het paarden aan huis topic deel 9

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 10:00

Het is iig een mooie momentopname :) en als het paard geweten had dat ie er zo bij lag had je vast de foto niet mogen plaatsen :D

Mijn mooie hekjes hebben wel een nadeel vwb Jasmijn haar stal; de bovendeur kan nu niet meer dicht terwijl de onderdeur open blijft. Iets wat erg handig is als ik hun muesli voor. Want Jasmijn eet beduidend langzamer dan Boon en met alleen de bovendeur dicht kan Boon haar bak voer niet afpakken. Nu moest er er even bij blijven. Even terug naar de tekentafel dus :)

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-24 11:00

Hebben jullie allemaal een handige man of zijn jullie zelf handig?
Vanmorgen een pipi langkous actie gedaan. Schijnwerper tuin stuk dus gisteren een nieuwe gehaald. Nou dacht ik weet je ik doe het zelf. Lamp eraf halen is gelukt, foto gemaakt van de draden en nu heeft de nieuwe lamp andere kleur draden. :+ q

Dan maar wachten tot mijn vader tijd heeft en mij kan helpen.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 11:15

Mijn man is wel handig en ik bak er ook best veel van. Soms gebrek aan kennis maar qua inzicht kom ik best ver. Soms met wat blunders maar die herpak ik wel weer.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 11:36

@joyce: je bent al op de helft en de kleur van de verschillende draden is via google wel terug te vinden.
Ik ben altijd werkzaam geweest in administratieve beroepen en van huis/opleiding uit 0,0 techniek/DHZ-kunde meegekregen, maar dankzij een eigen huis behoorlijk wat kennis/kunde opgedaan. Vroeger moest je om iets ergens over te lezen naar de bib, maar tegenwoordig is kennis vergaren zó veel makkelijker .
Én het geeft zoveel voldoening als je een klus zelf geklaard hebt :)

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 12:48

Zijn er mensen die ervaring hebben met sortera bakken van de ikea? Blijft het voer hier lang goed in en is het muisproef? Ik heb vreselijk veel voertonnen, wordt er gek van. Ik heb beperkte ruimte wat betreft voer opslag

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 12:59

Ik heb ze staan maar wel binnen in huis.
Als je ze opstapeld met zware lading dan gaan de deksels doorzakken* en de losse deksels moet je verzwaren met iets (steen oid).
*Ik had ze in een rek staan zodat ze niet echt óp elkaar stonden met ook iets meer ruimte tussen de bakken zodat het deksel net iets makkelijker/verder open ging.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-24 14:51

Hier ook binnen staan. Ik heb er nog extra plankje tussen om doorzakken te voorkomen. Qua formaat de grote is fijn. Qua muizen weet ik niet zeker of ze erin komen.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 16:26

joyce83 schreef:
Vanmorgen een pipi langkous actie gedaan. Schijnwerper tuin stuk dus gisteren een nieuwe gehaald. Nou dacht ik weet je ik doe het zelf. Lamp eraf halen is gelukt, foto gemaakt van de draden en nu heeft de nieuwe lamp andere kleur draden. :+ q

Ik zweer bij youtube, echt alles is er te vinden :j zo heb ik bijvoorbeeld leren stucen 8-)

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-24 16:56

Nou ik heb jullie tip gevolgd. Voor zekerheid nog appje naar pap maar de lamp hangt en geeft licht!! Ik vind klussen wel leuk. Een keer een workshop met mijn man gedaan voor een sidetable en tuinbank van hout maken. Mijn man heeft twee linkerhanden en geen geduld. Nou hij was trots! Hij had toch zomeer een sidetable gemaakt.

Ook nog vast gezeten in de modder met de zitmaaier. Ik dacht ik rij de blub wat platter is handiger. Tot ik bijna klaar was en ik bij de stallen vast zat. Gelukkig niet zo zwaar dus kon de buurman met kids helpen trekken en zo weer los. Kleine manneke trots hij had de tractor los getrokken <3

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 17:19

Knap gedaan Joyce.
Hier geen handige man, wel een sterke man die zich met klussen laat sturen. Oftewel, we doen veel samen of laten het doen.

Stukje van mijn les gisteren

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 17:28

Ze loopt fijn.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 18:11

@belker: Wordt ze niet heet van die korte tempowisselingen?? Of wil je dat juist bereiken ??
@joyce: mooi dat het gelukt is +:)+
Klussen is idd leuk.

Ik heb Boon nog even gelongeerd in de wei, want die zag er toch al niet meer uit, daarna mochten ze nog even het gras minimaliseren tot ik de hooibakken gevuld had.
Ook meteen een halstertouw op Boon hoogte gehangen zodat Jasmijn er onderdoor kan en Boon er niet in.
Ook nog even onbedoeld de stroom getest :x Er staat een flinke klap op, ik heb nog tintelende vingers.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 21:06

Wij hebben meerdere Sortera’s voor voer. Inderdaad een plankje ertussen om doorzakken van de deksels te voorkomen, maar verder functioneren ze prima.
Toen de blauwe ton met het kippenvoer kapot werd gevroten door de ratten bleven onze sortera’s heel.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 10:40

En die blauwe tonnen zijn toch ook aardig dik.

Net is alles voorzien van regendekens met hals en naar de tent gebonjourd, waar ze waarschijnlijk de hele dag niet uit zullen komen.
Ik voel er ook veel voor om mijn bed weer in te duiken als ik naar buiten kijk en Buienradar bekijk. Dat is helaas niet mogelijk (wasdag), dus ik maak er maar een 'pyamadag' van in joggingbroek en ga zo op de bank zitten haken...

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 11:09

Ik heb 1 Sortera, maar vind het geen fijne bakken om voer uit te scheppen qua opening. Heb liever tonnen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 11:13

Ik heb deze voerscheppen en dat past precies als je de ruimte hebt om het deksel iets op te tillen, anders wordt het idd érg krap

Afbeelding

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 11:26

Ik had de sortera bij de paarden maar inmiddels zijn die naar binnen voor het honden en kattenvoer
Ze zakken snel door dus er moet wel iets van een plankje tussen.
verder past er prima een zak in en heb ik nooit last van muizen er in gehad

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 11:35

Oh, wij gebruiken inderdaad kleinere voerscheppen, voeren ook kleine hoeveelheden, dus dan is dat geen probleem.
Bij de Action heb je zo’n verpakking met 3 maten maatbeker, die passen allemaal door de opening.

DF, jij hebt goed je best gedaan met je buitenomheining tegen de wolven. Heb je de hogere draden van eigen aarding voorzien en hoe heb je dat gedaan?

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 11:41

DF, korte schakelingen voor meer activiteit, dat lukt zo fijn. Ze is van nature traag. Ik heb zelden een heet paard onder me.

Wat een weer….. ook hier de dekens aan, extra hooi en stro in de schuilstal en ik ga vanmiddag schrijven bij een dressuurwedstrijd. Zit ik droog en kan me mooi voorbereiden voor als ik start.
Die ikea boxen ken ik niet. Ik las ergens dat de klep niet echt muisproef is. Toch eens naar kijken.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 11:46

Ik heb van die groene voertonnen met rode clipjes, kan zo even niet op de naam komen.

Mijn man is gelukkig handig en kan heel veel zelf, elektriciteit mag ik niet aan zitten (en daar ben ik ook blij om haha), want hij is elektricien.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 11:49

@hilary: alles staat op dezelfde aarding zoals ik die al had; een lange cv-buis die ik de grond heb ingejast :) Bij de blikseminslagbeveiliging staat een koperen aardpen (stuk waterleiding).
Op diverse punten heb ik onderlinge doorverbindingen gemaakt zodat je bij breuk toch altijd overal stroom houdt. Op 2 punten heb ik 'hartjes' hangen; eentje om overdag als de PP open is het stroomdraad rond de wei te garanderen. Als de PP 's avonds dicht gaat dan kan ik die er zo afhalen en is die stroomloos. De ander hangt bij het doorgangshek naar de paarden zodat ook het stukje tegen de stalmuur onder stroom staat. Die kan ik er ook zo afhalen als ik er door moet.
Tussen de 2 paaltjes bij de ingang heb ik een elastiekje zitten zodat de boel mooi strak blijft staan. Het houten blokje is nu iets korter zodat de bovenkanten gelijke hoogte hebben.
Afbeelding

Ik wilde nog een mooier doorgangshekje van groene metalen spijlen, maar de leveranciers die ik heb aangeschreven hebben er geen trek in en de standaardhekken hebben de verkeerde afmeting.
Zoiets maar dan van 145x180
https://www.hekwerkonline.nl/media/cata ... 00_den.jpg

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 11:51

Wat een mooi stukje met het gras zo in het midden DubbelFun (heette jij vroeger niet DubbelDun of heb ik het al die jaren verkeerd gelezen in mijn hoofd?)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 11:54

@charaz: vroeger was het idd Dubbeldun, maar de 2e 'dun' (Missy) doet het niet meer, dus heb ik er -vanwege de Shetlander- 'fun' van laten maken :)
Mijn 'postzegel' ziet er hier nog mooi uit, ondertussen heeft Boon hem vakkundig omgeploegd :D

JJ4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 12:16

joyce83 schreef:

Als ik mijn man niet had gehad, zouden paarden aan huis uitgesloten zijn. :j
Gewoon omdat ik niet handig ben. Ik ben wel een goeie handlanger en zo hebben we bijvoorbeeld samen onze schuilstal gebouwd.

Hij heeft als jonge vent naast school (en later werk) 10 jaar lang bij een boer gewerkt, dus hij heeft een goeie visie op weidebeheer en stallen en weet alles van elektra. Ook heeft hij een tijdje als landmeter gewerkt waar we de vruchten van hebben kunnen plukken met het maken van de rijbak.
Zelf heeft hij niet echt iets met paarden, maar kan onwijs goed met ze overweg en hij houdt van het buitenleven en het platteland.
Ik mag echt mijn handjes dichtknijpen.

De schuilstal
Afbeelding

Nieuwe ruimere stallen gebouwd 6 x 3
Afbeelding

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 12:31

DubbelFun schreef:
@hilary: alles staat op dezelfde aarding zoals ik die al had; een lange cv-buis die ik de grond heb ingejast :) Bij de blikseminslagbeveiliging staat een koperen aardpen (stuk waterleiding).
Op diverse punten heb ik onderlinge doorverbindingen gemaakt zodat je bij breuk toch altijd overal stroom houdt. Op 2 punten heb ik 'hartjes' hangen; eentje om overdag als de PP open is het stroomdraad rond de wei te garanderen. Als de PP 's avonds dicht gaat dan kan ik die er zo afhalen en is die stroomloos. De ander hangt bij het doorgangshek naar de paarden zodat ook het stukje tegen de stalmuur onder stroom staat. Die kan ik er ook zo afhalen als ik er door moet.
Tussen de 2 paaltjes bij de ingang heb ik een elastiekje zitten zodat de boel mooi strak blijft staan. Het houten blokje is nu iets korter zodat de bovenkanten gelijke hoogte hebben.
[ [url=m/SvxtPV.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik wilde nog een mooier doorgangshekje van groene metalen spijlen, maar de leveranciers die ik heb aangeschreven hebben er geen trek in en de standaardhekken hebben de verkeerde afmeting.
Zoiets maar dan van 145x180
https://www.hekwerkonline.nl/media/cata ... 00_den.jpg

Thanks!