de lucht (buienradar gaf nog 1,5 uur droog op).... Paard doorweekt en moed weer weg. Stom!!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 18:05

Exact hetzelfde dan boemel, in de ochtend gepoetst en opgeruimd, ramen gewassen ed en toen ik klaar was om te rijden maar eigenlijk ook geen zin had ging het regenen.
Fijn dat Mirtje beter in dr vel zit nu.

Morgen laat ik een nieuwe gegalvaniseerde bodemplaat in mijn kieper leggen, de huidige is zo verroest dat die een aantal gaten erin heeft nu door alle mest en urine.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 18:09

Afgelopen zaterdag had ik een "nichtje" van 7 op bezoek voor verjaardag. Helemaal gek van paarden. Ze zit niet op paardrijles, maar ze probeert aan alle kanten geld te sparen voor een pony en wil vooral alles met paarden. Dus gevraagd of ze Flo wilde poetsen en rondje rijden. Helemaal blij. Flo is bijna 33 en is al bijna 2,5 jaar met pensioen, dus die stond raar te kijken toen ik met een zadel aan kwam :=
Maar de was weer zooooo braaf alsof ze dat dagelijks doet. Toppony!

Afbeelding

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 18:35

Hier vanmorgen gemend. Kennis met haar ruin als handpaard mee en manluef met Johnny langs de fiets. Daarna mocht Johnny met de ruin spelen terwijl Fiesta op de poetsplaats stond te eten.

Hier nu ook weer regen…….. Je wordt ervooral nat, moe en chagrijnig van.

Boemel, wat fijn van Mirtje, wat heb je geschrapt en wat mrijgt ze nu?

Manzano, wat een mooi cadeau. Genieten.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 18:44

Wat super Manzano.
Prachtige leeftijd!

Qua voer:
Muesli geschrapt. Equilin balancer wel aangehouden.
Muesli vervangen door Pavo graanvrije slobber.
En daarbij Lithothamnium, NM pellets, Kamille en wat brandnetel.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 18:56

Paarden zijn gek op Kamille :)

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 21:18

boemel schreef:
Hier ook regen.

Wat goed nieuws!

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 23:25

Wat een lieverd die Flo. Mooi cadeau.

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 07:24

Echt smerig gisteren die onverwachte regen. T was ook veel…..vandaag droog (zeggen ze) en daarna zie ik alleen maar weer regen in de planning staan. Om moedeloos van te worden.

Leuk Belker dat je handvaardigheid mee had.

Wat een schatje die Flo! Wat zal dat meisje blij zijn.

Fijn dat Mirtje zo opgeknapt is door voerwijziging Boemel.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 08:27

Indd rover de weervoorspelling is weer treurig voor de komende week. Ben ook echt wel klaar met al dat water.sommige delen soppen gewoon. Niet normaal

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 10:12

Ik hoorde het idd ook van de regen de komende dagen... en de paddock is net weer redelijk opgedroogd |o

@manzano: wat zal het meisje blij geweest zijn en je oudje geniet ook weer van zijn 'werkje'.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 22:15

Vandaag heb ik het aangedurfd een miniwandelingetje met Mirtje te maken.
Meelopen aan een touw is echt een ding voor haar. Ze vindt het heel bedreigend en wordt dan heel boos.
Ik hoopte dat vreemde omgeving de focus van mij af zou halen. Dat is gelukt. Ze vergaf op de boslaan direct dat ze boos op mij was.
En eenmaal terug in de bak, was ze heel braaf. (Op een paar bokjes na).Afbeelding

Mijn vriend had les op Diekke. Diekke was powerbommetje. Hij had zijn handen vol :D

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-24 08:40

Slim idee Boemel, eventueel ook andere dingen waar ze happy van wordt wat je met het touw eraan kan doen? Eten of iets misschien? Mindset veranderen naar touw is wel een goede als dat een trigger is. Fijn ook dat ze weer wat vrolijker is en waarschijnlijk ook minder buikpijn heeft.

Belker leuk filmpje, hoorde de hond ook bij jullie?

Manzano met een happy oudje en happy nichtje :D

Boemel en LN gered door de regen. Hier gisteren maar het hooi verplaatst naar hooihok, had wel zoiets als ik het nu niet doe dan zou het donderdag moeten en dan sta ik met de auto vast. Met de jaren leer je echt wel met paarden aan huis wat belangrijk is. Aan de andere kant, dit was nooit een probleem met oudje alleen. Is echt blubberig geworden vanaf er twee staan.

Maritb lekker met de koets op pad geweest.

Greendragon had een graver. Is hij nog met het gat bezig? of heeft hij het los gelaten?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 08:57

Zo eens stallen uitmesten, vandaag 3 offerte mensen hier voor de airco daar gaat ookw eer veel tijd inzitten en ik wil echt ergens een gaatje zoeken om te rijden.
Morgen weer naar de manege.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 10:19

Heb net al rondje track gemest, gisteren weer een rij nieuwe palen gezet, ik ga de poel ook afzetten.
Zo hebben ze alleen nog een rond pad, niet overal even smal/breed. Er werd toch nog best wat gras gesnoept en vanaf maart/april is het veel te rijk voor ze, vanaf juni mogen ze weer.
En we zijn het oude buitenhek aan het verwijderen om nieuwe omheining te plaatsen. Dus dan heb ik gelijk een nieuwe buitenomheining.

Als die helemaal gezet is, gaan we nieuw pad naar andere kant van huis maken. En komen er paddocks voor trainings/vakantie pony’s :)

Straks naar de fysio en vanavond heb ik les, helaas begint juist einde middag de regen.. haha.

Veel plezier met rijden Lynn :)

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 10:45

Joyce, dat is idd onze hond. Als het niet druk is mag ze in de bak, anders ligt ze buiten de bak te wachten.

Hoed bezig Marit.

Sterkte LN, hopelijk snel een passende offerte.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 11:16

Hier zit het rondje uitmesten er ook weer op. Ik moest nog even een manier bedenken om het hooinet aan de binnenkant van Boon haar stal dicht te maken. Ik heb nu een isolator aan de spijlen geklemd, kijken of dat werkt.