[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 19:40

Klein handscheer machientje voldoet voor dit soort stukjes, weinig herrie, geen snoer om in de weg te zitten en licht van gewicht dus ook voor mens makkelijk te hanteren.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 19:40

Ik heb een draadloos apparaat dat aardig stil is. Met een kleintje kom ik er niet meer doorheen vrees ik :=

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 10:07

Goedemorgen! Wat een spookachtig sfeertje… *pum*
Afbeelding

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 14:03

Mooi Daihyo. Ik vond het ook lang blijven hangen vanmorgen.

Onze shet merrie is 22 en ik denk dat ze nog nooit geschoren is en als ze bezweet is, is scheren ook geen pretje. Ik doe het liever met de grote machine, is lekker snel en als ik kijk naar onze vorige shet, had ik die ook wel nodig.

Quarter veulen staat ook te zweten na rennen, maar die heeft amper vacht, dus het is ook gewoon lastig weer even. Volgens mij zou het nu gaan zakken hoorde ik.

Hebben jullie nog leuke foto's van dode hoeken? Ik heb in die hoek 5x5 meter planken en daar was eerst de mesthoop, maar kon achteraf niet goed opgehaald daar. Nu dus compost en wilde het iets schuin omhoog laten lopen en dan planten. Maar dan moet ik wel goed op de hoogtes letten.
Het is ook een hele natte hoek. Zandpad is tot daar aangelegd, dus om er iets loopbaars te maken vraagt ook weer wat andere inspanningen.

SafeHaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 22:33

Wij hebben een heeeel oude Iseki, 24pk ofzo. Ook grove banden. Hebben een grondbakje erachter, een maaier van 120cm oid en een freesje. Die frees kan echt goed diep en de harde klei is geen probleem.
Ook een aanhanger met 16 pakjes hooi of een paar bielzen door het mulle zand trekken is geen probleem.

Is echt afhankelijk van wat voor plannetjes je ermee hebt. Wij zijn er enorm blij mee en doen er inmiddels al veel meer mee dan oorspronkelijk bedacht.
Komen ook steeds meer accessoires tegen voor op het wensenlijstje :)

Ik zou hoe dan ook de grove banden kiezen, meerdere dealers hebben ons verteld dat dat een wereld van verschil maakt om de pk's te benutten.
18pk met grove banden heeft meer werkvermogen dan een 24pk met gladde banden..

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 10:41

Vraagje, wat is jullie ervaring met kunstgras rond palletboxen? Zit eraan te denken dit over te nemen, maar vraag me af of verspilt hooi er niet juist helemaal in gaat zitten?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 15:49

Ik heb besloten om 1 van mijn weilandjes op te geven voor extra paddockruimte.

Ik wilde eerst een boom in het midden plaatsen en dan een rotonde met paadjes en ertussenin klimfruit op gaaspanelen en struiken maar ik kwam ineens bij een prieeltje uit van 3 x 3 met 4 bogen.

Nu nog uit elkaar slijpen, vervoeren en opnieuw lassen ( iv de maten is het niet in het geheel te vervoeren ) maar dan maak ik 4 paden, ertussen komen struiken en ipv klimfruit en klimrozen op panelen mag dat over het prieeltje groeien.
Ik ben zo benieuwd hoe dit uit komt te zien

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 17:06

Lynn_Nikita schreef:
Ik heb besloten om 1 van mijn weilandjes op te geven voor extra paddockruimte.

Ik wilde eerst een boom in het midden plaatsen en dan een rotonde met paadjes en ertussenin klimfruit op gaaspanelen en struiken maar ik kwam ineens bij een prieeltje uit van 3 x 3 met 4 bogen.

Nu nog uit elkaar slijpen, vervoeren en opnieuw lassen ( iv de maten is het niet in het geheel te vervoeren ) maar dan maak ik 4 paden, ertussen komen struiken en ipv klimfruit en klimrozen op panelen mag dat over het prieeltje groeien.
Ik ben zo benieuwd hoe dit uit komt te zien

Klinkt heel tof! Zelf ook al eens naar zitten zoeken :D

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 11:49

Ik heb er niet echt een beeld bij. Maar grappig idee.

SafeHaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 23:07

Ik wil in de zandpaddock een extra voerplek maken voor aankomende winter. We hebben roosters voor op de track gekocht maar ik weet niet of het nog droog genoeg wordt om ze te verwerken dus dat wordt wellicht het voorjaar.

Anyway, ik wil iets neerleggen zodat het geknoeide hooi niet op het zand terecht komt ivm zandopname. Normaal zou ik tegels gebruiken, maar omdat het een tijdelijke constructie wordt dacht ik aan een ondergrond van paddockplaten (gevuld met zand) en daarop rubbermatten via mp ofzo.

Iemand toevallig nog een ander idee?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 08:26

Ik lees hier vaker iets over tapijt of vloerbedekking gebruiken als het maar een tijdelijke oplossing is.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 10:21

Ik zit ook te denken aan rubberen matten rondom de voerplaatsen, maar is jouw zand zo hobbelig/diep dat je paddockplaten ervoor nodig hebt?

SafeHaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 21:04

Ja de paddock is een paar jaar terug gekeerd, er ligt ongeveer een meter zand bovenop en het is behoorlijk zwaar.
De loonwerker dacht dat het na een flink natte winter wel in zou klinken maar dat is op de meeste plekken nog niet gebeurd.

Ideaal natuurlijk want het is altijd droog, maar als ze een beetje lopen te donderen rond de voerplek (en precies op de ideale ligging voor de voerplek is het zand best zwaar) wil ik een van de oudjes met artrose wel een beetje ontzien.

Ze liggen in no time dus wordt een stuk van 10 x 10.

SafeHaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 21:08

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 21:16

Wij zijn begonnen met 3 hectare omheinen om toe te voegen aan onze paddock paradise *\o/*
Hier een stuk van de track al zichtbaar.
Afbeelding

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 11:05

Wat een ruimte erbij <3

Ik heb gisteren mijn wei verkleind. Ik had een 20x40 wei, met idee om er te rijden of te grondwerken. In de praktijk is dit niet heel handig :+
Voor de stal had ik een stukje van ongeveer 15x30. Dat heb ik nu iets vergroot, door de wei te verkleinen. Het zal nu ongeveer 25x30 zijn. Met mijn haflinger stap ik alleen maar en met de andere 2 vooral grondwerk. Mijn jonkie ga ik volgend jaar wel inrijden, maar daar is deze afmeting nog steeds prima voor. Dit is het hoogste punt en goed af te sluiten. Dus eigenlijk ideaal om ook in te rijden.
En van de wei heb ik meteen een hoekje over gehouden waar ik een struikenhoekje kan maken. Het is hoog en droog, dus dat worden waarschijnlijk rozenstruiken. Egelantier ofzo.

En dan nog een vraag. Ik heb een partij stoeptegels voor de verharding voor stal. Die wordt 3x8m en een pad naar de zadelkamer. Een vriend van ons komt deze leggen. Er komt straatzand onder, hij bewerkt het met een trilmachine (ik wilde trilplaat typen, maar dat is wat anders _O- ) en legt dan de tegels en er komen opsluitbandjes omheen.
Nu zei hij dat ik misschien toch beter omgekeerde grindtegels kan gebruiken vanwege de puntbelasting van de paardenbenen. Hij denkt dat wanneer ze bijvoorbeeld op een kruising staan, de tegels daar zakken en aan de tegenovergestelde punt omhoog komen. Wie heeft er hier ook gewoon stoeptegels liggen? En heb je daar inderdaad last van?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 11:46

Ben het met hem eens, ik had voorheen een verharding die beide had en de grind tegels lagen na een paar jaar nog veel stabieler terwijl de stoep tegels los kwamen.

murls

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 12:10

Oh wat gaaf allemaal!

Zelf heb ik mijn jaarling ook aan huis staan (paard van iemand anders erbij), dus nu begint het wel te kriebelen om ook de wei eens grondig aan te pakken en (deels) om te zetten naar paddock paradise.

SafeHaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 12:56

Wij hebben stoeptegels, klinkers, grindtegels, 15x15cm en zo nog wat maatjes. Ligt als een huis!
Alleen op de stukken waar ze niet opgesloten zijn gaan ze 'dwalen'.
Wij hebben ze zo op de klei gegooid en de paarden hebben er zand opgelopen, we hebben er dus eigenlijk niks aan gedaan.

Zo te lezen lijkt me dat bij jullie dus echt geen probleem!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 13:57

Wij hebben in de schuilstal gewoon stoeptegels. Een deel lag er al. Toen wij gingen bouwen zijn we de rest ook gaan bestraten met stoeptegels en die liggen gewoon goed vast. Zelfs een stuk waar een gladde vloer onder ligt, omdat daar een soort serre stond. Daar ligt een flinterdun laagje zand, maar de tegels liggen gewoon.
Ze staan en lopen daar echt veel. Komen ook weleens iets te hard aan om daar te moeten remmen. Hebben we nu deels opgedeeld zodat dat wat minder werd.

Onder het hooi hebben we wel omgekeerde grindtegels. Liggen ook mooi. We hebben ze ook in de garage en is mooi ruw.

We hebben langs de bak een stuk pad van stoeptegels en ligt ook heel strak. Heb het alleen nooit afgemaakt, dus laatste is eruit gewipt

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 14:40

SafeHaven schreef:
Wij hebben stoeptegels, klinkers, grindtegels, 15x15cm en zo nog wat maatjes. Ligt als een huis!
Alleen op de stukken waar ze niet opgesloten zijn gaan ze 'dwalen'.
Wij hebben ze zo op de klei gegooid en de paarden hebben er zand opgelopen, we hebben er dus eigenlijk niks aan gedaan.

Zo te lezen lijkt me dat bij jullie dus echt geen probleem!

Bij ons liggen de stoeptegels en klinkers ook echt prima. Maar inderdaad goed opgesloten met een stoepband of grote kinderkoppen.

Maar zelf op de stukken waar dat niet gedaan is ligt alles er al jaren strak bij.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 15:02

Ik denk dat het juiste zand eronder misschien wel scheelt? Als je dan legt, voel je dat ze gelijk vastliggen.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 15:09

Oh het was ook niet zo dat de stoeptegels hier niet werkten, maar ik merkte echt wel dat hoe groter 1 tegel/plaat, des te steviger het is. Het lag hier meer dan 10 jaar, waarvan ik het 4 jaar heb gebruikt en dagelijks 2-4 paarden stonden te eten, overheen liepen en trekker, mestwagen en trailer ook over moesten.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 16:44

hier ook stoeptegels, zowel hier als op mijn vorige plek. Zolang je het goed opsluit, zand eronder en strak legt gaat dat niet wiebelen

SafeHaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 17:12

HOE MAAK JE EEN TAKKENRIL

Stap 1

Maak met een grondboor gaten, terwijl een ander de palen vast klaarlegt.

Afbeelding

Stap 2

Zet de palen rechtop in de gaten.

Afbeelding

Stap 3

Tijd om de ril te vullen met takken!

Afbeelding

Afbeelding

Stap 4

Controleer aan beide zijden of de takken goed stevig en netjes zitten.

Afbeelding

Afbeelding

KLAAR! +:)+

Afbeelding