Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 17:59

:D Tika ruikt niet anders als mijn paarden dus ze ruikt paards maar dat komt misschien ook omdat ze hetzelfde eet als mijn paarden.
Geen idee, heb eigenlijk nog nooit gemerkt dat een ezel anders ruikt.

Ze is een enorme knuffelkont en legt steevast haar hoofd op je schouder om te knuffelen , ook oren van binnen krabbelen vind ze geweldig.
Nu moet ik zeggen dat haar vacht ook redelijk paardachtig is, alleen haar staart en manen zijn dan weer anders, maar ook niet echt ezelachtig.
Haar manen blijven heel fluffie maar worden niet langer en die ruien mee met haar vacht dus net als je denkt dat ze lengte krijgen , verliest ze weer een deel.
Haar staart is net mensenhaar en niet paardenharenstaart.

Martje80

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 18:25

Haha nou opgelost!!

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 18:49

Gefeliciteerd met je nieuwe baan!

Leuke foto: paard opgesloten in slowfeeder, neem ik aan?

Ik gebruik ook voordrooghooi, tweede deel van het jaar, eerste deel gewoon pakjes.... ( ivm stof, stap ik halverwege over). Hooi krijgen ze bij mij op de grond, op stal.... Ik heb ook een fobie met hooinetjes.

Zo lekker gereden.... Stappe stap, in het zonnetje. Ik kreeg daarna direct zin om alles eens goed te vegen buiten.... Dit weer geeft echt energie!

Ik ga maar es an het eten beginnen.....met een nieuwe oven zal dat wel weer leuk afrab!

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 19:12

Ja he. Heb hier ook ff het erf aangeveegd!

Stoort mij op maneges. Daar mogen ze vrijwel gelijk teugels (met bit eraan) hebben. Dunya zit op de shet gewoon met halster en touw eraan.

Heb die mensen ook succes gewenst met het vinden van eentje die alles kan. Hoewel ik denk dat Roosje heel goed kan dressuren. Ze kan gigantisch draven en mooi ruim. Wil ook niet zomaar een verkoop. Maar een plek waar ze echt dolblij met haar zijn.

Heerlijk weer. Alleen 's ochtends zoooo koud en alles bevroren.

Lisa_vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 19:55

Donja: aankomend weekend??

Les was leuk die ik heb gezien bij Udo. Ik wist natuurlijk hoe hij les gaf, maar dat hij nu op zo'n enorme accomodatie zit nog niet. Wauw!
Volgende week donderdag mogen Hjala en ik voor het eerst heen. Spannend!

Net een blokje om geweest. Het idee ontstond ineens waarom de kleine man niet gewoon meekon. 3 rondjes in de bal geoefend en hup naar buiten.
Hij vond het prachtig! Van alles gezien en zelfs vlak langs een drukke weg. Hjala is zo mooi relaxt op dingen dat hij zo mooi af en toe mee kan om te leren.
Hij slaapt vast lekker vannacht :)
Afbeelding

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 20:04

[***] schreef:
Dynamiek hoe is het jou vergaan? Is er uitzicht op een baan?

Jij al heerlijk aan het werk bij je nieuwe baas!

ik heb maandag meegedraaid, is hard werken maar het is wel leuk met de collegas. Moet nog uitslag krijgen, dus wacht nog op telefoontje.

Het mooie was er waren deze week 3 bedrijven in mij geinteresseerd.
Gisteren bij bedrijf 2 geweest, maar dat wordt hem niet of ik in 2 uur tijd 26 stallen wilde mesten in de weide of de molen doen, voor maar 7,,50 euro per uur :wow: :roll: haha sorry hoor dan blijf ik wel in bed liggen :D

zaterdagmiddag mag ik naar bedrijf 3.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 20:06

Wij hebben onze slowfeedernetten in palletboxen, dus extra lastig om daar een been in te krijgen. Als we binnen voeren, hangen we de hooinetjes in de hoek net boven de vloer. Geen van onze pony’s heeft ijzers, dus dat scheelt.

Anke schreef:
Echter zie ik wel problemen in de combinatie van echt goed dressuurafgericht en daarnaast veilige (kinder)hobbelpony.

Maar ja dat is mijn visie...
Hoe zien jullie dat?

Kan wel lastig zijn, inderdaad. Ik merk wel aan mijn ruin dat hij met kleine kinders erg voorzichtig om gaat. Ze moeten duidelijk de hulp geven voor voorwaarts en dan nog blijft hij heel voorzichtig lopen. Bang om ze te laten vallen ofzo :D Dressuurmatig loopt hij met mij op L/M-niveau. Hij travert en schouderbinnent prima, maar de galophulp snapt ie nog steeds niet altijd.

Beterschap Sure_lee!

karev schreef:
Kan een paard bevangen raken van kuil?

Ja. Vraag maar aan mijn merrie. Geen enkele verandering in het voer, behalve twee voerbeurten (tussen de middag en vlak voor de nacht) geleidelijk vervangen door kuil (voordroog) i.p.v. hooi omdat dat toen voor de stalhoudster (moeder van een vriendin, pony’s stonden bij haar in de achtertuin) makkelijker was dan nat hooi (dus twee keer per dag nat hooi, twee keer per dag voordroog). Daarna kon ik drie weken ’s ochtends in alle vroegte voor m’n werk en ’s avonds naar haar toe om medicatie te geven. En tussen de middag uitmesten, voeten in de blubber zetten en haar over haar bolletje aaien. Was midden in de winter (vlak voor Kerst), vroor ook nog, dus ik stond dagelijks het zand los te harken en een blubberplasje te maken die steevast ’s nachts weer bevroor.

AbbyBlues schreef:
Dan ga ik een andere hele rare vraag stelen. Ruikt een paard anders dan een ezel? :+

Nah, vind ik geen rare vraag. Maar ze ruiken inderdaad anders. Net als schapen vs. geiten.

Lisa_vera zo neem ik mijn Welsh (1.20m) ook vaak mee naast mijn Quarter (1.50m). Ze moet wel een beetje verder naar achter dan Pip nu loopt (neus bij mijn knie / voet).

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 20:18

Hooinetten levensgevaarlijk :o vroeger voerde ik mijn paard ook uit een hooinet, ik zat op school en gelukkig kwam mijn vader effe bij paard kijken hoe ze het voor elkaar gekregen had ze had haar kop door het hooinet heen en kon zich zo ophangen. Ik had dus echt mazzel anders had ze de hele dag zo gestaan.

Lisa_vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 20:18

Oke bedankt voor de tip.
Hij heeft overal gelopen, maar idd wel geprobeerd om hem zo dichtbij mogelijk te houden. Hjala hielp ook goed mee :-)
We gaan lekker af en toe oefenen.
Hij is nog zo jong dus Ook niet teveel natuurlijk!

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 20:19

Spatter kan eerdaags lekker koken op der mooie gasfornuis.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 20:29

Ik zou hem ook aan de andere kant dien denk ik. Hjala aan de buitenkant. .gevoelsmatig

Lisa_vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 20:31

Tamara:
Grootste deel heb ik idd aan de andere kant van de weggelopen.
Vooral door het verkeer en alles was Hjala mooi stabiele factor

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 20:43

Mijn kat is zó blij dat ik weer terug ben van vakantie! Hij is nogal éénkennig, dus mijn ouders vond hij maar niks. Als ik nu zit, zit hij meteen op schoot en kan ik niks meer doen. Hij geeft nogal harde kopjes en als het aaien te lang duurt, slaat hij zijn voorpoten om me heen. := Ik zit aardig onder de plak bij deze man. :o

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 20:47

Ik laat mijn merrie altijd tussendoor van kant wisselen, maar ik rij dan ook veel in het bos. Links of rechts boeit dan niet zo. Wel zet ik haar bij het passeren van andere paarden altijd aan de kant waar zij ze niet tegen gaat komen. Mijn ruin vindt andere paarden leuk (joehoe, wie ben jij), merrie niet zo.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 20:55

Hoe doe je dat? Wil mijn b mss ook mee gaan nemen.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 21:15

Pfff het is jaren geleden dat ik met een handhorse heb leren rijden maar ik wil het nu wel weer op gaan pakken om de hongerige heks in het bos te leren lopen. Iedere week 8 km wandelen is leuk maar groter maak ik dat rondje echt niet!
Ik heb geleerd dat het handpaard met z'n neus bij de knieën van de ruiter moet zijn en dat je dat paard vasthoud aan je eigen voorkeurskant, zeg maar de kant waarmee je schrijft. Dit omdat aan die kant je reflexen sneller zijn en je gewoon sterker bent. Verder maakt het rijpaard de bocht als eerste en is het handig als het handpaard goed op stemhulpen reageerd.
Verder weet ik het niet meer, mocht iemand aanvullingen hebben hoor ik het graag!!

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 21:36

Klopt, Nathalie. Ik vind het fijn om mijn handpony aan beide kanten te laten lopen, dus mijn schrijfhand (rechts) moet soms even een andere taak hebben (sturen). Ik gebruik een touwhalster en een gewoon halstertouw met een knoop aan het uiteinde. Pony kan goed meelopen aan de hand en naast de fiets / step. Daarna hebben we in de bak geoefend voordat we naar buiten gingen: het weiland in. Das groter en daar kun je harder. Daarna pas het bos in.
Ik vind het fijn als beide paarden niet heel hoog in hun energie zitten, dus de dag ervoor moeten ze even uit hebben kunnen razen. Anders gaan ze elkaar opjutten en dat rijdt heel onrustig. Ik vind het niet fijn als ik steeds moet afremmen en boos worden als handpony doordramt.
Ik loop het eerste stukje (over de weg) nog met ze aan de hand en stijg in het bos pas op.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 21:57

Hier in de buurt was een paardenbedrijf op zoek naar iemand. Je hoefde niet te mesten. Vooral op en af wei. Zadelen en longeren. Van 8.00-17.00 uur en je kreeg dan 50,- voor zo'n dag. 5 dagen per week. Weekend vrij.

Oh wat leuk dat de kleine uk mee is gegaan als handpaardje!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 23:44

Lisa_vera schreef:
Donja: aankomend weekend??

Les was leuk die ik heb gezien bij Udo. Ik wist natuurlijk hoe hij les gaf, maar dat hij nu op zo'n enorme accomodatie zit nog niet. Wauw!
Volgende week donderdag mogen Hjala en ik voor het eerst heen. Spannend!

Net een blokje om geweest. Het idee ontstond ineens waarom de kleine man niet gewoon meekon. 3 rondjes in de bal geoefend en hup naar buiten.
Hij vond het prachtig! Van alles gezien en zelfs vlak langs een drukke weg. Hjala is zo mooi relaxt op dingen dat hij zo mooi af en toe mee kan om te leren.
Hij slaapt vast lekker vannacht :)
[ [url=m/ZeXBTX.jpg]Afbeelding[/url] ]

Misschien ben je wel langs ons huis gekomen op weg naar Udo! Via N381 gereden en dan afslag Hemrik? Volgende week even opletten! Wij wonen in de eerste bocht die je tegen komt.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 04:59

Vroeger nam ik een shetje mee als handpony en een welsh.
In het bos liet ik ze dan gewoon los lopen.
Nemen jullie ook gelijke grote mee ernaast?

Hier al nachten wakker en dagen misselijk van het twijfelen mbt Roosje/verkoop.
Vriendlief zegt dat zolang ik twijfel, ik haar niet moet verkopen omdat ik dan achteraf spijt krijg....

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 07:50

Als de twijfel zo groot is en je nachten lang worden,is het misschien verstandig om er nog even mee te wachten.

Ik heb met Beer en Fax als handpaard gereden,zijn beide even groot.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 08:13

Ja misschien maar beter om nog ff te wachten.
Want het vreet me behoorlijk op..

Zelf lijkt me dat heel spannend om een handpaard mee te nemen die even groot of groter is.
Hebben jullie eisen aan de training/karakter om het aan te durven om eentje als handpaard mee te nemen?

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 08:19

Anke bij twijfel niet doen hoor.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 08:20

Dan lekker nog even terugtrekken Anke,kan altijd nog ;)

Beide paarden moeten gewoon goed aan de stemhulpen zijn,neem een "hulp"mee voor de 1e paar keer.
Handpaard bit in of ketting om.

Ik vond dit erg prettig rijden...stevig halster met een hengstenketting,zo vastgemaakt dat pas in werking treed als er aan getrokken wordt.

Afbeelding

Lisa_vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 08:31

Anke: ik had dat ooit ook met mijn eerste eigen paardje. Te koop gezet, maar echt in mn achterhoofd gehouden alleen naar mensen waarbij ik geen moeite heb. Dat is gelukt. Ze waren er, er was zo'n klik. Moment dat ze dr kwamen halen was niet leuk, maar ik wist dat het goed zat.
Die meid is nu een goede vriendin geworden en dat paardje had het niet beter kunnen treffen!
Maar als je er echt wakker van ligt is het misschien nog iets te vroeg. Ik heb dat hetzelfde met pippin. Die gaat voorlopig ook niet weg. Mijn gevoel zegt dat ik hem voorlopig moet aanhouden. Beestje maakt me zo vrolijk. Kan ik wel gebruiken zo in mijn nieuwe situatie en ik zie hem stiekem al voor 3en menwagen staan :o

Keuzes blijven zo lastig he.......

Groter paarden handpaarden heeft mn zus ook wel met haar jonge fjord gedaan. Op de haflinger en dwn fjord ernaast ging best. Heeft ze wel wat meer geoefend als ik net alleen zo impulsief pip naast Hjala.

Wat een koude ochtend... ben ik blij dat ik vandaag voornamelijk de binnendieren mag verzorgen _/-\o_