Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

kristelhans

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 17:12

Kalm aan doen Fabster! Rijden komt wel weer...

Hopelijk is de rust snel weer terug in de groep!

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 17:18

Ik word onrustig als ik lang niet kan rijden. Dus ik hoop dat t een beetje mee zit komende week.

ChaseyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 17:32

Wat vervelend van de kudde.
Vrijdag schijnt het beter weer te worden.
En zondag ook, al is dat nog ver weg natuurlijk. Morgen is waardeloos!

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 17:34

Wow jullie gaan weer snel!! Moest weer een heel eind bijlezen :D

Hier ook een "kleine" dochter van 5, ze is dit jaar met school begonnen en dat maakt alles wel veel makkelijker. Voorheen ging ze gewoon mee naar stal, en sinds we hier wonen blijft ze gewoon in huis spelen terwijl ik rijd. Heb haar geleerd hoe ze 911 kan bellen als ik van mn paard val ofzo. Ze wil ook graag helpen soms en dan duurt alles wel wat langer, maar ik vind het alleen maar leuk als ze interesse heeft in de paarden dus dat neem ik voor lief!

Abby, ik vond het rijbewijs (en de theorie) hier anders nog knap lastig, met alle andere regeltjes... Zulke vragen had ik er nooit tussen zitten helaas! Ben de eerste keer ook gezakt voor mn praktijk examen, wij woonden namelijk in Californie waar het bijna nooit regent, en uitgerekend op de dag dat ik examen deed regende het. En ik wist niet hoe de ruitenwissers aan moesten, oops... Dat had manlief mij nooit laten zien (Je doet hier examen in je eigen auto).

Ik vind die vrachtwagentjes van Roelofsen altijd zo schattig, die 2paards... zo eentje zou ik wel willen maar niet erg praktisch als je al een truck en trailer hebt hihi :)

Gisteravond om 8 uur kwamen er nog mensen kijken voor onze pony due te koop staat, in het donker en regen... ze hebben haar eigenlijk alleen in de stal goed kunnen zien, beetje mee gekroeld en op gezeten en ze hebben haar gekocht! Die gaan we aankomend weekend dus wegbrengen. Nu hebben we er straks nog maar 3 staan... waarvan er maar 2 van mij zijn :D
Ik ga straks in de zomer gras over hebben geloof ik!

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 21:37

@kristalhans, leuk die vijver!
Jouw paarden hebben het maar getroffen :)

@Fabster, hopelijk knap je gauw op en komt de rust in je kudde terug!

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 21:49

Fabster, balen dat het rijden ff niet lukt
Kristelhans wat ziet het er top uit bij jou, en wat zien die fjorden er goed uit. Wauw wat een mooi geknipt boogje op die nek.
Hier is alles blubber en nat en vies en koud..........zooooooomer!!!
Hier ook 2 "kleintjes" een zoon van 9 en eentje van 7 dus het begint wel een beetje op te schieten. Ze vinden allebei niets echt iets aan paarden. Geen probleem, ieder zijn hobby. Dit jaar heb ik me voorgenomen eindelijk eens wat meer te gaan rijden. Hopelijk kom ik dan ook eens een keertje van mijn angst af. Er hoeft maar iets mis te gaan, of mijn fjordje voelt fris aan en....ik zie het niet meer zitten en kom weer lopend naar huis zucht. Dus ik ga maar niet te ver want de kans is aanwezig dat ik terug moet lopen....Heen gaat altijd goed maar terug.....

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 21:57

Sinds vandaag gaat mijn jongste naar school. Net 4. Hoeraaaaaaaaa. Ik krijg meer eigen tijd.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 21:59

Die bussen die ik heb gezien kon meer in dan 1000. Ik dan in iedergeval 2 paarden van 600. Horseonwheels hete het geloof ik. Ook mooie bus om zo mee te rijden. Maar ik ga voor mijn E die bus wel mijn man toch niet haha of ik moet hem zelf betalen. Hihi

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 22:04

Die busjes zien er wel geinig uit, maar ik ga toch ikke even een pb sturen...

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 22:08

Lynn_nikita

Veel plezier met je extra tijd.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 22:12

Zoefie...kunnen wel weer samen gaan rijden? (Als het weer wat beter is)

Bah wat een pokkeweer zeg. Koud. Hagel. Regen. Wind.
Brrrr

Vanavond niet naar de club, maar naar hooi gaan kijken.
Spul lijkt sprekend op Hippo Fourage .
Twijfel. Wil eigenlijk het echte droge in plastic.
Misschien toch eens proberen.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 22:29

Kvulden, het gewicht wat bij die busjes staat is het gewicht dat op de papieren staat, niet het gewicht dat op de weegbrug is gewogen. Het zijn omgebouwde busjes, dus schuifdeur eruit, klep en inbouw erin. Dus laadvermogen wordt dan minder...

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 22:38

Die busjes verkijk je je idd snel op, de enige optie om er 2 paarden mee te MOGEN vervoeren is er een op C rijbewijs (de B busjes hebben namelijk wel allemaal plek voor 2 paarden maar als je naar de gewichten gaat kijken dan gaat dat nooit kloppen).

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 22:40

Dat klopt maar er staat laad vermogen van bv 1600. Er zullen geen trekpaarden in kunnen, maar er staat wel voor 2 zware paarden. En mijn gehele trailer weegt 600. Dus ik neem aan hier minder aan inbouw. Dus 2 van 600 moet dan gerust kunnen.

Wat gaat daar niet aan kloppen ledig en laad is 3500 dus b rijbewijs.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 22:42

Shetlanders. Of ijslanders. Die passen wel in een bus. Dus de mensen met dat soort paardjes zijn zo gek nog niet :+

Ik hoorde trouwens een verhaal van mijn instructrice, dat een leerling van haar met zo n busje in Duitsland reed. Maar daar werden ze van de weg gehaald. Die busjes mogen daar niet voor paardenvervoer. Man van leerling miest met trailer komen om de paarden verder te vervoeren. Ze mochten niet meer de weg op met de paarden erin.

Ik weet niet of dat inmiddels anders is, maar dat verhaal is me altijd bij gebleven.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 22:43

Wij hebben ook zo'n busje gehad maar die mocht maar 1000 laden hoor. 1 flinke Fries van ons erop en dan mocht er echt geen 2de paard bij in.
Die 2 paard busjes op b rijbewijs zijn bedrog.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 22:49

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 22:52

Heel bijzonder aangezien onze bus al 2500 kilo woog.
En daar moet je jezelf en de spullen die je meeneemt ook nog bij meerekenen. Stel dat dat bij elkaar 100kg is dan mag je nog 900 kilo laden. Dat zijn geen 2 paarden. :n
Bijna alle paardenbusjes voor b rijbewijs worden aangeboden als 2-paards.
2-pony's paardenbusje klinkt niet zo lekker he :')

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 23:00

Volgens hen weegt dat busje onder de 2000. Ik heb er geen verstand van en wil zo n bus ook helemaal niet. Maar was toch nieuwsgierig, dus even opgezocht.

Maar onze bedrijfsbus weegt leeg 1700 kg. Is grote bus. Maar die mag niet tot 3500 afgeladen worden.

Maar de opel Moravo (waar ze mee adverteren) heeft inderdaad een versie die afgeladen mag worden tot 3500 kg.
Laatst bijgewerkt door Fabster op 16-01-18 23:07, in het totaal 1 keer bewerkt

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 23:03

Hij zal dan wel van heel licht materiaal zijn gemaakt ofzo.

Ik had er laatst namelijk nog een discussie over met een vriend. Die ging met datzelfde busjes verhuizen en had hem dus mooi vol gedrukt. Dus ik zei, hou je er rekening mee dat je eigenlijk maar 1000kg mag laden.
Hij geloofde me niet en heeft de papieren er bij gepakt maar ik had dus wel mooi gelijk.
Fiat Ducato. Ledig gewicht is volgens mij ook nog eens zonder de brandstof en geloof mij, daar zat en flinke tank onder.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 23:12

Maar in zo n bus zit natuurlijk geen interieur. Je hebt 2 verschillede ledig gewicht. 1 helemaal leeg en 1 rijklaar (dus met benzine enzo). Bij degene die ik opzocht is dat verschil maar 100 kg. Onze bus mag ook maar 800 kg laden ofzo. Maar je hebt dus wel versies die tot 3500 mogen (zoals de Opel Moravo dus). Dus dan zouden er 2 paarden in kunnen. Dus mocht je zoiets willen, wel even goed kijken hoeveel nog mag in je bus naar keuze. Daar zit nogal verschil in
Laatst bijgewerkt door Fabster op 16-01-18 23:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 23:13

Fabster schreef:
http://ropersranch.nl/horse-on-wheels/

Ze adverteren inderdaad wel met 1500 kilo paard laden.

Daar adverteren ze mee, maar klopt dus niet. Dat mag de bus misschien laden als ie helemaal leeg is, maar dan moet er nog een laadklep op en materiaal aan de binnenkant. Dan zit je al gauw aan zo'n 300-400 kg extra gewicht en dat gaat dan van je laadvermogen af. Blijft er 1.100 kg over. Dan ga je er zelf in zitten met je blijrijder, weer 150 kg eraf. Er kan zo'n 100 kg diesel in zo'n bus, meen ik, dus nog 100 kg eraf. En laten we dan nog 50 kg aan 'meuk' meenemen (zadels, hoofdstellen, hooi, laarzen, dekjes, zweetdekens etc). Dan zit je op 300 kg minder laadvermogen, dus hou je nog 800 kg over.

Ik zou best graag zo'n bus willen, maar dan zo ingericht dat ik de trailer erachter kan doen en daar de twee grote pony's in vervoeren, en de twee kleinsten met alle spullen in de bus. En ik zou zo'n bus voor aanschaf altijd op de weegbrug zetten. Zit je boven het gewicht als je alles hebt geladen, dan ben je niet verzekerd. En als ik goed begrepen heb, gaan binnenkort ook de weeglussen in het asfalt weer aan; zit je dan boven het gewicht, heb je ook een probleem.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 23:16

Ledig gewicht wordt toch bepaald met een complete auto? Niet met een halve. Dus ik ga er wel vanuit dat dat met de klep is en niet met de klapdeuren die er niet meer in zitten. Dat ding miet toch gewoon gekeurd? Dat kan echt niet met een auto die niet meer lijkt op wat het moet zijn.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 23:16

Oh nog wat anders! De veer van mn trailer doet het niet meer.. zwaaaaaaar jonge! Alleen daarvoor naar een trailerboer is te ver.. ik ben niet extreem handig maar dacht; zou ik dat zelf kunnen?? Iemand dat wel eens gedaan? Palousa gok ik..

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 23:20

Fabster, het schijnt dat de wereld van paardenvrachtwagentjes niet te vertrouwen is... ik zal ikke even lokken, die weet veel meer dan ik :)