[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

miepmier26

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 15:44

Superpony, er had er 1 teveel gesnoept. Dus dinsdagavond kon de vee arts komen i.v.m. koliek...... Zomers geef ik ze altijd wat takken maar dit was dus net teveel. Nu maar voor het zekerheid afgesloten totdat alle blaadjes eraf zijn.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 00:38

belle_boef schreef:
[ [url=m/n6U3TG.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ik heb van de week een zeiltje erover gemaakt vanwege dezelfde rede als jij hebt.
oh gaaf, ziet er goed uit zo! Hoe heb jjj die gemaakt?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 09:52

Zidore schreef:
belle_boef schreef:
[ [url=m/n6U3TG.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ik heb van de week een zeiltje erover gemaakt vanwege dezelfde rede als jij hebt.
oh gaaf, ziet er goed uit zo! Hoe heb jjj die gemaakt?

Met spul wat ik nog had liggen. Echt een quick fix die eigenlijk niks mag kosten aangezien we de hele mestbak nog willen aanpakken.

Afbeelding

2 balkjes hout, een ijzere stijgerbuis en wat pvc buizen als dwarsliggers anders zakje het water naar het midden ipv dat het er af liep.
En als belangrijkste materiaal strotouwtjes

Ik ga alleen deze balkjes nog naar de achterkant verplaatsen en voor nog 2 hogere erop zodat ik wat meer ruimte heb om te kiepen met de kruiwagen. Aan de andere kant waar nu nog geen zeil zit wil ik dezelfde constructie maken.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 21:48

Vraagje voor de eigenaren van mini/compact trekker rijders hier, hoeveel pk hebben jullie en wat doen jullie met de trekker? Ik wil slepen, prikrollen, strooien (kalk etc) en evt met cultivator (max 20 cm). En wat voor banden hebben jullie? En natuurlijk, zijn jullie tevreden?

Ik ben me aan t inlezen/laten informeren en krijg uiteenlopende adviezen. Ben daarom op zoek naar gebruiker ervaringen.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 22:37

Afbeelding
Dit is mijn mini tractor, Yanmar f16d, dacht 20pk. Het is geen zware tractor dus banden spoor valt mij alles mee. Heb geen vergelijkingsmateriaal, maar zeer tevreden mee :)
Heb er tot nu toe alleen de mesthoop mee omgeschept, de bak paar keer los getrokken met cultivator en 14m3 drainagezand over de paddockroosters verdeeld. Dus eigenlijk nog veel te weinig mee gespeeld ;)
In het voorjaar de eerste compostbak over de wei uitrijden en slepen.

Oja, en met de voorlader de houten poorten en staldeuren er uit getild :D

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 22:39

Top! Gaat het werken met de cultivator makkelijk of heeft ie dan zwaar?

edit: een plaatje om te zien trouwens jouw trekkertje :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-22 22:47

Ethelate schreef:
[ [url=m/zRg923.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dit is mijn mini tractor, Yanmar f16d, dacht 20pk. Het is geen zware tractor dus banden spoor valt mij alles mee. Heb geen vergelijkingsmateriaal, maar zeer tevreden mee :)
Heb er tot nu toe alleen de mesthoop mee omgeschept, de bak paar keer los getrokken met cultivator en 14m3 drainagezand over de paddockroosters verdeeld. Dus eigenlijk nog veel te weinig mee gespeeld ;)
In het voorjaar de eerste compostbak over de wei uitrijden en slepen.

Oja, en met de voorlader de houten poorten en staldeuren er uit getild :D

Ik vind hem schattig! De zwaardere hooipakken kan die (met tegen gewicht?) Denk ik niet aan?

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 11:31

Hij is ook schattig :D
Had tractorboer hier in het dorp om advies gevraagd mbt sleep en cultivator, die zeek mijn hele tractortje af “dat ik daar toch maar niks van hoefde te verwachten”
Je begrijpt, geen zaken mee gedaan :wave:

Ir111 schreef:
Top! Gaat het werken met de cultivator makkelijk of heeft ie dan zwaar?

edit: een plaatje om te zien trouwens jouw trekkertje :)

Afbeelding
Ik heb er een kleine cultivator achter en kan daar de bak mooi mee los werken, als de tanden zich helemaal ingraven (niet wenselijk voor de bak overigens :D en daar zit de wiel voor op de cultivator alleen die moet ik nog keer omdraaien/afstellen, met de hef inrichting afstellen werkt ook) dan redt de tractor het. Maar bijv een stuk gras omploegen lukt niet omdat de cultivator dan niet genoeg hapt (of dat is mijn onkunde :? )
De aftakas heb ik nog niet gebruikt.

Ik til er geen grote hooipakken mee, dat redt hij denk ik ook niet. Is pak groter dan de tractor :') En ik voer 1 plak van een groot pak per dag, dus werk ook niet met grote balen in ruif leggen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 15:19

miepmier26 schreef:
Superpony, er had er 1 teveel gesnoept. Dus dinsdagavond kon de vee arts komen i.v.m. koliek...... Zomers geef ik ze altijd wat takken maar dit was dus net teveel. Nu maar voor het zekerheid afgesloten totdat alle blaadjes eraf zijn.

Ow, jeetje. Ik heb nu kant van esdoorn wel afgezet, maar bij de wilgen niet. Zie ze er niet heel veel van eten als blad eenmaal gevallen is.

Als alle blad eraf is en alles is opgeruimd gaat het hier ook weer open.

Als ik takken geef, zitten ze vooral aan de takken te kauwen zie ik. Heb ook een wilg nog in de grond staan die ook helemaal geschild is. Staat niet op een handige plek daar, maar is zo gelopen......Is puur spelen gelukkig. Lijkt wel een banaan nu.

Ethelate, leuk trekkertje!

Wij hebben er ook over nagedacht en mijn man wil wel, maar we gebruiken zoiets te weinig. Mest gaat op een aanhanger met de kruiwagens, hooi hebben we kleine pakjes en bak slepen we met de zitmaaier of auto.

Ik probeer soms nog wel iets te verzinnen waarom we een quad nodig zouden hebben :)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 07:57

Een cultivator is dan ook niet gemaakt om gras om te ploegen. Dus dat kun je je trekkertje dan ook weer niet kwalijk nemen.

Ik ben hier mijn hoofd aan het breken over een stukje paddock. Onderdeel van 1000m2 wit zand. Maar blijkbaar de plek die het laagste ligt + het meest aangestampt wordt. Gevolg is dat er steeds een plas staat na een flinke bui. Geen modder. Trekt na 2 dagen wel weer weg maar irriteert mij mateloos.
Meest voor de hand liggende oplossing is ophogen zou je denken.... maar dan loopt het wat mogelijk mijn stoepje op en stallen in...Want deze plek ligt daar dus pal voor.
Lostrekken doe ik 1 á 2 keer per jaar maar heeft te weinig effect.

Als ik het ga bestraten los ik eigenlijk geen probleem op want dan ga ik waarschijnlijk water op de tegels krijgen....
Tenzij is er bestrating met een putje en afvoer van maak.

Eigenlijk zou ik het ook het liefste gewoon zand willen houden. Maar dan moet ik eigenlijk zand afvoeren (en dan heet dit niet meer 'schoon') en nieuw zand aanvoeren.

Zucht. problemen problemen :Y)

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 08:34

Als het aangestampt zand is, idee om het onder afschot te leggen? Wadi aan andere kant dan stallen en zorgen voor genoeg afschot? Dan hoef je niets af te voeren, blijft het zand en ligt het water aan 1 kant.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 08:44

Ik zou ook kiezen voor afschot inderdaad. En mogelijk een overgang naar je stoepje maken met bijvoorbeeld een opstapje als een biels of boomstam die je een stukje ingraaft en waar ze dan overheen moeten stappen?

Hier is het zwarte zand glad. Wel goed om te zien waar de echt slechte plekken nu zijn als het wat geregend heeft. Het is nog niet super slecht, maar je ziet wel waar ze veel lopen. Op 1 deel hadden we al zand gestort, omdat daar het oude stalletje stond. Dat houdt zich super goed. Ik heb nog een enorme berg zand liggen. Dit is heel grof, niet heel schoon, zit wat puin in. Dat moest afgevoerd worden, maar omdat dat het op de plek van het stalletje zo goed doet, ga ik daar toch een deel van gebruiken voor de slechtere plekken waar ze veel lopen. Doorgang naar stal, die wat lager ligt bijvoorbeeld. En rondom de voerplekken waar ze meer lopen.

En ik heb sinds kort een nieuwe aanwinst. Ze is 12, super leergierig, mijn investering in de toekomst en enorme hulp met de klussen.
(Dit is trouwens die doorgang naar stal)
Afbeelding

En natuurlijk doen we ook leuke dingen. Voor mij een stok achter de deur om niet alleen maar klussen te doen, maar ook lekker met de pony's aan de gang te gaan.
Ze heeft een enorme klik met mijn jonge merrie. <3
Afbeelding

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 09:31

Allemaal heel valide ideeën alleen heb nogal wat beperkingen op dat plekje.

Afbeelding

Het is het zand stukje tussen deze 2 gebouwen in. De uitstulping aan mijn rijbak tussen die 2 gebouwen in.
Het rode vlak zijn de stallen. Het groene mijn tuin die weer iets hoger ligt.
De stallen liggen net iets lager dan de rest van het perceel. Dat was al zo.....

Bij de blauwe ster zit een putje met een afvoerbuis. Die afvoer kan de heftige buien die we tegenwoordig vaak hebben niet helemaal aan. Daar loopt natuurlijk ook heel makkelijk zand in. De pijlen geven aan hoe het overtollige water zijn weg zoekt.

Ik heb ook al zitten denken aan een miniwadi. Maar die kan op dat stukje meer heel mini mini zijn en ik vraag me af of dat dan genoeg is...

Ik vrees dat flink ingrijpen de enige echte oplossing is.
Of als tussenoplossing het rijbaan stuk met een blies verhogen zodat het water daar blijft en die hoek met zand 'andersom' leggen. zodat het water meer de andere kant opgaat.
De enige ellende is dat ze dit hoekje regelmatig gebruiken om doorheen te sjezen met zijn 3en en dan krijgen ze daar een afsprongetje.....

Het is eigenlijk een ideaal stukje. Want zo hebben de paarden naast de stallen nog een hele paddock om in rond te scharrelen als ik aan het rijden ben en dat stuk afsluit. Of als het gaat sneeuwen/vriezen als ik de bak goed willen laten 'zetten' en ze heel zeldzaam daar een nachtje opsluit met zijn allen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 09:37

Heb je een sloot in de buurt?

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 09:38

Polo, ik heb hier 2 buizen van 7cm doorsnee de grond in gevuld met grind en dan vlies doek erover en dan zand. Dit om de afwatering te verbeteren. Ik had deze buizen nog. Het lijkt hier goed te werken.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 09:55

In de rechterbovenhoek van het perceel loopt een sloot op de kopse kant van de rijbaan. daar watert de afvoer (de blauwe ster) ook op af. Maar dat is een laaaaange weg voor een afvoer. 40 meter.
En wat er nu ligt volstaat dus ook niet.

Drainage buizen zouden misschien kunnen werken... maar ze stampen de toplaag daar zo gruwelijk aan. De eerste 10 cm zit muurvast en daarna gewoon mooi geel zand.

Het is de plek waar ze mij in de gaten kunnen houden of ik kom voeren/ bij ons op tafel kunnen kijken/ heerlijk in de luwte kunnen staan van wat het weer ook brengt. De ideale hangplek dus :+

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 12:27

Onze grond ligt sowieso laag. Maar waar het laagste punt was, hadden we de heuvel. Die is verplaatst en daarnaast nu een wadi, omdat er toch water bleef staan. We gaan hem nog iets dieper maken, want nu loopt het nog het pad op bij veel regen. Maar het heeft ook tijden droog gestaan. Ze kunnen er half rond omheen lopen.

De andere poel is grondwater niveau en wel erg diep, dus loopt schuin, maar daar is zand gestort. Het heeft dit jaar echt heeeeeeeeel laag gestaan. Veel begroeiing daar, dus was wel bang voor de planten en beestjes, maar er bleef net genoeg staan.
Het stuk planten is afgezet. Door de poel lopen palen en gaas en bovenop een draad, dus paarden kunnen er niet tot daar in. Maar de planten groeien wel erg hard en ver door.

We zijn wel van plan om de tyleen slang door te trekken en het te kunnen aanvullen en pompen.

De wadi wil ik dus dieper en pad er omheen iets hoger. Dan blijft het wel onder stal, straat en huis niveau.

Daihyo, wat leuk zo een enthousiaste dame. Ook leuk voor haar natuurlijk. Veel plezier samen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 07:50

Ik heb al 25 meter haag en enkele fruitbomen en wil nu in de hoeken van de weilanden ook struiken, haag en fruitbomen plaatsen. Ook wil ik graag wilgen plaatsen aar snoeit er al 3 jaar niemand in mijn omgeving
Ik lees steeds over subsidie en ruildagen etc , maar kan voor Limburg ( NL) niks vinden.
Zoek ik zo slecht of is er oor het Zuiden gewoon weinig te krijgen?

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 08:10

Ik heb een tijd in de meeleesmodus gezeten.

In augustus heb ik mijn grote vriend, het leukste en knapste paard, in moeten laten slapen. Daar ben ik helemaal kapot van (geweest). Hij was bijna drie jaar ziek maar het kwam toch onverwachts en hij nog heel snel.

@Lynn, ik weet niet waar in Limburg, maar wij gaan in december onze wilgen weer snoeien, wij zitten in ZO Brabant.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 08:13

Sterkte met het verlies :(:)
Ik zit in midden, Eindhoven is uurtje vanuit mij.
Ik heb mij net ook aangemeld op meerbomen.nu

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 11:13

Ik ga rond het paddockje bij de uitloop van de stal meidoorn planten om er tzt en liggende haag van te vlechten. Dan heb ik zoveel mogelijk een natuurlijke afzetting die hopelijk wolf werend genoeg is.

Verder moet ik wat gaten opvullen in onze haag, de roos slaat niet voldoende aan en laten gaten zien. Daar ga ik geoorde wilg neerzetten.

En dan moet ik nog een plek verzinnen voor de Flamingo(?) wilg, die zo mooi roze kleurt. Tip van Daihyo. :D

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 15:40

Ik duik even onder een meeleessteen vandaan.

Wie heeft schapengaas als omheining? Wij gaan onze kale bak/paddock/track omtoveren tot een equi-habitat/browsing paddock. We hebben er nu 2 shetten lopen maar het moet ook geschikt zijn voor een D/E pony of klein paard in de toekomst.

We gaan om de paddock en langs de track een haag plaatsen, en om te voorkomen dat ze teveel terugeten van de haag wil ik daar schapengaas gaan plaatsen. Heeft iemand daar goede ervaring mee?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 15:53

Ik had gaas buitenlangs achter de palen en de stroomdraad aan de binnenkant.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 18:12

Geen schapengaas, maar wel groen tuingaas rondom en om de bak. Buitenom groeit er haag doorheen, vooral braam. Het is 1.20m en je ziet er niks van als je naar buiten kijkt.

Buitenom bovenop een wit met groene draad voor het zicht. Binnen hebben we alles bruin/oranje.
Bij de bak is binnenkant afgezet met 3 rijen bruin/oranje lint.
Daar groeit beukenhaag door het gaas.

Wij hebben altijd quarters, max 1.48m en shetlanders, nu kleinste mini shetveulen uit moedertje van 82cm. Voorheen shet van 95cm.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 20:08

Wij hebben de buiten omheining/ erfgrens met wild gaas en gemengde haag, binnen omheining met schrikdraad, zit wel een meter tussen. Grote maat shet en kwpn. Aarzel wel of ik niet ook op het terrein stukken gaas moet gaan plaatsen om te voorkomen dat kinderen de wei in gaan lopen (nu anderhalf en 0).