Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 08:59

Hier regent en stormt het enorm!
Ik vind er niks aan, word weinig rijden zo..
Jammer, we ware net lekker aan de gang!
Kayne begint weer enigszins soepel te bewegen haha!
Pony moet ook echt nog afvallen, het gaat langzaam maar het gaat wel.

Vergelijk in januari
Afbeelding
Hier zie je goed dat er onder zn vetje ook echt verschotten verborgen zaten op zn rug en kont.
Deze beginnen nu veel zachter te worden.
De knik in zn manenkam is ook weg, nog wel veel te vet..
Februari
Afbeelding
Ik probeer het zo met foto’s een beetje in de gate te houden. Toch lastig als je ze zo veel ziet haha!
Dat word in het voorjaar heel voorzichtig zijn met terug zetten op gras en fructaan goed in de gate houden.

Gister is de hoefsmid geweest en heeft eindelijk zijn voetjes kunnen corrigeren.
Laten we t er op houden dat hij een hele bijzondere stand had (waar hij ook last van had).

Beregening hebben we laten doen.
Geulen laten graven (Ik denk 80cm diep Ongeveer? Aan de lange zeiden in de wei, met de uitsparingen buiten de wei uiteraard. We moesten ook onder een weg door (oprit is geasfalteerd). (2 weilanden)
De put is afgelopen zomer al geslagen en gaat ondergronds de schuur in waar de pomp nu op een vaste plaats staat. Eerst moesten we ook nog met de pomp en stroom sjouwen..

Wij hebben trouwens een “gewone” drinkbak met een verwarmings staaf er in. Volgens mij passen die staven op de meeste drink bakken. Heel de winter hebben ze gewoon water gehad, ideaal!
Alleen drinken ze op de een of ander manier toch liever uit plassen...

Antheman

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 09:19

Die drinkbak heb ik ook. In t najaar heb ik het opnieuw aan laten leggen, want het isoleerde niet voldoende. Mijn stal is aan alle kanten open, dus wel iets kouder. Met goede leidingverwarming die voldoende isoleert, werkt deze bak super. Ik hoef nooit meer te sjouwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 10:29

Hey Amanda, wat leuk!
Bijzonder he, komen onze pennydromen toch op de ene of andere manier uit!
Word ook altijd blij van jouw familie foto´s <3

Drinkbakken, ook wel een puntje om over na te gaan denken nog ja... Lijstje wordt aardig lang :+

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 10:31

xXutopiaXx schreef:
Karin_deB schreef:
@Utopia, ik heb het gevoel dat ik je ken..Misschien omdat we uit dezelfde omgeving komen. Heb jij op de Ring van Putten gezeten? Staan je paarden in Biert?
Je quarter is echt :~

Haha dankjewel! :D Ik heb inderdaad op de Ring gezeten en m'n paarden staan inderdaad in Biert! :oo Heb je bij mij op school gezeten! :D

We hebben inderdaad bij elkaar op school gezeten, maar nooit in dezelfde klas geloof ik. Ik heb ooit een verzorgpaard in Biert gehad, op die stal die nu niet meer bestaat. Weet ff niet meer hoe die eigenaar heette.
Ik ben wel eens langs je fries gefietst toen haha.

belle_boef schreef:
Ik heb een gelukmomentje gehad vandaag. Roos na een half jaar ingespannen en weggereden. Waren braaf dier. Man die haar beleerd heeft wilde me helpen. Dus eindelijk een keer met mijn eigen paard gemend. :D
[ [url=m/2EZ1nF.png]Afbeelding[/url] ]

Wat leuk, lekker genieten *\o/*

greendragon schreef:
Aanstaande vrijdag komen onze boompjes en struiken van het Gelders Landschap! Zelf ophalen bij een ophaal punt in nabijgelegen dorp, koffie en een praatje erbij en dan inladen... Mogen we alles gaan planten en eindelijk de hopen kleigrond die nu in de tuin en het weiland liggen weer wegwerken. Hoop dat het morgen beetje droog blijft :x Heb er wel zin in. Ik zie natuurlijk al die volgroeide heg langs het weiland vol met vogeltjes en bloempjes.. Ik vrees dat ik hier nog een paar jaar op moet wachten, maar goed, het begin is er.

Afgelopen weekend waren we nog even lekker paar dagen weggeweest. Mijn schoonouders hebben voor de eerste keer opgepast en ze vonden het leuk! We mochten wel vaker op pad zeiden ze... *\%/* *\%/*

Ben benieuwd volgend jaar!
Haha fijn dat het zo goed bevallen is met oppassen.
Jullie ook kunnen genieten van de dagen weg??

Ik laat mijn merrie vandaag weer op ijzers zetten, ik hoop alleen voor maar als het nodig is rondom. Door de bestrating in de paddock slijten ze toch sneller en ze loopt erg gevoelig buiten. Nu we het goede seizoen in gaan rijden we steeds meer buiten en ga je dat dus steeds meer merken.

Vandaag komt mijn strooiwagentje binnen. Ik moet dit weekend nog werken en dan 2 weken vrij dus dan maar eens gauw de wei bemesten!

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 10:35

Na waterbakken vullen, hooibakken vullen en drie kruiwagens mest eruit zag ik er ook uit alsof ik met kleding en al onder de douche was gesprongen :') Man wat een regen en wind...

Merexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 10:58

Leuke pony mentjuh!
Ik heb niet veel op bokt gezeten, dus kan niet op alles reageren. Zelf las ik wat over water en het ijzer daar in. Hier zijn de sloten gewoon roestkleurig, dus dat werd hem hier ook niet dus alles word met een lange tuinslang gedaan (3x 50m slang)
Zelf hier niet echt gevaarlijke bomen bij de stallen waarbij ik denk 'bij deze moet ik oppassen'

Overigens heb ik hier alles nu al 2 weken op stal nadat paardlief haar been open had gehaald want het verband mocht niet nat worden. En alleen staan kan niet dus de shetten in de stal er naast.. Het verband mocht ik er afgelopen Zaterdag af halen en liet haar toen op het gras voor de stallen lopen toen het droog was, maar vervolgens kwam ik terug; had ze aan de wond gezeten.. Dus die is open gesprongen en behandel ik met honingzalf. Nu is hij weer rustig maar ik kneep hem wel even.. :=

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 11:22

Hier is de regen eindelijk opgehouden gelukkig, 1,5 week regen gehad. Nog wel veel wind.

Mentjuh leuke pony, je ziet inderdaad wel verschil al :j

Merexa oei, dat is inderdaad even schrikken. Flinke plek wel als ze al zo lang met verband loopt.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 11:38

Boeren weten altijd veel over het weer. Maar hier heb ik nu wel vraagtekens. Ik hou echt niet van de regen. Van de week 1 dag regen, alles nat en was ik blij met de wind zodat alles weer droog werd. Maar verder alleen wat spetters gehad. Nu ook, het heeft geregend, maar nu weer wind en zonnetje. De hooiboer zei ook dat hij wel op regen hoopte zodat het gras goed ging groeien, maar met alles wat niet valt, ga je toch wat achterlopen.
Dan krijgen we straks vast extreem veel achter elkaar, dat is echt balen.

Mentjuh, kost gewoon tijd. Rustig afvallen is ook beter dan te snel. Fijn dat de hoefjes ook weer netjes zijn.

Merexa, oke, balen. Hoelang zat verband erom? Hier zat er toen wel 3 weken drukverband om dat om de 3 dagen ververst werd. En daarna nog 1 week bloot gelopen voor alles eruit ging. Ze heeft er gelukkig niet aan kunnen zitten toen. Dat is echt flink balen.

Ik heb pas om 17:45 een afspraak in het ziekenhuis. Maakt op zich niet uit, maar vind het zo een rare tijd..............

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 12:39

Oh ik vind dat een fijnere tijd dan midden op de dag altijd :+

Ik ga zaterdag bij een paard kijken, ben heel benieuwd!

Merexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 13:12

Succes SP!
Heb gewoon gedaan wat de DA zei. :P

Spannend Robijntjah!
Wel foto's showen als het door gaat <<)

Hier was het verband er net af. Er was wat vocht met bloed uit gelopen. (doe het wel even in spoilers):
Spoiler:
Afbeelding

En hier had ze er aan gezeten:
Spoiler:
Afbeelding

Maar intussen ziet het er al een STUK beter uit. De DA zei dat het er weer af mocht en had hem ook gebeld, maar hij zei ook gewoon laten rusten. Maar las veel over Vetramil, dat ik er nu eerst op heb gesmeerd en dat hielp goed. Maar ik ga ook nog Mesitran bestellen om wildvlees te voorkomen en de randjes wat beter naar elkaar toe te laten komen. Ook daar zag ik veel goede ervaringen mee.
Ze staat er in ieder geval goed bij, vooral met dit weer.
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 13:19

Balen, alles op stal! Nare plek wel voor een wond, Mo heeft ze daar nu op allebei haar benen, DA dacht aan van het liggen maar dat kan ik me niet voorstellen want niemand ziet haar ooit liggen....
Denk zelf meer aan de hooibak of schuilstal.

Hahaha ja, als het wat wordt krijgen jullie zeker foto´s te zien.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 13:52

Spannend Robijntje! Weer een PRE?

Nare plek voor een wond inderdaad...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 13:53

Nope, een merkloosje!

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 14:17

Wat een weer inderdaad zeg!! Vanacht hier ook flinke regen, vind 'k heerlijk als ik in bed lig :+: Nu droog, maar keiharde wind :') Dat vind ik veel erger haha, wordt 'k helemaal onrustig van!! Maargoed.. ik zit veilig achter m'n pc op 't werk :P

Wat een nare plek inderdaad voor een wond... beterschap voor d'r... :(:) En ook voor Mo :(:):

Wat een knappe pony Mentjuh <3

Lekker dat je zo hebt kunnen mennen met je eigen pony belle_boef! <3

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 15:01

Hier afgelopen week ook veel regen. Al met al ruim 30mm.
Voor het mesten groeide het gras al en nu helemaal. Regen en dan weer zon.
Heb hier ook niet het idee dat ik nog watertekort heb.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 16:40

Robijntjah, ik was er dinsdag om 9uur en dan kan je hier al je auto niet meer kwijt. Maakt me verder ook niet echt uit en ML werkt op donderdag avond, dus geen gedoe met eten straks, want eet toch alleen. Vaak is het wel hoe later, hoe meer ze zijn uitgelopen en je lang zit te wachten.

Merexa, ja snap het. Vind het alleen zelf niet zo geweldig van die veearts. Bij ons lag die lap van boven naar beneden eraf en als ik zo de foto's bekijk is dat wel iets mooier geheeld in eerste instantie. Toen na 3 weken het drukverband eraf ging en ze nog een week bloot liep met hechtingen was het ook echt mooi gesloten en droog. Had veearts ook niet verwacht hoor, maar door het 24/7 bewegen bleef been gewoon dun. Werd ook niet vies verder door het dikke verband.
Ik keek vandaag nog even, want ik deed haar hoeven, maar kan het ook niet meer terug vinden.

Hier veel wind, dus niet in bos gelopen, want vd week viel er toch wel een en ander. Bij paarden had ik het tijdens het uitmesten in een vest echt wel warm. 2 paarden bekapt in de stal en daarna een flinke bui, maar die duurde echt maar 2 minuten.

Hier hebben veel boeren wel bemest en het is nog steeds te droog, dus wat meer regen is wel nodig. Zie het in het bos ook. De drinkplekken voor het wild staan droog, ook na wat buien.

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 17:35

Droog? Gek zeg hier is het weer echt modder nat en veel regen.

Leuk he Jolijn! Voelt nog steeds wel als een penny droom, heerlijk haha!
Ik word ook altijd blij van jullie foto’s, lekker naar buiten met zn 3e!
Benieuwd naar het paard waar je naar gaat kijken!

Merexa balen dat ze binnen moeten!
Hoe lang moeten ze nog binnen blijven?
Dit weer is natuurlijk ook alles behalve ideaal met die wond in de blub... hopelijk geneest het snel.

Net even gekeken hoe de pony loopt en het valt me alles mee, hij loopt al makkelijk, wel wat
Voorzichtig op zn “nieuwe” hoefjes!

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 18:22

Ik denk dat het ook aan de staat van het weiland ligt wat de dierenarts adviseert.
Het zit zo te zien vrij laag, als ik naar onze paarden kijk komt de blub wel tot aan/over de kogel daar waar blub is.
En zeker als verwacht wordt dat het behoorlijk diep is snap ik het advies zeker en zouden wij het thuis ook zo doen.
Op een plek die hoger zit zit minder risico op blub.
Daarbij is het echt zo'n plek die moeilijk dicht gaat.

Wij doen over het algemeen Predniderm op wonden, als het wat grotere of diepere wonden zijn scheert ML met een speciaal scheermesje het haar eromheen weg, goed schoonmaken met betadine zeep, goed spoelen.
Vervolgens Predniderm, gaasje, van dat niet klevende verband en daar overheen Tensoplast zodat de boel goed op zijn plaats blijft.
Laatst ook krammen erin omdat het net op een rotplek zat.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 18:31

Ik vind storm niet zo lekker als ik op bed lig. Voor onze slaapkamer staat een monumentale eik. Echt een kolossaal ding, maar ik ben altijd bang dat dat ding naar beneden komt zeilen.

De pony's staan nu weer met hun drieën op stal. Uit de wind. Gekke nep-shetlanders zijn het toch... Net moesten ze er even uit, want er kwam iemand wat mest ophalen en dan moeten de pony's opgesloten in een ander deel van de track. Vonden ze echt niet grappig. Toen ik daarna het draad weer open deed raceten ze letterlijk terug. Mietjes.

Hier is het eigenlijk ondanks de regen van voornamelijk vandaag nog steeds erg droog. Wel iets plassen, maar absoluut geen modder. Scheelt ook dat ik houtsnippers gestort heb op het stuk waar ze het meest lopen. Daar maken ze met dit natte weer echt wel gebruik van.

Belle_boef waar zit jij in Drenthe... Ik zit op 200 m van de grens OV-DR maar hier echt nog steeds gortdroog en nu misschien 10 mm gehad vanaf zondag.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 18:50

Oei met zo'n eik zou ik het toch ook wel wat spannend vinden! Zou ook doodzonde zijn als ie omgaat.. zo mooi :+:

Hahaha nep-shetlanders :P
Dat lijkt me een van de leukste dingen van m'n paarden straks aan huis hebben, dat je kan zien wat hun voorkeuren zijn. Nu maak ik de keuze voor ze, want ze hebben geen uitloopstal en ik heb maar 1 kleine modderige paddock tot mijn beschikking.. en dan kunnen ze ineens gewoon zelf besluiten wat ze willen :D

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 18:53

Nep shets _O-
Hier stonden ze voorheen vooral binnen als het warm was.

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 19:21

Robijntjah schreef:
Nare plek wel voor een wond, Mo heeft ze daar nu op allebei haar benen, DA dacht aan van het liggen maar dat kan ik me niet voorstellen want niemand ziet haar ooit liggen....
Denk zelf meer aan de hooibak of schuilstal.

Goh, interessant! Mijn merrie heeft dat ook sinds we hier wonen. precies deze plek op beide voorbenen... Er zit nu een soort constante wondkorst, want ze haalt het regelmatig open. Ze ligt nooit; niet op stal en niet in de weide, rolt alleen in de bak. Ik heb nog nooit kunnen ontdekken hoe ze dit voor elkaar krijgt... Ik heb het opgegeven om me er druk over te maken en controleer alleen zo nu en dan of het nog schoon is...

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 19:35

xXutopiaXx schreef:
Dat lijkt me een van de leukste dingen van m'n paarden straks aan huis hebben, dat je kan zien wat hun voorkeuren zijn. Nu maak ik de keuze voor ze, want ze hebben geen uitloopstal en ik heb maar 1 kleine modderige paddock tot mijn beschikking.. en dan kunnen ze ineens gewoon zelf besluiten wat ze willen :D

ha, ja. En dat kan nog wel eens interessant zijn. Mijn merrie stond in mijn vorige pensionstal altijd vooraan bij het hek van het weiland als het begon te regenen... wilde ze naar binnen... Stond altijd met regendeken op, want ja, ze gaan echt niet iedere keer een paard uit de kudde halen en binnen zetten, dus dan maar zo comfy mogelijk buiten blijven...

En nu, kan ze zelf in en uit lopen de hele dag; stal, tegelplaats, paddock met zand en in de zomer weiland... Ze mag zelf kiezen... Staat de tut gewoon regelmatig met de kont in de regen zonder deken op het meest winderige en natte plekje van de paddock... Ik ga er dan maar vanuit dat ze het zelf het beste weet, maar bijzonder is het wel...
Het helpt vast ook dat de shet zich helemaal nooit iets aan lijkt te trekken van de regen en de wind en ze haat/houdt van hem... :P

Ik heb haar vandaag wel weer regendeken op gedaan na bijna drie weken zonder deken... Is dan weer voor mijn gemoedsrust....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 19:36

Mag ik vragen hoe oud de jouwe is greendragon?

Veearts had het nog over leeftijd en stijfheid ofzo maar dat kan ik me zo lastig voorstellen....

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 19:41

Die wordt van de zomer 27... Dus ja oudje...