[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-22 20:13

_Nelleke_ schreef:
Ik duik even onder een meeleessteen vandaan.

Wie heeft schapengaas als omheining? Wij gaan onze kale bak/paddock/track omtoveren tot een equi-habitat/browsing paddock. We hebben er nu 2 shetten lopen maar het moet ook geschikt zijn voor een D/E pony of klein paard in de toekomst.

We gaan om de paddock en langs de track een haag plaatsen, en om te voorkomen dat ze teveel terugeten van de haag wil ik daar schapengaas gaan plaatsen. Heeft iemand daar goede ervaring mee?

Ja wij hebben dat rondom en gaan nu stuk dat er bij komt buitenom ook weer doen. Hier staan ook grotere paarden van boven de 1.60. Wel een stroomdraadje boven langs :D

We hebben ook een haag voot ons schapengaas, wel op letten dat je voldoende ruimte behoud tussen je gaas en je haag zodat je kan snoeien.

Vandaag 2.7 hectare ingezaaid. We hebben het grasmengsel volledig zelf samen kunnen stellen. Zit bijv helemaal geen engels raaigras in.

Totale perceel is 3 hectare maar de uitloop en de track niet laten inzaaien.

Afbeelding

Plop1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 17:01

Hoi, Ik kom mij hier ook melden!

Sinds september pachten wij 1,6 hectare waar we nu mee bezig zijn om het om te toveren naar paddock paradise. Op YouTube vlog ik het hele proces maar het lijkt me ook wel handig om hier met mensen er over te kunnen sparren.

Afgelopen weekend hebben we enorm veel gesnoeid en de paarden al een extra stuk erbij gegeven.
Dit is het uiteindelijke doel:

Afbeelding

Dit plan voeren we uit in fases en zal hopelijk volgend jaar af zijn.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 09:13

Ik heb nog eens zitten broeden op een wolf werende omheining. Een heras hekwerk achtig iets wil ik gewoon echt niet. Wordt er al troosteloos van als ik er naar kijk. + dan zou ik een houten omheinding in uitstekende staat moeten gaan slopen. Een haag is een veel te laaaaaaange termijn oplossing.
Mijn huidige houten omheining kan ik wel voorzien van stroomdraden elke 20cm (aan de buitenkant.
500 meter, elke 2 meter een paal. Voor 1.20 hoog 6 isolatoren op elke paal....1200 isolatoren waarvan 200 van die afstand isolatoren voor de extra hoogte omdat de omhening maar 1.00-1.10 is. en 3000 meter koord.

OP de meeste plekken kan ik de extra hoogte die nodig is wel creëren met zoiets:
https://www.agrishop.nl/schrikdraad/iso ... lator.html

Aan 1 kant staat de omheining laag tov het landschap. De buren hebben hen perceel opgehoogd dus daar staat de omheining tegen een soort wal. Nooit een probleem geweest om de paarden binnen te houden. Maar om een indringer buiten te houden een heel ander verhaal. Ik heb in mijn hoofd zitten dat er vast een oplossing is waarbij je meerdere draden op 1 'unit' kunnen die ik dan bovenop de paal kan bevestigen. Dan kom ik alleen zoiets tegen.
https://www.agrishop.nl/10x-tussen-isol ... ining.html Maar dus nog te kort. Dus daar nog op zoek naar een oplossing.

Een plankje op de paal schroeven daar is het gemakkelijkste denk ik. Maar wordt wel echt broddelwerk vrees ik. Dus als iemand daar iets voor weet?

En dan de stroom voor zoveel meter draad terwijl ik daar geen netstroom heb.....
Ik heb wel 2 van deze apparaten. https://www.agrishop.nl/voss-farming-se ... araat.html Dan zou er 1 op het paarden gedeelte staan en 1 op de buitenkant. Maar of dat afdoende is..

Prijs voor deze oplossing is dan 1000+ euro. En dan hebben we dus het extra stroom apparaat van 300 euro al staan. + uren werk. Maar dat is nog ergens te overzien. En het huis perceel moeten we ook nog wat kleine aanpassingen doen.

Ook voor de metalen poort moet ik dan nog iets bedenken. Maar daar kon ik met een frame van gaas nog wel ergens denk ik. Met wat stroom aan de onder en bovenkant.

En dan zie ik weer foto's voorbij komen van graven onder de omheining en springen over de omheining en dan denk ik -O-

Oh, en dan zou ik nog het allerliefst echt donker koord hebben. Zwart of bruin. (zonder oranje) Niet té dik zodat het zo veel mogelijk wel valt. Die kan ik ook niet meer vinden dus als iemand daar tips voor heeft?

@plop: ziet er mooi uit. Ben benieuwd. OP welke schaal moet ik het ongeveer zien? Is één van die bruine rechthoeken een rijbaan formaat?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 09:28

Ik kreeg een tijdje terug om dit in de tuin te maken om de katten binnen te houden.
Maar zou je hiermee (en dan aan de andere kant bevestigd natuurlijk) ook de wolf niet buiten kunnen houden? En dan met beton gaas ipv netten. Of dit van hout maken en met isolatoren stroomdraad bevestigen? Of wel die in de link en dan isolatoren op maken?
https://www.qualitycat-krabpalen.nl/kattennetten.html

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 09:45

pol013 schreef:
Ik heb nog eens zitten broeden op een wolf werende omheining. Een heras hekwerk achtig iets wil ik gewoon echt niet. Wordt er al troosteloos van als ik er naar kijk. + dan zou ik een houten omheinding in uitstekende staat moeten gaan slopen. Een haag is een veel te laaaaaaange termijn oplossing.
Mijn huidige houten omheining kan ik wel voorzien van stroomdraden elke 20cm (aan de buitenkant.
500 meter, elke 2 meter een paal. Voor 1.20 hoog 6 isolatoren op elke paal....1200 isolatoren waarvan 200 van die afstand isolatoren voor de extra hoogte omdat de omhening maar 1.00-1.10 is. en 3000 meter koord.

OP de meeste plekken kan ik de extra hoogte die nodig is wel creëren met zoiets:
https://www.agrishop.nl/schrikdraad/iso ... lator.html

Aan 1 kant staat de omheining laag tov het landschap. De buren hebben hen perceel opgehoogd dus daar staat de omheining tegen een soort wal. Nooit een probleem geweest om de paarden binnen te houden. Maar om een indringer buiten te houden een heel ander verhaal. Ik heb in mijn hoofd zitten dat er vast een oplossing is waarbij je meerdere draden op 1 'unit' kunnen die ik dan bovenop de paal kan bevestigen. Dan kom ik alleen zoiets tegen.
https://www.agrishop.nl/10x-tussen-isol ... ining.html Maar dus nog te kort. Dus daar nog op zoek naar een oplossing.

Een plankje op de paal schroeven daar is het gemakkelijkste denk ik. Maar wordt wel echt broddelwerk vrees ik. Dus als iemand daar iets voor weet?

En dan de stroom voor zoveel meter draad terwijl ik daar geen netstroom heb.....
Ik heb wel 2 van deze apparaten. https://www.agrishop.nl/voss-farming-se ... araat.html Dan zou er 1 op het paarden gedeelte staan en 1 op de buitenkant. Maar of dat afdoende is..

Prijs voor deze oplossing is dan 1000+ euro. En dan hebben we dus het extra stroom apparaat van 300 euro al staan. + uren werk. Maar dat is nog ergens te overzien. En het huis perceel moeten we ook nog wat kleine aanpassingen doen.

Ook voor de metalen poort moet ik dan nog iets bedenken. Maar daar kon ik met een frame van gaas nog wel ergens denk ik. Met wat stroom aan de onder en bovenkant.

En dan zie ik weer foto's voorbij komen van graven onder de omheining en springen over de omheining en dan denk ik -O-

Oh, en dan zou ik nog het allerliefst echt donker koord hebben. Zwart of bruin. (zonder oranje) Niet té dik zodat het zo veel mogelijk wel valt. Die kan ik ook niet meer vinden dus als iemand daar tips voor heeft?

@plop: ziet er mooi uit. Ben benieuwd. OP welke schaal moet ik het ongeveer zien? Is één van die bruine rechthoeken een rijbaan formaat?

Misschien kan je advies vragen aan het Wolf fencing team? https://www.wolffencing.be/ ze hebben laatst hier in België bij een bekende springruiter een houten omheining wolfproof gemaakt. Dat was een beetje een zelfde omheining als jij hebt denk ik.

Tegen graven is het belangrijk dat het onderste stroomdraadje laag genoeg staat.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 09:56

@daihyo: zoiets is wel wat ik in mijn hoofd heb ja. Dank voor het visualiseren. Maar die vergen nog wel de nodige aanpassing om geschikt te maken voor stroom en dat is voor deze hoeveelheid dan te gek + te duur voor die hoeveelheid. Maar de richting is +:)+
Al zet je me wel aan het denken om de omheining op te hogen met een gaas rand. Onderin is dat qua onderhoud niet te doen. Maar bovenin wel natuurlijk.
Dan nog eens bedenken hoe je dat netjes maakt zodat het strak blijft. Dan ben je wel minder afhankelijk van je stroom voorziening.

@solleke noah: de foto die ik gezien heb was toevallig van een stroom omheining met elke 20cm een draad en de laagste mooi laag..... het lastige is dat we aan een sloot en een mais akker grenzen en op zandgrond zitten. Heerlijk los materiaal langs de kanten dus. Ik vind het zelfs niet zwaar om langs de omheining een gat te graven. In dit geval helaas.
maar die wolffencing ga ik eens bezoeken. We wonen 7 km van belgie af dus dat moet geen probleem zijn. (oh nee, het is een gesubsidieerd verhaal, dan is de landsgrens een harde grens :+ )

Nog een idee dan: die ursus draad op 10 of 20 cm hoogte (zodat je er met de bosmaaier nog onderdoor kunt) tot de bovenkant van het hout. Die kan ik dan netjes vast zetten op het hout. Dan stroom op 20 cm en bovenlangs dan 1 of 2 rijen voor de extra hoogte die in nodig heb. Dan komt de eerste barrière van iets wat onafhankelijk is van stroom. En de 2e barrière tegen klimmen en graven van de stroom.
Prijskaartje is dan wel echt anders. Want alleen al de ursus draad voor deze lengte komt op 2.500 euro en dan dus nog de stroom á 500 euro.
Ik vind die ursus draad wel iets eng. Al heb ik hem hier ook al 9 jaar langs mijn bak staan. Nog een erfenis van de vorige eigenaar. Maar daar is dus wel eens een hoef in beland (die er ook meteen weer uit kwam) hmmmmm

Ah en metalen gladdraad is dus ook wel te overwegen. Zou ik aan de binnenkant nooit willen gebruiken maar aan de buitenkant is het wel minder kwetsbaar dan koord wat ik nu gebruik. Goede video hebben ze trouwens.

Wel een heel stuk beter geregeld in België. Je kunt tot 90% van de kosten terug krijgen via een subsidie ook als niet-professionele veehouder. Jippie voor de Belgen. Jammer voor mij 7km verderop.....
Laatst bijgewerkt door pol013 op 28-10-22 10:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Daihyo

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 10:21

Ja, dit is niet 1 op 1 geschikt voor paardenwei. Maar het zette me wel aan het denken na jouw bericht.
Zelf worstel ik er ook mee en ben ik nog niet verder gekomen dan afstandsisolatoren. Gelukkig hoef ik niet mijn volledige omheining te doen, omdat ze er op delen al moeilijk bij kunnen komen (bijvoorbeeld door de hoge schutting van de buren die dicht op 1 kant van de wei staat).

Maar als je gaas ipv stroom maakt, gaan ze daar dan niet in hangen en klimmen ze naar boven?
Geen idee hoor, maar wolven zijn heel slim. Dus ik zie overal mogelijkheden voor ze :+ :\

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 10:23

Kun je gaas, niet geplastificeerd niet onder stroom zetten?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 10:29

Ja, daarom altijd in combinatie met stroom inderdaad. En daarom bedacht ik dus ook die ursus draad op 10/20 cm ipv tot op de grond. Zodat je nog kunt onderhouden. Anders kun je het lange gras niet meer maaien en gaat de stroomddraad die je laag spant tegen graven ook niet zijn werk kunnen doen door stroomverlies.

En ik ben ook bang dat ze heel slim zijn.... Of je treft er net 1 die graag springt.... Ik moet altijd erg lachen om de beweringen die zo in het algemeen gedaan worden 'dat doen ze niet'. Lekker algemeen ja.... Heb hier 2 paarden die het niet in hun hoofd halen om over de omheining heen te springen en eentje die over een dun draadje van 1.10 springen een heel normale simpele oplossing vond toen ze de intro in de groep niet zo leuk vond. Iets met onderlinge verschillen en het zijn allemaal individuen. Al hoop ik het niet want ik zet nu even al mijn hoop op 1.20 is hoog genoeg.

@belker: niet als je het op een houten omheining of metalen poort bevestigd.

Er wordt soms zo simpel over gedaan. 'Zorg voor een goed afrastering'. Maar zo simpel en eenduidig vind ik de praktijk toch echt niet + kosten + werk. Het is ook echt echt echt iets anders of je een diersoort die je goed kent binnen probeert te houden of een diersoort waar we weinig ervaring mee hebben in deze omgeving/ situatie buiten probeert te houden.
Dan heb je dus ook nog eens te maken met bestaande situaties en omstandigheden die vooraf totaal onrelevant waren (zoals de wal bij de buren)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 10:39

Belker schreef:
Kun je gaas, niet geplastificeerd niet onder stroom zetten?

Nee, of je moet het vrij van de grond in isolatoren hangen (en dan mooi strak krijgen). Beter dan gaas vouwen zodat bovenste 15cm tegen de palen omhoog vast zit, draad voor stroom op 15cm en rest gaas plat op de grond met grondankers tegen graven. Al wil je dan liever hoger naar boven je gaas en platte stuk zo'n 60cm lang. Dus of 2x rol 80cm per 50m of duurdere (en flink zwaarder om te hanteren) 150cm gaas (en let op 15x15cm gaten, de goedkopere hebben 30x15cm en wolf heeft 20cm nodig om door te friemelen en gaas verbuigt genoeg. En dan liefst idd ursus (dik 3mm+) gaas. Kom je al snel uit op of machines hebben of laten plaatsen, dat spul manipuleer je niet zo even met de hand.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 10:41

pol013 schreef:
Er wordt soms zo simpel over gedaan. 'Zorg voor een goed afrastering'. Maar zo simpel en eenduidig vind ik de praktijk toch echt niet + kosten + werk. Het is ook echt echt echt iets anders of je een diersoort die je goed kent binnen probeert te houden of een diersoort waar we weinig ervaring mee hebben in deze omgeving/ situatie buiten probeert te houden.
Dan heb je dus ook nog eens te maken met bestaande situaties en omstandigheden die vooraf totaal onrelevant waren (zoals de wal bij de buren)

Ja eens.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 12:48

Net even goed gaan kijken ter plekke. Nooit echt bewust mee bezig geweest (want tot nu toe niet relevant...) maar dat is wel echt een ding. Op sommige stukken komt het perceel van de buren maar 30 cm onder onze omheining uit. Met een klein helling richting ons maar ruim binnen de parabool van een simpele sprong.
Hoe ik dat in hemelsnaam ga oplossen zonder er een jurasic park hek van te maken aan die kant. Zeg maar doei tegen gesprekje met de buren over het hek heen. :n
Ik moet daar dan dus iets gaan verzinnen wat 1.10 hoger is dan bestaande omheining. Waarbij dan het totaal vanuit onze wei bezien op 2.20 uitkomt.
Ik wordt hier een beetje wanhopig van.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 13:34

pol013 schreef:

Precies dit, als ze zeggen “dit is veilig” en het is ook bewezen echt effectief te zijn, dan ga ik dat maken. Maar er is geen eenduidige veilige optie. En ze zijn slim, werken in roedels..
Dat je blij bent om schapen op de wei te zien met simpele omheining, dat is toch erg sneu %)

Afbeelding
Blauw omheind de tuin van de buren, is 2m gaas met prikkeldraad bovenlangs, ingegraven en met stalen plaat rondom.
Rood is onze omheining aan achterzijde, is 1.80 hoog gaas, 40cm ingegraven (weet ik zeker gezien we daar een poort hebben geplaatst, gelukkig 1 met een grond plaat) en prikkeldraad boven op.
De gele omheining bij de buren is alleen lager, gok 1.20 op laagste punt. Heeft aan de achterzijde wel 2 lagen prikkeldraad er boven op.

Afbeelding
Rechts onze omheining, bovenkant biels is 1.80.
boven de groene buis wil ik dus verhogen, maar wat is wijsheid?
Prikkeldraad (wat ik liever niet gebruik) of stroomdraad, en hoe zorg je dat ze met klimmen toch stroom krijgen?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 13:44

+/- draden en schuin naar buiten.
+/- draden worden ook wel gebruikt op volieres om katten klap stroom te geven als die in het gaas springen. Het is heel dicht op elkaar (5cm) een stroom draad en een aarde draad, zo moet dier wel 2 draden raken en dus stroomkring sluiten. Schuin zorgt er hier voor dat dat bij sprong eigenlijk ook wel moet. Maar eerlijk zou ik er zeker over denken om hiervoor prikkeldraad te gebruiken met stroom, dan heb je meer zekerheid van afschrikkend en verzekering voor geval stroom niet goed blijkt te werken.
Controleer je omheining vaak (ergens tussen elke dag en elke week), en zorg dat je meteen goed kan repareren. Dus genoeg reservemateriaal aanwezig. Sec gezien zou ik liever kiezen om zeker 1.50m buitenomheining te plaatsen, enkel tussen 1-1.5 uur na zonsopgang tot 1-1.5 uur voor zonsondergang zoveel mogelijk ruimte te geven en rest van de tijd (meest riskante periode) achter flinker hek aan schuilstal met uitloop en daar ook zo te omheinen dat je zelf veilig van huis naar stal kan. Dus investeer meer in kleiner stuk rond je erf ipv zeker meteen hele perceel. Maakt het ook een stuk overzichtelijker qua onderhoud en geeft meer opties qua camera's etc.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 13:45

Mij lijkt prikkeldraad en een wolf echt tamelijk kansloos. Ik zou dan zeker voor stroom gaan.
En de video van wolf fencing spreekt daar ook van. Vervangen van prikkeldraad door stroom.

En klimmen en stroom betekend dus dat je, ergens halverwege ook nog stroom wil hebben.

@tamary: dat laatste vind ik echt ernstig het welzijn van mijn dieren beperken. Dat héb ik al. Ze hebben altijd 1000+m2 vrije uitloop die nu al 99% wolf proof is. En dat vind ik echt geen lange termijn oplossing. Leuk en goed voor mijn nachtrust maar geen oplossing voor de overige 12h.

Huidige omheining verhogen met stoom erbovenop durf ik nog wel zonder vergunningsaanvraag. Alles daarboven gaat echt gezanik opleveren. Formeel is 1.00 (of 1,10) al en bouwwerk en dus vergunning plichtig/ uitgesloten bij deze bestemming.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 28-10-22 13:51, in het totaal 3 keer bewerkt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 13:49

Prikkeldraad is gladdraad met stekels, en hoewel het lastiger is, is het zeker goed strak te zetten en aangezien het metaal is kan er gewoon stroom op. Het is niet gebruikelijk en niet mijn eerste keuze, maar als 2e barriere mocht de stroom niet werken zeker te overwegen.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 13:59

Plop1997 schreef:
Hoi, Ik kom mij hier ook melden!

Sinds september pachten wij 1,6 hectare waar we nu mee bezig zijn om het om te toveren naar paddock paradise. Op YouTube vlog ik het hele proces maar het lijkt me ook wel handig om hier met mensen er over te kunnen sparren.

Afgelopen weekend hebben we enorm veel gesnoeid en de paarden al een extra stuk erbij gegeven.
Dit is het uiteindelijke doel:

[ [url=m/N2NRzF.png]Afbeelding[/url] ]

Dit plan voeren we uit in fases en zal hopelijk volgend jaar af zijn.

Wat voor grond is dat dan? Ik loop een beetje vast met bestemmingen namelijk. Zit hier in de polder en alle grond is hier agrarische grond, maar mag hier eigenlijk niets op plaatsen ..

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 14:08

Wij hebben aan 2 kanten een schouwsloot. We hebben zelf tuingaas geplaatst van 1.20m nog voor wolf verhaal met daar bovenop 1 draad.
Een groot deel is dichtgegroeid met braam.
Tussen ons en de buren is de braam vrij breed ook. Zij hebben dan weer wei daarachter.

Aan de weg kant is maar een vrij klein stuk naast ons huis. Daar een haag van kerstbomen, maar die zullen geen wolven tegenhouden.
Op 3 plekken ene dam wat dan onze zwakke plekken zijn.

1 Dam naast de varkens is een hek van 1.20m met draad erboven. 1 Dam hebben we een sluis en 1 dam staat de auto op.

Een deel van de braam was kapot getrokken met de sloot schoonmaken helaas, maar dat groeit wel snel en goed aan.

Geheel tegen onze zin in hebben we ze wel al 2 weken 's nachts op stal met de deuren dicht. Hebben bovenluiken gemaakt voor de stallen die we hebben. Ook omdat we een merrie met veulen hebben en een mini shet met veulen. Dat is me te kwetsbaar en we gaan niet wachten op zichtmeldingen om de hoek of dat wij degene moeten zijn die moeten melden dat de wolf langs is geweest.

Ik vind het heel lastig, want ik zeg altijd; lievere en kort goed leven, dan langer en minder welzijn. De paarden hebben er ook echt wel last van, ieder op hun eigen manier.

Rond schemer doen we een ronde en zetten ze bij de uitloop met lichten aan en staan ze op 8 meter vol in ons zicht en gehoor.
Rond 23 uur gaat alles binnen en dicht en om half 7 doen we een eerste ronde en gaan ze weer naar buiten. Eerste ronde hooi in de uitloop en later dan weer overal.

Stroom had ik wat knopen en storingen. Moest nog opgelost, maar laten we nu expres zo, hopend dat de vonkjes en het geluid ook al afschrikt.

We willen nu haaks op de uitloop nog ene stal bouwen met een binnenplaats. We zitten erover te denken om dan bovenlangs stroom te gaan leggen, maar moeten dat nog verder uit denken.
Het is dan relatief klein, maar ze kunnen samen lopen en blijven een beetje in beweging.

Ik geloof niet dat iets echt gaat helpen. Heb op stallen gestaan waar de honden, vaak herders gewoon op de schuur klommen. Onze border collie springt zo over de staldeur van 1.30m en mijn kleine reu heeft ook niet veel moeite om erover te klimmen als hij iets van een opstapje of tussenstap heeft.
Als onze honden graven gaat dat heel snel. En als ze iets willen slopen is er niet veel dat ze moeite kost en dan zijn dit gewone huishonden.

Mijn kleine reu bijt trouwens rustig gaas kapot als hij echt flink heftig is naar voorbijkomende honden. Gebeurt niet vaak of snel, maar is nu 3x wel gelukt in 3 jaar. Is dan groen tuingaas en maar 1 stukje uit een gat, maar toch......

Op enkele meters is een dierenweide, maar verder heeft nu iedereen wel de paarden/dieren binnen 's nachts. Dus we wilden ook niet de enige uitnodiging zijn.
Hopelijk is onze buurt zo niet aantrekkelijk genoeg. Hoewel we dus aan een klein bos zitten en er voorheen wel wild was.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 09:14

Goedemorgen :O
Wij hebben weer een klusweekend. Gisteren wat palen moeten vervangen. Ze hebben afgelopen week in het draad gehangen bij de achterste grote wei. Dus een hele nacht op het gras gestaan, draad los, 2 palen gebroken. Niemand gewond gelukkig. Alleen Jim wat kreupel op zijn slechte been. Maar dat is niks nieuws en was met 2 dagen weer weg.
Afbeelding

Hij was er wel heel moe van :O
Afbeelding

Maar goed, alles zit er weer omheen. Verder hadden we een aantal natte en gladde plekken. 2 bij de voerplaatsen en 1 op de plek waar ze het meeste lopen. Daar hebben we zand op gegooid. We hebben nog een bult zand liggen. Wel met puin, dus we moeten wat zeven en harken. Maar wel blij mee. Zo is het een stuk minder glad.
(Met een minitrekker van Iseki 21pk met grondbak)
Afbeelding

En vandaag zijn de draden aan de beurt. Bij de bomen ga ik het lint vervangen voor draad. Dat gaat zo snel hangen. En bij de weitjes komt er nog een draad onder. En stroom erop.
We hebben wel een inbreker. Alleen jammer dat hij zichzelf er niet meer uit kan laten :roll:
Afbeelding

Oh en deze is wel heel lief <3
Afbeelding

En ons paradijsje in de vroege ochtend <3
Afbeelding

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 09:27

Daihyo schreef:
(Met een minitrekker van Iseki 21pk met grondbak)

Dank u! :D

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 12:05

Wat een fijne update weer.

Gaaf ook om te lezen dat de habitat bewoners zelf al aangeven wat er nog veranderd moet worden om het nóg fijner/beter te maken.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 14:37

Wat een schattige foto van het kroelen samen.

Hier lag vd week mn veulen in het draad........Hij ligt lief te slapen. Ik loop naar de schuur, zet het stroom uit, kom terug ( 3 passen ) hangt hij in draad op zijn rug. Hij kon opstaan, maar kreeg 1 beentje niet los. Vanaf mijn kant alles los getrokken en hij kwam vrij, maar deed wel hele avond nog zielig. Niet kreupel, maar beentje was wel gevoelig.

Het is wel echt heel warm nog. Vooral de shetjes hebben het warm.

Ben heel benieuwd wat voor winter we krijgen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 17:40

Ja hier heeft de shet ook enorm jeuk van de warmte. Ik denk er over om ‘m toch iets te scheren op de hals. Maar ergens wil ik het ook niet. Hij moet zich gewoon ff rustig houden :+

Nou, er staat ook een draadje op 20cm. Hopelijk nu echt shetproof :+
Met grote hulp vandaag :D

Afbeelding
Afbeelding

En <3

Afbeelding

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 17:53

Niet scheren leverde mij rainrot en DA rekening op. Streepje scheren is goedkoper en stuk fijner voor pony, weer is nu echt abnormaal warm en vacht aanmaak gaat vrijwel op aantal uren daglicht, niet op temperatuur.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 19:11

Ja herkenbaar. Daarom zou ik willen scheren. Maar ik heb te maken met een shet met wat trauma’s. We maken grote stappen, maar scheren is wel een ding. Plus dat hij niet van mij is, dus kan dat ook niet zomaar doen :D
Al is dat het minste probleem, want als ik dat zeg, dan is het waarschijnlijk wel goed.