Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 11:21

Jenny, dat zou moeten lukken ja. Moeilijker dan met 2. Maar moeilijk gaat natuurlijk ook ;-). We kijken wel wat de toekomst brengt.

Bedankt Kvulden, gisteren alles bij elkaar gezocht. Straks alles inladen en morgenochtend vertrekken we. Had nog 2 dingen besteld die mee moesten, beide net geleverd. Het zit mee vandaag. Hopelijk blijft dat zo. :D

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 11:34

Wat leuk horsies!

Mooi perceel Jenny. Ga je ze ook "in het bos" laten lopen? Vraag me altijd af hoe mensen aan die bospercelen komen want je mag toch geen bomen planten op agrarische grond? Ja mensen die regels houden mij bezig op het moment :P Vind het wel mooi hoor zo'n bos! Net vergunning voor de stal aangevraagd.

Iedereen bedankt! +:)+ De regels zijn voor mesthopen zijn in elk geval lastig te vinden. Ik hou nu maar aan: minstens 5 meter vd sloot, niet te dicht bij de buren, misschien een zeil er over. We gaan op termijn ook wel een dichte bak maken verwacht ik (al is dat voor het composteren minder gunstig dacht ik). Zou ik zo'n ding beter op grond met bestemming agrarisch plaatsen of op grond met woonbestemming. Is beiden mogelijk. Ik heb 2 smalle D's en 1 hectare, ik hoop dat dat genoeg is om de mest kwijt te kunnen. Anders bedenk ik wat anders.

Nogmaals succes Kirr!

Jenny_S

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 11:41

zapje: het zijn hoge fruitbomen, vrees dat die niet goed zijn voor de paarden. veel suikers.
geen idee of iemand hier toevallig ervaring mee heeft.
dit is ook agrarisch grond, maar ja ik denk dat ooit iemand hier met wat kleins begonnen is en na 30 jaar staan er enorme dingen. niemand die daar dan moeilijk over doet lijkt mij

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 11:51

Ik heb het toen bij de gemeente nagevraagd. Bomen planten mag altijd. Ook op agrarische grond.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 11:52

Zapje schreef:
Wat leuk horsies!

Mooi perceel Jenny. Ga je ze ook "in het bos" laten lopen? Vraag me altijd af hoe mensen aan die bospercelen komen want je mag toch geen bomen planten op agrarische grond? Ja mensen die regels houden mij bezig op het moment :P Vind het wel mooi hoor zo'n bos! Net vergunning voor de stal aangevraagd.

Iedereen bedankt! +:)+ De regels zijn voor mesthopen zijn in elk geval lastig te vinden. Ik hou nu maar aan: minstens 5 meter vd sloot, niet te dicht bij de buren, misschien een zeil er over. We gaan op termijn ook wel een dichte bak maken verwacht ik (al is dat voor het composteren minder gunstig dacht ik). Zou ik zo'n ding beter op grond met bestemming agrarisch plaatsen of op grond met woonbestemming. Is beiden mogelijk. Ik heb 2 smalle D's en 1 hectare, ik hoop dat dat genoeg is om de mest kwijt te kunnen. Anders bedenk ik wat anders.

Nogmaals succes Kirr!

Bospercelen ontstaan idd gewoon vanzelf, kwestie van de opkomende boompjes niet afmaaien ;)
Als je dat 20 jaar kunt volhouden heb je afhankelijk van het soort boom, toch aardige bomen staan..

De zaden die nemen de vogels of de wind gewoon mee.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 12:07

Jenny_S schreef:
zal een plattegrondje proberen te maken zodat jullie misschien (als je zin hebt) mee kunnen denken

Oeh, leuk! Ik ben wel erg voorstander van een Paddock Paradise; zal dit weekend even wat tekenen :)

Wij gooien onze mest zo veel mogelijk op het naburige maïsland. In twee hoeken hebben we een plekje vrijgemaakt om hopen te kunnen maken. Één hoop vullen we tot we er niet meer bovenop kunnen komen, dan gaan we naar de andere hoek. Als we daar ook niet verder komen, is de eerste hoop weer genoeg ingezakt om een tijdje vooruit te kunnen. We hopen het te halen tot de maïs weer van het land gaat.

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 12:18

Fabster schreef:
Ik heb het toen bij de gemeente nagevraagd. Bomen planten mag altijd. Ook op agrarische grond.

In dat geval ga ik ook wat boompjes planten!

Jenny kun je ze dan niet in het bos laten lopen in de tijden dat er geen fruit aan zit? Of lijkt het je sowieso niks?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 12:19

Ik zou heel graag weer een bosperceel hebben om ze op te zetten, heerlijk droog. Ze hebben nu wel een rand met enorme bosjes en boompjes waar ze kunnen schuilen maar echt bos is droger.

Zou zo graag zekerheid willen over een weitje, we gebruiken het zwart dus zouden er elke dag af gegooid kunnen worden -O-

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 12:20

Ik heb op het achterste deel van mijn wei een paar hoogstam fruitboompjes staan... geen enkel probleem met de paarden. Ze blijven er netjes vanaf :j

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 12:25

Op een stal waar we eerder stonden, stonden wat fruitboompjes in de voortuin. De paarden mochten af en toe daar het gras maaien, maar alleen als wij er als bewakers naast gingen zitten :roll:

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-16 12:28

Nou ik weet nog van de shet en de appelboom. Dier kwam er al zwierend weer uit. Appels waren beetje aan het gisteren en hij had lekker gesnoept :=

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 12:30

zapje, dat ligt er aan of de wei het goed houd. Ik denk namelijk dat het kleigrond is helaas

wendy: oh dat zou mooi zijn. ben als de dood dat ze zich verschansen aan de appels ;)

caily: haha beetje dronken _O-

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 12:31

Hilary schreef:
Jenny_S schreef:
zal een plattegrondje proberen te maken zodat jullie misschien (als je zin hebt) mee kunnen denken

Oeh, leuk! Ik ben wel erg voorstander van een Paddock Paradise; zal dit weekend even wat tekenen :)

Wij gooien onze mest zo veel mogelijk op het naburige maïsland. In twee hoeken hebben we een plekje vrijgemaakt om hopen te kunnen maken. Één hoop vullen we tot we er niet meer bovenop kunnen komen, dan gaan we naar de andere hoek. Als we daar ook niet verder komen, is de eerste hoop weer genoeg ingezakt om een tijdje vooruit te kunnen. We hopen het te halen tot de maïs weer van het land gaat.

leuk, let er wel op dat er dus een zandbakvan ongeveer 20 bij 40 moet komen :D :D

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 12:31

Hier staan de paarden ook op n weitje waar n appelboom staat.. paarden blijven er goed af en alleen de gevallen appels worden gegeten..

Op de andere plek hing overigens een kersenboom over de paddock heen en die werd Door de paarden wel gesnoeid en ook de abrikozen boom werd daar netjes bijgehouden := maar denk dat dat vooral kwam omdat het bij de paddock was en de paarden dat lekkerder vonden dan het hooi.. Ze zijn er overigens nooit ziek van geworden ofzo

Haha was een verhaal Caily _O-
Doet me denken aan die olifanten in Namibië die van dat rottend fruit eten _O-

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 12:41

horsies: ja eentje, maar hier staan er wel 20 denk ik. dat zijn best veel valappels en peren denk ik haha

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 12:43

Caily schreef:
Nou ik weet nog van de shet en de appelboom. Dier kwam er al zwierend weer uit. Appels waren beetje aan het gisteren en hij had lekker gesnoept :=

Ik heb op een boerderij gewerkt waar we zelf likeur maakten; frambozen, suiker enzo in een grote fles en afwachten. Maar op een gegeven moment is de drank uit de fles, maar zitten er nog wel framboosjes in. Een of ander genie kwam op het idee om die aan de varkens te voeren... _O-

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 12:44

Jenny_S schreef:
horsies: ja eentje, maar hier staan er wel 20 denk ik. dat zijn best veel valappels en peren denk ik haha

Dat is waar idd.. en gevallen fruit wordt denk ik wel gegeten.. Hier iig wel

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 13:06

Hallo , ben weer terug van 1.5 week vakantie :wave:
Heb niet bijgelezen :o

Bedenk heel goed wat je voor soort bomen plant.
Beschermde soorten mag je wel planten maar nooit meer omdoen dus plant die nooit!

Notenbomen worden van oudsher geplant in de buurt van vee omdat het muggen verjaagd.
Wilgen kun je knotten , de dieren zijn gek op de takken.
Fruitbomen geven natuurlijk fruit , erg lekker voor ze.

Plant vooral geen esdoorn en eiken en andere giftige soorten

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 13:09

Eiken en esdoorn kan prima hoor..
Voor esdoorn moet je alleen de "goede" soorten nemen, en eiken zijn ook niet zo bijzonder maar kunnen veel werk zijn als je alle eikels en blad uit je wei wilt halen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 13:12

Eiken zou ik om verschillende redenen nooit doen.
Ik heb er 80 op mijn erf staan!

Los van de eikels en de bladeren , komen er processie rupsen in, dat is pas een echte ramp, voor jezelf en je vee.
Verder mag je eiken nooit meer omdoen omdat ze beschermt zijn dus eenmaal geplant staan ze er de komende eeuw.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 13:18

Ik heb eikenstruikjes nog :D . Die moet ik dus maar niet te groot laten groeien. Knot ik ze ook maar :+

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 13:26

Overdrijven is ook een vak zeg :D

Oh ja, dat notenbomen muggen zouden verdrijven is volgens mij een heel hardnekkige fabel. Hier werkt dat in ieder geval bij meerdere mensen voor geen meter :n

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 14:00

Sommige walnoot soorten hebben een mug verjagende werking. Hazelnoten en amandelen zijn muggen niet van onder de indruk.
Verder zijn mijn paarden groot fan van fruitbomen Y)(^)
Ze hebben nu een pruim en een appel op de wei en daar gaat met de nieuwe bak nog wat bij komen. Tegen de tijd dat er lekkers rijp begint te worden gaat er een draadje om zodat ze alleen de buitenste laag van wat er valt kunnen eten. Doe ik dat niet heb ik binnen een week geen bomen meer. Wat suiker betreft, ze vreten zich 2 weken te barsten dan is de boom leeg. Zelfs bij de 33-jarige halflinger kruising met ppid (leeft niet meer) heeft dat nooit problemen gegeven.

Voor de mest. Ik zou de bodem wel degelijk zo maken dat er geen vocht meer door kan. Als je het gaat doen dan beter in 1x goed. Mestvocht mag niet in contact komen met oppervlakte water en ook qua grondwater zijn er regels maar die weet ik niet uit mijn hoofd. Er zijn in ieder geval maxima aan de hoeveelheid mest die per vierkante meter land uitgereden mag worden en tussen oktober en februari mag er officieel helemaal geen mest het land op. Zakelijk is de afstand van mesthoop tot perceelgrens 30 meter, particulier is er niet veel geregeld. Maar hou voor de zekerheid maar een meter of 10 aan. Dat er nu niemand naast je woont betekend niet dat dit voor eeuwig zo blijft. En alleen als jij alles heel goed geregeld heb kan je gemeentes etc dwingen om problemen voor je op te lossen anders kan je het uitzoeken. Heb ik nu ook....

Maar wat dat betreft is er goed nieuws! De projectontwikkelaar vind het allemaal te ingewikkeld worden dus die gaat ons een cheque van 25 mille geven zodat we alles naar eigen idee kunnen doen *\o/*

En twix is weer een ijzer kwijt -:(-

Zo jullie zijn weer helemaal op de hoogte, ik ga maar weer eens aan het werk :wave:

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 14:24

spatter schreef:
Eiken zou ik om verschillende redenen nooit doen.
Ik heb er 80 op mijn erf staan!

Los van de eikels en de bladeren , komen er processie rupsen in, dat is pas een echte ramp, voor jezelf en je vee.
Verder mag je eiken nooit meer omdoen omdat ze beschermt zijn dus eenmaal geplant staan ze er de komende eeuw.

Misschien mogen ze bij jullie niet om, maar hier worden ze gewoon gekapt voor het brandhout. Zonde van de 100 jaar oude bomen maar zo is het nou eenmaal.

Rupsen heb ik hier nog niet om de wei heen gezien. 1 eik is hier favoriet, daar staan ze elke dag, de hele dag en elk jaar.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 14:26

Das makkelijk, Natalie, gewoon een zak geld en zoek het maar uit :') Ach, kun je het idd wel doen zoals je graag zou willen.

Qua mest zou ik, als ik iets moest aanleggen, een vaste mestbak met dak doen, maar wel een dak dat open en dicht kan. Als dat niet mogelijk is, zou ik zo'n container met dak nemen. Voor het composteren kun je misschien een apart mesthoopje maken (paar kruiwagens) gewoon op de grond, bijv. in de wei of zoals bij ons naast het maïsveld. Daar kruipen dan wormen en andere leuke beestjes in. Wie weet als je dat hoopje overschept de mestbak in, nemen de wormen en beestjes het composteren wel over.