Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 11:31

Houd ook alles in de gaten hoor,helemaal als ze bij buurman staan :o

joyce83

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 11:50

Via de zoekfunctie zie ik dat hier vaak het woord zitmaaier valt :) We zijn aan het denken om een zitmaaier aan te schaffen. Hoog gras wordt niet gegeten en zal toch af en toe bijgehouden moeten worden. Nu doen we het met de gewone grasmaaier. We hebben geen gigantisch stuk ongeveer 2400 vierkante meter in totaal en als we maaien gaat het vaak om de helft of 1/3 per keer. Vandaag is man een dik uur bezig geweest met de gewone grasmaaier. We merken dat we vaak lang laten liggen omdat het simpelweg kl*tewerk is om te doen. Een uur valt nog wel mee qua tijd, het is nu echt afwegen is het wel zoveel waard om er zoveel geld aan uit te geven.

Tja ze zijn niet goedkoop die dingen, dan komt er nog bij dat we eigenlijk niet echt iets hebben om hem in weg te zetten dus zal onder een zeil moeten komen of toch een klein afdakje maken. Maar kunnen we ook eentje pakken zonder opvangbak en dan alleen met de mulgkap rijden? Kan dat gras blijven liggen voor de paarden?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 11:54

Als het niet te dik ligt en het warm en zonnig is,moet het geen punt zijn.Droogt snel en ze eten er wel omheen.
Is een bloter niets?Stukken goedkoper maar je moet wel een trekker hebben.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 11:57

We hadden op stal een simplicity maaier, die zat een beetje tussen een minitractor en een zitmaaier in. Omdat hij wat sterker was dan de gemiddelde zitmaaier kon hij wat langer gras goed aan en had wat grotere wielen dus liep ook niet zo snel vast. Nadeel is wel dat je ook wat meer moet betalen ;)

Dus ik zou vooral goed kijken naar je wei, wat voor ondergrond, groeid het gras hard etc. Eventueel gewoon bij een dealer in de buurt eens informeren wat voor jullie geschikt is.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 12:07

Gemulched gras zou ik niet bij de paarden willen hebben. Áls ze er van eten kunnen ze slokdarmverstopping krijgen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 12:19

Als het maar een paar keer per jaar hoeft, zou je ook kunnen huren of een boer vragen om het voor een paar tientjes te doen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 14:38

Ik maai de hoge stukken met de zitmaaier. Maar dat doe ik op het moment dat de paarden van het stuk wei af gaan, het gras wordt idd gemulched. Tegen de tijd dat de paarden er weer op komen is het al lang weer weg, dus geen risico op slokdarm problemen.

@PB: een bloter is bepaald niet goedkoop :n Daarom hebben wij er dus geen.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 14:51

Mijn boer heeft donderdag bij ons ook de hoge stukken gemaaid en vandaag in kringetjes gelegd en door de pers gedraaid. Kwamen toch nog 7 pakjes af die perfect bruikbaar zijn. De paarden eten het nu wel op.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 16:59

Ze eten dat gras niet omdat het gegroeid is uit bemesting van hun eigen poep.
Niet het beste gras om aan je paard te geven.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 17:10

Ik heb ze toch wat van het verse gras gegeven toen het net was afgemaaid omdat ze op de paddock moesten blijven. De 7 pakjes heeft de boer meegenomen omdat ik ze dat inderdaad niet wilde geven.

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 14:48

Joyce, hier ook getwijfeld over een zitmaaier of tractor maar uiteindelijk is het een robotmaaier geworden, super ideaal geen werk meer aan!

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 15:44

Dat is ook handig maar red die het wel rondom eventuele hopen?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 16:32

Nee, die heeft een perfect glad gazonnetje nodig. Buuf heeft er een en die loopt klem op de mollenhopen :) (en is een keer de vijver ingereden :D )

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 17:07

Hihi...hij sprong meteen in het diepe....fanatiek hoor :D
Hier maaien de jongens de voortuin,ze leveren uitstekend werk.Alles gemillimeterd :o

Robotmaaier is idd alleen geschikt voor een biljardlaken-grasveld...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 17:11

En je moet rondom een draadje ingraven anders gaat ie de buurt verkennen :D

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 17:22

Nah...moet ik bij mijn jongens ook :P alleen boven de grond dan,anders gaan ze ook daar staan snacken waar dat niet de bedoeling is :Y)

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 18:03

Voor het gazon is zelfstandige Harry wel handig, maar denk dat hij in de wei niet gaat overleven.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 18:23

Ik garandeer je dat binnen 5 minuten die gekke knol van mij erbovenop staat te dansen. :=
Die onderzoekt dingen met d'r hoeven, voorbenen. Daar is ze erg fanatiek in. Erg handig. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 23:09

Zo, ik mag me hier ook melden. Het gaat nog even duren maar vorige week is het bod van mij en mijn husband to be geaccepteerd op een huis met ruim een halve hectare grond. Plannen genoeg en heb hier al genoeg ideeën en handigheidjes opgedaan waar je normaal eigenlijk niet zo bij nadenkt. Top!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 06:06

Welkom Robijntjah :wave: wat spannend!! Wanneer is de overdracht,is dat al bekend?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 08:34

@Robijntjah: welkom en dubbele felicitaties dus ! Spannende tijden voor jullie :)

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 09:09

Robijntjah welkom en gefeliciteerd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 09:30

We zijn nu bezig om de bouwkundige keuring rond te krijgen, zij zijn bezig met voorlopig contract. Daar staat in 3 maanden :)

Ik vind het heel spannend inderdaad :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 09:31

Robijntjah, wat leuk! Welkom. Spannend allemaal hè? Veel succes.

Afgelopen weekend heb ik mijn paarden ook van het lange gras afgehaald. Ze eten het echt niet meer. Pony stampt met zijn hoef een stuk gras op de grond om het af te kunnen scheuren. Bij ons is het gewoon bemest met kunstmest en krijgen ze elke dag een strook erbij, maar ze beginnen er nu echt niet meer aan. En het mest ruimen in de lange gras is een drama.....

Dus nu maar een ander stukje afgezet, dat gehooid is en waar een paar weken terug weer een beetje kunstmest op is gegaan. Dat is lekker vers, groen gras. Heb een heeeeel klein stukje afgezet en het andere stuk dat ze tot op de bodem toe kaal hebben gegeten, ruim voldoende hooi neergelegd.

Het lange stuk moet straks maar gemaaid worden als de rest voor de 2e snee gemaaid wordt. Wij zijn dus weer een ervaring rijker. En weten nu dat we volgend jaar alles in één keer laten maaien bij de eerste snee. We hadden nu het stuk laten staan omdat ik dacht dat ze het wel op zouden eten, maar het is nu zo hoog en helemaal uitgebloeid, dat ze er echt niet meer aan beginnen. Verwend?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 09:40

Hier hebben we bijna geen gras meer staan door de droogte :( (dat is ook 1 van de redenen dat 3ha hier niet genoeg is voor 4 paarden).

Ik heb maar weer een baal hooi in de wei gezet gisteren maar die is aan het eind van de dag al voor de helft op denk ik.

Het is vooral een triest gezicht zo die bruine bende.
We hebben ongeveer 1ha voor de winter, daar staat wel wat gras maar dat houd ik het liefst gewoon dicht anders hebben ze voor het najaar geen gras meer.

Misschien moeten we toch maar gaan kijken om ze op een ander stuk te zetten maar daar is geen toezicht, en er is nog niets dat op omheining lijkt :)