Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 09:41

[***]: Je kunt wel een stuk laten staan maar dat moeten ze binnen een week of 4 weg kunnen eten.Daarna is het uitgebloeid en niet meer lekker.Ouwe meuk,moeten ze hier ook niet :+

Ik heb delen gemaaid en het andere gras wat niet hoog genoeg was heeft nu de kans om te bloeien.Dat eten ze dus ook goed.De langere stengens die er tussen staan worden ook niet meer helemaal opgegeten.
Als stukje straks "op"is gaat even de maaier eroverheen.Alles weer vlak en mooi gelijk.Kunnen ze straks weer op.

Balen Palous

Sure_lee

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 09:47

Hmm ik hoop dat die van mij dat niet gaan doen. Ze staan ook op hoog gras wat uitgebloeid is. Ze eten nu wel het lekkere gras er tussen uit. Maar mag hopen dat ze ook aan de rest beginnen als ze honger hebben haha... We gaan het zien.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 09:51

Hier geraakt het gras ook op. Niks groeit gewoon niet bij.. Verschrikkelijk. Zo erg heb ik het nog nooit geweten. Maar ik hoor er hier in de buurt ook iedereen over klagen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 09:52

Tink, je hebt helemaal gelijk. Wij zijn intussen door schade en schande wijs geworden. Gelukkig hebben we meer dan genoeg land, dus ik kan ze gewoon wat lekkerders geven.

Als de boer over een paar weken komt dan laat ik het lange stuk gewoon maaien.

Dat is inderdaad lastig palousa. Hebben jullie in het najaar wel kans op regen van betekenis, zodat het dan weer wat gaat groeien?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 09:53

Kirrr schreef:
Hier geraakt het gras ook op. Niks groeit gewoon niet bij.. Verschrikkelijk. Zo erg heb ik het nog nooit geweten. Maar ik hoor er hier in de buurt ook iedereen over klagen.

Het stuk dat ze kaalgevreten hebben is bij ons ook helemaal geel en daar groeit inderdaad op het moment ook niets -O- .

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 09:53

Houd de maaier vast bij de hand :D Sure_Lee

Hier groeit gras wel maar scheelt dat ik op erg droge dagen kan sproeien...het is ook raar weer maar zou vanaf woensdag weer warmer worden.

[***]...ik heb ook moeten leren hoor,vorig jaar zat ik ook met uitgebloeid gras :P Nu heb ik ze zelf ook mee laten eten aan andere paddocks en dat scheelt enorm.Nu eigenlijk met de laatste 2 bezig waarvan er een afgelopen zaterdag het laatst is gemaaid.
Hier kauwen ze nu wel doorheen omdat dit gras is wat later bloeit :j
Laatst bijgewerkt door Tinky12 op 13-07-15 09:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 09:54

Oh dat is wel balen kirr! Hier valt het echt mee. De wei waar ze vorige week vanaf zijn gegaan begint alweer mooi te groeien en groen te worden. We hebben het bemest met pavo fieldcare en flink de sproeiers erop gezet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 09:54

Hoeveel grond hebben jullie allemaal bij het huis dan?

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 09:55

Sproeien is daar geen optie, ik kan al niet bijhouden voor het drinkwater aan te voeren.
Is niet bemest geweest. Gaan we misschien wel doen als de paarden verhuizen, zodat ze aan het einde van het jaar misschien nog wat gras hebben. Maar dan hebben we wel regen nodig natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 09:58

Sproeien is bij ons ook niet te doen. Ik heb 1,5 hectare grasland Robijntjah.

Tinky, daarom is een topic als dit handig..... Alleen zijn wij in de verkeerde tijd verhuist, dus deze tip was voor ons te laat :D . Nou ja, ze hebben nu weer lekker gras, we hebben afgelopen weekend een beetje regen gehad en vandaag valt er ook nog een beetje. Ik hou mijn hart vast voor later, want het is echt gortdroog en statistisch gezien komt er gewoon een bepaald aantal mm regen per jaar. Hoop dat het een beetje verdeeld word.....
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-07-15 10:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 09:58

Ik heb 1 ha grasland ongeveer robijn.
Oh ja als je niet kunt sproeien ben je wel afhankelijk van regen. Maar je kunt daar geen bron slaan dan?
Ik zei het net tegen mijn man dat ze het gras waarschijnlijk niet gaan eten.... Zjn reactie... We hebben haflingers... Die eten dat echt wel! We gaan het zien :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 10:01

En hoeveel paarden hebben jullie daar op lopen?

Wij hebben dan ruim een halve hectare, het plan is daar een kleine verharde uitloop, bak/paddock en het overige wei voor de goede dagen.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 10:02

Sure_lee schreef:
Ik zei het net tegen mijn man dat ze het gras waarschijnlijk niet gaan eten.... Zjn reactie... We hebben haflingers... Die eten dat echt wel! We gaan het zien :+

Misschien moeten jouw Haflingers een met mijn IJslanders gaan praten >;) zal wel een taalbarriére zijn
_O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 10:02

Sure_lee schreef:
Ik heb 1 ha grasland ongeveer robijn.
Oh ja als je niet kunt sproeien ben je wel afhankelijk van regen. Maar je kunt daar geen bron slaan dan?

Ik mag geen bron slaan. Aardkundig beschermd gebied of zoiets. Maar de stukken die gemaaid zijn, zijn echt prachtig mooi groen hoor.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 10:04

Is maar een voorlopig weitje.. Ze verhuizen binnen een week of 2 mee naar het koophuis. Als we dan eind augustus zaaien gaan ze even terug naar het voorlopig weitje.

Robijn, wij hebben aan het huis ook net iets meer dan een halve hectare.
Wij gaan werken met een PP. Waaronder een roundpen en een breed stuk met zand waarop mijn cuttingmachine komt. Aan de stallen komt een verhard stuk. We houden dan ook nog 2 stukken gras over.
In de straat zelf kunnen we nog een weide van 1hectare gebruiken.
En op verdere afstand hebben we ook nog 2 weitjes liggen.
Hoe we het net gaan doen is nog niet helemaal zeker. Maar ik blijf erbij dat alles beter is dan op stal staan.
Zolang ze kunnen bewegen en ruwvoeder hebben ben ik al blij en zij ook!

Vind het wel belangrijk om te kunnen werken met de paarden thuis, vandaar dus ook de roundpen en een plaats voor de machine.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 10:04

Robijntjah schreef:
En hoeveel paarden hebben jullie daar op lopen?

Wij hebben dan ruim een halve hectare, het plan is daar een kleine verharde uitloop, bak/paddock en het overige wei voor de goede dagen.

Ik heb er 2 paarden en 1 pony lopen. Heb de weides verdeeld in 5 stukken.

Naast het huis een paddock van 18x40 mtr een stuk verhard en de stallen, daar staan ze in de winter. Even afhankelijk van de regen die er nog komt en hoe nat het land wordt, zit op keileem, dus als de grond eenmaal nat en verzadigd is, dan is het klaar.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 10:05

Ik heb ook meer rossig dor gras dan iets wat nog groen ziet.
Ik heb een stuk van 47 are en niet aan huis.

Ik heb op 1 wei die onder de bomen ligt eergisteren wat bemest met samengestelde meststoffen in de hoop dat die nog wel terug wat groen gaat zien. Regenen moet het gaan doen!

Gisteren nog met mijn paard naar de kliniek geweest en helaas geen goed nieuws.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 10:08

Hier is het ook niet vreemd als het in de zomer 2 maanden achter elkaar droog is. Aan de andere kant hebben we bijvoorbeeld vorig jaar januari op 2 dagen na een hele maand regen gehad :)

Het is hier dan wel zo erg dat er een verbod komt om met kraanwater je tuin ofzo te sproeien. Het is gelukkig nog niet zo ver maar het zit er wel aan te komen.

De bron waar de paarden nu uit drinken heeft er ook wat moeite mee en loopt heel langzaam. Om de dag moet ik de geul waar het doorheen loopt weer open trekken omdat het water anders niet in de "drinkvijver" komt. Gelukkig zijn de paarden wel intelligent genoeg om dat "stroomopwaarts" te gaan zoeken maar ik heb liever een kleine buffer.

Kwa wei hebben we dus 3ha aan huis voor 4 paarden. Verderop in het dorp huren we nog 6ha maar dat is nog geen weide.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 10:24

Yontheke schreef:

Ik heb op 1 wei die onder de bomen ligt eergisteren wat bemest met samengestelde meststoffen in de hoop dat die nog wel terug wat groen gaat zien. Regenen moet het gaan doen!

Oh jee Yontheke, wat is er aan de hand?

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 10:52

Vertel Yontheke...

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 10:57

[***] schreef:
Yontheke schreef:

Oh jee Yontheke, wat is er aan de hand?

Oef, heb je even? :) Mijn paard heeft nogal een medische geschiedenis.

In het kort komt er op neer dat hij verschrikkelijke slechte straalbenen heeft wat bij hem hoefkatrolonsteking veroorzaakt vooral in zijn linkervoorvoet. Deze wordt minimum om de 6 maanden behandeld om hem nog recreatief te kunnen rijden. Hij is niet simpel te rijden en ik les met hem 2x per week om hem echt optimaal te houden in zijn lichaam etc. Nu komt er dus bij dat hij last heeft van zijn bekken maar ze niet kunnen zeggen met zekerheid of het artrose is of het de spieraanhechtingen zijn en dit kon ik ook nog laten inspuiten maar als het artrose is blijven de inspuitingen ook nodig.
Hij wordt gewoon te moeilijk om hem goed genoeg te houden om te rijden. Dit is de derde keer op een jaar tijd dat ik er al 2 maanden naast sta. Het is met hem een beetje vechten tegen de bierkaai.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 11:00

Oh jee Yontheke dat klinkt niet goed.. Wat zijn nu de opties? Sterkte!!

Vandaag een week geleden dat de leverancier het monster uit mijn bak heeft genomen, nog geen bericht. Ze zouden de uitslag al wel moeten hebben. Ben zo benieuwd, ik hoop echt dat we er toch nog uit komen met ze zonder er een rechtszaak van de hoeven maken.
Was tijdje terug trouwens zo komisch, ik zat met een vriendin in de auto mijn beklag te doen over het zand, hoor je ineens haar dochtertje vanaf de achterbank "zandmonster" :')

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 11:04

Opties zijn kiezen om niets meer te behandelen en hem als grasmaaier op de weide te zetten (wat er in de laatste 4 jaar al een paar keer beslist is maar hem dan toch telkens weer op te pakken)
Zijn bekken te behandelen en 2 weken kijken of het verbeterd en als het niet verbeterd houd het ook op; Dan wel trainen op pijnstilling omdat ik zijn voeten niet behandel.
Zijn voeten en bekken behandelen met kans dat ik hem uiteindelijk niet kan rijden omwille van zijn bekken.

Dit is dan nog maar heel beknopt hoor. Bij mij staat bijna maandelijks de dierenarts wel op het erf voor het 1 of het ander. Het is echt een zorgenkind.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 11:23

Bah wat vervelend... Zo lastig zulke beslissingen. Ordeal heb ik 2,5 jaar geleden met pensioen laten gaan. Ze had een peesschede ontsteking aan haar achterbeen die na een jaar rust (2x zo lang als voorgeschreven) en na héél langzaam opbouwen toch weer opspeelde. Ik ben bang dat het steeds blijft terugkomen en ik haar op den duur kapot rij dus besloten dan maar niet meer te rijden. Af en toe buitenritje en beetje wat licht dressuurwerk voor de leuk maar verder niet meer fanatiek trainen.

Het heeft mij heel veel rust gegeven. Ik was zo bezig steeds met of ze wel goed was, bang dat de blessure weer terug zou komen, het erger zou worden, etc. Nu gaat het gewoon hartstikke goed.

Het is natuurlijk totaal niet te vergelijken met jouw paard maar wat ik mee wil geven is dat het veel rust kan geven om te kiezen voor grasmaaier.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 11:24

Het hele erge met Andor is dat hij als grasmaaier niet beter wordt. Zijn voeten worden juist een heel pak slechter met rust. En ze zeggen wel allemaal laat maar staan etc. Maar ik weet niet wanneer hij echt pijn heeft. Het is geen paard wat snel iets laat zien.