Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lisa_vera

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 08:32

Ik zal eens opletten Joyce B! We rijden daar idd langs!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 08:47

Brenda? Wil je mij uitleggen hoe dat je die hengstenketting zo vastmaakte, dat hij werkt bij trekken? Ik vraag mij nu ineens af of ik het dan wel goed doe eigenlijk?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 10:24

Hengstenkettingen kun je op verschillende manieren vastmaken
- linker halsterring onder de kin langs, rechterhalsterring en dan omhoog tot de ring bij de keelriem
- linker halsterring over de neus, rechterhalsterring en dan omhoog tot de ring bij de keelriem
- en in amerika kennen ze nog de lipchain, maar die leg ik niet uit.

@hilary: ik heb begrepen dat bij HB de voeten koelen (in de modder of nat zand) alleen zin heeft de eerste 24 uur. Daarna is het proces van inzakken begonnen en helpt dat niet meer.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 10:24

Je steekt hem door de ogen van het halster en maakt hem aan de onderkant weer vast.Een "ring"als het ware,werkt niet in totdat eraan getrokken word,dan wordt het onderste gedeelte strak getrokken waardoor er meer druk op de neusriem komt.
Dit is de meest vriendelijke versie...de pittigere vind ik voor rijden niet geschikt.Als dat nodig is dan is het paard nog niet klaar om zo mee gewerkt te worden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 10:27

Maar ja, dát weet je pas als je het probeert...

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 10:28

Voeten koelen bij HB verlicht de pijn,is dus altijd prettig.

Door de ontsteking wordt het nogal warm,dus koelen helpt.

DD...ik ken idd ook meerdere variaties met de ketting,ik heb zelf een dekketting liggen,daar kun je ongeloofelijk mee varieëren en die van de lip ken ik ook.Echt noodsituaties,helaas ook wel eens toe moeten passen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 10:35

Dus mijn manier: onderlangs en aan 1 van de 2 zijkanten vastmaken is niet goed?

Die van dd snap ik geloof ik, maar haal jij hem erdoor en klik je hem dan aan de onderste ring ( waar normaliter je touw aangaat ) vast Brenda? Of aan de kant waar je hem eerst doorheen haalde?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 10:49

Nee, de onderste ring waar je normale halster aan vast zit sla je over, want anders haal je de aantrekfunktie nl weg.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 10:51

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 11:02

Ik bedoel als deze maar dan helemaar rond.

http://www.fritzqh.com/showing/Wyatt%20front8-06.jpg

De musketon gaat vast in het oog van de ketting,bedenk mij nu dat dit aleen kan met een lange ketting :+

Het onderste oog van het halster waar je normaal je touw in vasthaakt,sla je over.Doet geen dienst anders ben je idd je trekfunctie kwijt.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 11:22

Lisa_vera schreef:
Donja: aankomend weekend??

Dit weekend gaan mijn man en ik (zijn afgelopen augustus getrouwd) overnachten in een luxe landhuis/wellness centrum :D hebben we voor ons huwelijk gekregen van onze bruidsmeisjes en zij passen op onze toko *\o/* zondag zou evt wel kunnen

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 12:07

Oh heerlijk. Wat een mooi kado!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 12:10

Thanks Dames! Ik denk dat ik jou manier niet red Brenda, maar ik doe het dus zoals op die onderlangs foto staat, maar maak dan de musketon laag vast, het lijkt mij dat het hoog vastmaken veel vriendelijker werkt, dus ik ga dat de volgende keer proberen.

Oh wat lief Donja, veel plezier!

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 12:35

vooral dat zij op ons huis/dieren/bedrijf passen is heel fijn! bij hen weten we dat alles wel goed komt ;)
En Gelt (mijn man) en ik zijn wel even toe aan even lekker met zijn tweetjes weg. zoontje gaat logeren bij mijn beste vriendin, die heeft een dochtertje die een paar maanden ouder is, dus die twee spelen heel leuk samen!

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 12:59

Ja kan me voorstellen dat de beestenboel de grootste zorg is!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 13:07

@donja: wat een geweldig leuk cadeau!

Wij vertrekken zaterdag voor een weekje naar de VS... superleuk, maar ik vind het heel spannend om de zorg voor de paarden over te laten aan mensen die niet zoveel ervaring met paarden hebben. Vrienden van ons, die sinds kort een paar km verderop wonen, gaan het doen namelijk.
Ik heb ze laatst alles al uitgelegd, gelukkig komen ze vanavond weer even langs, is heel goed voor mijn zenuwen haha :D
Ik vind het heel leuk om met mijn man mee te gaan naar de VS (hij moet naar Washington voor zijn werk, daarna gaan we nog een paar dagen naar New York) maar om de paarden maak ik me dan weer druk :')
Dat had ik de vorige keren niet... de ene keer deed een vriend van Tinky het (ondanks dat ik hem toen ook niet goed kende, had ik wel meteen heel veel vertrouwen in hem), een andere keer mijn moeder.
Maar mijn moeder kan ik het nu niet vragen, zij is nog niet stabiel genoeg met haar been om 2 keer per dag met paarden te lopen en stallen uit te mesten.
De vriend van Tinky wil ik het niet aandoen, die heeft geen auto en dan is het in de winter hier best eenzaam... té eenzaam denk ik. Dus ook die niet gevraagd.
Ik moet me niet zo druk maken, de vriend die het nu gaat doen komt van de boerderij. Ik ken hem al heel lang (het is namelijk mijn ex van bijna 20 jaar geleden :+ en heeft bij mijn man op de piepkleine basisschool gezeten) en vertrouw hem ook. En zijn vriendin ken ik minder lang, maar als het zijn vriendin is, dan is zij vast ook betrouwbaar. En belangrijk: ze heeft er zin in om het te doen.
Maar toch...

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 13:18

Lisa_vera schreef:
Wat een koude ochtend... ben ik blij dat ik vandaag voornamelijk de binnendieren mag verzorgen _/-\o_

Het is waterkoud, ik heb een luxe probleem :o kan rijden maar geen zin :brr:
Ben de hele ochtend al druk op de weide bezig geweest met schrikdraad te verwijderen, mijn buurman van het weiland heeft 2 van die apparte koeien gekocht met die grote horens en met dat lange haar. Het zijn nog jonkies. Nu vond hij het veiliger met de grote horen om een ijzerenhekwerk te plaatsen ipv 3 draadjes schriklint. Het wordt netjes ben er wel blij mee. De shetjes met de lange haren stonden ondanks de stroom er altijd tegen aan. Omdat het gras groener is bij de buren.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 13:21

Oh lekker heb er ook wel effe zin om op vakantie te gaan, het liefst naar warm zonnig weer. USA prachtig land lijkt me dat om na toe te gaan.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 13:25

Moet ook nog op zoek naar iemand die hier van de zomer twee weken vakantie wil komen vieren in ruil voor de zorg voor de dieren.

Afgelopen jaar heeft mijn verzorgster het gedaan. Ze is net 15 geworden.
Zou fijn zijn als ze steun heeft. Voor zo'n meisje alleen is dat toch best pittig.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 13:26

USA is zeker een heel mooi land om naartoe te gaan! Wordt voor mij de 3e keer, de vorige keren zijn we naar het zuidwesten geweest. De eerste keer heb ik een week in mijn eentje op een working cow ranch in Arizona verbleven bij twee heel lieve oudere mensen. Elke dag met die man op pad, te paard achter de koeien aan. Echt iets om nooit te vergeten!
Maar voor de zon hoef je nu niet naar Washington en New York, in deze tijd van het jaar :D Dikke kans op sneeuw...

Wel fijn dat je buurman het hek zo goed aanpakt! En een schop onder je kont moet je hebben :D

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 14:07

hup rijden dynamiek, wordt je vanzelf warm als je lekker bezig bent, op de koets is het veel kouder zit je stil!

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 14:12

Ga je mee dan met de koets? Sta ik over 20 minuten te paard op je dam :D

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 14:20

wendy heel veel plezier op vakantie!
snap je zorgen, geloof niet dat ik het zou kunnen, zo ver weg en de boel achter laten.
Ik wil op autorij afstand blijven dus max 1000km.

donja heerlijk kado, jij ook veel plezier!

Hier ook zonnig en best lekker weer maar ben ook zo'n trut met kou :o

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 14:35

dynamiek schreef:
Ga je mee dan met de koets? Sta ik over 20 minuten te paard op je dam :D

helaas moet werken, accountant heeft me aan het werk gezet, anders was ik zeker mee gegaan!

Storea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 14:49

Anke schreef:
Moet ook nog op zoek naar iemand die hier van de zomer twee weken vakantie wil komen vieren in ruil voor de zorg voor de dieren.

Afgelopen jaar heeft mijn verzorgster het gedaan. Ze is net 15 geworden.
Zou fijn zijn als ze steun heeft. Voor zo'n meisje alleen is dat toch best pittig.

Dat lijkt mij een ideale vakantie :)

Heb je uiteindelijk toch iemand gevonden?