Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 19:42

En hoe lang heeft ie dat al als ik vragen mag? Mo is net 15...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-03-19 19:42, in het totaal 1 keer bewerkt

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 19:42

Ja, het is wat met die paarden. Ik heb er sinds kort twee aan huis staan die allebei gewend zijn aan paddock/schuilstal (dus zelf bepalen binnen/buiten). Op twee verschillende locaties, dat wel. Bij mij aan huis hebben ze ook open stallen (dus ze kunnen er in/uit wanneer ze willen), met een overdekt gedeelte ervoor. Maar dat vinden ze nog een beetje eng met de wind (of vorige week: met onrust buiten, want er kwamen af en toe wat wagens voorbij die op weg waren naar een optocht). Dus ben ik toch steeds aan het kijken of ze het niet koud hebben/te onrustig zijn/wel eten..... Terwijl ze dus gras (nou ja, groene sprietjes), onbeperkt hooi (binnen of buien) kunnen eten en zelf kunnen bepalen of ze binnen of buiten willen staan.

Heb zelfs al zitten googlen op regendekens (terwijl het twee fluffie teddyberen zijn). Het op zijn beloop laten is ook nog best een kunst :o :o .

Ok, ik geef het toe. Net nog wel wat hooi bijgevuld in hun favoriete slowfeeder (terwijl er in de overige slowfeeders nog genoeg zat). Gemoedsrust is ook wat waard toch? :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 20:32

Oei Mentjuh wat een mega knappe pony!!!!! Fijn dat je hem een beetje in model krijgt.

Mooi dat het goed gaat Merexa! Ze staat er inderdaad lekker bij.

superpony

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 01:49

Jes, is dat de witte ab spray? Weet niet meer hoe die heet. Onze merrie lag toch echt open van kogel tot knie. Veearts gaf ons geen hoop dat het mooi heel zou worden. Drukverband erop en buiten met de anderen in toen nog wel behoorlijke blub. Na 3 dagen kwam hij verversen en was verbaasd. Been was mooi slank aan het worden en alles zat nog dicht. Is steeds ververst en die witte ab spray op gespoten. Laatste week zo bloot, maar was het al echt heel gaaf.
Ik vind het echt wel jammer dat veeartsen snel boxrust geven, waar bewegen zoveel voordelen heeft op genezing in zijn gehele proces. Dat zie je bij mensen ook veel meer dan vroeger, maar bij paarden blijft het soms wat achter.

Hier nu al de hele avond flink regen, dus ben benieuwd hoeveel het wordt en hoelang het blijft nu.

Had er 2 bekapt en zat van mn merrie onder de haren, dus toch even zaag overheen gehaald en die laat echt veel haar los. De andere 3 zijn wat langzaam, maar dat zijn mannen.....:)

Ik vind het in principe ook niet leuk voor ze als het slecht weer is, maar ze kunnen kiezen en ze kiezen echt weinig voor de stallen. Dan moet ik daar ook maar rust in vinden.
Maar hoop wel een huis te vinden met grote loop schuur. Daar sorteren we ook de huizen op waar we gaan kijken. Is de rest perfect en is er geen grote schuur, laten we het vast niet gaan, maar zou het wel fijn vinden.

ML is morgen jarig en ik bestel een nieuwe telefoon met cc. Ging niet goed, maakte een fout en hij komt laat thuis en vraagt; wat is dit voor bericht? Snel zn telefoon gepakt en smoes verzonnen....Gelukkig stond er niet bij hoeveel en aan wat ik geld had uitgegeven :)

Ziekenhuis moest ik 17:45 zijn, maar is op don avond spreekuur. Moest ook nieuwe foto's laten maken en bloed prikken, maar dat kan dan ook meteen. Lekker rustig, dat wel.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 10:41

SP ik weet niet of het ook in spray bestaat, wij hebben een soort zalf, ruikt heerlijk overigens.
Zit inderdaad een beetje AB in en geloof ook prednison. ML zweert erbij, wonden genezen inderdaad erg mooi ermee.
De box rust is vaak voor de zekerheid, en dan vooral zodat de DA zich ingedekt heeft (hier tenminste).
Waar ML bij cliënten adviseert ze box rust te geven zouden die van ons gewoon buiten blijven.
Bij cliënten die hij goed kent geeft hij wel aan, "mijn officiële advies is x Maar bij onze eigen paarden zou ik het aandurven om y te doen"

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 11:57

Jes schreef:
SP ik weet niet of het ook in spray bestaat, wij hebben een soort zalf, ruikt heerlijk overigens.
Zit inderdaad een beetje AB in en geloof ook prednison.
ML zweert erbij, wonden genezen inderdaad erg mooi ermee.
De box rust is vaak voor de zekerheid, en dan vooral zodat de DA zich ingedekt heeft (hier tenminste).
Waar ML bij cliënten adviseert ze box rust te geven zouden die van ons gewoon buiten blijven.
Bij cliënten die hij goed kent geeft hij wel aan, "mijn officiële advies is x Maar bij onze eigen paarden zou ik het aandurven om y te doen"

Predniderm is vergelijkbaar met Hydrocortiderm (die is wat gangbaarder in Nederland). Vanwege de aanwezige prednisolon natuurlijk wel oppassen bij langdurig gebruik (verzwakt de huid wat).

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 12:07

Het was witte ab spray. Heb toen wel wat busjes gebruikt. Elke keer gespoten voor verband wissel en toen ze weekje zonder verband liep. Stom dat ik namen echt altijd vergeet. Heb het wel in de map staan gelukkig..........

Natuurlijk speel je op safe, maar het is ook wel van een andere tijd om boxrust te adviseren. We weten inmiddels toch wel dat het in de meeste gevallen echt niet nodig is en juist minder gunstig. Bewegen is goed voor de gehele spijsvertering en bloedsomloop die ook sterk bijdragen aan genezing ook.

Zeker bij grote beenwonden worden benen snel dik bij stil staan. Op een box draaien paarden kort en ontstaat er vaker stress.

En buiten dat hanteren ze ook allemaal andere denk en handelswijzes, wat het voor eigenaren niet altijd makkelijk maakt. In principe hebben we contact met 1 kliniek met 2 artsen en een andere arts uit een kliniek. Ik kan met hun goed overleggen en ze vertrouwen ook wel op mijn inzicht in de situatie vaak. Maar als je niet veel ervaring hebt of veeartsen blind vertrouwd, moet het wel goed zijn.
Ik zie en hoor toch wel vreemde dingen om me heen, waar ik soms ook wel echt wat van schrik. Ook bij koliek bijv of peesblessures.

Maar goed, ik wil weg en dan komen de katten altijd naar binnen. De jongste heeft een muis en wil die dus niet loslaten, ggrrrr. Als ik hem buiten laat, gaat hij bij de buren de tuin in en die zijn anti dieren. We hebben al alles afgezet, maar laatst is hij toch ergens doorheen gegaan blijkbaar. Omdat onze rooie ene keer doodziek is binnen gekomen, wil ik dat dus niet. Zolang ik thuis ben lopen ze heen en weer, maar als ik weg ben gaat die zwarte op pad/zoeken. En het is echt helemaal afgezet, dus geen idee waar hij tussendoor is gegaan.

Colien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 14:54

Dat ik dit topic gemist heb...!
Ik kom gezellig meekletsen en lezen (sorry ben niet mega actief met posten).
Mijn vriend en ik wonen nu 1,5maand in ons droomhuis waarbij we mijn pony’s aan huis gaan houden. Een pennydroom die werkelijkheid is geworden. Het is geen grote weide (1800 vierkante meter ongeveer) maar ik heb al meer weide aangeboden gekregen aan de andere kant van ons huis, en ik heb een back up plan voor mochten we er echt niet uit komen met extra weide en bijvoeren (mijn vader die een paar dorpen verder op woont, en waar de pony’s nu dus nog staan).

De weide is in de afgelopen 10 jaar letterlijk niks mee gedaan, stond tot je oksels in het onkruid dus ik wil alvorens we hem in gebruik gaan nemen helemaal laten omgooien en opnieuw inzaaien.

Ik lees graag al jullie tips mee :D

Schadows17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 15:46

Ik heb ook 2 paarden aan het huis van mijn ouders.

In de winter is het inderdaad wat minder....alleen maar mest opruimen inderdaad en de bak watervrij krijgen....niet kunnen rijden + een paard wat stuitert, maar afgelopen 2 weken was het zo mooi weer, lente hing al in de lucht!

Helaas nu weer stormachtig en nat weer.....nu hopen dat de lente snel komt!

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 17:59

Welkom Colien. In welk deel van Nederland zit je en wat voor grond heb je daar (veen, klei, zandgrond..)?

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 21:19

Welkom nieuwe!

Discussiepuntje met manlief hier. Hoe hoog hang je de drinkbak voor een a/b pony?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 21:22

Niet te hoog :Y)

Maar ik zou ongeveer borsthoogte aanhouden. Heeft hij een voerbak? Dan kun je die hoogte pakken eventueel

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 21:26

We voeten op de grond dus dat gaat niet werken. Pony is er ook helemaal nog niet :+ we willen binnenkort serieus gaan kijken voor een 3e. Toen riep ik dat er dus een drinkbak bij moest, maar vroeg me af hoe hoog dan. Thx! Nu eerst maar een pony kiezen :')

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 08:44

Staan ze in een loopstal? Dan kan je er gewoon een onder hangen.
De bakken hangen bij mij op 50 cm denk ik (ook voor de paarden, om de natuurlijke drinkhouding te bevorderen).

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 08:48

rover_ schreef:
De bakken hangen bij mij op 50 cm denk ik (ook voor de paarden, om de natuurlijke drinkhouding te bevorderen).

Zo laag wilde ik ze niet hebben ivm met mogelijk sloopgedrag. Poot erop zetten enzo.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 09:38

belle_boef schreef:
rover_ schreef:

Zo laag wilde ik ze niet hebben ivm met mogelijk sloopgedrag. Poot erop zetten enzo.

Als ik eraan denk, zal ik straks de hoogte voor je nemen.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 13:52

Dank je Antheman!
Eronder is misschien wel een optie, maar dan kunnen ze niet tegelijk drinken. Ik wilde ze ook niet te laag, Elevada houdt ervan haar voeten te wassen :+

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-19 16:26

Voor onze shet (b maat) hangt de bak op 60 cm.

Colien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 18:52

Dankjulliewel

rover_ schreef:
Welkom Colien. In welk deel van Nederland zit je en wat voor grond heb je daar (veen, klei, zandgrond..)?

Noord Brabant, rondom Den Bosch. Wij zitten op zandgrond.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 19:27

rover_ schreef:

Hoe zit dat met slopen inderdaad?
Ik moet nog nieuwe waterleidingen trekken, maar dan wil ik ook automatische drinkbakken, maar twijfel ook nog erg over de hoogte. (hier een haflinger en mini)

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 20:03

Gaat hier goed. Maar als ik een sloper zou hebben, dan wil ik er een jollybal boven hangen die ze dan wegduwen om te drinken.
In de buurt hebben ze met mini en paard in 1 stal een hoge en dan eronder een lage, daar ook geen sloop problemen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 00:15

Je kan ook een metalen drinkbak nemen anders of zo een beugel er omheen??
Wij hebben buiten een drinkbak met bal en die staat dus op de grond. Daarnaast een ibc vat die we vullen met leidingwater.
In de stallen hangen gewone bakken, maar die gebruiken ze niet.

Ik zou de leiding aan de buitenkant van de stal doen en ter hoogte van de drinkbak door de stalwand gaan. Dat kan bij slopers een hoop waterballet schelen.......

Ik ben eerder bang dat ze erin mesten, dan dat ze slopen. Maar omdat ze bij ons buiten op bestraatte plein drinken, gebeurt dat nooit meer.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 00:37

Net nog even gemeten: mijn waterbak zit op 75 cm. Daar wordt door een 82 cm hoogte, maar ook door 1.57 m uit gedronken. Gaat Prima, al jarenlang. Na 8 jaar is er een ram tegen gegeven en idd kapot. Nu zit er een beugel omheen.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 18:22

Is het bij jullie ook zo enorm aan het sneeuwen :wow: ?
Het sneeuwt hier al uren en het blijft inmiddels ook gewoon echt liggen. Daarvoor al uren en uren flink wat regen. Nu wonen we hier natuurlijk nog maar sinds eind november, maar heb het nog niet zo nat gezien. Wat een blub!

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 18:24

Hier regen en natte sneeuw. De hele dag door. Alles staat hier blank en het is echt een puinhoop. De paarden willen niet onder dak, want ik heb vanmiddag een aanhanger gekocht en die hebben ze gezien. Ze staan dus continu met grote ogen naar die aanhanger te kijken in de stromende regen. Idioten.