Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-16 09:45

Och Claudia, ik lees het nu pas, wat heerlijk, lekker gaan genieten. Zijn ze er al?

horsies5 schreef:
Interessant tinky!
De slobber van subli bevat 23% vlozaad en kost 3.75 per kilo (zal is 6 kilo).. Je moet daar dus 4x zoveel van voeren als van puur vlozaad..

Ze adviseren 1 gr per kilo gewicht.. Dus een paard van 500 kilo krijgt 500 gram.. 7 tot 10 dagen..
Even uitrekenen.. het kost dus 1.88 per dag.. en ik kan er 12 dagen mee doen

Jij geeft dus 100 gram voor dat zelfde paard aan puur vlozaad? Dat komt dan wel ongeveer op de zelfde hoeveelheid vlozaad uit.. Doe je dat gewoon zo onder het voer? Met of zonder water?
De 2.5 kilo zak is 9 euro per kilo als je er 1 koopt.. maar je kan er 25 dagen mee doen.. dat is 90 cent per dag.. en kan dus nog goedkoper als je meerdere zakken tegelijk koopt.. scheelt dus zeker de helft met de slobber van subli en je doet er langer mee.. en volgens mij is de zandweg kuur enz allemaal nog duurder..

Bedankt voor de link! Ik ga eens kijken of ik meer mensen daarop mee krijg.. scheelt toch weer..

Maar die slobber was een dag wennen en ging er daarna in als pap (schep brokken erdoor). Die zaadjes blijft iedere dag een heus gevecht. Maar ik heb een zeurpaard, er zijn er ook die de zaadjes gewoon opeten.

Kirrr, onverpakt? Dan ben ik niet zo moeilijk hoor :) zijn ze niet ziek van geweest.

Kirrr

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 10:07

Onverpakt idd.
Heb vrienden die idd al vanaf dag 1 voeren.
Het komt van een veld dat al jaren als hooiland gebruikt wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 10:12

Nee begin september Caily; ik zet ze dus niet meer aan huis neer om verschillende redenen (hoofdreden is toch wel een huurverhoging die ik vlak na inslapen heb gekregen en die niet meer in mindering wordt getrokken als ik wel weer paarden hier zou stallen).

Maar bij een hele goede vriendin van mij die een paar dorpen verderop zit. (Mijn eerste plekje toen ik in Overijssel kwam, paar jaar geleden).
Super grote stallen, genoeg wei, uitrij mogelijkheden zijn een stuk minder (maar wat wil je met waar ik nu zit bos aan beide kanten) en altijd gezelschap voor de paarden en mijzelf... ;)
Wat voor mij in de toekomst als ik weer zelf een paard kan kopen, natuurlijk wel het beste is. Want hier staan verder geen paarden, dus zou ik er altijd meer dan 1 moeten gaan houden (zet geen paard alleen tenslotte), wat voor mij financieel hier dus duidelijk niet meer haalbaar gaat zijn.

Ik heb mij nu dus ook ingeschreven voor een normale huurwoning in de omgeving, zal nog wel minstens een jaar duren, maar wil wel het liefst in Overijssel blijven, ik heb hier mijn mooiste tijden gehad met mijn meiden, wij zijn hier gelukkig geweest. (en ik heb half NL gezien met mijn meiden ;) ).

Maar we moeten eerst nog de weides gaan omgooien en verbouwen, omdat er ook 2 hengsten staan, dus eerst nog maar even de komende 2 weken met 2mtr. hoog gaas, palen en hekwerken gaan sleuren met zijn 2-en... :7
Zei al tegen Anne, ik vervloek ze straks al weer, voordat ze gearriveerd zijn... :D

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 10:17

Haha mooie bezigheidstherapie clau.

Ik wist eerst niet eens dat je hooi niet meteen moest voeren. Paardje hebben er nooit last van gehad toen ik er geen rekening mee hield. Dus ik zou het wel aandurven kirr.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 10:20

Echt he!

Ik ben een slechte graadmeter Kirr, maar goed die van mij waren dan ook altijd ziek of onderweg, dus ik moest op werkelijk waar alles letten. Maar heb wat uit noodzaak nieuw hooi moeten voeren, eigenlijk ook nooit problemen gehad.
Dus als het bij die van mij nou al geen probleem was... ;)

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 10:48

Oké dat klinkt goed.
Ik kan ze ook zonder probleem een aantal uur op het gras zetten nadat ze weken geen gras gezien heeft. Dus ik verwacht niet echt problemen.

Ben al zo zenuwachtig. Is megalang geleden dat ik nog hebben moet voorbereiden voor een wedstrijd en zeker zo kortdag. :+

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 11:40

Spannend kirr maar wel leuk! Heel veel succes alvast. *\o/*

Succes claudia! Hier ook met omheining bezig. Eerst palen uitzoeken. Ik wil ze 2 meter en dan 1/3 de grond in. Groene of gecreosoteerde ik kom er nog niet uit. Groene vind ik niet zo mooi, de zwarte ben ik bang dat ze afgeven ( met name op kinderkleding :P) Beschoeiingspalen worden ook nog wel eens gebruikt hoorde ik. Neig nu toch naar de zwarte.

Van het weekend maar wat golfplaten bekijken. Het worden toch simpele denk ik. Hoop dan maar dat ik geen condens krijg.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 12:07

Haha Claudia, wordt weer heel wat werk.

Hier zeggen ze ook 6 wkn wachten, maar 1 van mijn 2 leveranciers doet dat ook niet. Moet wel zeggen dat ik alle paarden aan de dunne mest had, daarna. Behalve die met de slechtste darmen waar ik altijd mee moet oppassen :wow: := Dus volgens mij zal t allemaal wel loslopen. Komt vast goed.

Net voor het eerst weer met Caj naar buiten geweest (na 4 wkn rust). Omdat ik toch rustig aan wou beginnen, nam ik mijn (bejaarde) honden mee. Maar dat doe ik toch maar niet meer. Het is best een stuk langs de weg en mijn honden vinden toch dat ze iets te oud worden voor al die commando's, denk ik :roll: . Vooral langs het smalle fietspad (waar het met dit weer best druk is), moest ik 3 x vragen of ze aan de kant wilden gaan zitten en had ik een paard die geen zin meer had om even stil te staan. Zucht... Was iets te veel voor mijn geduld. Volgende x toch maar weer zonder honden.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 12:11

Net even bij de aveve geweest voor anti zand, €25 voor 500 gram psyllium :wow:
Heb maar een zak van 3 kilo lijnzaadvlok meegenomen voor 3,50. Dan voer ik maar wat meer daarvan :Y)

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 12:25

Dat is veel geld :+

Fijn dat alles nu rond is Kirr!

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 12:59

Veel geld inderdaad, stuk goedkoper als je online bestelt. Bij de aveve hier kan je zo een lijnzaadvlokken kopen in grote zakken 25kg voor 0,97euro/kilo, die een maand of 2 geleden meegenomen kom ik wel een eindje mee toe :') .

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 17:42

Iemand bekend met de regels voor mesthopen (zoekfunctie al gebruikt)? Ik heb geen bodembedekking en wilde een composthoop maken, een jaar laten liggen en dan over het land verspreiden. Maar dan moet ik dus 2 hopen maken. Zit ook met de afstand naar de buren toe. Voor 2 d-pony's.

Kan er in de APV niets over vinden. Moet de gemeente toch maar vragen hoe het zit, wil ook geen gedoe mee krijgen. Maar eigenlijk niet weer een vergunning aanvragen. Dat zal wel lastig samen gaan :P Hoewel men bij mij in de omgeving nergens een vergunning voor aan vraagt heb ik inmiddels door.

De APV gaat voor een groot gedeelte over sekswerkers haha, blijkbaar een hotitem hier :=

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 22:45

Ik heb werkelijk geen idee wat de regels voor mesthopen zijn.. Wij doen eigenlijk ook gewoon maar wat :o

Wij hebben vandaag mijn kar helemaal in orde gemaakt.. verlichting erop, zweephouder, schuifje om t opbergvak dicht te maken en een heuse kentekenplaat :D meteen even een proefritje gedaan met een tussenstop bij de ijssalon :D

Afbeelding

Afbeelding

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-16 22:52

Heb je wel veel ruimte dan? Mijn D en E schijten een aanhanger met flinke kop erop per 10 dagen. Mensen die het ophalen laten het ook compost worden maar ik heb verder geen idee. Weet wel dat 37 aanhangers per jaar, zolang moet het minimaal liggen meen ik, best een boel is.

Men je met barefoot hoofdstel en kneveltrens horsies?

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 22:54

Klopt inderdaad :j
Barefoot halsterhoofdstel met enkel gebroken kneveltrens..

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-16 22:57

Tof! Dat lijkt mij ook wel wat. Rij mu met dubbel gebroken bustrens. Een duurder sprenger achtig model. Maar was al aan het overwegen de kneveltrens weer te pakken want dat ligt naar mijn inziens toch stabieler. Eens zien of ik met nageven verschil merk. Ze zijn beide dubbel gebroken.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 22:59

Ik heb 2 mesthopen. 1 per 2 weitjes. Dat spaar ik in een half jaar bij elkaar (5 paarden) en ligt dan nog een half jaar voor het op de wei gaat. Het andere half jaar vul ik er een aanhanger mee. 1 x in de week legen. Ik heb dan wel alleen mest (uit de paddock). Geen stro, vlas of andere vloerbedekking. Heb er geen vergunning voor aangevraagd.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 23:05

Caily schreef:
Tof! Dat lijkt mij ook wel wat. Rij mu met dubbel gebroken bustrens. Een duurder sprenger achtig model. Maar was al aan het overwegen de kneveltrens weer te pakken want dat ligt naar mijn inziens toch stabieler. Eens zien of ik met nageven verschil merk. Ze zijn beide dubbel gebroken.

Ik reed hem eerst met watertrens maar dan was hij zo onrustig in de aanleuning.. Dus toen kneveltrens gepakt en dat ging super! Nu met de combinatie van halsterhoofdstel waarbij het bit ook geen steun heeft van de neusriem vind ik dit bit alsnog super liggen..

Ja en toen ik ging mennen heb ik daar niets aan veranderd.. bijna alle dravers worden met een gewoon trensje en zonder oogkleppen gereden dus ik zag niet in waarom ik dan wel met oogkleppen en stang zou gaan rijden (wat hij dus ook niet kent).. en hij loopt er super braaf mee.. netjes in de aanleuning, tempo goed controleerbaar en een prima stuur.. verkeer is nooit een probleem geweest.. zelfs door t centrum geen probleem :+ dus ik ben helemaal tevreden over deze optoming en mijn geweldige paard O:)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 06:41

Ik heb 2 hopen en als de maïs eraf is gaat de mest weer over het hek. Een deel bewaar ik voor eigen gebruik, de rest gaat ook over de bouw heen.

Heb geen aangrenzende buren dus verder geen last... apv verschilt per gemeente dus moeilijk om daar een antwoord op te geven.

Officiëel heb je een niet-vocht-doorlatende mestput/ container nodig maar als je zorgt dat je een plek hebt waar je zeker weet dat niemand er last van heeft dan ... ;)

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 09:28

@kvulden: je kan ook waterdicht zonnezeil gebruiken die mensen spannen boven hun tuinmeubels. die zijn heel mooi en in alle kleuren verkrijgbaar.

@taartje: ik ben voor nieuw terrein ook na aan het denken om eventueel roosters te plaatsen, maar voor een oppervlakte tussen de 500-700m2 is het echt heel duur. hoe groot is jouw stuk?
oh 200 lees is nu. mag ik weten wat je er voor betaald hebt?

@idifix: ik ga stallen nemen van horsesatbles.nl misschien is dat ook wat voor jou

@caily: wow stallen zien er goed uit. echt van steenschotten? heb er ook naar gekeken, maar dan voor een terrasje

@janine: jeetje wat een verhaal gelukkig is het goed afgelopen :(:)

@[***]: oe wat ziet het er mooi uit bij jou. nette gazon er voor, leuke bloemtjes :D

@ohjajoh: veel plezier met je nieuwe uitdagingen ;)

@kirr: helaas, maar ga je het allemaal alleen redden?

@horsie mooie wagen en altijd goed tussen door een ijsje haha

ik geloof dat ik helemaal bij ben nu :j

wij volgende week dus de sleutel. A.s. maandag kunnen we onze labrador pup halen (dit wordt onze erf hond) en er bleef een poes achter en die worp ineens 6 kleintje := even kijken wat we daarmee doen. plus er blijven nog 4 schapen achter

volgende week dus goed inmeten waar de stallen zouden moeten komen en dan de vergunningen aanvragen. Ik zie hier wel tegen op helaas.

verder ben ik aan het oriënteren waar de 'paddock/rij" geplaatst zou moeten worden. er zitten eigenlijk 4 hoogstam kersenbomen in de weg, maar is zonde om weg te halen. ook zal de wei geëgaliseerd moeten worden, dus lijkt het mij het beste om alles in 1 keer te doen, dus moet het goed bedenken.

zal een plattegrondje proberen te maken zodat jullie misschien (als je zin hebt) mee kunnen denken

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 09:51

Spannend jenmy. Ben benieuws naar een plattegrond

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 10:31

Afbeelding

blauw = huis
lichtblauw = schuur
bruin= de stallen die ik wil
rood = de kersengaard

Ik heb het terrein zwart omlijnt en afmetingen toegevoegd. groot gedeelte is met een sloot

onderin de punt is een boomgaard en blijft volledig in takt voor de schapen en fruit
linksboven tussen de getallen 64 en 89 staat ook een hoogstam boomgaard, hier zullen wel bomen weg gehaald moeten worden voor meer wei.
afmeting van de taille zeg maar (smalste gedeelte) = zo'n 53 m

ben benieuwd of iemand een leuk idee heeft.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 10:47

Wauw! Mooi perseel hoor! Ik weet hoe breed het voor die kersenbomen is, maar anders toch gewoon een smallere rijbak? Ik heb er 1 van 15x 30. Voldoet ook prima.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 11:06

15 bij 30 vind ik te klein, maar dat komt omdat ik wedstrijden rijd

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 11:19

Een mestbult hoeft niet perse op niet vochtdoorlatende bodem, maar dan moet je hem wel steeds op een andere plek maken en als ik me niet vergis met iets van minimaal 7 meter er tussen.
Ik heb een mesthoop nu zo op de grond. Ik wissel wel, maar geen 7 meter. We gaan nu een mestbak maken met dichte bodem. Maar dat is meer omdat het handiger is. Ik maak er 2 naast elkaar. Eerst de ene vol dan de andere. De hobbyboeren kunnen dan de eerste leeg maken. Anders komt het nieuw steeds voorop. En de hoeveelheid valt best mee. Als je het per aanhanger rekend dan is het veel. Maar de mest zak heelveel in. En dan is het net of er niks bij komt. Ik gebruik wat mest zelf en de rest halen verschillende mensen voor de moestuin op.

Kirrr succes op de wedstrijd. Ik heb verpakt hooi en ik voer het altijd direct. Ik had eerder nog nooit gehoord van die wachttijd. En mijn paarden blijkbaar ook niet. Nooit problemen mee gehad.